Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

De er nå i over 300 millioner enheter!

6 Likes

Altså!
Q: Lenovo seems to continue the use of hardware sensors for ToF - do you expect to replace those with your software in the future?
A: Well (smile), the short answer is yes. :slight_smile:

3 Likes

Var det noen som virkelig trodde de ville nedjustere mål? Det ville jo vært latterlig rett før laptop inntekter endelig skal begynne å komme inn

1 Like

De nevnte forresten at smartphone kontrakt var med Transsion og ikke bare TECNO, de hadde inngått kontrakt uten PoC og de jobber der også med flere leverandører.

3 Likes

Jeg ser 2 “nyheter” fra dagens presentasjon:

1. Det påpekes at LENOVO selv har uttalt intensjon om å implementere SW-sensor som STANDARD. Dvs at man kan forvente, vil jeg tro, minst 90% dekning etter hvert (husk at ramp-up tar tid, og utfasing av eksisterende modeller UTEN Elabs Inside tar også 1-2 år).
  2. 500-målet gjentas og man gir en slags beskrivelse av HVORDAN dette skal nås i 2023. Dvs at det er åpenbart at selskapets ledelse TROR at man skal kunne nå målet - ikke i år X men i 2023.

For meg personlig, så betyr dette en ganske betydelig derisiking ift min vurdering FØR presentasjonen. Særlig dette med at LENOVO har kommunisert MÅL om bredest mulig deployment at SW-sensorer.

Skal delta i en privatpresentasjon m ELABS senere i dag, får se om vi får noe mer “kjøtt på beinet” i en mindre formell setting med direkte dialog fremfor oppleste spørsmål.

9 Likes

Her følger “first take” fra SB1M:

• Elliptic labs (2Q22): Earlier today, ELABS reported its 2Q22 figures where we are 1) less interested in reported figures and deviations as such, but 2) look for any material changes in trailing 12m cash burn and 2) any comments that can de-risk the growth story and hence, guidance (we are below). Based on our initial take that there were limited new delta news in the report, we expect to make marginal negative estimate changes to EBIT on somewhat higher opex and expect ELBAS to perform in line with the market .
    • Revenues came in at NOK9.6m, more or less in line with our NOK9.3m estimate, corresponding to a YoY growth of 26% of which 100% YoY growth in contracts from license agreements from customers (no other operating income in the quarter – such as grants, innovation Norway support, etc.). Please mind the seasonality in ELABS where +60% of revenues arrive in 4Q (consumer electronics cycle). EBIT landed at negative NOK13.5m vs. our negative 11m estimate, which we also view as a marginal deviation.
    • With better working capital in the quarter, which swings, and no surprises on capitalized development cost, FCF landed at negative NOK5.3m – significantly better than our negative NOK22.9m estimate. Consequently, trailing 12m cash burn landed at negative NOK15.4m, which is a sequential improvement from the NOK25.8m as of 1Q22 and compares to a cash balance of NOK215m.
    • Laptop license revenue is expected to ramp up in 2H22 with the Lenovo T14 already in the market and hence, ELABS reiterate its target of revenues of NOK500m in 2023 with +50% EBITDA margin. This nevertheless, compares to our 2023 revenue estimate of NOK195m and EBITDA margin of 38%.
6 Likes

Dette sa de for ett år siden også

Som man kan lese, SB1M fant ikke noe nytt i kommunikasjonen, i motsetning til undertegnede. De tror ikke at man vil nå halvparten av målet for 2023 en gang. Det er SB1M som avholder privatpresentasjon senere i dag, så vi får se om “guru-analytikeren” selv finner det interessant å stikke innom. Hvis han IKKE gjør det, er det et tegn på svært liten interesse for selskapet (han var IKKE tilstede på intern Q1-presentasjon).

5 Likes

Gleder meg til å høre dine synspunkter etter den presentasjonen.

7 Likes

Stor forskjell nå, da hadde man ikke engang ferdigtestet tjenesten, nå er den integrert i et stort antall maskiner - med suksess. Dvs at det neppe er noe annet enn eksterne nyvinninger som danker ut ELABS som kan forhindre at dette faktisk implementeres.

2 Likes

Og veien er nok lang for evt. nyvinninger, ref. tett samarbeid og roadmaps med Intel og AMD.

2 Likes

Men at de på kort tid signerte og utvidet antall laptop modeller med totalt 4 kontakter ga deg ingen indikasjon på at de ønsket å gå bredt ut?

Det kan godt hende du tar rett mtp tiden, og du skriver minst 90% dekning, men når de sier “some high end low volume models” har HW løsning, så vil jeg tippe at de fort kan nå godt over 90%

Greit nok det, det er viktig å forstå hvorfor det går ned. Men at nesten alt er om markedet ellers, og det som skrives om ELABS er at de har urealistiske mål, gjenta i det uendelige at markedet ikke tror på de og klandre ledelsen for at de ikke gjør mer for synligheten, det oppleves som baissing som ikke ville vært tolerert på andre tråder her inne.

Dette er kanskje den mest provoserende baissingen!

hehe…“minst 90%” og “godt over 90%” er det vel ikke særlig forskjell på? Mht indikasjoner…jeg er en forsiktig sjel og så lenge man ikke har lov til å melde hvor brede de siste kontraktene var/er, så…da hjelper det VELDIG med en bekreftelse om at LENOVO står ved å standardisere på SW. Hva gjelder implementeringstid, la jeg tidligere ut en kalkyle for å vise hvilken pris/enhet som ELABS måtte ha med LENOVO dersom de skulle ha 400MNOK i inntekt fra LENOVO i 2023. Forutsatte da ca 100 mill fra andre, primært mobil. Det endte på ca 10kr pr enhet. Det er viktig å ta med seg at ELABS drar enorm fordel av den sterke USD, da det meste av kostnadene er i NOK. USD er pr i dag opp 14% fra samme dag i fjor. Opp mot USD 1 pr enhet kan være mulig pris, det er neppe MYE lavere gitt at det er grenser for hvor mye merinntekter man kan få fra andre lap-top-manufacturers i 2023, gitt skritt-for-skritt utrulling som tar tid.

4 Likes

Hehe nei trodde først du hadde skrevet 90% blank, og modererte meg selv ned fra tett oppunder 100%, så det ble vel litt feil :rofl:

Det å angripe ledelsen for å passivt se på at kurs faller er forøvrig økende trend på flere tråder føler jeg. Så de som har prøvd å være tålmodige gjennom støyen som har vært i år begynner kanskje å føle på smertegrensen sin.

Jeg trodde selv at noen selskaper, deriblant ELABS, ville gjøre det bedre enn børsen generelt og valgte ila høsten å stå tungt i de 3-4 jeg trodde mest på, til tross for bjørnevarsler. Det har vært et hardt slag p.d.d. men jeg har jo fortsatt troen på at det blir bra til slutt. Men hadde jeg visst at selv gode nyheter kunne gi minus prosenter intradag, så hadde jeg kanskje tatt ned risiko selv. Nå får det bare stå til…

EDIT: og enig med @Conda , jo lenger kurs ligger brakk jo flere aksjer kan man kjøpe om man har troen. ELABS har jo rikelig med cash, så ingen fare for utvanning på lang tid

1 Like

Presentasjon og dialog mellom ELABS og Petter Kongslie SB1M - key take-aways fra dialogen:

Virtual Positioning Sensor: Denne er særlig egnet for US business market, hvor man som regel ikke har fast arbeidsplass men har “kuber” hvor man tar den som er ledig og bringer inn egen PC. Kan ikke si noe om verken prising eller mulige volumer. Det er ikke hensyntatt dette i 500-23-målet.

Mht andre PC-produsenter: Det vil være samme prosedyre som med Lenovo. PoC (en eller flere), testing i en eller noen få maskiner, og med god feedback er neste skritt Enterprise License.

Q: Har noen mobilkunder begynt å justere på volumene for Q4?
A: Ikke ennå. Vi ser betydelige fall i etterspørselen men vi har ennå ikke fått justeringsmeldinger.

Q: Dere viser til økte priser på HW-sensorer - vil dette gi økt prising for ELABS?
A: Nei, det gir ikke økt prising for oss. Men det gjør det enklere å komme raskere inn og erstatte HW-sensorer selv om disse kun utgjør en liten del av totalen, så samlet sett er det en ganske liten effekt.

Q: Hva med nedgang i salg av PC - hvordan vil det påvirke dere?
A: Ja, det er en solid nedgang. Men vi er i oppskalering de nærmeste par årene og om LENOVO selger 70, 80 eller 100 mill enheter betyr lite for oss i denne perioden.

Q: Andre vertikaler - hva skjer?
A: Smart-TV – her er PoC’ene med kinesere, og vi må være fysisk til stede for å kjøre prosjektene. Pga Covid og restriksjonene i Kina har vi trukket ut våre folk. En av dem satt 8 uker i karantene og gikk ned 15kg pga at man ikke får mat. Så vi sendte dem til Taiwan hvor de bistår på smartphones.
IoT - Bosch har ennå ikke lansert produktet, vi kan ikke si når det blir lansering. Vi har ikke mye fokus på IoT, det er et annerledes marked og krever store ressurser og tar lang tid. Når Bosch lanserer, informerer vi.

500 MILL 2023:

PK: “Verken vi eller markedet tror på dette. Ingen forventer 500 i 2023” var hans intro.

A: I 2020 sa vi at vi trengte 1 kunde bredt på PC samt god base mobil for å nå målet. I 2023 vil vi ha bittelitt inntekter fra IoT, men det betyr veldig lite. Vi forventer fortsatt vekst i mobil fra 2022 til 2023. Resten blir lap-top. Så får man regne på det selv. Hvis Lenovo for eksempel har 30 mill enheter til USD3 pr enhet, ville dette vært et marked på 90 mill USD (nå kjøper de ikke 30 mill HW-enheter). Og så kan man gjøre et anslag på VÅRT price-point…det er måten å se det på. Strukturen i kontraktene er viktig. Vi går ikke ned i pris for å selge mer på kort sikt. Vi har et langsiktig perspektiv.

PK: Hvis dere når 500 mill vil Lars måtte ansette masse folk og/eller bruke masse penger på mye rart dersom GM skal være på 50%. Det er også HW-aktører med høyere variabel produktkost enn dere som har 60-70% GM.
A: Vi har sagt minst 50%. Så det betyr jo at GM kan bli høyere, det er en naturlig tanke. Vi har en veldig skalerbar virksomhet.

Det kan gjøres en del refleksjoner ut fra dette. Det som overrasket meg litt var kommentaren om at 70 eller 100 mill enheter for LENOVO ikke spilte noen rolle de neste par årene pga at i ramp-up, men på den annen side så stemmer dette med forutsetningen om at dagens modeller skal ut og det tar 18-24 måneder. Men for 2024 må det jo ha en stor betydning…??? På den positive siden gjelder kommentaren om pris, at man ikke gir ved dørene for å komme seg raskt inn. Det støtter et prispunkt nærmere de NOK 10 som jeg tidligere har kalkulert dersom man skal nå 500 mill. Videre så er den nye sensoren en bonus, ikke noe derfra er lagt inn i de 500 mill. Det virker som et noe smalere produkt i første omgang, rettet mot landene hvor deling av kontorkuber er standard (USA og Canada primært). Blir spennende å følge med på PK’s antatte oppdaterte analyse i løpet av noen dager.
Ikke sikker på om dette er lurt, men man kan spekulere i om 30 millioner tallet fra LENOVO var en “glipp” slik at det sånn ca reflekterer deres forventede salg dit i 2023. Det er i tråd med mine kalkyler, ikke langt unna, som var 40 mill hvis man nådde 100% penetrering fra og med juni 2022 i nye enheter. 30 mill vil da antyde et prispunkt som er virkelig høyt, nærmere 12-13kr pr enhet. Det er en interessant spekulasjon, sett i sammenheng med deres melding om at man ikke gir “rabatter” i kontraktene for å nå raskere resultater, dvs at man har søkt å selge seg inn til en solid pris. Med støtte fra en sterk USD er det desto mer sannsynlig med en høy kronepris. USD-NOK 14% opp y/y men dette kan jo også reverseres.

22 Likes

Fra E24:

Elliptic Laboratories øker underskuddet

2 timer siden · Erik Alsberg

AI-programvareselskapet Elliptic Laboratories legger frem tall for andre kvartal torsdag, og kan vise til et resultat før skatt på minus 7,2 millioner kroner. I samme kvartal i 2021 var resultatet før skatt minus 6,2 millioner.

Samtidig stiger omsetningen. Selskapet hadde en omsetning på 9,6 millioner i andre kvartal i år, som er opp fra 7,6 millioner på samme tid i fjor.

Selskapet sikret seg en kontrakt med Lenovo i andre kvartal.

[

Les meldingen her

newsweb.oslobors.no
](NewsWeb)

Elliptic Labs

Stor takk for at du deler dette med forumet!

Enig i refleksjonen din angående 70 eller 100 mill. enheter til Lenovo, det må bety mer lenger frem i tid (2024 og utover). Samtidig er min tolkning av dette at revenue target må være svært grovt beregnet. Så selvsikre som de fremstod i dag (og har fremstått tidligere) på at målet kan nås, så kan jeg ikke forstå annet enn at det også må være et betydelig oppsidepotensial her, selvfølgelig avhengig av ny(e) laptop-avtale(r). Men selskapet er nok mindre opptatt enn markedet av timingen på disse inntektene i forhold til regnskapsår.

Hadde vært interessant å borre litt mer i prioriteringen mellom Smart-TV og smartphone i forhold til covid osv. Er omdisponeringen en direkte årsak til nye smartphone-kunder i det siste, eks. Tecno (Transsion)? I så fall kan man stille spørsmål om de bør skalere opp raskere på den biten.

4 Likes

De har vel basert utsagn om “alle modeller hos en eller noen hos flere” på laveste volum hos topp 3, som da var Dell på litt over 50 mill enheter

Det var vel fra de startet en PoC de regnet 18-24 mnd? Nå er de jo allerede inne i (antatt) flere modeller allerede

Høres ut som Murphy’s Law for min del, verden skal stoppe opp mye om det skal bli så stor reduksjon fra 86 mill

Edit: men tusen takk for deling!!

1 Like