Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Ned 16% på en måned - folk har store forventninger til Q1🤗

Selv er jeg mest interesseret i, om virksomheden rent faktisk tør komme med mere konkret guidance.

Min egen fornemmelse er, at vi bliver skuffet i morgen, men der er på den anden side heller ikke bagt de store forventninger ind i kursen, så jeg tør ikke sidde over.

Ja, opplagt spennende å høre om vi får noe mer info i morgen ift. målet på 500 MNOK for 2023 som gjør at flere vurderer det som sannsynlig (om det er det - jeg tror det gitt bredden/modeller i Lenovo og nye på vei inn gitt tidligere kommunikasjon) og helst en guiding (range selvsagt) for 2022. Det vil også være en fordel å vite om det er noen typiske tidsintervall fra Elabs melder om modeller vunnet til modellene lanseres. Kan det være alt fra noen uker til at det er neste år modeller?

1 Like

Min vurdering: Marked 140 - 350 mUSD er basert på hardware cost 0.10 - 0.25 USD. Bør regne med at Elabs priser seg rett under dette, f.eks 0.08 USD. Da blir totalmarkedet for Elabs 112 mUSD, og de hadde i 2021 ca 6-7 mUSD, dvs 6% av markedet. At det er en no-brainer å benytte Elabs er jo Elabs sitt utsagn og tar ikke høyde for den risk håndteringen som f.eks Apple og Samung må gjøre. De er mer konservative enn Xiaomi og er derfor tregere med å bytte ut sine IR-sensorer, som tross alt fungerer utmerket og leveres i en modnet leverandørkjede. På sikt tror jeg de også bytter ut IR-sensoren, så da er det bare å håpe de velger Elabs og ikke en in-house løsning eller konkurrent.

2 Likes

Heldigvis går de litt bort fra denne modellen på laptop! når de kommer i gang der blir det nok mindre seasonality :blush:

1 Like

Apple og Samsung kjører vel også mye arm og exynos prosessorer, mens Elabs har nærmest samarbeid med Qualcomm og Mediatek.

Det var forøvrig en på forumet her som mente Elabs ikke var kommet inn i Samsung pga at Samsung brukte ODM…

2 Likes

Elabs har samarbeid med ARM også da, de bare forteller veldig lite om det… :wink:

https://newsweb.oslobors.no/message/563251

Elliptic Labs and Xiaomi Launch the Redmi Note 11T Pro and 11T Pro Plus

2 Likes

Jeg kan ikke se at denne rapporten skulle være dårligere enn konsensus fra de ytterst få som følger denne aksjen i markedet. Små tall, men stor vekst. Det gir i alle fall en bedre indikasjon enn om tallene var identiske eller mindre enn fjoråret.

2 Likes

“The good news”
De kan gå fortere til produksjon på laptop segment allerede :star_struck:

1 Like

Flere som sliter med Shareville?

2 Likes

Kommer inn her…

4 Likes

På linje med mine forventninger. Veksten fortsetter. Inntektene vil øke kvartal for kvartal, H2 spesifikt blir interessant mtp laptop som da vil inntektsføres. Ligger vel an til et kruttsterkt Q4 i år også. Strong demand, scalability, lean work force, opprettholding av guiding et snaut år før den skal innfris.

Ser ut til at de har avtale for betaling per device hos Lenovo. Det kan vi like.

Synes i det hele tatt dette ser ut til å være on track. Det sagt fortsetter nok volatiliteten frem til markedet overbevises.

3 Likes

SB1M - “first take” uten kvalitative vurderinger bortsett fra siste setning - vi får avvente en oppdatering av anbefaling dersom det kommer noe denne gangen :

• Elliptic labs (1Q22 report): With reference to PMG above, ELABS was the other high-risk top-pick we highlighted in our November sector report, which actually has outperformed the OBX technology index considerably. Nevertheless, earlier today, they reported its 1Q22 figures, which is a seasonally low quarter (4Q very strong driven by consumer electronics purchase cycles). Therefore, in the report we look particularly for whether we can keep our 2022/2023 revenue estimates, development in trailing 12m cash-burn and any changes to comments in the outlook for 2022/2023

1. Revenues landed at NOK5.5m, which compares to our NOK6.7m estimate, corresponding to a YoY growth of 22%, down from 27% YoY growth in 4Q21.
    2. Still, EBIT landed at negative NOK16.3m, which was better than our minus NOK19m estimate and driven by an opex of NOK19m vs. our NOK23.5m estimate. Coupled with limited surprises in the cash flow, FCF landed at NOK2.9m vs. our NOK0.9m estimate taking trailing 12m cash-burn (FCF less lease) to NOK25.8m, which was down from NOK31.3m as of 4Q21. This correspond to ~8.5 years headroom on the current cash balance assuming zero operational scalability from here (93% equity ratio), which will take place.
    3. In the outlook section, we note that ELABS reiterate its targets of i) revenues of NOK500m in 2023 (trailing 12m revenues of NOK64m) and ii) +50% EBITDA margin (trailing 12m EBITDA margin of -12%). This is supported by higher ARPU laptop at similar costs. We currently model with revenues in 2022 and 2023 of NOK81m (23% growth) and NOK173m (113% growth, with contribution from the laptop market segment), respectively with a EBITDA margin of 13% and 37% in the same period.

The main risk to our current Buy recommendation in ELABS, even though they are a software licensing company, is their end-market exposure through smartphones and laptop, but where already singed laptop licenses revenues expected to be recognized in 2H22 and coming from ~zero mitigate this somewhat.

3 Likes

Jeg fikk ikke med meg hele presentasjonen, men er det sånn å forstå at de har gått over fra at det betales ved innkjøp til produksjon til at det betales etter antall laptoper som taes i bruk etter salg?

I presentasjonen står det:

• Laptop license revenue expected to start
second half 2022

− Per unit revenue license from Laptop agreements

1 Like

LENOVO og Prising pr enhet - en vurdering basert på inputs fra ELABS - konklusjon ca 10kr som er i den høye enden av mine forventinger og kanskje også ift markedsforventninger…men så lenge man kjører en ren pris pr enhet så skal også prisen være høyere enn ved alternative løsninger med up-front payments pr serie etc.
Sitat fra Laila: «Hvis ca 100% inne i Lenovo vil vi nå 500m i 2023». Hva innebærer dette?
Forutsetninger:
a. Lenovo gjennomsnittlig salg pr kvartal 20 mill enheter på samtlige PC/laptop/notebooks (var 18m i Q1-22 iflg Statistica mot 21 mill i Q1-21)
b. 18 mndr gjennomsnittlig levetid på en modell dvs at 1/6 av modeller rulles ut/inn hvert kvartal
c. ELABS kommer inn i halvparten av alle nye lanseringer (basert på volum, ikke antall modeller) i løpet av H2 2022 slik at 2023 starter med at man er inne i 1/6 av basen.
d. 100% av nye lanseringer 2023 gjøres med ELABS INSIDE.
e. Smartphones / IoT (marginalt) bidrar med 100 mill i 2023 slik at 400 mill skal dekkes av PC.
Da vil ELABS være inne i drøyt 50% (7/12) av LENOVO-salg i 2023.
50% av 80 mill = 40 mill enheter.
Da sitter vi igjen med ca 10 kr pr enhet i inntekt.
NB(1): Noen som har troverdige kilder til årlig antall enheter på T14-serien? Viktig for å kunne estimere noen inntekter for H2 siden den vil være inne 100% av tiden da den alt er lansert.
NB(2): Ovennevnte er KUN for å vurdere PRISING PR ENHET og ikke for å antyde at man når garantert urealistiske 100% av LENOVO for hele 2023 (men…80%? 60%? who knows…)

5 Likes

DERIMOT, hvis ELABS har lagt til grunn en RENT TEORETISK MODELL hvor de er inne i 100% av alle modeller som selges i hele 2023, SÅ BLIR PRISEN CA 5KR PR ENHET, på den lave enden av mine tidligere prisingsanslag. Dessverre vet vi ikke hvilken modell som ligger til grunn…så da ender vi fortsatt med en “range” på 5-10kr basert på info fra i dag. Med mulig økning i prisingpunkt som funksjon av den generelle prisveksten på chips. Går den prisen opp 20% vil ELABS kunne øke med inntil det dobbelte i prosent og likevel ha samme absolutte kronefordel pr enhet.

3 Likes

Jeg tror vi nå kommer til å se en økende interesse fra de som vil inn før det tar av. For det kommer det til å gjøre.

1 Like