Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Continuing the discussion from Elliptic Labs 1 - #7621 av Optimisme.

Previous discussions:

Fornøyelig hvordan markedet responderte positivt de første minuttene før hvem enn det er åpnet alle kraner og fortsatte dumpsalget på ATL.

I sluttauksjonen ligger det over 330.000 aksjer på kjøp til kr 9.15… Litt av en dag.

Omsetningen ble på over 1,4mill. Med en nedgang på -2,04%. Veldig spent på listene når de kommer. Her kan det ha skjedd mye blandt topp 50.

Bra. Noen satt skapet på plass / tok ansvar og tømte selgeren i close.

7 Likes

Det ble et merklig hopp i pris fra kl 16:18 til 16:25, typ.
Ikke noen stor kjøporder hva jeg kunde se, men noe kan ha blitt kjøpt på sidan av børsen.

Det var en synlig ordre på 300k+ som ble delvis fylt.

1 Like

Synes dagens rapport var veldig bra. Synes ikke vi (medier/noen aksjonærer) bør fortsatt sammenligne tallene mot 500-mill-målet som var satt for 2023/2025. Men skjønner at det gjøres, er jo sensasjonelt.

For dere som frykter emisjon, tror dere styret ikke ville varslet om det nå om det var et behov? Er jo rimelig risky å ha skarve 67 millioner kr på bok uten å ha en klar forventning/plan for videre dekking av kostnader uten å tære på egenkapitalen. Styret har vurdert det dithen at det ikke er behov basert på fremtidige innkomne inntekter/betaling av kundefordringer og bedre betalingsbetingelser.

Jeg tror kursfallet er rigga mot en evt. emisjon. Lavere kurs = høyere potensielle andeler for de med tilgjengelig kapital. Emisjonsfaren avklares de neste par kvartalene. Veldig bra at de har jobba fram bedre betalingsbetingelser. Du kan ikke betale lønn uten cash.
Edit: jeg tror ikke det blir emisjon.

Hvorfor fortsetter dette styret vedr kapitalbehov? Gjentar for n´te gang at ELABS ikke har noen “leverage” på kundefordringene, og at disse kan selges til factoringselskaper i bytte med en akseptabel rente. Standard salgs-% er 85 i norsk sammenheng. Så kan hver enkelt som selger inn emisjonsspøkelset først legge til 85% av fordringsmassen i kapital, og deretter publisere - hvis fortsatt aktuelt - hvorfor emisjonsspøkelset fortsatt lurer rundt hjørnet. Er det noen her som ønsker seg enda billigere aksjer? Det dukket opp i dag blant annet fra en finsk investor som visstnok solgte seg ned/ut i forkant, om jeg har forstått rett, og fra flere andre.
Jeg vil ikke tro at det finnes mange long-investorer i ELABS i dag som kjenner selskapet godt, og som har reell emisjonsfrykt, de har nok solgt seg ut. La oss gravlegge dette spøkelset, eller bidra med noe svært konkret og substansielt som bidrar til at emisjonskortet ikke er et skremmetricks med evt bakenforliggende motiver, men som forklarer godt og analytisk hvorfor dette evt skulle være et tema. Ser frem til gode analytiske innlegg. God helg!

11 Likes

jeg støttekjøpte da det så som svartest ut i dag :rofl:

1 Like

Styret fortsetter fordi frykten muliggjør lavere innganger. Også har du svakheten med å ha kun én kunde som holder bygget oppe, som tilfeldigvis er dagsaktuell med kollapsen til Novelda. Oslo Børs har også risikoaversjon den siste tida. The list goes on…

Det viser vel at det var flere større kjøpere som ikke fikk hva de ville på lavere nivåer, men som ønsket å close volumene i dag og da gikk de inn i sluttauksjonen. Der var større selgere borte, og kursen hoppet solid. Isolert sett et styrketegn. Så får vi se veien videre…mye ble blåst ut i dag og da har kanskje de fleste tvilerne fått rebalansert sine porteføljer…?

2 Likes

Enig med deg her.
Synes Elabs svarte godt for seg og allerede kommet med ett tiltak mot dette.

• Ingen av fordringene er «due date»
  • Flytte fakturering fra «launch» til kontraktssignering og sier med dette at cashflow vil bedre seg fra Q4

Det må være svar godt nok.

Edit

Hvis det er slik at mesteparten fordringene ligger mot Lenovo, så regner jeg med de betaler for seg og det er ingen indikasjoner på at de ikke skal bli betalt. Så slik jeg ser det, vil manøveren føre til at fordringene siger noe tilbake og cashflow øke noe fra Q4.

Edit 2

BTW! Jeg har aldri sett Lars så lugn i en presentasjon tidligere 🧘‍♂️

2 Likes

Du leste innlegget mitt i helt feil tonefall! Jeg mener jo at det ikke er noe som tilsier emisjon når styret vurderer det som ikke nødvendig samt begrunner dette med (kundefordringer, jf. det du nevnte om muligheten til å selge disse, bedre betalingsbetingelser, samt kommende økte inntekter).

@Amina, kommentaren var ikke til deg, din vinkling er helt i min tråd. Det var til de andre som fortsetter å trekke dette emisjonskortet til kjedsommelighet. Håper du har noen aksjer nå, evt kjøpte i dag…tror det kan gi bra risk/reward.
En annen sak er vel at et styre ikke sier noe om evt kapitalbehov før de har igangsatt en plan for å dekke dette. Intet styre kan gå ut og si at vi trenger (kanskje) kapital snart uten å ha en action-plan klar for emisjon, men det er en helt annen sak…ikke relatert til ELABS…bare generelt. Går et styre ut og signaliserer mulig kapitalbehov, har de samtidig planen klar i samarabeid med relevante aktører (meglerhus, advokater, garantister). Jeg er sikker på at ELABS ikke kommer dit med mindre det skulle dukke opp en totalt ukjent teknologi som slår beina under ELABS uten å røre ved patentene.
Jf dette - et usedvanlig viktig poeng som Laila viste til i dag, var at de har gått fra å være en app-/sensor-leverandør til å bli en strategisk samarbeidspartner for Lenovo og antagelig også noen av Lenovos konkurrenter. Dette innebærer langsiktige samarbeidsrelasjoner som ikke forsvinner over natten. Det faktum at sentrale personer fra Lenovo var i Oslo, er en god indikasjon på at ELABS er noe langt mer enn en av mange “komponentleverandører”, selv om ELABS andel av kostnaden på en PC/laptop kan være marginal, betyr dette at markedsverdien av hva ELABS kan tilføre over tid, er langt viktigere for Lenovo enn mange her har forestilt seg. Det er en av årsakene til at jeg økte litt til i dag, på bekostning av andre posisjoner. Jeg synes forøvrig at ledelsen redegjorde og svarte langt bedre i dag enn på lang tid. Litt ydmykhet i forhold til ATL, kanskje? Uansett, det er positivt. Og inputs fra Q&A som jeg oppsummerte tidligere i dag tolket jeg i positiv retning for caset, ift forventinger til 2025 og særlig 2026 hvor det er inntekter fra flere PC-aktører og hvor snittinntjeningen per enhet (PC/laptop) nærmer seg NOK 10.

4 Likes

Jeg mener det var en god præsentation i dag, og at risk på ELABS er VÆSENTLIG lavere på baggrund af den viden vi fik. Der blev givet en del information, og det jeg bl.a. noterede mig er:

Cost - der er styr på cost og Lars nævnte flere gange at cost-niveuaet er forholdsvist fast.

Cash - Der var en god gennemgang af cashflow OG fokus på fremadrettet cashflow

• Nye kontrakter faktureres for milestone ved indgåelse mod tidligere ved launch - det bliver en stor fordel likviditetsmæssigt at få betaling inden launch (det er flere kvartaler i forskel).
  • Flere kontrakter vil komme løbende og omsætning stige - cost vil være forholdsvis fast for nu.

Fordeling af omsætning

• For FY2023 var fordeling mellem smartphone og laptop ca. 50/50. Det er også forventningen for FY2024. Da vi ved omsætning er stigende i år er begge vertikaler i en positiv udvikling.

Smartphone

• Top smartphone OEM Xiaomi er fortsat kunde med lancering så sent som november - alt er godt
  • Omsætning er stigende og udgør ca. 50% af årets omsætning
  • Smartphone er STADIG en væsentlig og værdiskabende vertikal

New laptop OEMs

• Vi må (stadig) tjekke dagligt om der er kommet ny laptop OEM
  • Ny laptop OEM vil sandsynligvis signe/launche med både HPD og seamless (eller andet smart sensor)

New Produts

• ELABS er STADIG innovative og har produkter i pipeline der opfylder kunders use-cases (gør at ELABS er langtids holdbar)

Pricing

• Accessories produktet faktureres selvstændigt
  • Hvert accessories produkt faktureres selvstændigt - dvs. mus, tastatur, headphones hver for sig - afhænger af hvad kunden vil have med. Vi ved ikke noget om pricing-niveaet (her er et spørgsmål til Q4).
  • Lenovo har ikke eksklusivitet på noget - det vil koste ekstra at få (mon ikke der har været forhandlinger…)

Udvikling

• ELABS har i flere år kun faktureret ét produkt (HPD)
  • I 2024 er der launch OG fakturering af nyt produkt (Tab sensor)
  • Der er indgået kontrakt om nyt fakturerbart produkt (accessories) i Q4
  • Smartphone vertikalen er 1 produkt men omsætningen øges årligt
  • Laila udtalte i præsentationen inden Q&A noget lign. “Our customers understand that to achieve the same network effect as Apple they must roll out a feature like this broadly on their total product line”. Det var omkring Lenovo “smart share”. Lad os håbe at de gør noget ved det :slight_smile:

På baggrund af ovenstående har jeg selv øget min beholdning i ELABS med ca. 25% i dag. Og er alt for tungt lastet i forhold til min portefølje…

Men det er op til hver enkelt selv at bedømme.

18 Likes

Jeg har masse aksjer her! Og var 0 prosent bekymret i dag for kursfallet.

:)))

3 Likes

Nydelig oppsummering @firsttime. Gode observasjoner og perspektiver, visse meglerhus burde lese litt av dette og korrigere sine perspektiver tilsvarende for å øke kvaliteten og verdien i sine beregninger/konklusjoner/anbefalinger.

2 Likes

Forøvrig er det en sak ELABS ikke har fått så mye credits for…og det kan hende CFO også er involvert her - jeg vil tro det - det gjelder kostnadskontroll. Selskapet har reagert TIDLIG når det har vært treghet i inntjening i forhold til forventninger og tatt ned kostnadene. Først ved å stenge ut all annen aktivitet en kjerneområdene. Så ved å skjære hvor mulig. De har proaktivt forsøkt å øke forskuddsbetalingen mot rabatter da det åpenbart var større usikkerhet, og så går de andre veien nå, når de føler seg sikrere. Det er ikke mange “ferskinger” som gjør dette såpass proft som ELABS har gjort i de 4 årene jeg har vært ganske tett på her. Dette er nok en årsak til at jeg er ganske trygg på at selskapet har svært god kontroll på kapitalelementet. De var kanskje heldige og dyktige i samme slengen ved “timingen” av siste kapitalinnhenting, husk at de har et erfarent styre som nok har styrt dette bra. Deretter har markedene deres vært utsatt for harde nedturer og stor usikkerhet, og det står respekt av at den moderate emisjonen har vært tatt vare på slik at man har klart seg gjennom stormen uten ytterligere kapitalbehov. Og slik verden ser ut nå, oppstår det ikke behov for flere emisjoner. Credits til styre og ledelse for dette gjennom vanskelige år. Det er viktigere enn noen dårlige slides og klønete kommunikasjon :slight_smile:

8 Likes

Jeg er helt enig @Barcelona1986.

Man har set flere eksempler på vækstselskaber der har “givet los” og kørt en høj burn rate. Men her virker ELABS til at være i kontrol, og det har helt sikkert skabt noget troværdighed til selskabet - og til CFO (trods alt) :slight_smile:

2 Likes