Ja lige præcis. Nu må vi se om nogle af disse samarbejder fører til noget godt. Intel og Syntiant har ikke blevet til det helt store indtil videre
Det er tydelig at forenklet oppkobling mellom enheter er viktig for mobilprodusentene for tiden. Nå jobber Vivo med en funksjon som : “ability to connect with iPhones for a seamless cross-platform experience.”
Vivo er som kjent en stor kunde av Elabs der proximity sensor er i de fleste nye modeller.
https://www.gizmochina.com/2025/06/10/vivo-x-fold-5-iphone-sync-details/
Kan dette være relatert til enten samarbeidet med Intel eller den kontrakten som inkluderer accessories, eller er det helt fjernt?
Slik jeg forstår hva Ceva gjør så designet de NPU’en, så de eier designet på den. Denne er designet for å kunne kjøre på lite strøm og uten en CPU hvis det trengs, spesielt for å kjøre AI-modeller. Tror CEVA kun selger IP, så de produserer ikke selve NPU’en, men lisensierer ut designet slik at f.ex lenovo/intel kan integrere denne i sine chipper/produkter.
Vil dette si at en kunde som f.ex ønsker å bruke en Elabs løsning da kan komme kjøpe denne ferdig designa NPU’en som de så produserer selv i egen fabrikk? Eller er det slik at kundene går til CEVA, også tilbyr de produktet til kunden basert på hva de trenger? Er Elabs kunde av Ceva, omvendt eller selger de det samlet?
Gjerne noen rett meg om jeg tar feil eller ELI5, for her er jeg utenfor egen kunnskap.
Er dette en NPU som kun er designet for iot som wearables eller kan den integreres i en laptop/smartphone også? Med tanke på at for å kjøre en presence detection osv på Windows må kjøres uten tilgang til Os, eller for at smartphones kan kjøre det uten å bruke mye strøm osv.
" enabling next-generation, context-aware sensing on ultra-low power edge devices. " Svarer mitt eget spørsmål, men kan sikkert være nyttig for noen andre.
Hvis det har noe med andre kontrakter/sammarbeid er det kanskje nærmere accessories kontrakten eller så står det på egne ben. Uansett positivt. Virker som om også denne spesifikke NPU’en har vunnet priser og har god market traction, hvilket sikkert ikke er negativt. Ceva Embedded AI NPUs Gain Traction in AIoT and MCU Markets - Ceva
Yeah, I agree with you on that point. I also believe it could be the best solution at some point. Maybe it already is less flawed than physical sensors at this point, but the bugs and issues from the first “waves” of smartphones makes it so it is less used in high-end smartphones to this day.
Like most things that are made for the first time there were issues, but unlike most other things software can be patched and improved upon. I believe they did that during those years, as from what I have in my notes Xiaomi pushed out several software updates for proximity after launch
Enda en aktør som fokuserer på connectivity der ja. Kjenner ikke så mange som bærer to telefoner lenger, men syntes denne uttalelsen er interessant “Boxiao also confirmed that the Vivo X Fold 5 is the first Android device confirmed to support connectivity with the Apple Watch.”
Her er det nok ingen av partene som de facto er kunder av hverandre, ref. bruken av uttrykket «collaboration». Utfra hvordan meldingen ordlagt (samt at dette bare ble meldt på egne nettsider, ikke gjennom børsens meldingstjeneste), fremstår dette som en quid pro quo / you scratch my back, I’ll scratch yours-variant.
Hva gjør det til vinn / vinn?
Som Elabs’s uttrykker det for sin del i oppdateringen: «This collaboration is a major step forward in expanding the reach of our AI Virtual Smart Sensor Platform.» (min utheving)
Ceva, på sin side, får mulighet til å gi kundene sine «intelligent sensing and interaction capabilities» og «smarter, more responsive products».
Kundene oppsøker Ceva - ref. ordleggingen: “By integrating Elliptic Labs’ platform, we’re enabling our customers …» (min utheving)
3 dager på rad nå med gode nyheter, rene hat-trick på nyheter. Kan ikke huske at det har skjedd tidligere. veldig lovende for Juni dette.
Viktig å huske på at denne kontrakten allerede er meldt (og derfor også bokført på inntjening?). Dog er det alltid positivt å se at telefoner blir shippet til markedet.
Det er jo ikke lenge siden denne kontrakten ble inngått, er det en trend at tid fra kontrakt til markedslansering korter ned?
Vil driste meg til å påstå at det er en liiiiten stund siden januar 2024
Så mye for å lese børsmelding i morgentåka på toget🤦♂️
En kontrakt kan eksempelvis være for 20 modeller. Da kan det fort gå ett år mellom den første og den siste. Enkelte kunder (de som har vært om bord lenge) ser ut til å fornye kontrakter en gang årlig. Uavhengig om det er 2024 eller 2025:)
Vet vi om pay-as-you-go vs upfront er relatert til hele kontrakten, eller per modell?
min forståelse er at når det inngås kontrakter for flere modeller, er det basert på bottom-up dvs at det er et konkret antall telefoner for hver enkelt modell som basis for up-front - dvs at det er hver enkelt modell som på et visst tidspunkt går over fra null variabel til variable enhetsprising (gitt at de kommer dit selvsagt).
More mystery likers for Laila’s posts. THis time not from Dell but from HP.
She has been working with contextually aware notebooks
https://www.st.com/content/st_com/en/about/customer-success-stories/how-hp-is-leading-the-way.html
What a coincidence that she was the one from HP that hit ‘like’.
Snart 4 år med likes, nå trenger vi bestillinger fra HP
Yeah, tbh I gotta ride w/Amina on this one.
At some point you gotta put your money where your likes are.
Of course, networking is never bad - and I do appreciate your sleuth work, but I would honestly not read too much into this. Likes are a dime a dozen these days - and the VP of design engineering at HP should definitely be present in Laila’s digital network. Moreover, that this VP acknowledges a collab between Elabs and a US based NPU design company is rather stock in this day and age.
Again, no disrespect towards your observation or your post, T.
Ja, var litt dårlig formulert av meg der på det kunde spørsmålet, men du ga meg svaret jeg lurte på!
Da er det en mulighet CEVA kan tilby sine kunder slik jeg forstår deg. Uansett et steg til i riktig retning.
Det nevnes i annet forum (nordnet) at det er satt short i Elabs. Derav kursnedgang. Noen som vet om dette? Er den tidligere shorten dekket inn?