Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Tydelig at salget er over nå vel?

1 Like

OK kjøpere av posten til Passesta

1 Like

jeg syntes bare det er vildt, at de kun er inde i Lenovo efter at ha signet med toppen af poppen.

Hvorfor kommer der ikke udrulning fra andre producenter ? ←

1 Like

Timingen bestemmes ikke av Elabs, og markedet har vært crap i lang tid.

Audun sitt fond Disruptive Opp handler gjennom Bank Pictet…

6 Likes

Takk for info, kan brukes til å leke litt med tall. Hvor sikker er du på disse tallene (kilder, slingringsmonn…? Hvis riktig så er ThinkPad en litt “daff” serie ift salg/enhet vs snittet av de andre. Ligger i så fall et stykke under snittet. Hittil i år har Lenovo lansert (ex Towers, Tablets) ca 50 maskiner hvorav ca 30% er ThinkPads (kvalitetssikrerne mine kan nok gi de helt korrekte tallene, fint om de kan presentere også for 2022 og 2023). Hvis TPene utgjør ca 25% av TOTALEN på ca 70 mill enheter solgt (inkl Tablets m 10+ mill og ca 1 mill stasjonære), er vi på 17-18 mill enheter. Hvis de selger ca 12-13 mill enheter i året tyder dette på at ThinkPads er en serie som selger betydelig lavere enn snittet: Hvis 12.5 mill enheter er det (basis 70) 57.5mill andre. Jf tidligere oppsett over lanseringer pr år, hvis vi i dette eksempelet bruker 70, snitt 1 mill enheter pr år pr modell for alle, så utgjør ThinkPads ca 12.5/70=18% av enheter solgt, på 25% av modellene. Resten er da 82% på 75% av enhetene. Snittsalg pr ThinkPad i dette scenariet = ca 720k/modell/år, resten er ca 1.093k. Det kan vel se ut til at Elabs har over 2/3 dekning i ThinkPads, heldigvis, iallefall hittil i 2024. De bør vel komme inn i noen av de andre seriene etterhvert. Gaming er en stor serie, vet ikke hvor viktig det er for gamers med HPD. Yoga-serien er stor, ThinkBook noe mindre, IdeaPad etc. (alt i antall lanseringer). Etc. Vi har maskiner med Chrome opsys, hvor det var en PoC en gang.

2 Likes
  1. oktober 2022 feirer de 200 mill solgte thinkpads.
  2. januar 2015 feirer de 100 mill.
    Dette gir ca 13 mill enheter solgt i året. Klart det kan nok ligge rundt 15 mill nå,da trenden har vært oppad.

Solide kjøpere som bør berolige markedet.

Tenker det samme. Blir en spennende uke.

15+ kan virke fornuftig for de neste par årene. Dvs 20%+ av Lenovos salg. Hvis ELABS tar 70% av dette har de 10+. Dette er ca halvparten av hva SB1 legger til grunn for 2024 om man kun ser på ett år. NB - i et “steady state” scenario hvor ELABS “selger” like mange enheter hvert år, og levetiden er 2 år, så vil 10 mill tilsvare 20 mill inntektsgenererende enheter. For 2025 legger SB1 til grunn at ELABS må ha inntjening fra 40mill enheter for å nå deres kursmål 20kr. og 300mill kr i salg. For at dette skal nås må det nok gires opp ganske vesentlig utover de kontraktene som p.t. er inngått dersom vi tror at kontrakt 5 og 6 er for 2025-lansering. Inntjeningsmessig (årlig bokført) må man huske at mye (hvor mye?) tas til inntekt kanskje 6-12+ måneder før maskinene er i markedet.

Er det noen som har datoer for nye pc-lanseringer som kan potensielt inneholde Elabs-tech?

1. Juni
1 Like

Ja, som Kalleklovn skriver; 18. juni lanseres det mye stort på tvers av OEMs med nye Snapdragon X Elite. I tillegg kommer Dell og Acer med sine versjoner i juli.

Her er litt mer oversikt: These are the first Snapdragon X Elite laptops, shipping June 18

Absolutt ikke gitt at Elabs er med i noe av dette, men vi får krysse fingrene.

3 Likes

NOK fortsetter å holde seg svak. Litt svakere så langt i Q2 vs Q1. Det er bra for Elabs som har inntekter i utenlandsk valuta om mest utgifter i NOK.

Om elabs skulle bli shippet på noe annet enn Lenovo, må det ikke komme en kontrakt i forkant av selve lanseringen? Altså en i forkant og en ved selve lansering? Så med andre ord kan vi ikke forvente noe den 18 eller dagene etter?

Sykt nice å kunne gruse kursen med investeringsselskapet, så man kan plukke litt til gunstigere pris på privaten…

3 Likes

Den der var faktisk veldig godt å se, selv om det er peanuts vs. Passesta. Da er det ikke HELT krise i Elabs-sjappa iallefall. Kanskje heller mer krise i Passesta …?

2 Likes

MÅ vel ikke nødvendigvis komme i forkant, da det kan ha vært bakt inn i første kontrakt på et eller annet vis? Men ja, det er vel mest sannsynlig. Noen her som vet om det komme i forkant?

Helt ærlig har jeg ikke særlige forventninger til at det kommer noe den 18., men overrask meg gjerne.

1 Like

De har jo POC med 4, så teoretisk kan det komme en melding om shipping av x modeller når som helst. Slik jeg har forstått det🧐

De har ikke POC med 4, de har signert kontrakt med 4 etter gjennomført POC. Finnes uansett avtale med Lenovo så derfra kan det shippes på nye modeller. Hva som må signeres mer med HP, Dell, Asus/Acer (Ja min spekulering i hvem de har avtaler med) er jeg ikke sikker på selv.

3 Likes