Hei
Har dere sjekket ut smart tlf Huawei Mate 30? Denne kommer også med touchless gesture… virker rart om Huawei har en egen gesture for tlf, og elabs på pc. Så enten har de en egenutviklet tech for dette - eller så er elabs i både tlf og pc…
Hei
Har dere sjekket ut smart tlf Huawei Mate 30? Denne kommer også med touchless gesture… virker rart om Huawei har en egen gesture for tlf, og elabs på pc. Så enten har de en egenutviklet tech for dette - eller så er elabs i både tlf og pc…
Det er jo Elabs tech i Huawei eide Honour. Så om de hadde hatt sin egen ultralyd tech, ville de ikke benyttet den? Så er det og dette med Maxim, hvor elabs allerede har avtale. Hvorfor skal de endre noe som er “integrert”?
Nei får ikke noe svar. Men fisker litt… Tenker hvis han avkrefter så er den grei, men om han svarer at han ikke kan kommentere det, så leser jeg mellom linjene😅
Mulig jeg misforstod det du skrev, men Huawei solgte Honor i sent i 2020
Takk for innspill @Jannus ! Har ikke sett på disse før, men ser at de har noe air gestures ja! Der står det jo nevnt 20-40 cm ifra…
Det ser ut som det kan være egen sensor og 3d kamera for å løse dette i Mate 30 telefon…?
Men vi vet selvsagt ikke om det er ELABS i mobil og/eller PC fra Huawei, men ut fra alle punktene @anon50125742 listet opp over, så tror vi det er stor sannsynlighet for at det kan være ELABS…
I laptopen er det forøvrig flere plasser referert til “ultrasonic” og som @anon50125742 limte inn i punkt 1 står det “point your hand to the microphone”. På bilder ser en heller ikke en rekke kameraer (må vel ha minst 2 med noe avstand mellom for noe 3d dybde) eller andre sensorer innfelt… slik som på notchen i mobilene.
Ja, det er mange ulike air gestures ute i markedet (hvor av de fleste bruker kamera?), men det som gjør at jeg tror dette er Elabs er, som @stone nevner, at dette er første gangen jeg har sett det har vært snakk om ultralyd ved hjelp av mikrofon/høyttaler.
Laila har jo også sagt at de er den eneste på markedet med software only presence/gesture recognition via mikrofon/høyttaler.
EDIT: Bildet i artikkelen som @stone viser til over, så er det en egen gesture sensor. Det er disse Elabs kan erstatte både i telefoner og i pc’er, ved at de bruker mikrofon/høyttaler i stedet. Sånn sett påstår jo ikke Elabs at de kommer med noe helt nytt, men de erstatter eksisterende teknologi uten å bruke hardware.
Det blir diskutert på Shareville om hvorfor ikke Elabs eventuelt har meldt om kontrakten med Huawei, og der kom det et interessant innlegg fra brukeren «Barcelona1986» om hvordan Nordic Semiconductors sannsynligvis har hatt avtale med Apple i lengre tid, men har aldri fått lov til å offentliggjøre noen ting.
Jeg fant sågar en artikkel fra mai-21 som viser at DNB Markets har «dissekert» et Apple-produkt for å finne NOD sin chip, og har da basert sine beregninger ut fra dette.
Så jeg tror ikke vi skal kunne ta for gitt at alt blir meldt, og at noen samarbeidspartnere ikke vil at samarbeidet skal offentliggjøres.
hvem tar å seg ansvaret å dissekrerer en huawei matebook for å finne software?
men for å være seriøs… pc har vel ikke kommet i salg og elabs melder i alle tilfeller etter lansering?
Kom i salg 6 januar.
Nå tror jeg enten du blander, eller så forstår ikke jeg hva du mener.
Var vel egentlig et tilsvar på fartin sin kommentar
Åja, sorry, nå så jeg det
Ok… Ja om den er i salg i Asia bør det være mulig å finne ut av. Men tidligere snakket vi vel om at Huawei hadde fysisk sensor… men det er altså ikke tilfelle?
@anon50125742 det var en ting vi ikke hadde med i listen. Flere sider har referert til at Huawei annonserte air gestures på Matebooken den 15 desember.
Høres kjent ut?
Samme dag som ELABS annonserte at Intel prosessorer er kompatible!
Tilfeldig? I think not
Det er helt sant, det var jo den dagen spekulasjonene begynte
Et nytt nettsted som beskriver Huawei sine «air gestures» litt nede på siden. Det ligger også et lite videoklipp rett under teksten.
Huawei MateBook X Pro 2022 also supports AI air-space operation gestures, which use the gap between ultrasonic waves and reflections emitted by the speaker to achieve various air-space operations. At a distance of half a meter from the microphone and within a range of 60°, you can flip your PPT or picture by waving your arm up and down. Flicking left and right is to pull the video progress bar to fast forward and rewind; and when playing a video, An empty press is a pause.
FYI så skrev imint avtale med huawei back in the day. De lanserte deretter Huawei p20 og skrøt av bildestabiliseringen som sin egen når den mørbanker iPhone.
Eneste grunnen til at Huawei til slutt ble annonsert som kunde, var at ivrige investore fant vidhance firmware på Huawei telefonen. Huawei virker som et selskap som er svært streng på annonsering fra underleverandører.
Spennende funn! Gir meg enda mer trua på at dere har gravd frem rett laptop. Bildet Elabs publiserte 15.des inneholdt også “AIVirtualConnectionSensor” og “AIVirtualPositioningSensor”. Er det utdypet funksjonene for dette? Eller kan det være f.eks slik som blir vist 4:30 i denne videoen? h ttps://www.youtube.com/watch?v=QqLPpApxmhA
Det kan det være! Spennende!
Grunnen til at jeg og @anon50125742 har antatt proximity og gestures er at det er oppgitt i følgende PoC
Der er riktignok proximity sensor omtalt som security sensor, men ut fra beskrivelse må det nesten være det samme.
Det som er spennende er dette
“This project will feature close collaboration between Elliptic Labs, the laptop OEM, and the world’s largest semiconductor chip manufacturers.”
Så slik jeg og @anon50125742 tolker det altså nært samarbeid mellom ELABS, Huawei og Intel - som kan forklare lansering samme dag.
I så fall kan det jo være alle 4 funksjonene er i Huawei, som jo kanskje gir mer penger i kassa per laptop!
Jeg stilte jo spørsmål til om det kunne være positioning/connection som såvidt ble benyttet for å dele informasjon på kryss av plattformer på Intel CES presentasjon, men ble da svart at det ikke har vært PoC på dette … men burde kanskje sjekkes igjen?
Connection sensor er beskrevet nederst på technology siden til Elabs
Spurte Lars Holmøy om det var noen grunn til at positioning sensor ikke beskrives på technology siden og fikk i svar at “nei det er det ikke – jeg sender det til de som jobber med Webdesign”. Så vi får se om det dukker opp etter hvert