Selv om jeg også er long og har skikkelig troen, så måtte jeg faktisk ta en liten timeout på tråden… jeg ble så innmari overrasket (og faktisk skuffet) at de ikke klarte mer enn 34,7 millioner og dermed ikke klarte positiv EBITDA. Jeg trodde dette var prioritet nummer 1 for Laila når hun gjentatte ganger har kommet med den målsetningen om positiv EBITDA, og hvertfall når hun i høst listet opp alt de hadde innfridd på og sa dette var det eneste som gjenstod. Laila og Lars har hele tiden gitt inntrykk av at dette klarer de.
Det var noen på tråden som mente Xiaomi dealen kunne gi 60 mill, og jeg trodde jeg var på fornuftige tall med 40-45 mill. Det laveste jeg hadde sett for meg totalt for kvartalet var 38 mill, så jeg ble helt paff når jeg leste 34,7 mill.
Som noen av dere er inne på, så spiller det i grunn ikke noe særlig rolle, da de nesten klarer positiv EBITDA med smartphone og det er laptop som skal være pengemaskinen for å nå 500 mill i 2023.
Men det som plager meg er at jeg var så sikker på at nå skulle de bevise for markedet at de fortjente den høye MCAPen da de allerede skulle levere positiv EBITDA. Og, vi har gjentatte ganger beskrevet SB1 sin analyse for veldig konservativ, men ELABS klarer ikke engang å nå estimatet på 65,8 mill for 2021, da de endte på 63 mill.
Så jeg skjønner om investorer nå tror analysen til SB1 kanskje til og med er optimistisk per i dag, siden ELABS foreløpig kun har meldt DW i en modell hos Lenovo.
Så i dagens marked bare skjønte jeg at de ville bli straffet hardt etter den Q4 rapporten… for jeg har til og med sett selskap som leverer rekord tall, og likevel faller 20% fordi forventningene var enda høyere…
Vi som har fulgt litt nøyere med vet jo at (Laila har sagt) Lenovo ønsker å gå veldig bredt ut med ELABS, og at flere kunder garantert er på gang innen laptop.
Vi vet at flere modeller er på gang sammen med Lenovo (f eks tror jeg jo Thinkpad X13s med Qualcomm har ELABS).
Vi vet at SB1 sitt estimat på 81 mill for 2022 er veldig lavt mtp at laptop nå begynner å gi inntekter.
Men samtidig…
Vi vet ikke hva “high volume” betyr for T14 modellen.
Vi vet ikke hvor lavt de har priset seg for innpass så bredt hos Lenovo.
Vi vet ikke hvor lang tid de bruker for test, tuning og verifikasjon per modell.
Vi vet ikke om det vil ta ytterligere 9 måneder før en ny laptop kunde begynner å gi inntekter.
Jeg tror fortsatt de kommer til å knuse estimatene til SB1 for 2022, men da forventer jeg at det kommer jevnlige DW meldinger frem mot sommeren…