Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Merket meg at de kanskje var litt tydeligere på dette denne gangen. Connectivity/position detection ble fremhevet relativt tydelig på sliden (selv om dette bare nevnes som “such as”). Dette er kanskje mer relevant enn for business laptops enn gestures på kort sikt.

4 Likes

At Kongslie er kåret til Norges beste tech-analytiker sier vel mest om mangelen og kvaliteten på andre rene tech-analytikere… Han øker estimater for inntekter og ebit 2023, reduserer estimater for inntekter 2024 noe, og holder ebit 2024 uendret. Han nevner også at en rekke datapoints har de-risket caset. Likevel nedjusterer han kursmålet for 35 til 25. Klassisk eksempel på en analytiker som snur seg etter vinden.

Det mest komiske i analysen er likevel at han operer med en CAGR for salgsvekst på over 100% for 22-24, men likevel klarer å hevde at EV/EBIT 15 for 2024 er fair. Legg til at han spår at Ebit, som multippelen baserer seg på, skal vokse 188% i 2024. Kongslie må med andre ord mene at selskapet skal gå fra rundt 100% salgsvekst og 188% Ebit vekst i 2024, til 10-15% (Ebit)vekst i 2025, for at en så lav multippel skal være fair…

Skulle gjerne sett argumentasjonen han har for dette

9 Likes

Ja, synes det virker litt for enkelt… bruker nok ikke mest tid på denne analysen for å si det mildt…

På kort sikt synes jeg det var litt kjedelig at de vil få etterbetalt og ikke forhåndsbetalt før produksjon slik de gav inntrykk av tidligere. Men det er sikkert rutiner for hvordan Lenovo betaler for SW løsninger også (f eks antivirusprogrammer, glance osv). På lengre sikt spiller det jo ingen rolle

2 Likes

Vildt, at selskabet stadig opretholder 500 MNOK for 2023. Det blev jeg overrasket over.

Med kun 1,5 år til tænker jeg, at de må være ret sikre på at nå dette mål og formentlig overgå det!

2 Likes

Jeg var ret overbevist om, at de ville fastholde målet, men måske udskyde det til 2024 eller 2025. At de fastholder er enten rigtig positivt eller også er det en kæmpe løgn, men markedet ser ud til at belønne regnskabet, selvom kursmål er blevet cuttet ganske drastisk til sølle 25 NOK…

De har kommunisert siden 2020 dette målet om 500 mill. Hvis de når bredt ut hos en stor, eller litt hos alle så vil dette målet bli nådd.

Nå er de bredt ut hos en stor, den største Lenovo. Ut ifra meldingene så tror jeg Lenovo vil gjøre precense til standard i laptop. De jobber tett med resterende laptop produsenter. At de igjen bekrefter 500 mill, viser at de har kontroll slik jeg ser det. HP eller andre kommer også med elabs tech i sine laptoper i 2023, det er jeg overbevist om.

Så hva blir heller målet for 2024-2025 blir interessant, om IOT også får vann på mølla? i tillegg til bredt ut hos Lenovo nå + eventuelt flere laptop leverandører på topp 5.

Vi vil se en enorm vekst ifra 2022 til 2025. Så kan en selvfølgelig betvile dette 500 mill målet for seg selv og andre så lenge en vil. Tiden vil vise.
Laila har startet lokomotivet og har gitt oss mange meldinger og signal på hvor vi skal, så jeg sitter rolig i buffé vognen og nyter turen:)

God helg

7 Likes

Tror ikke du skal tillegge alt for stor verdi til kursmålene du ser i analysene…analytikerne må følge strømmen når samtlige tech-aksjer får barbert kursmålene i tråd med utviklingen på tech-fronten. Har særdeles lite å gjøre med selskapets leveranser…

1 Like

Det er absolutt ingen holdepunkter for at Elliptic labs lyver. Og om det gjør det forventer jeg at du redegjør for det omgående. Ellers er du faktisk et troll og det har vi ikke behov for i dette forumet. Tror du må slå opp hva ordet løgn er i ordboken. Jeg setter pris på kritiske kommentarer, men vær saklig.

2 Likes

Onsdagens kvartalspresentasjon er den mest bull Elabs-presentasjonen jeg har sett hittil. Forsøk å fordøye det Laila og Lars fortalte. Fritt oversatt (presentasjonen dreide seg i all hovedsak om Laptop/PC-vertikalen):

• De har fått bekreftet skalerbarheten i businessmodell og teknologi, og ser at de klarer dette med en fortsatt ganske lean organisasjon.
  • De oppgir reduserte kostnader, eliminasjon av problemer som kan oppstå med leverandørkjeder/komponentmangel, redusert strømforbruk for device og klimaavtrykk som årsaker til hvorfor de blir kontaktet. Og ja - de poengterer igjen at det er markedet som kommer til dem og ikke omvendt.
  • De ser at prisene for HW-sensorer er økende.
  • De forteller at Laptop OEM’s er interessert i flere sensorer Elabs leverer utover HPD.

Og så:

• De poengterer viktigheten av partnerskapene sine som muliggjør at de kan gå etter så godt som 100% av laptop/PC-markedet, og sier de er veldig godt posisjonert til å ta markedet. Ja, de sier faktisk at de er i ekstase når de ser fremtiden de har foran seg i laptop-markedet.
    (Vanskelig å finne sterkere ord…)

Og det blir bedre:

• De sier at de hittil har 100% suksessrate i Laptop-vertikalen.
  • KPI-tallene viser 9 POC’er i Laptop. 2 av disse er med Lenovo.
  • De forventer egentlig ikke å måtte gjøre særlig flere POC’er, og hvis det mot formodning skulle bli noen, så vil prosessen bli enklere fordi kunden nå bare kan gå på butikken å kjøpe seg en PC for å teste HPD-funksjonaliteten. En suksessfull POC betyr at Elabs har demonstrert at teknologien virker. De forventer altså at veien til produksjon vil bli kort fremover.

Og så blir det virkelig bull, og her må jeg nesten sitere Laila på engelsk:

• “… because we have successfully had some POC with other companies as well, that we’re working with …”
    KPI-tallene viste som sagt 9 POC’er minus 2 Lenovo = 7 igjen. Og så sier altså Laila at det blant de 7 finnes noen som er avsluttet med suksess, før hun forklarer Elabs’ filosofi rundt POC, som jeg også siterer på originalspråket for at ingenting skal kunne misforståes:
  • “In general, just so you understand Elliptic Labs philosophy, when we go and do a POC we always focus on making sure that we have a committment production product in target. We don’t to the POC for the sake of doing the POC to just to add another POC to our slide 8.”

Her er det bare å lese mellom linjene. Kongslie kan som sagt bare regne så mye han vil. Jeg mener han burde brukt tiden på å se presentasjonen i stedet.

Det er selvfølgelig mulig at Elabs ikke når guidingen. Redusert kjøpekraft kan feks føre til færre solgte enheter enn estimert, som igjen gir lavere inntekter.
Pexip holdt fast ved målet sitt kvartal etter kvartal, og malte seg opp i et hjørne. Og ta Polight der CEO selv utvilsomt har vært sikker på gjennombrudd i smartphone flere ganger som et eksempel på at ting ikke alltid går den veien selv den som sitter med mest info av alle tror.

Jeg mener imidlertid at det er mer og mer som peker på at Elabs vil lykkes, og Elabs er helt klart derisket betraktelig gjennom de avtalene de har landet og ved at produktet deres nå faktisk er å få kjøpt i laptop i butikken.

Tech har utvilsomt hatt motvind den siste tiden, og mulig at markedet ikke vil reagere før inntektene tar av. Personlig vil jeg helst sitte på toget før det går. Men det er klart - hvis man ikke har troen på at toget går, så får man heller ta bussen. Bare husk at det ikke er Vy som kjører denne strekningen.

14 Likes

Har du time stamp for denne quoten?

Elliptic Labs – Exercise of options under share option program and share capital increase

33:10

3 Likes

Det skulle hverken være første eller sidste gang, at et selskab med fuldt overlæg giver urealistisk guidance for at holde investor-interesse flydende. Jeg siger ikke nødvendigvis, at det er tilfældet for ELABS, men jeg kan ikke forstå, hvordan de så skråsikkert kan sætte en målsætning på specifikt 500 MNOK for 2023, når de kun lige akkurat tør guide positiv EBITDA for for 2022. Jeg finder, at SB1M sine estimater er langt mere realistiske. Jeg har dog derudover ikke tænkt mig at redegøre det mindste overfor dig. Lav din egen research🙂

Du har rett i at det nok hverken er første eller siste gang et selskap gir urealistisk guiding med overlegg.

Elabs mener de kan nå de 500 hvis én aktør går bredt ut med Elabs.
Jeg vil si at Lenovo nå har gått bredt ut.
Subsidiært sier de at de kan nå de 500 hvis flere aktører bruker de i noen av sine modeller.

Dersom management nå mener det er sannsynlig at de vil lande en av de andre store, ja la oss si HP i tillegg, så er det rimelig å anta at SB1M’s analyse er for konservativ, og det er rimelig å anta at guiding vil holde mål.

Men det vet vi jo ikke, for vi aner jo heller ikke hvordan Elabs priser produktet. Kanskje de får en helt annen pris enn de indikerer også.

Så da må hver enkelt av oss gjøre oss opp en mening om hva vi mener om managements kredibilitet. Det er jo i stor grad det som det står og faller på akkurat nå.

De som mener at historien deres er troverdig og mener risk/rewarden på det nåværende tidspunkt er god, vil antageligvis investere i Elabs nå.

De som mener guidingen er usannsynlig og at SP1M’s estimater er mer troverdige vil antageligvis vente med å investere til inntekter fra Laptop har tikket inn slik at risikoen er tatt ned og det er mulig å sette opp noen fornuftige regnestykker.

Som du vel sier - enhver får gjøre sin egen research.

3 Likes

Ordene hun brukte var vel noe sånt som 100 % med en som Lenovo eller en god del av alle.

De ved nok mere end dig.

Jeg bliver så træt af at høre på dig hele tiden herinde på forummet. Du kommer med den samme kommentar hver gang bare omskrevet. Det er som om du prøver at overbevise os andre om dit synspunkt. Det skriger af usikkerhed.

1 Like

Jeg tror godt, det kan betale sig at være lidt sund skeptisk overfor selskabets løfter, når de ikke tør guide. Generelt skal man vel altid stille spørgsmål til børsnoterede selskaber, når de ikke tør guide. At du tager sådan på vej over det vidner mere om din egen usikkerhed. Det her forum er ikke et ekkokammer, hvor alle er enige med dig i, at ELABS er den mest fantastiske aktie i verden🙂

Har du overhovedet forstået min besked? Mit problem med dig er ikke at du ikke er skeptisk, det er det intet i vejen med. Mit problem med dig er, at du hele tiden spammer det samme igen og igen uden at bringe noget nyt til dine beskeder. Kan finde +50 beskeder i hvor du siger at du synes det er mærkeligt, at elabs ikke har guidet for 2022.

Bring nu noget nyt til forummet fremfor det samme.

4 Likes

Min sidste kommentar forholdt sig til regnskabet. Det er da ellers temmelig nyt, vil jeg mene🤗

Jeg blev egentlig glad for, at de gentog målsætningen i regnskabet. Desto mere, de gentager den målsætning, desto mere har vi at holde dem op på. Jeg havde bare personligt troet, at de ville justere, så de er mere i tråd med realistiske estimater.