Så er 2021 avklart, og det er en noe ubalansert fokus på resultatet som ble vagt dårligere enn forventet. Omsetningen for 2021 er såpass liten at selv små overraskelser gir den slags utslag, og sånn sett kan man jo si det kanskje var unødvendig å guide positiv ebitda når man vet at det er så lite som skal til. På den annen side kan jeg forstå (og sette pris på) litt høy og mørk begeistring når avtalene tilsynelatende renner inn.
Det som gjelder med dette selskapet, er i første omgang kun hvor godt produktene virker. Jeg tolker Xioami-avtalene til å bekrefte Elabs på mobil. Inntektsmodellene og hemmelighold rundt avtalene, gjør det vanskelig å anslå inntektene. Selv tror jeg dette alene vil dekke utgiftene for Elabs i år, men det avhenger jo også av disse telefonenes suksess i markedet. Laptop blir spennende, og 2022 blir forhåpentligvis året som bekrefter Elabs i dette langt mer lukerative markedet: testen er allerede ute!
Hvis man ser på regnskapet for 2021, bør man kanskje først og fremst notere seg at Elabs har godt som null gjeld, 200 millioner på bok fra sist emisjon mv., en utsatt skatt-fordel på 62,5 millioner (reduserer skattekostnad når overskuddet kommer), og andre fordringer på ca. 47 millioner.
Utgiftssiden er i hovedsak lønn, R&D og salg og markedsføring - alle poster vi bør håpe at øker for å sikre vekst. Stiger det veldig mye, kan det selvfølgelig gå ut over lønnsomheten på kort sikt, men det knytter seg til suksess på millioner av modeller i årene fremover, og med en forretningsmodell som ser ut til å kunne skaleres opp uten egentlig store kostnader når det først fungerer. Det er der bunnlinjen kan bli av det smørfete slaget.
Og så er det selvfølgelig alle de andre mulighetene i dette selskapet (iot/TV/bil). Det blir neste kapittel.