Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Hvis de har utvidet til telefoner utenom Honors number series (50, 60, 70), skal det bli spennende å se hvilken serie det er snakk om. Det er også mulig de har ekspandert under den nummererte serien, altså til flere av de nye 70-telefonene som har kommet nå. Jeg ventet på melding 30. mai da de lanserte noen av disse, men meldingen kom i dag. Jeg ser nå at noen av de kom for salg (offisielt) i dag så kanskje det var derfor meldingen kom akkurat i dag. De har f.eks. lansert 70 (5G), 70 Pro og 70 Pro +. 70 SE har ikke blitt lansert ennå, mulig den kommer senere.

4 Likes

Honor er antageligvis et ukjent brand for de fleste nordmenn, men som Semule skriver er de markedsleder i Kina med en markedsandel på 20% (Q1-22) i følge Counterpoint.

Det kinesiske smartphonemarkedet er verdens største (22,5% av det globale i Q1-22). Det skulle gi Honor en global markedsandel på i underkant av 5% per i dag.
Hittil har Honor fokusert på det kinesiske markedet. Nå skal de ut i 20 markeder i Europa, Midt-Østen, Latin-Amerika og Sørøst-Asia.

De forventer at de de innen 5 år vil selge flere telefoner utenfor Kina enn de vil selge i Kina. Det må være lov å si at potensialet for å øke den globale markedsandelen er til stede. Husk at Huawei hadde 20% av det globale markedet før de ble banned.

Nå er jo Elabs per i dag bare å finne i et fåtall av Honors modeller, men jeg leser dagens børsmelding «this contract covers multiple HONOR smartphones” som at Honor nå definitivt har fått testet teknologien og går bredere ut. Honor samarbeider med Qualcomm, så der skulle alt ligge til rette.
Honor shippet 15 mill telefoner i Q1-22, og det var som vi vet et dårlig kvartal for markedet totalt sett, men det sier noe om potensialet.

I følge Nikkei Asia vil Honor også snart lansere en notebook med chip fra Intel. Man bør vel ikke bli overrasket dersom også denne kommer med Elabs.

En ting kan vi hvertfall slå fast, og det er at markedet ikke er særlig fremadskuende om dagen hva gjelder Elabs.

5 Likes

Elliptic Labs – New share capital registered

Ørkenvandring frem til Q3/Q4… stadig masser af tid til at laste på på lavere kurser endda. Ingen af ELABSs aftaler er stort set indbagt i nuværende pris.

3 Likes

Du kan nok ha rett.

:warning: Farevarsel: Se også opp for meldinger midt i rolig fellesferie, à la Lenovo-gjennombruddet som kom 13. juli 2021 :warning:

4 Likes

Over hundre millioner mobiler inneholder norsk teknologi fra Elliptic Labs - Digi.no (betalingsmur)

3 Likes

Virker ikke som noen på forumene har abonnement på Digi. Ingen har delt noe hittil

Økonomien skal desværre nedkøles. FED er i gang med at få efterspørgsel ned. Det vil også ramme efterspørgsel på mobiltelefoner og laptops. Det vil gå ud over indtjeningen i ELABS. Jeg tror, at Leila vil forholde sig til dette til næste Q-præsentation.

Hyperinflasjon og raskere renter har vært tema i hvertfall halvannet år. Den diskusjonen må du gjerne bidra i på Bjørnetråden :wink:

Og ja, det vil bli færre salg…men hele verden stopper ikke opp. Som Laila allerede har sagt ifm supply chain innvirkninger - alt salg innen laptop vil være bedre enn null. Det er ikke sikkert ELABS justerer mål før Lenovo melder en betydelig reduksjon av salg, samt at ingen andre (HP / Dell osv) signerer kontrakt innen en viss tid.

3 Likes

Denne ble postet på Shareville:

2 Likes

Her også litt tidligere i dag

Ja, men den er bak betalingsmur, i motsetning til den jeg postet?

1 Like

Aha jammen santen - my bad! Tusen takk :blush:

Uansett ikke noe som påvirker interesse eller kurs. Når ikke engang en bred presentasjon for Nordea, nordens største investorbase ga noen effekt (null på volum derfor intet), så betyr det kun at det må facts på bordet for å skape troverdighet rundt caset. Og som vi her alle vet, så vil det ta litt tid. Samtidig som det blir vanskelig å tolke tallene når de kommer pga store forskjeller i regnskapsprinsipper og avtaler for de forskjellige kundene.

3 Likes

Forøvrig er det ubehagelig hett i Barcelona for tiden — 29c nå kl 00:38. Ikke noe for norsk blod selv etter årtier her. Skulle heller sett at interessen for ELABS var like het :slight_smile:

4 Likes

Virker som det må temmelig mye til for å få opp vekst aksjer i dagens marked… en etter en ender i rødt til tross for børsmelding… velger å sitte gjennom, om det så blir resesjon og full pakke… men det kjipe er at investeringsviljen til andre PC leverandører også svekkes, når alle andre utgifter stiger og salg faller. Hadde trodd HP og kanskje Microsoft skulle komme ila våren men akk nei

2 Likes

Jeg sagde heller ikke, at hele verden ville stoppe op. Jeg sagde, at salget vil blive påvirket negativt. Hvilket vil påvirke aktiekursen negativt.

Se eller på omstendighetene som en mulighet til å handle. Ser begge sidene, at en ønsker oppgang og en grønn bunnlinje, men etter alle avtalene Elabs har levert så vil jeg påstå at aksjen er hyggelig priset på disse nivåene. Det fine med Elabs er at de drifter selskapet på en god måte. Hadde vært en annen sak om selskapet har hatt store fabrikker og et tonn med andre utgifter som har sugd tom lommeboken. Ikke lenge igjen til 2023 og regnskapet skal på bordet, spørsmålet er om du er full-lastet eller sitter på sidelinjen, fasitsvaret på hva som er rett er vanskelig å vite, men selskaper som Intel, Xiaomi, Lenovo og AMD går ikke inn i avtaler for å gå tomhendt ut igjen. Tror det er vanskelig å sammenligne caset til Elabs opp i mot andre, slike caser kommer en sjeldent gang i blant. Om Elabs blir markedsledende i sitt segment så tror jeg på en hyggelig aksjereise. Hvem vet, den som lever får se! Og takk til de som selger på disse nivåene.

Tror nok vi får en fin reprising av aksjen når inflasjonen er under kontroll, og når Putin forsvinner.

6 Likes

Lenovo Officially Opens First European In-House Manufacturing Facility in Ullo, Hungary - Lenovo StoryHub

5 Likes

ELABS skal tydeligvis ned, indtil de begynder at tjene rigtige penge. Nogen, der har et bud på, hvor bunden er set ud fra teknisk analyse? 16,20 NOK i første omgang?