Absolutt ikke ueffent hvis det er Lenovo, som (vel?) hittil kun har puttet Elabs i business-modeller. Da begynner dette å bli bredt
min teori er at milestone kommer når modeller går i produksjon, fordi da er det overdragelse/tilgjengeliggjørelse av SW.
Som nevnt tidligere venter jeg en betydelig milestone ifm kontrakt nr 5 (som nok er ThinkPad for 2025) og som vel bør gå i produksjon i Q2 eller Q3. Kontrakt nr 6 (den lille på 6) kan være knyttet mot Seamless gitt ordbruken. Den nye, som vil være kontrakt nr 7, nevnes det jo muntlig at er for shipping i 2024 og 2025. Kanskje den er såpass stor at milestone splittet. Shipping 24 må vel bety produksjon “nå” og da kan vi få noe alt i Q2. Så jeg tror at vi har en del “goodies” å se frem til hva gjelder milestones for Q2 og Q3 samlet, med stor usikkerhet for hvordan dette splittes mellom kvartalene - som kun er viktig for den kortsiktige kursutviklingen. Dagens melding har derisket caset ganske kraftig i mine øyne, jeg har vært bekymret for den lave bredden hos Lenovo inn i 2025. SB1 kommenterer d.s., dette er de-risiking av inntektsestimatene for 2024 og 2025, ikke en økning (de har jo hhv ca 170 og 300mill).
Lenovo har 25% av markedet så håper det er dem
Totalt eliminert!!! Som i seg selv bør bety derisking og åpning av dørene for flere typer investorer i løpet av 2024 når dette materialiseres i tall. Utrolig viktig melding i dag, selv om vi ikke vet antallet modeller selvsagt. Hvis bredden er like stor som for ThinkPad, vil Elabs være omtrent 50% inne i LENOVO og derved ha 12-13% av det globale markedet. RISK/RETURN i dag fremstår for meg som den beste hittil i selskapets historie, med kurs på 10-tallet, etter at urealistiske 500-mål i realiteten ble fjernet.
Jeg er enig i at dagens melding må betyde Milestone betaling i q2 2024. Jeg tror ikke de splitter Milestone mellem kvartaler, selv det gælder både 2024 og 2025 launches. Det kan være lige før og lige efter jul. F.eks. i forbindelse med CES 2025
Har de kommentert i dag?
Thinkbook er commercial, ikke consumer.
Fredly bør være tom snart?
Musikk i mine ører
Er jo virkelig gull om det er Lenovo. Det betyr at vi fortsatt har ytterligere en pc-kunde på inngang i 2024 - ref. webcast q4. I tillegg har vi seamless som vel bli annonsert til høsten.
Og du traff så inn i h*****e på din tekniske analyse…
Fredly hadde 2.248.000 aksjer i inngangen av uken… det meste tyder nok på at han fortsatt har en del igjen. Men han har nok solgt seg helt ut før q2-rapporteringen. Vi bør nok få et fint momentum i aksjen de kommende ukene
Har gått 3,2m aksjer siden siste liste nå.
ikke utenkelig - og kursen holdt nede av Passesta-postene i resirkulering
Er du fortsatt inne i elabs. Babbai?
Omsatt litt over 1.1 mill aksjer nå frem til 11:30. i tillegg kommer blokksalget. Noen som vet hvor mange blokker som har gått i dag. Nå vil jeg ha bjellesauene ut.
Litt semantikk: Shipping og launch er i utg pkt forskjellige “events” - gitt at ELABS bruker ordene riktig – det er jo ikke alltid sikkert. Launch publiseres av Lenovo på deres press-release-side (ikke børsmeldinger), og ifm launch legger de som regel til en liste med priser i USD og tid for shipping/når disse er tilgjengelige for salg i sisteleddet. Tiden fra launch til shipping kan være alt fra null til et halvt år.
Ja, SB1 kommenterer det samme - at det er høyere volumer i consumer. Kan stemme bra med mine kalkyler som antyder godt under snittet salg per modell for ThinkPad vs totalen til Lenovo. Slik sett er dette dobbelt good news.
Sb1 kommentert noe i dag?
Men hvorfor er ikke de andre interessert i elabs. Hatt rammeavtaler med hp, dell i evigheter nå.