Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Per nå er det HPD som er gullfuglen. Ganske enkelt fordi det genererer mest inntekt. Volum er det som teller.
Det viktige fremover blir å kunne lansere 2 eller flere virtuelle sensorer per enhet og det er jo her styrken og og ett av fortrinnene til Elabs ligger. Fleksibiliteten til en softwareløsning.
Og jeg tror oem bryr seg om det er software eller hardware. Noe pandemien, blokkering av Suez, streiker, krig og halvledermangel har lært oss, er at vi ikke skal ta logistikk for gitt.
Samtidig som bærekraft spiller en helt essensiell rolle i enhver ESG rapportering.

Jeg tror virtuelle sensorer har ett fortrinn på disse punktene og kanskje Novelda og Emza er eksempler på det motsatte.

Jeg tror ikke HPD gir noe mersalg da dette uansett er en forventet feature, men jeg tror at Smart Share kan være noe som gjør at brukere velger en Aura Edition fremfor en uten.

4 Likes

Elliptic Labs Q3 2024: Continued growth and commercial progress

SB1 har nedjustert sitt estimat for Q3 til 28.6mill.

Dette kom for 2 dager siden og kan jo ikke være noe estimat, når man treffer spot on :slight_smile:

1 Like

Laila skriver i rapporten;
Revenues from contracts with
customers reached NOK 28.2 million,
mainly driven by milestone revenue
from laptop contracts and shipments in
the smartphone and PC segments.

We remain on track toward
our mid-term revenue target of NOK
500 million, supported by strong
execution and clear market
leadership.

————
For the YTD 2024 mNOK 84.3 (59.1) is reported as Revenues from contracts with
customers, an 43% increase. Total revenue and other operating income YTD 2024 was mNOK 85.4 (60.1), an 42% increase.
In Q3 2024, a significant portion of the revenue originated from contracts with fixed minimum license fees. However, there was an increased contribution from license fees on shipped units, a trend that is expected to continue in future periods.

Operating expenses and EBITDA
Operating expenses amounted to mNOK 28.1 (25.4) in the Third quarter 2024,
excluding depreciation and amortization. The YTD 2024 figures was mNOK
76.8 (75.2).

Fra TDN;

1 Like

SB1 var litt for nærme der… Samtidig virker det rart hvis de satt på tallene for noen dager siden. Men slikt har skjedd før.

Hvorfor er det rart? Elabs lekker som en sil, det har vi sett før.

Godt vi tar fokuset bort fra et godt q3 :cowboy_hat_face:

3 Likes

Enig, vi går tilbake til bra Q3, fortsatt vekst, dette går veien folkens! :slight_smile:

2 Likes

Tør ikke si hva jeg mener om Q3 i frykt for å bli slaktet :joy: Lar andre ta seg av det.

2 Likes

Det blir vanskelig å tolke alt for mye ut av Q3 da vi igjen ikke vet hva som er milestone. Uansett er jeg fornøyd, og håper de karrer seg godt i grønt for året totalt, men en solid vekst YTD. Fint om de også kan få inn litt cash fra kundene sine, syns nå det akkumulerer seg litt for mye her?

1 Like

Virker å gå litt treigt med betalinger, ja.

Xiaomi helt ute eller?

Mulig det er xiaomi som ikke har betalt.

1 Like

Kundefordringer er etter hva jeg forstår knyttet til milestones (og da primært PC) hvor avtalt up-front inntektsføres knyttet til dato for kontraktssignering, men hvor kunden forhandler betalingsbetingelser knyttet til når de forhåndsavtalte enhetene faktisk selges fra OEM. Såvidt jeg forstår fra flere kilder er dette relativt standard i bransjen, derav høye kundefordringer gitt den lange tiden mellom milestone-kontrakt og launch i markedet (noen enheter kan lanseres raskt, andre kan lanseres over ett år senere). Slike kundefordringer kan finansieres om nødvendig, slik at det bør ikke være grunnlag for bekymringer rundt likviditet og emisjonsfare av denne grunn. Kundefordringene vil fortsette å øke, og er et sunt tegn på økt fremtidig inntekt.

4 Likes

Uenig, tenker at mulig lekkasje av finansielle tall bør diskuteres på et aksjeforum. Elabs har et åpenbart problem. Er ikke dette straffbar lekkasje av innside info?

For et år tilbake så vi flere eksempel på at kursen gikk 10-20% noen dager før gode børsmeldinger. Dagen meldingen kom var kursen så vidt opp.

2 Likes

Man svir i hver fall av relativt lite penger. Arbeidskapitalen er redusert med ca 4 mnok siden 31.12.2023. Rene cash er ned, men dette ligger nå i all hovedsak som kundeforsringer. Bare man får innbetalt kundefordringene så går man omtrentlig i null likviditetsmessig.

1 Like

ja det kan være

Sp1M traff da ikke på alt, og kommenterer konsekvensene av egne avvik:

• Elliptic Labs (-): Earlier today, ELABS reported its 3Q24 figures were reported P&L figures ended in line with our expectations (with a mix tilted more towards milestone payments and less towards underlying shipments of smartphones and PCs), and below on FCF and hence on available cash. Indeed, with 27% YoY revenue growth (share of milestone not disclosed), working capital continue to increase, but more than expected, and hence, cash flow from operations landed at -NOK19m vs. our -NOK8.2m estimate. Coupled with capitalized R&D of -NOK8.5m (vs. our -NOK7.0m estimate) that boost reported EBITDA by NOK1.5m vs. our estimate, FCF landed at -NOK27.6m (SB1M modelled -NOK15.2m). Therefore, the cash balance ended at NOK67m, down from NOK97m as of 2Q24 and compare to i) our NOK80m estimate and ii) a trailing 12m cash-burn rate of -NOK58m (based on a revenue base of NOK95m and excluded the “improved payment terms secured on new contracts” with reference to slide 13 in the presentation). Consequently, with reference to slide 12 and the comment that revenue from contracts with customers include milestone revenue from laptop contracts (we need to revert with the size of this), our assumption of underlying shipment volumes for smartphone’s and PCs are nevertheless too high and hence, we need to lower our revenue estimates for 2024 and 2025 in the 20-30% range (please mind high percentages, given low absolute numbers) following the report – with a corresponding effect on margins (given 100% gross margin). Coupled with weaker than expected cash balance, we believe the share will trade down today (the magnitude, we are not in a position to quantity).
1 Like

Hvor får dere tak i de oppdateringene?

SB1 forventer at aksjer går ned i dag. Har de fulgt med på kursen den siste uken???