Interessant - forklarer kanskje utgangen til Vinterstua. Ikke usannsynlig at V var og er tett på Tore Engebretsen (via Passesta) som er største aksjonær i Xplora og var d.s. i Elabs, og er styreleder i Xplora og var det lenge i begge selskapene. Følg med på når Vinterstua evt tar litt profitt i Xplora og evt starter å kjøpe i Elabs igjen Kjøpssignal
Vinterstua har blitt 4. største aksjonær i Xplora. Interessant hvor mye Passesta og Vinterstua følger hverandre. Han har fremdeles en post på 50.000 igjen i Elabs.
Lenovo har som sagt momentum Lenovo delivers accelerated Q2 growth – focus on innovation and hybrid AI strengthens market differentiation and leadership
Vinterstua eide nesten 3,8 millioner elabs-aksjer ved utgangen av desember 23 og 1,4 millioner xplora aksjer. Nå eier han ca 2 millioner i xplora og 50 000 i elabs.
Med forutsetning i måloppnåelse (500 mill omsetning. 50% margin), er det da rimelig å anta en kurs på 47,5 (multippel 20)?
Og hvis utsikter til videre sterk vekst en kurs på 95 (multippel 40)?
Her er det ingen fasit og kjøpsinteresse trumfer resultater. Men jeg bare er nysgjerrig på om dette virker til å være en enkel og grei verdivurderings-beregning?
Dere skal ikke bare komme over i xplora da🤐
Nei, de får der sikkert til til slutt.
Det jeg tror har skjedd er at poc med presence detection ble lagt på is.
Og at nye poc med tap sensor er det som kan bli solgt inn hos de andre pc leverandørene og at det er derfor der har blitt utsatt så mye
Én grønn dag og det begynner å snakkes om tidobling.
Hva er multippel-konsensus for vekstselskaper om dagen?
Hvis/når de når målet om 500m i omsetning tror jeg en tidobling er realistisk. Men du kommer nok til å fortsette med å spre eder og galle uansett. Skjønner ikke hva du gjør på forumet her, du har jo ingenting faglig å komme med, kun sleivete og negative bemerkninger. Negativitet er helt ok, men da gjerne begrunnet negativitet.
Tenker det samme, man må ikke si noe om man ikke har noe konstruktivt å bidra med. Å komme med utsagn gang på gang uten noe konstans, burde ikke tilhøre noen faglige forumer.
Det varierer en god del hvis du tenker generelt for alle sektorer. Har holdt på med dette siden 1993 nå, og man ser alt ifra P/S på nede i 20 tallet og rundt 60 tallet. Det finnes også ekstremer utenom dette. Som regel ser man selskap i vekst, som ikke helt vokser etter forventningene 20-30 tallet. Så etter forventningene 30-40 tallet. over forventingene 30-60 tallet. Dette selskapet har veldig et veldig stort potensiale, og har sikret seg en plass i markedet, tiden vil vise om det klarer å utnytte dette. Men Ledelsen higer ikke er rask gevinst og rask vekst, de kjører kontraktene slik at de får sakte men sikker og lang omsetning og fast plass hos kundene sine, om det er lurt kan jo diskuteres,da IT sektoren hele tiden er i utvikling.
IT-utviklingen går raskt, men det som er moderne og i bruk nå, ble utviklet for minst et tiår siden. Det synes jeg vi glemmer noen ganger. Så det er ikke slik at teknologisk utvikling skjer over natten.
Hva skjer da folkens? Ingen Elabs innlegg på to dager,så tenkte jeg måtte trå til litt her nå.
2024 så langt:
-solid uptick i smarttlf(vi skulle hatt Xiaomi tilbake i gammelt godt slag bare)
-samme med Lenovo. Solid uptick.
Har sett litt på pc kontrakter og min gjetning(basert på antall pc modeller kontraktsfestet,antall lanseringer på mobil og q4 info om inntektsfordeling mellom pc og tlf)er at modellene signert i 2022 hadde ca halvparten av antatt salg som milestone. Disse PC-ene ble lansert i q1 og q2 i fjor og vi vil få et bra unit-bidrag her nå i q3+q4. Laila jobbet så med å øke upfront betaling. Det kan se ut som milestone utbetalingene på signeringer fra ifjor var svært store(milestone opp mot ant modeller). Jeg forventer derfor lite pay ass YOU go fra denne bolken.
For årets signeringer derimot ser det ut til(se på mengde mobil+consumer pc i q2 i år vs fjorårets meldinger,samt at inntekt er ca lik)at man er tilbake på nivå med aller første pc,altså liten andel milestone. Jeg tipper de ser at de har nok cash(liten emirisk).
Så min konklusjon er ok H2,antagelig litt bedre enn H1. 2025 blir ikke all verdens. Hvis min gjetning er riktig skal pay ass YOU go øke betydelig fra q4-25 og videre inn i 26. Får vi inn en ny pc produsent,så ligger ting til rette for en varig reprising Ila 2026.
Forøvrig så irriterer jeg meg i likhet med dere over lite konsistent info fra ledelsen. Jeg tenker nå konkret på inntektsoversikt med første pc som på sliden står launch i q4-21,men det er jo q1-22.
Dette må for all del ikke taes for god fisk. Jeg har sett en del på rapporter og presentasjoner,men det er umulig for meg å si hva som vil komme.
Barcelona,edvindmedvind og allgasnobrakes er nok dypere inne i Elabs materien enn meg.
Jeg har fortsatt å plukke litt aksjer på disse nivåene vi er på jeg, men har lite nytt å komme med av info/analyse. Er vanskelig å si så mye om den nye kontrakten med Lenovo enda, derisker tydelig casen videre men er så lite info å gå på når en ikke vet om antallet modeller i kontrakten/strukturering av betalinger/prispinker.
Hvilke inntekter vi får se utover Pay as you go er jeg jo noe uenig med deg i, og håper personlig vi ser rundt en 10 millioner minimum i Q3 fra de modellene. Videre skal det ihvertfall være en kontrakt med Transsion som skal inntektsføres og mulig en med OPPO, pluss hva enn som er av inntekter utover up-front fra mobil. Dersom begge disse kontraktene inntektsføres i Q3 syntes jeg ikke det er helt usannsynlig med inntekter på opp mot 25 mill i Q3. Da ser jeg muligheten for at selskapet oppnår minimum 110 M for året, og går i null/svakt svakt overskudd for FY24.
I tillegg til det er jeg er også veldig spent på størrelsen på de to kontraktene inntektsført i Q2 hva gjelder antall modeller og tror de kan være større enn antatt når det kommer til antall modeller. Usikkert om det kommer info i dette kvartalet. Samme gjelder den nyeste kontrakten. Tviler også på at vi får noe mer info denne Q3 presentasjonen.
Jeg har troen på aksjen og ser på utviklingen til aksjen den siste tiden som irrasjonell og har derfor plukket videre. Har avsluttet å plukke mer nå, da jeg sitter med veldig høy eksponering og gav på 10 tallet samt vil ha noe i bakhånd hvis jeg har bommet/ videre fall.
Hvis jeg får rett med mine analyser og de ender med 110M i rev i 2024 vil de ha 61% vekst på topplinjen i 2024 mot 31% i 2023. Da syntes jeg prisen er billig på når den ligger på 10 kroner.
Det ble ikke særlig ryddig det innlegget mitt,men jeg prøvde å antyde det samme som deg ang 2024. H2 som H1=112 mill
Så vi er enig der. Blir spennende med q3 rett rundt hjørnet
Elliptic Labs Launches for the First Time, Two AI Virtual Smart Sensors, on Lenovo ThinkPadTM X1 Carbon Gen 13 Aura Edition Laptops
FANtastic
I børsmeldingen står det følgende;
Human presence detection is becoming a core capability in the PC/laptop industry, but it is currently featured only in high-end devices due to the cost, risk, and design limitations associated with a dedicated hardware presence sensor.
Trodde fordelen med HPD var lavere kostnad og enklere å designe inn, da det kun er software. Noe jeg har misset her?
with a dedicated hardware presence sensor.
Det er dette de fikser med software og derfor poengterer at nå kommer det på low og mid også
Dette stemmer vel ikke? Den er ikke “currently featured” bare på high end pga dyr HW. Elabs har jo hpd på flere dyre lenovo-pc-er