Tak @Barcelona1986 men jeg vil mene disse mæglerhuse skal læse alle dine gode indlæg - så vil de stå MEGET bedre
Tak for dine gode input, analyser og perspektiver.
Tak @Barcelona1986 men jeg vil mene disse mæglerhuse skal læse alle dine gode indlæg - så vil de stå MEGET bedre
Tak for dine gode input, analyser og perspektiver.
Beautiful
Upåklagelig oppsummering. Håper du tar på deg jobben etter Q4 også
Het er nok her Aura kommer inn i bildet. Ett spørsmål for Q4 må være om det er lagt opp til at man vil kunne aktivere nye funksjoner i ettertid på eksisterende Aura modeller. Det kan fort bli vanskelig og fragmentert hvis Aura Editions ikke har en rød tråd.
Neste Aura, Lenovo ThinkPad X1 2-in1 Gen 10 Aura Edition kommer for salg i februar 25.
Alt godt
Jeg er helt enig med deg. Etter dagens presentasjon er i hvet fall jeg trygg på at selskapet er i rute med både kostnadskontroll og strategies om å vokse seg inn på fler kunder. Man vokser tross alt med 40%! men det er nok målet om 500 Mkr som har satt urealistiske forventninger hos en del investerere. Rapporten påpeker flere ganger om at cash flow er i henhold til business plan. Jeg tror q4 blir veldig bra - og da vil nok alle diskusjoner om emisjoner forsvinne. For egen del handlet jeg også i dag - helt utrolige nivåer dette
For å utdype mine tanker ytterligere, tror jeg Q3-rapporten viser at Elabs nå er på vei inn i en ny fase. For andre kvartal på rad rapporteres et positivt driftsresultat hittil i år, som er på 8,6 Mkr, sammenlignet med -15,1 Mkr på samme tid i fjor. Dette er veldig sterkt.
Kontantbeholdningen går ned, men dette er helt uproblematisk, da den konverteres til kundefordringer. Jeg synes selskapet gjør sitt beste for å forklare dette, og påpeker at cash flow er i henhold til plan. På slide 13 står det til og med i overskriften hva som driver den negative cash flowen.
Samlet sett viser rapporten at de har fått kontroll på kostnadene. Lars sier i presentasjonen at inntektene øker mer enn kostnadene. Dette tyder på at det ikke vil komme noen ekstraordinære kostnader frem mot Q4, og emisjonsspøkelset burde dermed kunne begraves.
Med Q4 tror jeg vi går inn i en periode hvor inntektene begynner å øke. Den nye faktureringsmodellen, hvor fakturering skjer ved kontraktssignering og ikke ved shipping, bidrar til betydelig større forutsigbarhet. Hvis de får inn flere kunder, kan selskapet kanskje til og med gi mer detaljerte prognoser for fremtiden.
Apropos nye kunder: Jeg har en følelse av at en ny PC-OEM vil bli annonsert rundt månedsskiftet desember/januar. Jeg har ikke noe konkret belegg for dette, men svaret i Q&A på spørsmålet om når den nye PC-OEM-en kommer (“you have to wait and see WHEN we make an announcement”) gir inntrykk av at de er nær ved å gjøre en offentlig kunngjøring. Hvis de ikke var i sluttfasen, ville svaret trolig vært noe mer vagt, som “we are in talks… bla bla”. Laila påpekte også i starten av sin presentasjon at det firtsatt er 1 måned igjen av q4. Det blir spennende å følge utviklingen.
At aksjen handles på ATL er helt absurd. Som nevnt tidligere, virker det som om noen av de større aktørene benyttet økt omsetning i kvartalsrapporteringen som en anledning til å selge seg ut eller redusere posisjonene sine. Interessant nok var det ingen selgere igjen mot slutten av handelen i går, så det burde ligge an til en positiv start på neste uke.
Dette har jeg opplevd mange ganger i små selskaper som dette. Når en storfisk er på vei ut, så blir det negativt på kursen, kan faktisk bli opptil 1 år. Og uerfarne investorer får nerver, og begynner å falle ifra, pga for mye fokusert på kursen, istedet for å konsentrere seg om hvordan det går med selskapet. Det samme gjelder når prisen begynner å hoppe pga en storfisk er på vei inn, da er det halle-jula stemning, og de selger seg ut da også, endelig litt gevinst. Det å forstå seg på markedet er bortkastet energi, lære seg selskapet istedet er mitt råd. Da er pengene dine tryggere jo mer kunnskap du har.
Tusen takk for mange gode betraktninger fra flere her!
Ja, prisingen er absurd, og det er mange som får panikk. Eneste jeg nå irriterer meg over var at jeg ikke hadde mere cash å putte inn når den var på 8 tallet. Gikk inn med mere på 9 tallet. Men i den store sammenhengen går nok det fint også.
Er spent på listene til uken. Over 1mill aksjer er ikke dagligdags for Elabs.
Kom over en artikkel som beskriver virtuelle sensorer, fordelene over hw sensorer og fremtidsutsiktene og vekstrater.
Endel her inne kjenner nok til det meste av dette, men fin og generelt opplysende om virtuelle sensorer for alle.
Jeg støtter kommentarene og meningene om at denne kvartalspresentasjonen var svært positiv, særlig med tanke på informasjonen om endrede avtaler for fakturering av up-front-betalinger. Denne justeringen innebærer at selskapet nå vil motta disse betalingene flere kvartaler tidligere enn før, noe som vil medføre en betydelig forbedring i både likviditet og kontantstrøm. For det kommende året vil dette også gi en dobbel gevinst: Kundefordringene som allerede er oppført i regnskapet vil bli betalt inn som avtalt, samtidig som nye up-front-betalinger faktureres ved signering av avtalene.
Aksjen har vært tynget av emisjonsfrykt det siste året, med stor usikkerhet rundt hvorvidt selskapet ville måtte annonsere en emisjon i en tid som har vært spesielt utfordrende for vekstselskaper med kapitalbehov. Denne usikkerheten tror jeg nå er betydelig redusert, ettersom selskapet fremover vil kunne nyte en positiv kontantstrøm takket være endringen i faktureringstidspunktet.
Sitter igjen som et stort spørsmålstegn etter fredagens rapport. Det er som mange nevner veldig mange positive ting som har blitt nevnt og skal si mer på det på mandag, men er en ting som gnager litt etter rapporten.
Pay-as-you Go kommer inn lavere enn hva jeg hadde modellert. Git at OPPO kontrakten er meldt som announced og Transsion som signed regner jeg med at det kun er revenue fra transsion i Q3.
Etter å ha sett nærmere over lanseringer av laptoper legger jeg merke til en ting. det ble lansert 17 modeller i 2023. Av børsmeldinger dette året:
Begge disse viser til Elliptic Labs Expands Agreement with Lenovo for Future Laptop Integration | Elliptic Labs.
Alle modeller lansert i 2024 viser derimot tilbake til denne børsmeldingen:
Elliptic Labs Signs New Expansion Agreement with Current Laptop Customer | Elliptic Labs.
Lars snakker mye i denne Q3 presentasjonen om at non-cash milestone revenue er som planlagt og ingenting er overdue. Han snakker videre om at de ved de første kontraktene var terms slik at invoice og betaling av milestone skjer ved production/shipment.
Er det da mulig at det fortsatt er en del av disse kontraktene signert i 2022 som ikke er betalt? Hvis det kun ble lansert 17 modeller ut av 34 de hadde kontrakt på og alle disse stammer fra den samme kontrakten. Betyr det da at det er milestone for 2 av kontraktene signert i 2022 som ikke er mottatt? Det vil jo gjøre et relativt signifikant innhogg og det må tas et tap på fordringer som allerede er ført som inntekt. Det vil også påvirke hvor mye pay-as-you-go revenue fra de kontraktene totalt sett, ettersom det er betraktelig færre modeller enn de 34 som det er kontrakt på.
Ingenting er overdue, men det vil det jo heller aldri være hvis ikke vilkårene for betaling, aka produksjon eller shipment ikke er oppnådd.
Min oppfatning har vært at flere av kontraktene gjelder 3 års lanseringer. Dvs 2023-24-25 for inngått i 2022.
Hva som skjer dersom kunden senere bestemmer seg for å endre/justere lanseringsplan er forbeholdt innvidde. Normen er vel som regel cancellation fees som er forhåndsavtalt, og/el så binder kunden seg uansett til minimumsbeløpet. Jf en stor mobilkunde som brant seg i des 2021 ved å inngå forskuddsavtale m rabatt på høyt antall for 2022. Markedet knakk, kunden betalte iht kontrakt, men gikk deretter over til lavt kvartalsvis forskudd og overskytende fakturert til en høyere non-discount pris.
Hmm. Mulig du har rett hva gjelder cancelation fees. Vil jo ikke være noe poeng for ELABS å få en commitment til volum gjennom milestone, dersom kunden bare kunne bestemme seg for å droppe å produsere de spesifikke maskinene i den ene kontrakten og dermed unngå betaling. Hadde egentlig ikke tenkt så nøye på den muligheten. Får håpe ikke ELABS ledelsen sløve ila forhandlingen av kontrakten.
Tror du tar feil hva gjelder at kontraktene er for flere år av gangen. Da burde en sett lanseringer i 2024 som viser til en av kontraktene inngått i 2022 i pressemeldingene. Isteden har alle maskiner lansert med HPD i 2024 vist til pressemeldingen fra juli 2023. Er veldig spent på hva totalt antall maskiner kommer opp til i løpet av 2024. Hvis det viser seg å være maks 21 modeller tviler jeg sterkt på at vi kommer til å se noe Pay-as-you go revenue fra mer enn de 17 modellene som er lansert, eller lanseringer av de modellene som ikke er blitt lansert i de kontraktene. Da tror jeg det blir til at det blir med de 17 i 2023 og at de resterende ikke blir noe av dessverre.
Når det nå endres betalingsbetingelser for kontrakter på milestone til fakturering ved signering, så innebærer jo det nettopp at betalingen er en forpliktelse som forfaller uavhengig av leveranse.
Lange kontrakter er et faktum. Nr 5 ble for publisert høsten 2022, og så “endret” på magisk vis i presentasjoner til å ha gyldighet fra Q2-2023. I presentasjonen fra Q3-23 står kontrakt nr 5 fortsatt i Q3-22 og den eneste kontrakten i 2023 som vises til der er på 6 maskiner, hvilket senere ble bekreftet å være seamless. Pga måten ELABS kommuniserer - og i etterkant endrer på tidligere presentasjoner - er det vanskelig å vite konsistensen / etterretteligheten i deres referanser til tidligere kontrakter ved lansering. Denne “large contract” som publiseres 3 juli 2023 er etter hva jeg forstår en repetisjon av kontrakt nr 5 publisert i Q3-22.
Eksempelvis ble det gitt denne info for kontrakten publisert primo juli 2024:
…has signed a new expansion contract with the Commercial segment of an existing PC customer. This contract will enable this customer to deploy Elliptic Labs’ AI Virtual Presence Sensor Platform™ on more laptop models, to be launched between 2024 and 2026.
Uansett er det vel slik at kontraktene 2-4, publisert i Q2-22, ble levert på i 2023 og 2024 dersom de nå er levert (nesten) fullt ut. Disse summerer til 34 enheter. Du stiller spm ved om disse bare er delvis levert, hvis det er slik at disse kun er blitt levert på i 2023, og at overskytende (ca 17 enheter) ikke er eller blir levert på, så vidt jeg forstår. Den eneste måten å få svar på dette på, hvis mulig, antar jeg er fra CFO.
Gjorde en liten sjekk selv nå: Alle lanseringene i 2023 gjøres med referanse til kontrakt #2 fra april 2022. Ingen referanser til kontraktene 3 eller 4. Som du selv sier, lanseringene i 2024 henviser til 3. juli 2023-meldingen som ser ut til å være en repetisjon av meldingen fra Q3-22, dvs kontrakt #5. Så er da kontrakt #3 og 4 ikke levert på? JO, de er levert på. I presentasjonene (Q1 og Q2 2024) vises det til at også disse to kontraktene har modeller i markedet som genererer pay-as-you-go, i motsetning til kontrakt #5.
Alt dette viser jo hvorfor det er et håpløst case for analytikere å forsøke å gjøre fornuftige forecasts…og i en liten aksje med lav omsetning er det ikke “butikk” for meglerhusene å sette folk på dyp graving. De kommer uansett ikke langt nok…
Ja, er helt enig med deg at det at for den nye kontrakten fra November og sannsynligvis fremtidige kontrakter inngått vil betaling forfalle ved signering og forfaller dermed uavhengig av leveranse.
Var hovedsakelig kontraktene inngått i 2022 at bekymringen gjaldt for.
Du har rett der når du viser til det hva gjelder presentasjonen og det som står angående at alle tre kontraktene har modeller som per nå er i Pay-as-you-go området. Det fjerner bekymringen min for at det ikke er blitt lansert noen modeller fra to av de kontraktene og det ikke er betalt noe milestone der.
Ja, det var to ting som hovedsakelig gnagde av negative ting etter presentasjonen. Bekymringen basert på snakket om når betaling av milestone revenue, samt at jeg stille spørsmål med om kontraktene fra 2022 bare blir delvis levert.
Når det kommer til delvis leveranse så tror jeg vi bare får vente å se. Regner med at det kun er CFO som vet og at det ikke er mulig å få vite noe info om dette. Angående kontrakter for lengre tid er jeg usikker. Det spesifiserer jo bare at det er tidsrommet de kan lansere modeller i etter denne kontrakten, ikke spesifikt hvor mange år det er. Tipper det er fordi de ikke kan binde launch for lenovo til spesifikke tidspunkt, og er ment til å gi Lenovo fleksibilitet. De nye kontraktene fra 2024 kan også være for flere år, hvertfall commercial segmentet. Betraktningene mine gjaldt hovedsakelig de tidligere kontraktene. Vi får se hva det blir til av totale lanseringer og om det bare blir delvis levert eller om vi får se noe mer fra kontraktene fra 2022.
Noen som vet hvem som tømte seg i forrige uke?
Handelsbanken Fonder AB has on 2024-11-29 bought 241 626 shares in Elliptic
Labratories (NO0010722283) and has consequently passed the 5% disclosure
threshold.
Positivt. For å se hvem som solgte må man vente på oppdaterte lister (T+2) - fredagens handel kommer i morgen kveld.
Det har blitt dumpet store poster i hele forrige uke. Noen som har oversikten over det?
Ingen klare, store selgere i listene. Noe som har gjort nedgangen litt ekstra merkelig. Om noe tilsynelatende trading av enkelte større aktører. Kanskje noe utlån.
Hvis det er ingen endring på listene med de volumene vi har sett, vil det ikke si at de har solgt og kjøpt seg selv i mellom?
På listen 22.11, det er fra handelsdat0 20.11., stod Storebrand Vekst med 575k. Så begynte de å selge, og står på listen 29.11., altså handelsdato 27.11., med 100k. Så det er nok den største selgeren. Men de kjøpte også 112k 22.11., så virker noe vinglete. Den største kjøperen er nok Fondsfinans Norge som kjøpte 400k av Storebrand Vekst den 21.11. I tillegg til Handelsbanken som flagget i dag etter kjøp på fredag.