Enig. Selskapet prises nå til en EBITDA multippel på 7,5 (!!) på målsatt EBITDA for 2023. Dette er meget lavt, som betyr at markedet fortsatt ikke tror på målet for 2023. Etter min mening burde prisen (forstår at markedet bestemmer kursen og ikke jeg) nå vært på 35-40. Jeg tror også kursen vil løfte seg betraktelig før tallene faktisk foreligger. Antar det som sannsynlig at det kommer 1-2 nye laptop kunder ila relativt kort tid. Vi har en fin reise foran oss, men det er frustrerende å se kursutviklingen vs selskapsutviklingen
Mht multipler: 10-doble inntektene fra 2021 til 2023 er EN sak når man har gått inn i et nytt segment. Multipler settes ikke på historikk men på forventninger. Så forventet vekst i topplinje og bunnlinje for de neste årene ETTER 2023 er vel det relevante å fokusere på. Multipler avhenger også av risiko - dvs hvor mange hovedsegmenter opererer man i, hvor mange produkter har man, hvor mange kundetyper har man etc. ELABS er foreløpig et ganske smalt selskap slik sett og skal derfor ha lavere multippel en mer diversifiserte selskaper, alt annet likt. Så har vi de mer generelle “markedsmultiplene” hvor vi har sett en dramatisk multippelkontraksjon særlig i de mer sårbare tech-segmentene, og hvor vi er i ferd med å se en økende multippelkontraksjon fremover i de konsumentavhengige tech-selskapene (mobil spesielt, men også PC scorer høyt der) - da mange forventer fallende kjøpekraft globalt som en konsekvens av mixen av høye renter, kraftig fallende vekst, forventet økende arbeidsledighet og kanskje også en mild eller mindre mild resesjon (på global basis er vekst under 2% regnet som resesjon). Nevner dette som eksempler på hvor vanskelig det er å snakke om hva som er “riktig multippel” for et selskap. Dens historikk etc virker også inn - kort historikk = høyere WACC og derved lavere multippel. Og motsatt. NOD scorer vesentlig bedre enn ELABS mht historikk, diversifisering etc og skal på disse punktene ha en vesentlig høyere multippel enn ELABS. Crayon er 100% rettet mot business og null mot konsument, etc. Så gjelder det også å se på hva som er det reelle potensialet innen hovedsegmentene til ELABS. Hvilken markedsandel kan de ventes å ta innen mobil? Nå er den kanskje bare 6-7% (etter 5 år), hva er deres langsiktige mål, det snakker de merkelig nok aldri om. Tilsvarende i PC/Laptop…det er igjen et marked med visse begrensninger hva gjelder størrelse, man blir ikke “neste NOD” ved å dominere disse to markedene. Man må inn i og bli langt større i andre segmenter også. Man vil forvente konkurranse og press på prisene i SW for mobil og PC etterhvert, slik som også NOD opplever, og overlater da de enklere løsningene til sine asiatiske konkurrenter.
For ett års tid siden var NOD’s multipler for 2022 på 40-50. I dag er NOD’s mulitpler på 2023 i underkant av 20. Kursen ned ca 40% og EPS opp ca 70% på samme tid.
SB1M nedjusterer kursmål fra kr 35 til kr 25 tross de-risiking
We keep Buy despite consumer electronics end-market headwind
Conclusion
We reiterate our Buy recommendation, but lower target from NOK35 to NOK25
Our analysis
- In 2021, ELABS delivered organic revenue growth of ~81% in core revenues. Moreover, despite that ELABS is set to deliver on its newly won laptop licenses agreements from 2H22e, we try to mitigate 1) the consumer electronics boost the hardware market has seen over the last couple of years and 2) increased inflationary pressure leading to lower disposable income and hence, consumer confidence, by modelling with ~65% organic growth for 2022. Still, we model with 117% growth for 2023 due to full year effect of Laptop and arrive at NOK195m, which is below ELABS ambition of NOK500m.
- Moreover, personnel expenses increased 34% YoY in 1Q22, and we assume that level to continue in 2022 and assume 40% growth YoY in 2023 and add on normal seasonality in other operating expenses. Consequently, we arrive at an EBITDA margin of minus 2.3% in 2022 and 37.6% in 2023 (vs. guidance of 50%). This equal EBIT margin of -16.2% and ~30%, respectively. Still, this represent average 2022-2024 negative OpFCF estimate changes of 27% (-63% in 2022 on small figures though, -6% in 2023 and -12% in 2024). Consequently, we lower our target from NOK35 to NOK25.
- The main reason we keep our Buy recommendation despite headwind for ELABS end-market (primarily smartphones and laptops) is that 1) they have an easy-to-understand value proposition with software that replaces hardware sensors at a initial an maintenance cost with zero supply chain issues, 2) operate in a USD5.5bn market opportunity and comes from very low levels both on smartphones and laptops with high activity on models launched, 3) its largest customer on smartphone, Xiaomi, grows and is grabbing market share, 4) that the signed laptop licenses agreement with Lenovo is set to contribute positive to the P&L from 2H22e and adds another revenue vertical, which 5) support significant organic revenue growth and margin expansion from verticalization of existing software based-, and high gross margin technology.
- We must make our customers aware of the fact that modelling ELABS is a very difficult task, as the revenues (price and volumes per license) is first dependent on proof-of-concept, then design win and hence that the model ELABS is inside sells volume in the end-market (to us, the consumers). That is why 1) our estimate changes swings up and down from report to report and 2) that we argue ELABS represent an opportunity to season a portfolio rather than being the key bet.
- ELABS trades at 2023e/2024e EV/EBITDA of ~25x/9.5x assuming 38% and 50% EBITDA margin. The same multiples on EV/EBIT equal ~30x/10.5x with 30% and 45% EBIT margin. This supports the argumentation in the section above and give you some sort of understanding of the optionality in ELABS if they succeed on Laptop – then ELABS is a multibagger candidate. Meanwhile, we are looking at a company with positive FCF in 1Q22 and 8.5 years of cash burn in cash at hand
Mildt sagt ingen stor overraskelse. De innrømmer selv hvor vanskelig det er å regne på/prissette et slikt type selskap i denne sektoren. Estimatene kommer til å svinge kvartal for kvartal til visibiliteten er bedre.
Det som er mer av interesse er at Petter Kongslie (4 år på rad valgt til Norges beste IT-analytiker av institusjonelle investorer) lyttes til. Når hans analyse på ELABS indikerer at dette er “krydder”, er det svært få som vil bruke tid på å se på selskapet. Dette er “take-away” nr 1 bortsett fra at en 10 kroners nedgradering heller ikke bringer den store interessen. Merk at selv med nesten 400 mill i omsetning ser han kun 38mill i fri kontantstrøm, det kanskje viktigste målet i verdigenerering for et selskap. Hvordan han har kommet frem til nesten 60 mill i capex i 2024 (basis 375m i omsetning) er ukjent, han BØR ha hatt en viss kontakt med selskapet. Dessverre var det INGEN analytikere tilstede ved Q&A i presentasjonen, ganske symptomatisk - dvs at ingen meglerhus var interessert nok i presentasjonen. Det er å anta at det forblir slik iallefall til og med 3. kvartal. De innleggene her som viser til at “det blir stor interesse i løpet av sommeren, både fra institusjonelle som vil tidlig inn og fra analytikere”, dere tar dessverre totalt feil. Det kunne vært slik da selskapet gikk på børs høsten 2020, men siden den gang har det gått ganske galt for de fleste av de nye noteringene. Faktisk er ca 2/3 av dem nå under sin noteringskurs. Merk forøvrig at Mercell (SW som ELABS), som ble notert omtrent samtidig på kurs ca 10kr, nå blir kjøpt opp av et amerikansk selskap til kurs 6kr. Deri ligger faren for å ha en lav kurs. Deri ligger ansvaret for styre og ledelse for å sørge for analytiker- og investorinteresse og få en “fair pris” på selskapet. De fleste her mener jo, undertegnede inkludert, at fair pris i dag er minst 30 kr. Og om et år, 40+++ dersom man da ser ut til å nå minst 400mill i 2023. Og 60+++ dersom man samtidig sannsynliggjør 50%+ vekst til 2024.
Med basis i siste analyse fra SB1M v/Norges beste IT-analytiker, er PE for selskapet for 2023 (kurs 18) hele 45. PE bør ikke ses mer enn 18 mndr frem i tid for selskaper med reell inntjening (eps 40 øre). For 2024 er den 15 (EPS 120 øre).
tegner ikke godt for kursen i morgen så haha
I morgen kommer kursen til å være helt uendret. Det kan jeg vedde 1 million på.
Det er for mange ukjente i elabs regnestykket til at det er mulig å få et godt svar. Man kan naturlig nok få det svaret man vil, avhengig av hva man putter inn.
Så da ender man opp med om man tror på guidingen eller ikke. Og det kan jo gå to veier. Enten tar management en Pexip, eller så lander de HP, og Kongslie må fram med kalkulatoren på nytt.
Elabs blir for meg et bet på hvor store markedsandeler det er sannsynlig at de vil klare å ta.
Da de færreste pc’er har presence detection skal ikke Elabs utkonkurrere noen etablert eksisterende teknologi her. De kommer inn som en first mover med noe som det er sannsynlig at alle vil ha. Ingen får meg til å tro at de andre store vil rulle ut serier uten presence detection når Lenovo har det som standard.
Elabs samarbeider med Intel, AMD og Qualcomm. De har 9 POC’er, der det sannsynligvis finnes noen modne. Elabs software presterer eksakt like godt som en HW-sensor. Vi har flaskehalser, komponentmangel og ESG. Og Elabs vinner også på pris. Og markedslederen Lenovo ser ut til å implementere Elabs som standard.
De trenger ikke å tikke av noen flere bokser for min del. Matematikken til folk kan være hva den er. Jeg tror det er sannsynlig at Elabs blir standard.
Så får vi bare håpe at de ikke blir kjøpt opp til en alt for lav pris før den tid.
Strålende oppsummert
Det er det jeg stusser på ref. Kongslies analyse; det sies ingenting om at det er veldig mye i PoC-loopen. Så for meg virker det som han har hatt lite kontakt med Elabs.
Ps. Mener å ha hørt Laila uttale at de aldri har hatt PoC-er som ikke har endt i avtale. Husker jeg feil?
Takk for delinger og tanker!
Skal ikke si hva jeg synes om at kursmål taes så kraftig etter ELABS er blitt kompatibel med både Intel og AMD, samtidig som de utvider med Lenovo i et forrykende tempo.
Ja, privatpersoner vil ha mindre å rutte med, men mye av Lenovo salg er til bedrifter, hvor mange har leasing avtaler hvor de bytter jevnlig, og mange er avhengige av økt kraft for å kjøre tyngre programmer.
På 21Q2 rapport understreket Laila at de ville ha fokus på å gå bredt med første kunden, og at de ikke ville ha kapasitet å ta flere samtidig. Når de sa på Q&A i dag at de nesten er der allerede på laptop, at de kan nærmest kan skippe POC, så tenkte hvertfall jeg at nå har de kanskje mulighet å ta flere kunder samtidig.
Så når analyse avsluttes med “if they succeed on Laptop – then ELABS is a multibagger candidate.” så er jeg for min del bare uenig i ordet “if”, for meg er det nå “when”.
Slik jeg oppfattet gårsdagens to presentasjoner er det nå fullt mulig for Elabs å ta inn nye kunder med dagens stab. Det ble påpekt skalerbarhet og lean organization. Derfor er det helt og holdent opp til Elabs om de vil ta en pexip,noe jeg tror de ikke gjør. Elabs kan stoppe rekruttering nå og tjene godt på signerte avtaler.
Ordbruk igår og hastighet på lenovo utvidelser tilsier at implementering i pc har gått rimelig smertefritt.
Jeg forstår ikke mye av det Kongslie snakker om,men så er jeg heller ikke Norges beste it analytiker.
Hvorfor skal det være så viktig at sluttmarked lagger litt i øyeblikket? Det vil variere,og har alltid variert,men ingen dramatiske endringer her som har særlig betydning for Elabs case. Jeg syns også det gir lite mening i å estimere nøyaktige tall(ebitda osv) om ett år,to år osv. Dette pga alt er opp til Elabs. De kan tjene godt nok til å forsvare dagens mcap bare på eksisterende avtaler om de ønsker. Kongslie bruker veldig mye tid på dette i sin Elabs analyse.
Hver og en for gjøre sin egen analyse,men at Elabs må være krydder i en port pga høy risk er hvertfall jeg uenig i. Vi får nesten tro på de faktiske børsmeldinger,og det skal bli bra med inntekter bare på disse. Vi har enda ikke fått vite 7 tlf kunden heller.
Jeg er enig med stone . Det handler ikke om «if»,men om «when» neste aktør signerer. Her må vi vente på mld,så det er en risk for at dette ikke skjer,det skal jeg være enig i.
hmm det er jeg ikke helt sikker på at hun har sagt, men jeg ved at hun har sagt, at der ingen der har haft en PoC løsning med dem, som har valgt at bruge en hardware løsning med dem.
Hun har sagt det. De har ikke fått nei enda.
Det ble i gårsdagens Q&A sagt «Up until now: no unsuccesfull POCs». Indikerer 100 % suksessrate hittil
Lyder satme ikke dumt
Barca, du har blitt så positiv. Har du fått kjøpt tilbake de Elabs-aksjene du solgte? Og da for mindre enn du solgte for?
En annen ting. Ut i fra presentasjonen i går så virket det som om de er ganske orientert på hva småsparerne i ulike fora skriver. Nesten så de ville roe og trygge aksjonærene. Ref det at en del av spørsmålene ble adressert i hovedpresentasjonen. Vi fikk et godt svar på hvorfor Elabs ikke brukte lenovos navn da de meldte om utvidelsen for en tid tilbake. Det handlet om kommunikasjon og markedsføring. Lenovo vil ikke at masse aktører skal samtidig bruke deres navn i markedsføring etc.
Så vi får gjøre som Laila sa, lese mellom linjene og kanskje vi som ikke er proffe analytikere kan ta oss friheten til å gjøre litt mer av det. Apropos det å lese mellom linjene, så tror jeg HP er neste kunde de signerer.
Når det gjelder Kongslies nedsatte kursmål så får vi kanskje trøste oss med at verken sb1 eller carnegies kursmål hadde noe effekt da de tikket inn. Har kun vært børsmelding om pc eller mobil (om enn i mye mer begrensende lag) som har flyttet kursen oppover.
Er det noen som vet hvilken annen funksjonalitet Elliptic labs kan pushe ut til kundene? Laila nevnte at kundene vil differensiere seg og at (nå leser jeg i mellom linjene) og at dette da kan åpne for at Elliptic kan ta en høyere pris (les eksklusivitet). Om de 500 mill i omsetning kun er hpd, så er det veldig interessant hva de potensielt kan tjene på andre ting.
-Sensorer vil bare bli viktigere og viktigere i fremtiden. Elliptic labs=hockeykølle får vi håpe. Om man tror dette så er det viktig å smøre seg med en god porsjon tålmodighet. Vi flyr fortsatt igjennom torden og uvær.