Tydelig at salget er over nå vel?
jeg syntes bare det er vildt, at de kun er inde i Lenovo efter at ha signet med toppen af poppen.
Hvorfor kommer der ikke udrulning fra andre producenter ? ←
Timingen bestemmes ikke av Elabs, og markedet har vært crap i lang tid.
Audun sitt fond Disruptive Opp handler gjennom Bank Pictet…
Takk for info, kan brukes til å leke litt med tall. Hvor sikker er du på disse tallene (kilder, slingringsmonn…? Hvis riktig så er ThinkPad en litt “daff” serie ift salg/enhet vs snittet av de andre. Ligger i så fall et stykke under snittet. Hittil i år har Lenovo lansert (ex Towers, Tablets) ca 50 maskiner hvorav ca 30% er ThinkPads (kvalitetssikrerne mine kan nok gi de helt korrekte tallene, fint om de kan presentere også for 2022 og 2023). Hvis TPene utgjør ca 25% av TOTALEN på ca 70 mill enheter solgt (inkl Tablets m 10+ mill og ca 1 mill stasjonære), er vi på 17-18 mill enheter. Hvis de selger ca 12-13 mill enheter i året tyder dette på at ThinkPads er en serie som selger betydelig lavere enn snittet: Hvis 12.5 mill enheter er det (basis 70) 57.5mill andre. Jf tidligere oppsett over lanseringer pr år, hvis vi i dette eksempelet bruker 70, snitt 1 mill enheter pr år pr modell for alle, så utgjør ThinkPads ca 12.5/70=18% av enheter solgt, på 25% av modellene. Resten er da 82% på 75% av enhetene. Snittsalg pr ThinkPad i dette scenariet = ca 720k/modell/år, resten er ca 1.093k. Det kan vel se ut til at Elabs har over 2/3 dekning i ThinkPads, heldigvis, iallefall hittil i 2024. De bør vel komme inn i noen av de andre seriene etterhvert. Gaming er en stor serie, vet ikke hvor viktig det er for gamers med HPD. Yoga-serien er stor, ThinkBook noe mindre, IdeaPad etc. (alt i antall lanseringer). Etc. Vi har maskiner med Chrome opsys, hvor det var en PoC en gang.
- oktober 2022 feirer de 200 mill solgte thinkpads.
- januar 2015 feirer de 100 mill.
Dette gir ca 13 mill enheter solgt i året. Klart det kan nok ligge rundt 15 mill nå,da trenden har vært oppad.
Solide kjøpere som bør berolige markedet.
Tenker det samme. Blir en spennende uke.
15+ kan virke fornuftig for de neste par årene. Dvs 20%+ av Lenovos salg. Hvis ELABS tar 70% av dette har de 10+. Dette er ca halvparten av hva SB1 legger til grunn for 2024 om man kun ser på ett år. NB - i et “steady state” scenario hvor ELABS “selger” like mange enheter hvert år, og levetiden er 2 år, så vil 10 mill tilsvare 20 mill inntektsgenererende enheter. For 2025 legger SB1 til grunn at ELABS må ha inntjening fra 40mill enheter for å nå deres kursmål 20kr. og 300mill kr i salg. For at dette skal nås må det nok gires opp ganske vesentlig utover de kontraktene som p.t. er inngått dersom vi tror at kontrakt 5 og 6 er for 2025-lansering. Inntjeningsmessig (årlig bokført) må man huske at mye (hvor mye?) tas til inntekt kanskje 6-12+ måneder før maskinene er i markedet.
Er det noen som har datoer for nye pc-lanseringer som kan potensielt inneholde Elabs-tech?
- Juni
Ja, som Kalleklovn skriver; 18. juni lanseres det mye stort på tvers av OEMs med nye Snapdragon X Elite. I tillegg kommer Dell og Acer med sine versjoner i juli.
Her er litt mer oversikt: These are the first Snapdragon X Elite laptops, shipping June 18
Absolutt ikke gitt at Elabs er med i noe av dette, men vi får krysse fingrene.
NOK fortsetter å holde seg svak. Litt svakere så langt i Q2 vs Q1. Det er bra for Elabs som har inntekter i utenlandsk valuta om mest utgifter i NOK.
Om elabs skulle bli shippet på noe annet enn Lenovo, må det ikke komme en kontrakt i forkant av selve lanseringen? Altså en i forkant og en ved selve lansering? Så med andre ord kan vi ikke forvente noe den 18 eller dagene etter?
Sykt nice å kunne gruse kursen med investeringsselskapet, så man kan plukke litt til gunstigere pris på privaten…
Den der var faktisk veldig godt å se, selv om det er peanuts vs. Passesta. Da er det ikke HELT krise i Elabs-sjappa iallefall. Kanskje heller mer krise i Passesta …?
MÅ vel ikke nødvendigvis komme i forkant, da det kan ha vært bakt inn i første kontrakt på et eller annet vis? Men ja, det er vel mest sannsynlig. Noen her som vet om det må komme i forkant?
Helt ærlig har jeg ikke særlige forventninger til at det kommer noe den 18., men overrask meg gjerne.
De har jo POC med 4, så teoretisk kan det komme en melding om shipping av x modeller når som helst. Slik jeg har forstått det🧐
De har ikke POC med 4, de har signert kontrakt med 4 etter gjennomført POC. Finnes uansett avtale med Lenovo så derfra kan det shippes på nye modeller. Hva som må signeres mer med HP, Dell, Asus/Acer (Ja min spekulering i hvem de har avtaler med) er jeg ikke sikker på selv.