Hvorfor skal de justere når det er dette de “ser i dag” (sagt på Q1)?
Fordi det er et mål og ikke guidance. Hvis det i sandhed er det, de “ser i dag”, så burde det være muligt at guide mere konkret for både 2022 og 2023. Det har man pligt til som børsnoteret virksomhed. Jeg forstår egentlig taget ikke, at jeg er den eneste, der synes, den manglende guidance er mærkelig og mistænkelig.
Så du mener de både lyver og nå også bryter med lover og regler?
De la vel vekt på at de fokuserer på long term
Det var ellers noget af en stråmand, du lige fik mig stukket der - godt forsøgt😉
Jeg hverken tror, at ELABS bevidst lyver eller bevidst bryder regler. Jeg tror, at de gør, hvad mange tech-virksomheder, der lige er kommet på børs gør, og det er at puste nogle tal urealistisk meget op ved at tage udgangspunkt i best-best-best-case. Hvilket aldrig rigtig er der, resultaterne rigtigt rammer, når det kommer til stykket.
Kalder du 2023 for longterm…?
Tror du jeg bare tror på 500 Mill, så tror du meget feil
Gi det noen flere år så snakker vi milliarder
Det er måten du gjør det på. Å være skeptisk og kritisk er bra. Du er særs usaklig bare. Her har du mye å lære av hvordan Barcelona formulerer seg.
Så gjerne vær skeptisk og til og med kjempekritisk, men la det være basert på saklighet.
Pjat🙂 Ja, jeg er lidt direkte, men I er også ekstremt nærtagende. Jeg er kritisk ELABS-aktionær. Det er kun sundt. Folk forholder sig skræmmende lidt til validiteten af virksomhedens målsætning. Jeg stiller spørgsmålstegn ved virksomhedens kommunikation - deres produkt og forretningsmodel tror jeg helt og holdent på. Det kan jeg ikke se usagligheden i, må jeg indrømme.
Ref de opsjonene som ble utløst. Er det noen her som vet hvor mangle flere slike opsjoner som kan gjøres med den prisen? Altså 15 kroner og 3,5 kroner.
Og når er i så fall siste sjanse for å innløse disse opsjonene til den prisen?
Du er det største ekkoet her
Jeg er i aksjen fordi jeg tror på teknologien og ledelsen. Hadde jeg vært mer usikker enn sikker hadde jeg ikke hatt aksjen. Det målet om 500mill i 2023 er mer realistisk nå enn aldri før. Dessuten tror jeg ledelsen vet mer enn de kan kommunisere, annet enn dette målet. De bør ha en relativt god følelse på hvordan pocene forløper og hva potensielle kunder melder tilbake. Uansett om de når 350mill, 400 mill eller 500 mill i 2023 med ebitda >50% så er aksjen underpriset i forhold tilden inntjeningen.
Meget enig her. Aktien er underpriset selv, hvis de “kun” når 250 MNOK i 2023. Jeg ville være tilfreds med 250 MNOK. Men jeg vil være meget uimponeret over ledelsen, hvis vi havner på 250 MNOK, når de er blevet ved med at gentage 500 MNOK hele 2022. Jeg tror selvsagt ikke, de vil nå 500 MNOK, og det tror jeg også, at Leila inderst inde heller ikke tror. Jeg tror, hun præsenterer et urealistisk best-case. Ikke en løgn, men dybt urealistisk. Er man børsnoteret, bør man være nøgtern og optimistisk, men ikke jubel-optimistisk. Det tror jeg, at de er, og det kommer til at skade deres troværdighed på sigt.
Det er nok umulig for ELABS å vite hvor mye Lenovo selger av 2022 modeller i år, om det fortsatt er restsalg av 2021 modeller. Ettersom de får betalt på etterskudd kan noen av årets inntekter først bli bokført neste år. Det er nok litt derfor de “bare” sier positiv EBITDA i år.
Om de signerer med HP eller andre allerede i sommer kommer nok inntekter først neste år også
Bare liten kommentar til etterskuddsvis betaling. Inntektene kan fremdeles komme på denne siden av året uavhengig av kontantstrømmen. Hvordan dette blir å utspille seg må vi bare vente og se. Om de bygger opp fordringsmasse i takt med salg er jeg personlig på utkikk etter i regnskapstallene på hver kvartalsrapport fremover da det vil kunne indikere en høyere aktivitet på salgene.
Absolutt! Men om PC salg i Q2 blir inntektsført i Q3, salg i Q3 blir inntektsført i Q4… så er det nok ikke sikkert de får særlig volum i alle modeller før nyåret.
Skulle likt å vite hvordan de teller modeller
Personlig tror jeg de klarer 500 Mill i 2023, siden de allerede har meldt så mange modeller hos Lenovo
Her tror jeg du treffer spot on. De tror/vet nok selv at de skal ut i mye hos Lenovo men vet nok ikke like mye om når ting lanseres. De har nok også en følelse/vet at de skal inn hos 1/flere laptop vendors i løpet av året, men vet heller ikke der når det tenkes release. Derfor sliter de faktisk med å spå 2022, mens 2023 har de nok faktisk bedre kontroll på basert på at de tror/vet de skal i de fleste modeller som lanseresdet året hos en/flere leverandører.
Gleder meg bare til å sjekke kursen når jeg skal realisere litt i 2026!
Laila & co har hatt gode muligheter i de to siste kvartalsrapportene til å redusere målsetningen til et evt. mer edruelig nivå, gitt konturene av surere makroforhold.
Om de f.eks. hadde redusert med 20% til 400mill, så ville det gitt mening. Selvfølgelig med litt følger for kursen. Men likevel forståelig fundamentalt, uten at tilliten min til selskapet er svekket av den grunn.
Så at de velger å opprettholde målsetningen er for meg et kvalitetstegn og vitner om at de er på vei til å få det til. De baserer trolig ikke dette på Lenovo alene, for det tror jeg oppriktig er for ambisiøst nå mtp. mindre salgsvolum fremover. Men de «vet» at en eller flere OEMer straks får ned krusedullene på papiret etter sine POCer.
Alternativet er jo at de er supernaive. Det er ikke ringreven Laila (med et høykompetent Tech-styre).
Fy så jeg gleder meg til å følge Elabs fremover 🏄🏼♂️
OBS - det eksisterer INGEN plikt til å guide. Ikke på noen børs noe sted i verden. Når usikkerheten er stor, er det oftest best å ikke guide, noe som omfattet selskaper som Apple etc da Corona slo til. Å guide er greit når man har en “going business”, i en oppstartfase blir det mest langsiktige mål fremfor guiding. Jeg hadde dog håpet, gitt at ELABS hadde avlagt sitt mål for flere år siden, at man ville vise “veien frem til målet” ved å gi en grov guiding for et salgsintervall for 2022 nå ifm Q1-fremleggelsen. Andre (de fleste) velger kun å guide kvartal for kvartal, eller tidvis for halvår, men dette er jo ganske umulig for ELABS da timing av nye avtaler avgjør alt.
ELABS lagde en langsiktig målsetting før de gikk på børs. De har valgt å ikke justere denne ennå. Det må bety at de fortsett anser det som en MULIGHET (uten å angi %). Jeg tror de er avhengig av å se mer fremdrift i lanseringene hos LENOVO før man tar et endelig standpunkt til de 500mill. Jeg tror også at tidspunktet for å gjøre en evt endring her er ett av to: Ved den første kvartalspresentasjon hvor de evt måtte være meget sikre på at de vil være ganske langt fra de 500, eller (2) ifm Q4 2022-pres. Da har man historikk og gode prognoser på LENOVO, man ser hvor mye lengre man har kommet på mobil, og antatt også en del erfaring med 1+ andre PC-OEMs som har vært “på kontrakt” noen måneder, med noen maskiner allerede i markedet og flere på vei. Da har man basis for, og nesten “plikt” til, å justere eller holde fast ved målet ikke bare som et mål men å omtale det som en guiding. Jo lengre man står ved de 500, jo mer sannsynlig er det at det blir noe “i nærheten av” 500. Alt over 400 er for meg “i nærheten av” 500. Og vil være ekstremt imponerende.