Lenovo kom forøvrig med nyhet om Legion lansering samme dag som ELABS meldingen. Jeg hadde ikke med noen Legion modeller i min forrige antatte liste over de 18 nye modellene, kanskje ELABS melding gjaldt Legion serien?
Tviler litt på at Lenovo kjører dette inn i laptops for gaming nå i starten. Tror kanskje IdeaPad Slim har HPD (for å ta en som har “Slim” i navnet), men Legion-serien (inkl Legion Slim) tror jeg ikke har det ennå. Du kan evt. sjekke hva det står for disse nye, spesielt Legion Slim, men som sagt, tviler litt.
Det kan godt være du har et poeng at det kan være IdeaPad, og at det er derfor det er et “solid steg mot å bli de facto standard”.
"Ettersom våre virtuelle sensorer er 100 % programvarebaserte, er vi den beste løsningen for å bringe tilstedeværelsesdeteksjon på tvers av bærbare datamaskiner, fra lavkost til toppmodeller. Dette er et solid steg mot å bli de facto-standarden for tilstedeværelsesdeteksjon og å bringe mer innovasjon til PC-industrien.”
@stone: Min gearing er i en samlet portefølje, altså ikke på ELABS-aksjen alene. Jeg har blitt sittende i denne da jeg hadde forhåpninger om at nyhetsstrømmen skulle bidra til en såpass kraftig de-risiking at risk-return fortsatt var fornuftig. Min kritikk av ELABS har vel utelukkende dreiet seg om kommunikasjonen, eller mangelen på denne. Når et selskap er på børs, har man et ansvar overfor aksjonærene å sørge for en solid aksjekurs ut fra de verktøy man har for dette. Man er på børs for å hente penger (sterk kurs er bra), eller ifm oppkjøp (sterk kurs = bra), samt for å gi aksjonærer likviditet. Eierne ønsker da også en best mulig kurs. Videre skal man søke å unngå å invitere til fiendtlige oppkjøp til lave kurser (hva styret anbefaler betyr lite så lenge de ikke evt har majoriteten med seg ifm et bud, vennligsinnet eller fiendtlig). Ingen ledelse eller styre (det er styret som er sjef) kan ha den holdningen at man ikke bryr seg om børskursen, “vi fokuserer bra på driften”: Da skal man ikke være på børs!!! Jeg sitter fortsatt i aksjen, men har måttet ta ned risikoen dessverre (og realisert tap på ELABS, ingen overraskelse!!!) og har derved bidratt til det negative presset på aksjen - sitter fortsatt på resten fordi jeg faktisk ikke utelukker 500 mill i 2023. Eller iallefall 400 mill som i seg selv burde gi selskapet en PE rundt 10-tallet eller lavere. Hadde markedet trodd på dette hadde kursen vært godt over 25, kanskje også godt over 30, også i dagens marked. En hovedårsak til at jeg sitter er at jeg er rmelig trygg på at teknologisk står man sterkt, samtidig som man må øke ressursene på R&D for å beholde forsprang samt å utvide det til nye segmenter (diverse innen IoT etc).
Jeg kom med kritiske kommentarer til kommunikasjonen fra og med siste kvartalspresentasjon. Da fikk jeg “pryl” av de mange som hylte om hvor fantastisk presentasjonen var. Det var bare “Laila, Laila, Laila”…uansett hvor mye man tror på et selskap skal man ikke være forelsket i det, som en god del på diverse fora kan virke å være (mulig at “prylerne” var på et annet forum en dette, forøvrig). God kritisk holding selv til superaksjer er alltid bra. Det å være positiv er det enkleste ift gode selskaper, det å være konstruktiv kritisk er et annet moment. Det er viktig med forskjellige typer innspill for at et forum skal bli bra og for at man skal kunne ha verdiøkende diskusjoner. Det finnes ingen fasit på noe som helst. Ethvert innlegg som baserer seg på en godt forklart underliggende analyse gir merverdi til et forum. Uavhengig av hypotesen/konklusjonens retning og farge. Faren er størst når alle går i flokk og hausser opp hverandre.
Synd du solgte, men som du sier, ingen overraskelse. På hvilken kurs vil du havne i pluss igjen?
Amina, min første kvartalsfremleggelse som aksjonær var Q4, hadde da fulgt aksjen en stund før jeg gikk inn. Vil øke igjen i aksjen på et visst tidspunkt, men ikke før jeg er rimelig trygg på at bunnen er passert. Heller kjøpe på vei opp enn ned. Det er ikke bare ELABS-kommunikasjon og -hendelser som påvirker dette, det er jo vel så mye makro og psykologi (eller psykopati, det er vel det markedet skal innom i den siste utbombingsfasen). Neste ukes hendelse kan også overraske på den positive siden, det er vel ikke mange som har så store forventinger der nå lengre, vil jeg tro. For at aksjen skal styrke seg må også “topp20” aksjonærlisten (inkl nominee-accounts for grupper av småaksjonærer) slutte å blø. Topp20 må bli nettokjøpere. Og fond som Pareto og DNB SMB må også slutte å nettoselge. Viktige elementer å følge med på for de som ser etter en slutt på elendigheten!
Ja, men skulle ønske du kom inn tidligere, da hadde vi hatt glede av dine synspunkter tidligere. Tror mange her er litt mindre kritiske fordi de kom inn på en del lavere nivåer og har derfor en annen form for tålmodighet.
Nå hadde han jo litt andre synspunkter når han gikk inn da… alle kan være etterpåklok. Men det er helt sant at det er enklere å sitte rolig mens man enda er i pluss…
Mener ikke at de har sagt de ignorerer kurs, men Laila har nevnt at hun har fokus på å levere, som jo vil drive kurs på sikt. De har også sagt at de ikke trenger mer penger “in the foreseeable future”. Og tviler sterkt på noen oppkjøp på disse nivåene, før de har slått skikkelig gjennom - det ville jo vært ekstremt prematurt…
Det var nok mer på shareville det var halleluja stemning etter Q4 rapporten… det var flere som viste skuffelse her inne
Barcelona1986 sætter perfekt ord på mine betænkeligheder og frustrationer ved ELABS. Det handler ikke om, at der tvivles på teknologien og potentialet. Det handler om kommunikation. Og så handler det om advarselslamper.
NUL konkret guidance for 2022, men et meget skråsikkert mål om 500 MNOK året efter =
Negativ EBITDA for 2021, på trods af, at vi nærmest blev garanteret et positivt EBITDA for 2021 =
Og ja, jeg er godt klar over, at negativ EBITDA for 2021 skyldtes en engangspost. Jeg er ligeglad. Selskabet skal ikke kommunikere så skråsikkert. Det får dem til at fremstå som arrogante og virkelighedsfjerne.
Vi ved intet om omsætningsforventninger i 2022. Bliver det 60 MNOK? Bliver det 250 MNOK?
Potentialet i teknologien er enorm. Men aktien kan man ikke regne på, og det er et problem.
Et vækstselskab med en målsætning på 250 MNOK EBITDA i 2023, som har et MCAP på 1.800 MNOK??? Come on… no one is buying that.
JEG er glad for mine aktier i ELABS (spændende risk/reward), men den lave aktiekurs skyldes ikke kun makro… den skyldes også dårlig kommunikation. Enten det, eller også prøver virksomheden at skjule noget for os. Jeg håber ikke, det er sidstenævnte, der er tilfældet.
Etter en noe treg start med Lenovo har jo de gått bredt mye raskere enn jeg hadde håpet… så klarer ikke helt å følge deres bekymringer…
Men for all del, jeg trodde jo heller ikke vi skulle under 20 - men skylder på meg selv, ikke styret, for at jeg ikke evt solgte og spekulerte i nedgang… tar det som læring, da jeg prøver å følge opprinnelig langsiktig plan som først var 2023+, men nå har innsett kanskje burde være minst 2025.
Du er ikke bekymret over, at selskabet har nul guidance på trods af, at de har en masse aftaler i hus, de sagtens kunne forsøge at regne på?
Det er din tolkning, ikke min
Om de 500 Mill neste år sa de “which is an ambitious goal, but this is what we see today”
Præcis. Goal. Not guidance.
De kaller det Target revenue. Om det oppfattes som mål isf guiding er ikke så viktig for meg, for jeg syntes det virket som de virkelig tror de skal nå det… Og da uten å ha regnet med eventuelle IoT eller smart TV inntekter.
Time will tell
Hva om de faktisk når målet? Hva skjer da i 2024? Hva med 2025? Snakker vi 1000 mill? Fortsatt stor vekst? PE på hva da? Jeg har et mål om å sitte i Elabs til 2025/26 i første omgang, dermed er lav aksjekurs for min del bare fint ‘så lenge som mulig’ for da går lønningsoverskuddet til flere aksjer. Men forstår selvsagt de er ferdig + de med kortere horisont. Men med mitt mål er det langsiktig potensial jeg ser på, her tror jeg det blir gull og grønne skoger i 25/26 og ser heller ikke bort fra at de da blir kjøpt opp for en pen sum
“Dette er i tråd med det vi kommuniserte da vi første gang signerte med denne Laptop-kunden, at teknologien vår ville bli implementert på flere av deres modeller. Vi samarbeider også med andre ledende Laptop-produsenter.”
Andre ledende - flertall. Det er nok ikke bare HP vi venter på. Lenovo er kinesisk. Det er ikke overraskende at de er raskere. Musk sier det bra i denne artikkelen:
Lenovo ser ut til å gå bredt med Elabs. Det er positivt og vi tar det med oss - så får tiden vise hvor bredt og i hvor stor grad det spiller inn mot oppnåelse av guiding. At de presiserer at de samarbeider med andre ledende OEMs er også litt interessant. Det var strengt tatt ikke nødvendig å ha dette med i meldingen.
En stor laptop-OEM til før sommeren hadde gjort seg. Samtidig er det kun en uke til kvartalsrapport. Det blir interessant å se om det fremkommer ny informasjon der.
Synes det var merkelig å ta med at de samarbeider med andre ledende laptop-produsenter. De har levert bra på hva de har informert markedet om. Har en god følelse på at vi får avtaler med ny(e) laptop produsenter i år.
Det andre med denne meldingen er at den ikke er begrenset til antall modeller- kan det være en virkelig stor utvidelse?