Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 1

Ny ATL etter iherdige forsøk på å la den slutte enda lavere. Fylte på en del i dag, vanligvis ikke lurt i forkant av resultat. Får håpe det var lurt denne gang😊

3 Likes

Elbas er en gambling-aksje og ju lengre tid det drøjer før det kommer inn mer penger, desto fler gamblere går lei av å vente, og hopper av.
Kanskje er det det beste å håppe av så lenge man får noe før aksjene? Kanskje er det en bomert (hvis en eller flere PC-tilverkare begynner å bruke Elabs-grejor og det begynner å komme inn penger på allvar). Umulig å vite.

1 Like

Det har aldri blitt uttalt at det skulle Launches med en PC-OEM nr. 2 Ila året fra ELABS sin side, men de har sagt de trodde det skulle være sannsynlig med kontrakt Ila 2024.

2 Likes

Kanskje det er en bommert om noen ønsker å skaffe seg techen/kompetansen inhouse.

1 Like

Hmm, nei. Inntil videre holder jeg fram til jeg vet noe om størrelsene på de tre siste kontraktene.

Føler at risk reward er såpass god nå gitt hva jeg har gitt for aksjene og med kontraktene som er annonsert + løpende pc-inntekter.

Har ikke for vane å fange fallende kniver. Har ikke gjort det siden 2020 med Norwegian, så får vi se om jeg brenner meg eller ikke på elabs.

Det er diverse patenter kring teknikken, så det er ikke bare å lage noe in house. Men jeg ser fremst WiFi-sensing som fremste konkurent.

Nettopp, jeg henviste til oppkjøp (om ikke jeg misforstod svaret ditt).

Jeg er usikker med hva du mener når du skriver at Elabs er en gamblingaksje. Vil tro de aller fleste aksjene er forbundet med en viss risiko og det er ikke uten grunn at alle råd sier du ikke bør satse mer enn du tåler å tape.
Det er greit at Elabs kan ha noe forhøyet risiko i.o.m de kun er inne i Lenovo på laptop vertikalen og alle skulle ønske vi får en OEM til i porteføljen. Samtidig ekspanderes kontraktene jevnlig, så det betyr isllefall at ledelsen i Lenovo er «happy». Så kan jo alt skje vedr. det makroøkonomiske bildet. Dette gjelder dog de aller fleste sektorer.

Risiko i aksjer handler ikke utelukkende av om selskapene klarer seg eller ikke. I mine øyne handler det om inn og utganger. De som kjøpte oljeakskjer når olje og gasspris var på topp, er nok ikke superhappy nå og har tapt ernorme summer. Kanskje går oljeprisen opp igjen, kanskje havner den på $20. Hvem vet? Jeg kjøpte NEL på 0,75kr og solgte på 3kr. Ble «disset» for dette da den var rundt 30kr. Nå er den straks tilbake til 3kr og de som sitter enda er tilbake med tap. Det finnes nok 1000 eksempler på dette.
Så for de som har kjøpt Elabs på topp, så vet vi ikke om vi skal tilbake dit eller om Elabs når sine mål, men det betyr ikke at Elabs kan bli ett allright selskap med moderat inntjening og livets rett. Hva prissettingen av aksjen blir da vet vel ingen, men selv da kan investorer tjene gode penger på investeringen.

Selvfølgelig går kursen enten opp eller ned, men personlig synes jeg utviklingen av selskapet er bra og ting peker i riktig retning med flere gode nyheter de siste 6-7 mnd.
Jeg ser frem til CES i begynnelsen av januar og det er vel temmelig sikkert at en ny Aura kommer eller blir lansert i februar 2025. Da er sjansen for en ny «tap» lansering ganske høy.

Tvi tvi

8 Likes

Dette er jo også en risk. Ref fra artikkel:

Sitatramme Han er ikke i tvil om at selskapets sensor blir standard i alle Lenovos PC-er på sikt. Det vil i så fall utgjøre hele 25 prosent av det globale markedet.

Sitatramme Lenovo kunne ikke forsvart denne investeringen hvis de ikke planla for et slikt løp. Det er som med bilprodusenter. Du begynner med å implementere nye ting i de dyreste bilene, og til slutt er det inne i alle modellene, sier Hæreid.

Både Elabs og andre selskaper er avhengige av å forbli relevante. Hvis en ikke klarer å være innovative og konkurransedyktige er veien ut kort.

Nå vet jeg ikke hele historien rundt Novelda og hvor langt de kom i dette løpet

De kom aldri i mål, og er nettopp slått konkurs. De endret for øvrig fokus bort fra PC markedet og over på bil og andre bruksområder.

2 Likes

Jeg skjønner at de ikke kom i mål. Artikkelen er linken fra en artikkel i E24 i dag om oppkjøp av konkursboet.

Men kom de i det hele tatt i gang med Lenovo og fikk lansert på den første laptp-en?

1 Like

I «gamle» dager hadde denne aksjen gått som en kule gitt mottakelsen («Air-drop killer», «Hero Feature» i alle anmeldelser og så videre). Bare tenk på hva markedet var villig til å prise Kahoot til (uten sammenligning for øvrig).

Det er uansett åpenbart her at produktet er attraktivt og frontes sågar av Lenovo selv. Om ikke markedet priser inn mer potensial her relativt kjapt, så tror jeg også dette norske selskapet blir tatt av børs til en «avrundingsfeil» kurs. Men hey, sentimentet og kapitalen tilgjengelig for vekstsegmentet er ATL, så det er kanskje like greit. Selv vekst skal prises ut fra P/E i disse tider.

2 Likes

De har aldri hatt mer enn smuler i inntekt, så de kan ikke ha kommet langt med Lenovo. Jeg tror problemet deres var at versjonen som var klar i 2020 ikke var god nok og neste versjon tok for lang tid å få ferdig, i beste fall klar 2H25.

1 Like

Antar Elabs har stukket noen kjepper i hjulet her på Lenovo-biten.

2 Likes

mener de lanserte
(A look at the human presence detection sensor in the Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 9))

Utfordringen med hpd, gestures og morsom måter å starte fil overføring etc; er at det finnes mange måter å implementere - så en haug av eksisterende eller potensielle konkurrenter

Videre er det ingen “loyalitet” siden man lette kan bytte løsninger fra år til år. hvis enn i det hele tatt videreførere feature på neste model.

Alt dette er “nice to have” som knapt påvirker salg av pc eller hva det enn widget er integret i.
ja, mobiltelefoner må slå av skjermen i det man tar den mot øret, men ingen bryr seg om det gjøres via software eller en sensor til 50 cents.

vanskelig å direkte samenligne, siden Himax ikke rapporterte Emza sepparat ( som jeg kunne finne, kikke traskt på q1-3 2022)

Men for alle som ser hdp avtaler som den store gull fuglen, burde huske at selskapet ble solg for rundt $10m til Synaptics ( mangler ikke en 0 ) og de har / hadde avtaler med dell + panasonic og en del annen tech

https://www.photonics.com/Articles/Dell_Panasonic_Deploy_Synaptics_AI_Software_for/a68682

Det er et tøft marked

2 Likes

Ser på dagnes lister at nok en gang er det Morgan Stanley, Storebrand Vekst, J.P Morgan som trader.

Et par av dem selger mye aksjer den ene dagen, for så å kjøpe nøyaktig samme antall aksjer tilbake dagen etter.

Tenker de klarer å styrer kursen nedover….

Har vært et par privatpersoner som har kjøpt ca 100.000 aksjer de siste dagene. Nye aksjonærer.

J.P. Morgan

1 Like

Vanskelig å sammenlikne prising. Kan være de ble solgt for lite fordi de blødde penger, lav margin ect. Å gjøre dette med kun software gjør caset betydelig bedre, spesielt i større skala

Vinterstua øker med 50k. Det er interessant.

4 Likes

Torstein Tvenge med kjøp på 100.000 er også spennende.

Ja, sant det. Han pleier vel primært å investere i eiendom?