Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Da har vi samme følelsen, men følelser er en farlig styringsmekanisme i aksjemarkedet. Og hva gjelder meldingen så kan det godt hende at det er en stor utvidelse. Ingen vet.

Det er nettopp disse tingene som gjør aksjen så ustabil. Man får lite informasjon. Man kan ikke regne på det og man blir usikker på hva man kan forvente. Nå nærmer vi oss heldigvis et punkt i selskapets utvikling hvor inntektene fra informasjonsfattige avtaler skal begynne å vise seg i regnskapet. Det vil gi en pekepinn kvartal for kvartal om retningen videre og forhåpentligvis øke interessen hos både meglerhus og investorer. Selskapet har gjort svært lite feil til nå, etter min mening. Det er snarere en del elementer knyttet til produktet og sektoren de opererer i som gjør selskapet lite aksjonærvennlig på noen måter. Skal de komme i nærheten av sitt mål for 2023 må inntektene vokse enormt. Fasit ligger ikke langt fram i tid. Jeg er stadig vekk bull.

8 Likes

Det er jo helt meningsløse meldinger uten noe substans. Lenovo utvider, bra det, men det virker veldig rart at de forhandler ukentlig om gradvise økninger uten å kunne kommunisere hva det faktisk gjelder…også plutselig slenge på at de snakker med andre OEMs. Jeg begynner å spekulere i om disse avtalene handler om tidsbegrenset eksklusivitet, noe Laila nevnte var et tema på Q4 (?).

Laila har erfaring fra Japan. Japan er et av landene i verden der folk kommuniserer mest mellom linjene. De har til og med et eget uttrykk for det. “Reading the air”.

Elabs trenger ikke legge inn info i børsmeldingen om at de samarbeider med andre ledende OEMs. Man får heller spørre seg om det er en måte å formidle litt ekstra info til aksjonærene. Kanskje det er Lailas måte å si “Nå får dere roe der litt ned på forumene. Vi har kontroll. Vi leverer ihht plan og her planter vi litt info om hva dere kan vente dere next. Justthebeginning#”

De vet sikkert akkurat hva som kommer til å skje next. F. eks. med HP. De vet sikkert modellene også. Jeg vil kanskje tippe på HP Elite-serien (?). Flere av Elite-laptopene har allerede høyttalere på C-siden, altså tastatursiden av laptopen (ikke at det er et krav, men er kanskje en fordel). E.g. min jobbpc. Kanskje de kan komme som OTA i noen modeller (må vel i så fall ha compatible processor)? You never know. Kanskje Lenovo har fått 6mnd fra T14-melding før Elabs kan melde med konkurrenter? You never know. 6 mnd ble nevnt som et eks. på en presentasjon, men det er mulig de sa de ikke hadde noe slik avtale p.t… Husker ikke detaljene i hva som ble sagt.

8 Likes

Enig.

Det kan umulig være skudd i blinde og HELT bingo. At noe kan gå stang ut får så være, men en eller flere av de resterende PoCene kommer til å generere kontrakt(er). Det nytter jo ikke å briljere og være bortimot skråsikre i kommunikasjonen med #justthebeginning OG vyene om de facto standard, hvis ikke det er noe substans.

Ps. Jada, de har brutt løftet om positiv Ebitda i 2021, så spar meg for den mht. troverdighet. Minor i mine øyne. Forventet bedre 2021 selv, men de lange brillene mine har ikke sett den bittelille glippen.

3 Likes

Mener å huske de sa at eksklusivitet kunne inngås på enkelte funksjoner i en begrenset periode om prisen er riktig, men at de understreket at det IKKE gis noen eksklusivitet på presence delen.

Og det ser ut som avtalene de har annonsert med Lenovo alle gjelder presence…

1 Like

Markedet lader sig i hvert fald ikke imponere over meldingerne fra ELABS længere, men stadig godt at få bekræftet, at der fortsat sker fremskridt. Så må vi se, om det rent faktisk betyder, at virksomheden begynder at tjene rigtige penge på gode marginer. Jeg tror det, men de har skuffet os før.

1 Like

Når i dag slippes rapporten?

Onsdag (Q1)

Edit: eller du tenker på GF? GF er kl 11, så rapport legges nok først ut på ettermiddag/kveld

Siste uken før Q4-rapporten gikk aksjen over 10%. Nå er den en “dog” når vi samtidig ser at mye av god tech forøvrig er ganske sterke i det siste inkl i dag. Er tilliten til selskapet SÅ svekket? Det MÅ være mye frykt og mye “drit” diskontert i både kursnivå og retning nå? Dvs at det skal lite til for å overraske positivt?

2 Likes

Dagens prising gjenspeiler etter min mening svært lite tillit til at selskapet vil komme i nærheten av sitt mål for 2023, samt generell frykt, som du skriver. Jeg tror oppsidepotensialet ifbm. kvartalsrapporten er betydelig større enn mulig nedside.

Jeg mener selskapet har fått uforholdsmessig mye bank, men med dagens makro-bilde tatt i betraktning så er det jo forståelig. Bare et drypp av inntekter fra laptop vil være bull. En mer konkret guiding for inneværende år vil være bull. Til og med en opprettholdelse av guiding for 2023 vil være bull etter min mening, da det er såpass nært frem i tid. Vi får se hvordan det utspiller seg. Alt annet enn FOMO nå…

4 Likes

Elliptic Labs – Minutes of Annual General Meeting

Årsberetningen ble publisert med gjentakelse av 500m-målet for 2023 - åpenbart et mål veldig få tror på, og nesten minst av alle SB1M som ser litt over 100 mill i 2023. Dvs nesten bare mobil. Apropos mobil - i årsrapporten oppsummeres segmentet på en måte som gjør det relevant så stille noen spm som kanskje noen med med lengre historikk enn meg i ELABS kan hjelpe meg med: “Key partners in the smartphone market continued to launch more models containing our
technology, including Xiaomi, the world’s third largest smartphone manufacturer. Starting with
one model in 2016, our technology is by April 2022 present in 55 different smartphone models
from six different OEMs. All our current sales revenue is derived from this market, where our
software proximity sensor replaces infrared hardware sensors.” At selskapet på 6 år fra første installasjon kun er inne i 55 modeller i et marked som de selv beskriver som (1) USD 140m-350m - marked - dvs fra 1 1/4 til minst 3 milliarder NOK og man har selv kun klart å ta 3-6% av dette markedet (estimat siste 12 mndr-basis) - samtidig som man vel har beskrevet dette markedet som en “no-brainer” hvor det er en ren kostnadsfordel ved å bytte ut HW med SW (samt de-risking sourcing) - hvorfor har ikke ELABS allerede minst 500 mill fra dette segmentet? Det forstår jeg ikke…

1 Like

Godt spørsmål. Still gjerne dette spørsmålet under Gozzas spørsmålstråd for Q1 på Shareville

ELABS er skummelt. Noget, der ikke stemmer.
Alt for mange luftige og urealistiske løfter. Men også et kæmpe potentiale. Så high risk/high reward. Jeg ruller terningerne!

Har ikke sett så mange urealistiske løfter ennå – vi vet jo ikke om de er urealistiske før de brytes – og er et “mål” et løfte? Det eneste “løftemål” jeg har fått med meg for tidligere år har vært positivt EBITDA for 2021. Der var avviket så lite at det er innenfor feilmargin og akseptabelt. Hva gjelder 2022 har vi kun “positivt EBITDA” og salgsvekst…med det motsatte burde kursen gå i ensifret og kunne også gjøre det ved innfrielse så dette er ikke engang “guiding”, det er bare tull. Hva gjelder 500mill så kan det godt være mulig at målet innfris. P.t. tror man på dette selv, senest ved signert årsberetning 27 april. Jeg ser vel at CEO har en litt “amerikansk stil” hva gjelder språkbruk (har bodd og jobbet der flere år selv) og terskelen for bruk av superlativer er vesentlig lavere der enn i Norge. Uten at det går over på konkrete mål/løfter for øvrig. Klarer selskapet 350 mill og 50% + margin i 2023 og med guiding for 50%+ vekst året etter, er selskapet verd 40+ pr aksje. På det tidspunkt dette sannsynliggjøres, og kan prises inn. Der er vi ikke nå, vi er fortsatt litt i “svart boks” og ethvert lite lysglimt kan bidra til å de-riske caset. Derfor tror jeg på skjevfordelt risiko på onsdag, vesentlig mer oppside enn nedside. Men det betyr ikke at det er null nedside. Vurderer å øke litt i morgen om vi fortsatt er ned mot 18.00.

2 Likes

Er ikke helt sikker om jeg husker riktig video, men tror kanskje det var i den First tuesday videoen at Laila forteller om norske og amerikanske forskjeller, blant annet at de i Norge gjerne terper til de har 80% produkt før de går i markedet mens i USA kan de gå med 20% produkt. Tolket det til at deres “Inner beauty” ikke var ferdig utviklet når de signerte med Xiaomi i 2016.
Hun snakker også om at de gikk etter et selskap som de hadde troen på, for de kunne ikke gå rett til de største og si typ “vil dere teste dette produktet som enda ikke er i markedet”. Så de har tatt steg for steg for å videreutvikle produktet og bygge seg et navn i markedet… de jobber jo også med Samsung, som Laila plumper ut i intervjuet før hun henter seg inn igjen, men jeg vet ikke noe detaljer rundt dette samarbeidet…

Også usikker om det var i video med Carnegie at Laila nevner at de hadde 5 mål når de gikk på børs, og at de hadde oppnådd 4 av disse…
Noe sånt som

• grow in the smartphone market
  • sign laptop deal
  • advance in IoT (“i didn t say sign a contract, but hey, we did that”)
  • perform / earn more in 21H2 than 21H1 (?)

Mener også det var her Laila nevnte at de hadde brukt over 10 år på utviklingen av den underliggende SaaS plattformen…

Har ikke tid til å høre gjennom disse på nytt… men meld gjerne tilbake om du/dere sjekker ut… :slight_smile:

3 Likes

Det lille som er av inputs/forventninger fra SB1M - ingen oppdatering av analysen siden den ble laget i november 2021 og som vel kun inkluderer mobil for 2022:

• Elliptic labs (1Q22 tomorrow): Tomorrow, ELABS is set to deliver its 1Q22 report and below is our expectations. We would like to highlight that ELABS has high seasonality with 4Q as by far the most important quarter (linked to consumer electronics cycles). We model with revenues of NOK6.7m, corresponding to ~50% YoY growth, EBIT of minus NOK19m and a NIBD of minus NOK200m (net cash). We will also track trailing 12m cash burn tomorrow, which we model to around minus NOK30m (i.e., annualized cash-burn to cash equal 7.5 years assuming zero operational scalability from here). Before the numbers, we rate ELABS Buy and operate with a NOK35 target price.
1 Like

Hvis de regner 6,7m inkl. 50% YoY growth, inkluderer de other operating income som er fra government grants (altså inkluderer de i inntektsgrunnlaget fra 1Q21). Other operating income var 0 i 4Q21. De er vel kanskje 0 i Q1 også… “Vanlig” sales revenues i 1Q21 var 1,7 mill. Dersom other operating income er null nå, vil en økning til 6,7 mill også kunne sies å være en flerdobling av salgsinntektene… nesten firedobling

5 Likes

Din kommentar bekrefter jo klart at SB1M dessverre ikke bruker mye tid på caset…

1 Like

Ja. SB1M har ikke engang giddet å undersøke forskjellen på salgsinntekt og tilskudd, så 6,7mill er alt for høyt å forvente når Elabs uttalte ifm q4 21 at de ville fokusere mindre på tilskudd fremover. Salgsinntekter q1 20 var 0 og q1 21 var 1,7m, så drøyt å sette et så høyt anslag…

2 Likes