Er det da bare at få solgt sig ud og sætte sig på sidelinjen af ELABS en stund? Har SB1M ret?
Mitt forslag til Elabs investorer er å forsøke danne seg et bilde av fremtiden,tenke gjennom hvor Elabs vil være om ett år eller to og spørre seg om dagens pris er fair. Ikke vektlegg guiding og hva analytikere sier for mye.
Det bør ikke være kjempevanskelig å estimere litt i dette caset spør du meg.
Ofte er det slik på børs at usikkerhet straffes hardt. I Elabs tilfellet kan det hende nå at så få tror på 500 mill guiding at det vil gi lettelsesrally om selskapet selv sier de ikke vil klare dette. Derfor er det mest relevant å estimere selv og spørre seg om aksjen er et godt kjøp.
De trenger kun å tjene et par titalls millioner med utsikter til å kunne tjene hundre millioner for å forsvare dagens kurs.
Kan ikke se at noen har delt denne her. Windows Central nevner Elabs
Hvem som har rett får vi kun svar på i fremtiden. Men de som pushet “selg tech kjøp value” har vunnet hittil. SB1M er nok preget av deres permabear-økonom Andreassen som viser til at Oslo Børs bør falle 50% dersom vi får en resesjon i USA som sprer seg til en global resesjon. Skulle HAN ha rett, skal man jo ikke eie aksjer. Punktum. Andre igjen mener at det meste av fremtidsnedgang i US og global økonomi allerede er mer eller mindre priset inn…om man får ELABS ned mot prisene fra kun 15 måneder siden (under 10kr) eller om vi ser bunn rundt dagens nivåer…det tror jeg inntil videre er mer styrt av makrotall og makropsykologi enn av selskapsnyheter. Får vi makropsykopati med ekstrem frykt og VIX over 40 med dertilhørende sell-off og margin-calls overalt, så kan det bli stygt. Pendelen slår alltid for langt ut begge veier. Da blir det opp til den enkelte hvordan man legger sin egen risikoprofil. Er man langsiktig og synes det er greit å sitte med ned til 10kr om det skulle bli stygt, og har kapital for å øke mer på lave nivåer, kan det være komfortabelt og fornuftig. Er man mer aktiv og må vise resultater på kortere sikt (som mange aksjefond må, dette er det viktig å huske på), så får man jo andre tankesett og tilpasninger. Jeg har vært uenig med SB1M både på ELABS og NOD, fordi jeg mener logikken er feil, men aksjekursmessig har de dessverre hatt rett…
Sidder du selv long i ELABS? Og sidder du med ned til 10 NOK?
Er totalt ute av ELABS i den delen av porteføljen som har noe gearing. Ikke vært forsvarlig å sitte, har lidd under FOMO og håp & tro om at gode nyheter skulle gi interesse og relativt sett sterk aksjeutvikling. Har vel igjen ca 20% som er cash-aksjer. Hvis det blir stygt i makro og pessimismen ser ut til å kunne slå ut i psykose og brede margin-calls, er det bare å komme seg ut. Har dog den fikse idé om at dette (makromessig) kommer til å gå bedre enn mange frykter. Mht å sitte til 10 - svaret er nei.
Vi er antagelig inne i nok et bear-market rally hvor flere tyngre IT-aksjer alt har gått 10-15%. Et tankekors at ELABS da ligger nær årslav. Hvorfor? Ene og alene pga manglende interesse. DNB v Bjørsen, som figurerer som “analytiker” på ELABS, tar i dag opp dekning på en tech-mygg - PatientSky. Mens ELABS ligger urørt. Hva skjer med ELABS på neste drag nedover igjen? Juli-presentasjonen blir vel helst forbigått i stillhet, nesten best dersom det ikke kommer store positive overraskelser da, siden alle “tyngre krefter” er på ferie og garantert ikke har ELABS-presentasjon på agendaen. Det må entusiasme til fra meglerhus og/eller rå tall som viser faktisk inntjening som gir tillit til de 500 og/eller en reell og “hot” evt revidert guiding. Q2 er for tidlig. Antagelig Q3 også. Da står vi igjen med Q4 i februar som take-off for ELABS. Da er vi vel kanskje også over det verste i markedene selv om økonomiene fortsatt kan være på vei nedover en god stund til. Med inflasjonen på vei ned vil spørsmålet være om det blir en resesjon (og hvor), og ikke minst - hvor kraftig. Og hvilke effekter dette får på sentralbanktiltak og etterspørsel. Spennende måneder fremover, men ELABS er kanskje ikke stedet å ha alt for mye dersom man er aktiv og søker positiv inntjening ut året. Eller tar jeg feil?
Tidligere CFO kjøpte 20,000 aksjer på gårsdagens lister så han mener vel kanskje at det er litt oppside også i tiden fremover.
Noen gode ord fra Warren Buffet om dystre tider, verden må gå videre. Den stopper absolutt ikke opp. Fant dessverre ikke youtube linken men legger fra instagram.
https://www.instagram.com/reel/CfPWvp5D375/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Den samme som også har solgt meget fornyeligt?
Nei.
Og dekningen fra Bjørnsen drar den ned nesten 5% i dag Analytikerne har nok utspilt sin rolle i Vekst etter galskapen de siste årene. Har blitt litt som at man ikke stoler på bruktbilselgeren.
Du har definitivt et poeng rundt det å være aktiv (ref. fond), og at de ikke nødvendigvis kan tillate seg å bli med ned. I motsetning til de av oss som tviholder og dras ned i gjørma.
Har forøvrig sett at JP har økt en del i det siste, har du noen tanker rundt det? De er blant topp 5.
Denne med kjøp 20k har ikke beveget seg tidligere i år. Dvs at hittil er det bare 2 store privatinvestorer på topp 20 som faktisk har økt, den ene med nesten en halv mill aksjer. Når jeg ser på regnskapet til Vinterstua så utgjør antagelig ELABS mer enn halve investeringsporteføljen, så her er det virkelig “all-in”. Med forbehold om at enkelte aktiva er vurdert veldig mye lavere enn reell verdi.
JP vil jeg tro kan være en mix av fond og av noen enkeltaksjonærer som bruker banken. Gitt at fond utgjør det meste (vet ikke) så er det ganske sikkert at vi har samme situasjon som med DNB når man ser på de store og hyppige bevegelsene, dvs utlån til shorting. En hypotese selvsagt…7. april hadde JP 4.9 mll aksjer, det samme som nå (litt tilfeldig, men det svinger rundt en rimelig fast akse). DNB har holdt omtrent samme nivå siden primo april, men solgte seg ned reelt vil jeg tro med mellom 500k og 1 mill aksjer i løpet av første kvartal, da kursene var hyggeligere. Pareto har solgt 200k siste kvartal, Nordnet bank og forsikring ned omtrent det samme, mens øvrige fond er uten bevegelser.
Gode poeng. Det er jo også forskjell på pliktanalyser, som vel dessverre også gjelder SB1M mht ELABS nå. Det er ingen entusiasme fra analytikerne når de ikke har ståltro på caset, av en eller flere grunner. Og da skal vel heller ikke en analyse være noe som drar kursen…fordi den heller ikke brukes til å motivere meglerapparatet til aktivt innsalg. Vet ikke hvordan det er med Carnegie da jeg ikke har kundeforhold der (kan ikke være i mer enn en håndfull hus av gangen), men jeg har ikke sett noen referanser i pressen mht ELABS fra Carnegie siden jeg tråkket inn i aksjen i nov 2021. Så der har vi deler av utfordringene - det er ikke en eneste analytiker som synes caset er knallgodt!!! Og da blir det som det er…
Er nok for mange makro-usikkerhetsmomenter til at slike caser er knallgode nå hos analytikerstanden.