Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Står stadig med et spørgsmål efter denne q -

• hvad med øvrige laptop OEM ? :thinking:

Trasig når likviditeten ikke på langt nær er god nok til å ta unna en større aktør som bare skal ut. Reaksjonen var i utgangspunktet positiv.

Knall bra Q ut i fra dagens prising!

Hadde fryktet at det var noe som viste mer enn andre siden kursen hadde kollapset i forkant. Dette er absolutt ingenting å frykte eller tyder på at det kommer en emisjon eller andre mørke skyer i horisontene.

Selskapet er på stødig kurs og lever som forventet.

De som selger skal bare ut for å komme seg ut.

2 Likes

Tror de signerer ekslusivitets avtale. Personlig håper jeg på det og tror delvis dette er grunnen til at OEM nr 2 ikke er signert. Mulig dypere med færre sitatene har hatt en dypere mening

1 Like

Overraskende vedrørende milestone i Q3. For min del virker det rart hvis de har tatt inn milestone revenue på kontrakt 9(selv om illustrert i slide 16). Min refleksjon er som
følger(kom gjerne med tanker)

Det fremkommer på side 30 i presentasjonen at Thinkpad X1 Carbon Gen 13 Aura edition(seamless sensor) er lansert i Q3, mens Thinkpad X1 Carbon Gen 13 Aura edition(HPD) er lansert i Q4. Selv om kontrakten for seamless tidligere er kommunisert(og dels tatt milestone for), fremstår det sannsynlig at milestone i Q3 er relatert til launch av nettopp seamless sensor. Hvordan er dette mulig ift gjeldende prinsipper? :arrow_right: antakelig fordi dette er ny funksjonalitet og at launch(bevis på «go to market») er avtalt egen milestone for(i tillegg til signering av kontrakt). Ingen fasit og kun resonnering

Markedsverdien nede i 920M. Tydelig at absolutt ingen tror de noensinne kan nå sin Mid term target. Grei nok rapport. Kjøper nok mer i løpet av dagen.

1 Like

Nå er det faktisk børpause.
Jeg har skrevet det tidligere. Tror dere de store institusjonelle klarer å styre prisen nedover? Selger den ene dagen og kjøper billigere neste dag. Da må det jo bare gå nedover???

Til mindre likvid aksje til større sannsynlighet for de klarer det. Da er det bare å se på det fundamentale og har man troen, så må bare sparepengene kastes i aksjen :slight_smile:

2 Likes

Med lav omsetning kan de i teorien bare kjøpe og selger til seg selv hele veien opp eller ned.

De styrer kursen som de ønsker, men heldigvis så er ikke kurs samme som selskapet.
For det går faktisk ganske bra med butikken.

1 Like

Weak cash flow and cash balance detoriating quickly. Would expect a possible issue of shares or loans to be used rather soon. Some significant dilution possible. We’ll see

I wonder what was their contract signed under Q3 or did they split some fixed milestone revenues from earlier contracts to this quarter

image

1 Like

I forkant av resultatet var min holdning at det kommer ingen milestones i Q3, med mindre det faktisk skulle dukke opp en ekstra “bonus” knyttet til lanseringen av smart share. Det var først da jeg så nevnte “slide” at jeg tenkte det var mer sannsynlig at de faktisk hadde ført kontrakt 9 i Q3. Jeg håper det ikke er tilfelle, da vi da har mer milestone-inntekter i vente for Q4 og året totalt.
Nå har ikke ELABS den største nøyaktighet innbakt i sine presentasjoner, og vi har tidligere sett at f.eks. kontrakt nr 5 ble flyttet fra Q3 2022 til Q2 2023 et halvt års tid etter publisering.

Det har heldigvis fjernet årstall mhp 500 mill målet. Endelig!! De klarer nok 500mill uten problem, men hvor lang tid det vil ta… De ser jo for seg en eksponentiell økning, noe det historisk ikke har vært. De ligger rundt 30% økning i det siste.

Q3 var bedre enn ventet. Klart mer inntekter enn jeg forventet og det kan bli bli inntekter på 110-120M før helåret 2024. Litt mer en jeg førventet. Fortsetter trenden med 30% økning per år kan det bli en liten vinst 2025.
Men men har negativ cashflow og hvis ikke det endres under 2025 så må man ha emision høsten 2025. Dette øker ytterligere risikoen i aksjen.
Samtidlgi ser vi kursen anpasses til realitetene og lengre vekk fra de drømmer som Elabs selve sprer.
Selv sitter jeg med så mye minus, så jeg sitter kvar og håper at Elabs kan få ut mer og mer lønsamme produkter i Fremtiden. De har jo oppenbart en del bra folk ombord, hvis man ser til det tekniske. Det er heller ikke noen jættesummer jeg sitter med, så jeg kan gamble litt.

2 Likes

I don’t worry about this for 3 reasons:

Generally we expect revenues to continue to rise “at a healthy pace”, while costs remain constrained, contributing to improved CF.

Then, as mentioned by the CFO, the new contract terms related to the recent contracts (and new ones going forward) will strongly improve cash flow starting Q4-2024.

Ultimately, if this is not sufficient to strenghten CF, please note that ELABS has not yet leveraged its receivables. The credit ratings of its key customers should enable such leverage if required.

8 Likes

Det eksponentielle elementet ligger vel i følgende muligheter:

1. Bredt inn i consumer hos Lenovo hvor første maskin (med kun seamless) ble lansert nylig
  2. Dobbel inntjening for hver maskin etterhvert (HDP + seamless)
  3. Accessories hos Lenovo
  4. Flere PC-OEMs - i presentasjonen var vel CEO klar på at launch kommer og at det blir å starte med kombinasjon av HPD og seamless. Dvs hoppe over første fasen som Lenovo har vært gjennom med kun 1 sensor/maskin.
3 Likes

Kom litt skriv om Elabs. legger ved link her:

Dette er altså et aldeles strålende eksempel på at du aldri i verden må finne på å høre på hva noen på et internettforum eller ledelsen i et selskap forteller deg.

perfect I will ignore your post - thanks for the advice👍

6 Likes

Det jeg har skjønt utifra å ha deg løpene rundt føttene våre her er at de daglige svingningene i en aksje forteller hvordan det går med ett selskap. Fair enough, det får du stå for,

Jeg ønsker veldig gjerne å vite hva du tenker om Q3, tallene og guidingen. Hadde du veldig høye forventninger? Hva i caset Elabs er bekymringsverdig og ser du noen lyspunkter mot Q4 24 eller Q1 25?

Kan ikke milestones i Q3 være mobilkontraktene? Står vel ikke spesifikt at det gjelder laptop?