kundeforhold - via mailbox
Virker merkelig, henger seg opp i cash - men det burde en jo se igjen på kundefordringer. Om det meste negative ikke er tatt ut i kursen skjønner jeg ingenting. Kjenner jeg dog er lei den aksjen her… har brukt for mye tid og energi i noe det (foreløpig) ikke er penger i
Regner med de følger godt med.
Min take (note jeg er ute av aksjen nå, vurderte ny inngang, men avventer nok):
Dersom veksten ikke kommer i den takten som tidligere ventet. Og kundefordringene forsetter å bygger seg opp. Og selskapet fortsetter å aktivere utvikling (pynter på resultatet, men lønninger og regninger må betales) så kan kapital bli et issue om 2-3 Q. Sjansen for det scenariet er muligens liten (alle får vurdere selv), men går det slik er dagens prising høy og man må spørre seg, hva skjer om de må hente 50-100 mNOK på senvinteren.
Unnskyld meg, men ingenting, ingenting, som tilsier at de skal ha behov for å hente penger fra markedet. De har positiv EBITDA, og kundene er blant verdens mest solide så ingen grunn til å tro de må ta avskrivninger på kundefordringer.
Påpekes i webcast at ingen fordringer er overdue, og at de har forhandlet bedre terms i nyere kontrakter hvilket vil gi raskere betaling enn tidligere terms som var payment upon production/shipping.
Aktivering av utvikling påvirker ikke likviditeten, kun resultatet. Kundefordringer som anses usikre skal være hensyntatt gjennom delkrederavsetning.
Arbeidskapitalen er redusert med ca 4 mnok siste 3 kvartaler. Det skal etter hva jeg kan se skje noe spesielt dersom det skulle bli behov for kapitalinnhenting neste 2-3 Q
For ELABS som type virksomhet er det naturlig å aktivere en del utvikling. Det som ville vært urovekkende er hvis dette hadde vært høyt og sterkt økende(for å booste resultatet). Det er ikke tilfelle og over flere kvartaler har de nå aktivert MNOK 6-7 pr kvartal. Ergo er dette noenlunde «steady state» og hvert fall ikke noe jeg reagerer på. Man virker å være aligned mot tidligere anvendte prinsipper og fastsatt roadmap for omfang utvikling(gitt “steady state” hva gjelder nivå)
Carnegie
Elliptic Laboratories (Buy): Q3(24) P&L broadly in line, but weak cash flow
Deviation table: Q3_24_deviation.pdf
Numbers:
ELABS reported Q3(24) today. Total revenue of NOK28.6m (vs us at NOK31.4m). Total opex was at NOK-28.1m (vs CARe at NOK-27.4m), and capex was at NOK-8.5m (vs CARe at NOK-6.8m). EBITDA was at NOK0.5m (vs us at NOK4m). OCF was weaker than CARe at NOK-19.1m (CARe NOK-6.4m) due to EBITDA and NWC deviation. The cash position of NOK67m was thus below CARe of NOK82m.
Guidance: There were no changes to the guidance in the report.
Other:
Secured improved payment terms for new contracts, improving the alignment of revenue recognition and cash flows and reducing working capital requirements.
No receivables are overdue.
Consensus estimates: We expect the Q3 report to drive smaller negative consensus estimate changes.
Share price reaction: We consider the report to be on the soft side compared to our estimates, particularly on the cash flow side. The share has been very weak into the numbers, however. We thus believe a neutral share price reaction is warranted today.
Lite sammendrag fra Q&A. Slik jeg hørte det, men fare for at jeg har misforstått.
No overdue på utestående fordringer. Det var som @barcelona1986 skrev, normalt.
De forventer høyere cashinngang i Q4.
Avtalen med Xiaomi eksisterer ennå.
De kan ikke si noe om når neste OEM kommer. «Dere får følge med» .
De lisensierer accesories pr. enhet som skal kobles på. Keyboard, headphones etc…
De har nye produkter på gang med kunder…
Elabs eier rettighetene for Tap sensor. Kunder ønsker eksklusivitet, men Elabs har ikkje gitt eksklusivitet, men de åpner for dette (min tolkning).
Elabs eier rettighetene for Tap sensor. Kunder ønsker eksklusivitet, men Elabs har ikkje gitt eksklusivitet, men de åpner nok for dette (min tolkning).
Hun sa vel rett ut at de åpner for dette Men med mye høyere prising da naturligvis
De sa vel at de gir eksklusivitet hvis det aktuelt, men pris blir da «significantly higher»
Dette ble ganske så bedre enn jeg antok, noen kan spørre SB1 hva de har røyket som ikke har fått med seg at kursen er ATL. Fint å legge dette kvartalet bak seg.
JA!!!
Flott levert ifra Elabs, de vokser ca 30% som tidligere antatt.
Kommer ikke til å selge aksjer her i nærmeste fremtid.
Solditet har gått noe ned til 19%, bør helst ligge over 30%.
Likviditet er på 3,1, Elabs er kjempe likvide, alt over 1 er bra.
De har mindre kort og lange lån, her betales det ned, flott.
De har mye mindre cash nå enn samme tid 2023, men receivables er mye høyere enn tidligere ca 25 mill total med current/other.
Profitt er litt skuffende, hadde håpet de klarte litt i pluss. men ikke galt,innenfor.
Har ikke fått tid til å lese nøye tekst eller sett presentasjonen ennå, men regner ikke med de store overraskelsene der.
Konklusjon: totalt sett innenfor håpet på 30% vekst. Bra jobba Elabs !!
Ligger nå an til omsetning på OVER 100 MILLIONER !! ( 105mill etter min forventning )
P/S vil da med gårsdagens kurs vært KUN 9,2 !
Og da skulle aksjen gå opp 50 %?
Det bør den ja, minst 50%. enten ila dagen eller innen kort tid. Men det forutsetter at markedet priser aksjen noenlunde riktig mhp P/S. P/S bør ligge rundt 30, for et selskap som vokser etter forventning. Så da vil kursmålet med over 100mill omsetning være på rundt 30 kroner pr. aksje.
Problemet her er jo ledelsens 500mill mål. det ødelegger forventinger til Ledelsen eller tilliten om du vil.
Hæææ, hvem og hva svar var dette til?
Pga noe jeg skrev igår ang. 30% vekst, kan den hoppe i dag.
Ja, fikk med meg innlegget ditt. Så bare ut som du svarte på ett spørsmål.
Vedr SB1:
Det var nok tilfeldighet (noen ganger vinner man i tipping) hva gjelder topplinjen. SB1 hadde forutsatt null milestones i kvartalet, så slik sett ble SB1 negativt overrasket. (Fra min side: Interessant å notere at de ANTAGELIG har inntektsført kontrakt #9 i Q3, i slide-pres er denne inkludert i Q3 tross publisering medio okt).
SB1 har hatt en sjablongmessig tilnærming til sine estimater, dvs antatt brukt lite tid på dypere analyser.
For 2024 var dette en oppnåelse av nær 10% markedsandel innen PC/laptop (ex Apple) hvilket skulle gi 25 mill enheter solgt og fakturert @ NOK 5 per enhet. Totalmarked definert til 255 mill.
Nå ser det vel ut til at Lenovo for 2024 går mot ca 65 mill enheter (ex tablets og towers), hvorav 37% er business-segmentet hvor ELABS hittil har sett maskiner gå i markedet. Dvs ELABS måtte i så fall ha vært inne i ganske nøyaktig 100% av alle Lenovo business modeller solgt fra og med januar 2024. Dette er umulig siden flere av disse maskinene fikk sitt design spikret FØR ELABS signerte kontrakt!!!
Jeg tror ikke ELABS noen sinne vil oppnå 100% på business, men de kan godt være over 50% allerede i inngåtte kontrakter.
SB1 måtte ha lagt til grunn (om man ikke hadde jobbet sjablongmessig) at ELABS skulle bredt inn i consumer-maskiner også i 2024, fra og med januar. Dette burde man ha forstått var umulig siden kontrakter for dette burde vært signert senest i H1 2023, og kom først ved utgangen av H1-24.
Slik sett blir hele SB1-analysen en tulleanalyse dessverre. ¨
For 2025 har man lagt til grunn 20% markedsandel globalt hvilket betyr nær 100% dekning i Lenovo (de har ikke lagt til grunn annet enn HPD), evt betydelig salg hos annen OEM.
Det sier seg selv at det må bli vesentlige justeringer på dette. Når det kuttes med 20-30% virker det som om det fortsatt er sjablongmessig – med mindre det bygges en ny analyse basert på segmenter og nye produkter - utfordringen er selvsagt at det for alle på utsiden er svært vanskelig - i dag - å ha en formening om antall enheter som skal lanseres i business og i consumer i 2025, hvor mange som vil utstyres med 2 sensorer, og hva accessories vil bety.
Det hensyntas heller ikke periodisering pga forskuddsstrukturer i kontraktene som innebærer at maskiner solgt i 2024 delvis kan være inntektsført både i 2022 og 2023.
Med denne tilnærmingen lå det i kortene at SB1 måtte bli “skuffet”, hadde de fulgt bedre med og brukt mer tid på selskapet og forstått dynamikken bedre, ville man ha justert forventningene til H2 og til 2025 for lenge siden.