Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Så lenge ikke salgsapparat og utvikling blir vesentlig mer kapitalinsentiv så skal vel Elabs kunne drifte godt over 5+ år med dagens cashbeholdning…husker ikke eksakt antall år det var men det er nok for meg hehe…

Rent teknisk er det positivt enda hvertfall. Ettersom det er ingenting fundamentalt som har endret seg, er det nok bare gevinstsikring og utålmodighet med markedspsykologi som påvirker.

Det kan godt hende kursen dupper ned litt enda, men volumet var veldig høyt på stigning etter Intel-avtalen. Ved lansering av lap-top og eventuelt 7-telefonskunden, tror jeg vi passerer ATH.
Positiv Q4-pres vil forhåpentligvis også bidra. Vekst-forholdene som presenteres vil være høye YoY, selv om resultatet fortsatt forventes negativt.

Jeg tror dette er et fint tidspunkt å fylle på for de som har cash tilgjengelig, selv sitter jeg med ca 25 % i ELABs og føler meg trygg på det.
Samme som Idioten har jeg hatt flere en-aksje-perioder, men føler behovet for litt diversifisering nå som porteføljeverdien er blitt høyere.

Dette blir bra.

2 Likes

Selger siden fyller ihvertfall på… så det virker som en del er fornøyd med dagens kurs… Jeg har råd til 2-3000 aksjer til og da er jeg på Max. Men for se utover uka…

Med alt som er i pipen til ELABS nå, så kunne jeg forsåvidt sittet all in… men det er jo flere aksjer jeg er litt spent på om dagen, så gøy å følge med litt der også fremover :wink:

1 Like

Legger ut et par innlegg jeg skrev på Shareville i helgen, til de som eventuelt ikke er der også.

"God morgen, jeg har prøvd å få litt mer oversikt over hva vi kan forvente av inntekter fra Q4, og setter pris på innspill og kommentarer som kan bidra til å gjøre bildet enda klarere. Alt jeg skriver er selvsagt bare mine egne antakelser.

Den største enkeltposten er med stor sannsynlighet Enterprise-avtalen som ble tegnet med Xiaomi i slutten av september. Dersom den bokføres som i fjor, så kommer denne i sin helhet på Q4-tallene. Avtalen ble omtalt som en «significant enterprise license agreement» og skulle inkludere betydelig flere smartphone-modeller. Den inkluderer også produkter i andre vertikaler, men inntrykket er vel at det først og fremst gjelder presence detection i smartphones. Gitt denne informasjonen så legger jeg til grunn minst 50% økning i lisensinntekter sammenlignet med avtalen fra i fjor, altså 4,5mUSD (ca 40mNOK).

Innen smartphone har vi også en avtale på hele 7 telefoner med en stor asiatisk aktør. Selskapet har snakket om at de går over på mer «fixed volume contracts» for å ha stabile inntekter. Om dette gjelder Xiaomi, Honor, denne nye eller alle sammen, vites ikke. Inntektspotensialet i 7 modeller bør jo være betydelig. Hvis vi sammenligner med fjorårets 1-årsavtale med Xiaomi fikk de 3mUSD for denne. I perioden annonserte selskapet at de var i 9 Xiaomi-modeller. Det kan også hende de er i flere modeller enn de som er børsmeldt.
Et estimat på inntekter fra den nye kunden vil selvsagt avhenge av hvor stort volum det er på salgene, men kan vi bruke 1,5mUSD (ca 13mNOK) som et utgangspunkt?

Vi hadde også launch av Black Shark og Honor-telefon, men jeg antar at dette er inkludert i Q3-tallene.

Når det gjelder andre vertikaler, så har vi fått høre at selskapet er «on track for mass-production» av laptops, og jeg fant også et interessant sitat fra Q3-rapporten:

«We re-confirm our 2021 expectations, which are based on the robust demand for our AI software platform particularly across the smartphone and PC markets.»

Selskapet sier at de forventer å nå 2021-målene basert på etterspørselen både i smartphone- og PC-markedet. Det må jo nesten bety at de forventer laptop-inntekter i Q4? Om dette er fra Huawei, Lenovo eller andre er ikke så nøye, det viktige er at de virker å være veldig nærme launch av PC og har med stor sannsynlighet allerede fått noe betalt for dette. Hvor mye er nesten umulig å anslå.

Men basert på dette bør selskapet absolutt levere gode tall på Q4-rapporteringen, og det blir spennende å se fasit!"

“I forlengelsen av forrige innlegg har jeg forsøkt å sette opp en oversikt over regnskapstallene fra Q1-20 til Q3-21, og estimat for Q4-21 og hele 2021 (FY21). Jeg synes det ser ut som selskapet vil klare målsetningen for året med god margin. Med mine relativt nøkterne forutsetninger vil selskapet klare å levere grønne tall ved en inntekt på 40mNOK i Q4. Målet deres har vært å levere positiv EBITDA for 2021, og det gjør de allerede ved inntekter på 32mNOK i Q4. Forbehold om feil både i forutsetninger og i regnearket mitt. ;)”

12 Likes

Helgens “Elabs-studie” resulterte også i noen oversikter over de ulike avtalene selskapet har inngått de siste årene, deler dem her i tilfelle flere liker å ha litt system på ting. :crazy_face:

17 Likes

Veldig flotte innlegg i det siste Capaz (Sammen med Stone), enormt kjekt å lese seg opp på fakta og spekulasjoner for å gjøre seg opp meninger. Settes veldig pris på :slight_smile:

3 Likes

Damn det smalt bra i dag….gavepakke :man_shrugging:

1 Like

I disse nitriste børsdager heller jeg litt vann på mølla ift tidligere spekulasjoner om det kan være Lenovo de har signert med av topp 3.

Hørte gjennom Q3 presentasjonen igjen en dag, og la da merke til at Laila sa følgende (fra rundt 14 min 5 sek) når hun skulle forklare enterprise kontrakten med topp 3 PC OEM:
“this enterprise contract covers their whole organization, so we can also potentially sell into other type of products, like IoT or smartphone … or other segments they may have.”

Som vanlig er det et lite tegn… men forsnakket hun seg her mon tro? For så å hente seg inn igjen med å si “or other segments they may have”? For hvor mange smartphones har vel HP eller Dell? Jeg finner ingen etter 2016 :wink:

Har også tenkt litt på når de kan få betalt siden de skal følge innkjøpsmodell til HW forøvrig, og leste en plass at en smart telefon som startet masseproduksjon sent i oktober kunne nå markedet rundt månedsskiftet januar/februar. Så om Lenovo kommer med noen modeller som innehar ELABS tech i mars/april, så kan det ha kommet noe inntekter allerede i Q4…

Nå forventer jeg i så fall ikke noe stort volum på første modell, men dette kan potensielt bli meget hyggelige inntektstall fremover… og bare tenk når flere kunder slenger seg på innen laptop!

5 Likes

Er det inner beauty I den brikka fra quallcomm?

5 Likes

3 Likes

Vet ikke om de har annonsert noen telefoner med Qualcomm 8 Gen 1, men om vi antar at de er i Xiaomi 12, så skal vel den ha Qualcomm 8 Gen 1… da dette er er av topp modellene til Qualcomm er det vel naturlig å tro at den støtter det hvertfall.

4 Likes

Har forøvrig sneket litt i Lenovo sin siste kvartalsrapport, og synes det er noe spennende der, selv om det ikke nødvendigvis har noe med ELABS å gjøre.

Mye “smart” på gang!

“Removing one million tons of greenhouse gas emissions from the supply chain”
Hvordan gjør de dette mon tro? Kutte ut en HW komponent? :wink:

7 Likes

Under features
“3rd Gen Qualcomm® Sensing Hub, featuring a Low Power AI System and the world’s first always-on ISP, is always-on, yet secure, and automatically tracks your activities and surroundings”

På tidligere, f eks Snapdragon 888+ har det stått
“2nd Gen Qualcomm® Sensing Hub with a dedicated lower-power always-on AI processor for intelligent assistance and contextual awareness”

Antar ELABS tech havner under dette…?

5 Likes

Har forsøkt å sette meg litt mer inn hva som kan være grunnen til at Google har blitt nevnt av Elliptic Labs, uten at vi har fått vite noen detaljer om et eventuelt samarbeid. Kom gjerne med innspill hvis det er noe jeg har misforstått eller drar for raske konklusjoner. Forbehold om feil. Noe av dette er linket til før, men forsøker her å sette det litt mer i sammenheng.

Høsten 2019 lanserte Google flere interessante produkter sett med “Elabs-øyne”.

For det første lanserte de telefonen Pixel 4 som inkluderte Project Soli-sensoren som de laget sammen med Infineon, som et år senere undertegnet en samarbeidsavtale med Elliptic Labs for bruk av deres mmWave-radar sensor (som brukes i Project Soli).

Men samme høst lanserte også Google “smart home”-produktene Google Nest Hub, Google Nest Hub Max, Google Nest Mini og Google Nest Wifi", som oppfølgere til “Google Home”-serien. Alle ble lansert med funksjonen “Ultrasound Sensing”. Bakgrunnen og gjennomføringen av dette er beskrevet på en utmerket måte av en av utviklerne i et Google Blog-innlegg.

We needed to find a sensing technology that could detect whether you were close to a device or far away from it and show you the right things based on that distance, while protecting people’s privacy. Our engineers landed on one that was completely new to Google Assistant products, but has been used in the animal kingdom for eons: echolocation.”

I Google sin egen oversikt over hvilke sensorer som finnes i Google Nest-produktene, kan vi lese følgende under “Microphone”:

"Nest Hub, Nest Hub (2nd gen), Nest Hub Max, Nest Mini, Nest Wifi:
Emits ultrasonic pulses from the speaker to detect proximity of a user for a more responsive and proactive device experience, such as triggering the display of media or device controls on the device."

De “fant” altså en teknologi som aldri har vært brukt i et Google Assistant-produkt før, som baserer seg på ultralyd, og som bruker enhetens eksisterende mikrofoner og høyttalere, samtidig som de i Project Soli har samarbeidet med Elliptic Laboratories via Infineon. Og Elliptic Labs hevder at de er den eneste aktøren som kan bruke ultralyd på denne måten. Ser vi en sammenheng? :wink:

Et sitat fra The Verge forklarer Elliptic Labs “value proposition” uten å vite det: "Google’s new Nest Mini and Nest Wifi also use ultrasound sensing to light up capacitive buttons where you’re near. The tech’s not as impressive as Google’s motion-sensing radar chip in the Pixel 4, but it’s easier to implement, cheaper, and still very useful."

Selvsagt vil en fin-tunet radarteknologi være mer presis (til f.eks. justere volum på en smartklokke ved å gni fingertuppene mot hverandre), men det krever også en dedikert hardware-sensor, som både tar plass og koster langt mer. Ultralyd-løsningen er “enklere å implementere, billigere, og fortsatt veldig nyttig”. Hørt det før? :wink:

Så hopper vi litt frem, nærmere bestemt til 30.03.2021 og lanseringen av “Google Nest Hub 2nd Gen”. Ca. 6 måneder tidligere har Elliptic Labs skrevet en partneravtale med Infineon (14.09.2020) som inkluderer støtte for Infineons mmWave-radar sensor, som brukes i Project Soli. Meldingen sier også at man nå kan tilby “wellness monitoring” som et følge av dette samarbeidet.

De har også inkludert dette i sitt Admission Document før notering på Growth høsten 2020: “Elliptic Labs’ Virtual Smart Sensor Platform leverages the increased granularity and sensitivity of mmWave radar hardware sensors (such as the one used in Google’s Pixel 4 smartphone) to offer the AI Virtual Vitals Sensor.”

Den største nyheten som kom på Google Nest Hub 2nd Gen var at den nå kommer med Project Soli-chip og tilbyr funksjonen “Sleep Sensing”, som man kan lese om i et nytt blogginnlegg av samme mann som “fant” ultralyd-teknologien, og «Motion Sensing» Vi ser altså at Google her velger å ta i bruk en dyrere og mer “fintunet” bevegelsesteknologi for å tilby tjenesten “Sleep Sensing”, og på den måten viser de forskjellige bruksområdene til de ulike teknologiene. Og så kan sikkert enkelte investorer bli nervøse og tenke “å, nei, er ikke Elabs-teknologien god nok??”. Og til det må jo svaret være at ulike kunder/produkter har ulike behov, MEN det som er ekstra spennende med dette caset, er at Elliptic Labs sin teknologi sannsynligvis her blir brukt for å forbedre en radar-løsning gjennom Infineon (som Laila har nevnt på generelt grunnlag at de jobber med). OG ikke nok med det, men Google Nest Hub 2nd Gen står også oppført i listen over enheter som benytter seg av ultralyd via enhetens eksisterende høyttaler/mikrofon, som ble nevnt i starten av innlegget. Så de bruker tydeligvis ultralyd-teknologien i tillegg til Soli-radaren.

Det har vært diskutert om selskapet må melde alle inngåtte avtaler, og jeg mener at samarbeidet med Infineon viser at de ikke nødvendigvis må melde at de kommer i et selskap som Google sine produkter. Google er kun “meldt” som samarbeidspartner med en logo på en presentasjon. Jeg tror likevel det er sannsynlig at det finnes Elabs-tech i flere produkter i markedet som ikke har blitt meldt, blant annet i flere Google-produkter.

14 Likes

Veldig interessant lesning! Det er voldsomt positivt om det er ELABS i Google produkter, men veldig negativt dersom det viser seg at Google benytter seg av samme teknologi fra en annen leverandør…

Hvis dette er produkter som ble lansert i 2019 tenker jeg vi burde ha mulighet til å se noe fra inntektene? Er det noe fra tidligere årsrapporter som kan tyde på at det har kommet inntekter fra Google?

2 Likes

Årsrapport 2019 viser 38mNOK i revenue og 52,7mNOK i total income, men finner ikke noen kvartalsvis oversikt.

Gitt at inntektene fra Xiaomi har økt gradvis, så er det jo fortsatt en del 2019-inntekter å gjøre rede for her, all den tid Xiaomi signerte en license agreement på 3mUSD høsten 2020. Da skulle man tro at Xiaomi i hvert fall stod for mindre enn 25mNOK i 2019? Hvor kommer så de siste 13m fra?
De ble lansert i et par OnePlus-telefoner, men det kan umulig ha blitt så store beløp. Og så fikk de Grant fra EU Horizon 2020, men det er ikke tatt med i de 38mNOK. Ingenting annet er meldt i 2019.

I 2021 hadde selskapet 1,7mNOK i revenue i Q1 og 4,8mNOK i Q2, uten at jeg kan si om noe av det kan knyttes til lanseringen av Google Nest Hub Gen 2 som kom 31.03.21. Her bør det jo også være inntekter knyttet til Honor (signering og launch i H1) og muligens BlackShark (launch) og Bosch (signering).

Tar også med at de vant en pris på CES2019 for sin løsning for produkter a la Google Home/Amazon Echo, så Elabs har ikke gått helt under radaren i bransjen. :wink:

5 Likes

Kan hende de er i noe google produkter. Men penger har det ikke blitt ut av det. Håper på at de offentliggjør 2 laptop leverandører før overgang til Oslo børs … merkelig at dette selskapet skal bli solgt ned på denne måten…

Hehe, merkelig er det vel ikke, når «alle» selskaper blir solgt ned samtidig. Vi er en del av et stort marked uansett om vi liker det eller ikke. Ingen ønsker å se «sin» aksje gå ned, men jeg synes det er bedre å se den gå ned på grunn av sur makro, enn at selskapet har gjort noe galt.

Forøvrig enig i at det er penga som betyr noe, og det har jo på ingen måte blitt store penger fra Google, dersom det har blitt noen.

Men selskapet mener jo at det er IoT som skal bli deres største marked på sikt, og da tror jeg det kan være gull at de har så mange store samarbeidspartnere :+1:

Forøvrig håper jeg også på flere PC-nyheter, det vil være ekstremt kjærkomment fremover! :star_struck:

3 Likes

Veldig godt poeng. Det har vel knappt vært negative nyheter om utsettelser eller negative utfall av POC… Sånn sett virker det som alt får på skinner … Trenger en win nå … 2021 var bra men 2022 har vært dårlig.

1 Like