Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Jeg gjetter at om det ikke kommer noe oppløftende så presenteres negativ ebita for Q2 også og aksjen svekker seg noe for så å hente seg inn igjen. Jeg holder det jeg har, men har klar litt kapital om så skulle skje for å fylle på litt mer.

Personlig har jeg få forventninger gitt uttalelsen om inntektsføring av Lenovo i H2. Det sagt anser jeg det som bull om de står på målet om 500 MNOK i 2023.

2 Likes

Det er nok fornuftig å ha lave forventninger til Q2. Det er senere vi skal bli begeistret.

Dersom de fortsatt guider 500MNOK for 2023 så tett opp til 2023, må de enten ha god kontroll på hva de forventer av inntekt, eller så juger de.

Velger å tro at ledelsen kommuniserer troverdig, så mener også at opprettholdelse av guiding for 2023 vil være bull!
Dersom markedet forventer mer enn samme guiding, blir det evt gode kjøpsmuligheter.

2 Likes

Elabs ændrer først deres guiding når Lenovo og andre af deres kunder ændrer deres guiding. Alt andet giver ikke mening

1 Like

NBNB - ELABS GUIDER IKKE PÅ SALG!!! De har kun guidet på “positiv EBITDA” for 2022. Ingen guiding for 2023. De 500MNOK er et “mål” som ble satt for mange år tilbake. Det er en enorm forskjell på et MÅL og en GUIDING. Bare for å klargjøre…og dette er faktisk veldig VIKTIG.

1 Like

For et gnål om de 500 mill… finn dere en annen aksje :crazy_face:

For å presisere - en GUIDING er noe selskapet mener at man skal nå med ganske så stor sannsynlighet. Et MÅL er ofte noe “hårete å strekke seg etter” som i dette tilfellet ble satt for 2-3 år siden. Det er positivt at de beholder målet, men vi aner ikke om ledelsen selv anser det som 10%, 30%, 50%, 70% eller 90% sannsynlig at målet med 500M i 2023 kan nås. 500M vil nok nås med svært stor sannsynlighet, men om det skjer i 2023 - vel - det er nok det store spørsmålet. Og inntil ledelsen kvantifiserer sannsynlighet for at dette skjer i 2023, vet vi svært lite. Kanskje de aldri omtaler sannsynligheten, ei heller kvalitativt. Kanskje kommer det en guiding for salg i 2023, men den kommer garantert ikke før ifm Q4-rapporten i februar 2023.

Burde vel være mulig å spørre på Q pres da om hva de selv tenker er sannsynligheten for at de oppnår målet nå som det nærmer seg. Tror nok aksjen får en liten knekk om/når de endrer tidspunkt/går tilbake på målet. Men jeg tror også som deg Barcelona1986 at det nås, om ikke i 2023 så trolig i 2024. Jeg er langsiktig investor her så for min del plukker jeg gjerne billige aksjer så lenge som mulig frem til jeg har behov for uttak, da kan de starte prisstigning på aksjeprisen :slight_smile:

3 Likes

Veldig greit å skille på dette, ja! De skal egentlig ikke kunne taes på at de evt. ikke når målet. I motsetning til en guiding.

Det ville ikke gøre noget, hvis nogen udfordrede ledelsen lidt på det 500 MNOK-mål på Q-præsentationen.

2 Likes

PRISING AV IT-aksjer: som et tankekors til verdiutvikling ELABS og markedsreaksjoner i den nærmeste tiden - NOD leverte som forventet i går, men kursen falt. Til tross for bekreftelser om at etterspørselen overstiger leveranseevnen med over 50%. SB1M nedgraderer NOD til Hold 150kr med en 2023-vurdering Pris/EBITDA på 10 som “fair” pga “peer pricing”. SB1M har ikke endret sine tallestimater på NOD siste året, men har nedgradert fra ca300kr til 150 nå pga fallende markedsmultipler og den generelle henvisning til at det blir antagelig verre pga at semiconductor-etterspørselen historisk og statistisk faller og stiger med global vekst. Nå ser man for seg en global resesjon og da påpekes risiko for videre fall og videre nedjusteringer i 2022 og 2023. Hva må ELABS ha i inntekter for å prises på 10x EBITDA for 2023? Verdi kurs kr 18 = 1.8mrd. Forsiktige 50% EBITDA-margin gir da 180 mill i EBITDA x 2 = 360 mill. Så kanskje er ELABS riktig priset ift NOD? Man kan argumentere med høyere vekst men ELABS går inn i nytt segment og spm er ikke vekst over 1 år men over 3-5 år. NOD guider for minst 100% vekst neste 3 år (samlet). Om ELABS når 500 mill i 2023 så er det milliarden i 2026. ELABS er avhengig av få kunder og få produkter og skal derfor ha høyere risiko - så for min del er det greit å legge samme multipler til grunn for ELABS som for NOD. Får vi senere en guiding på 250 mill vil altså det kunne slå negativt ut i enkeltes regnestykker og man kan få ELABS på “salgslisten”. Dette bare for å vise til at i dagens makro- og børsmiljø med stadig fallende multipler så er 30 kroner for 8 måneder siden verd 15 kroner i dag. Alt annet likt.

4 Likes

Hva tenker du om at Ghibli har økt i det siste? Noma Invest I AS har også økt. Passesta eier rundt 46% av Noma. Dette burde være selskap som vet litt om fremtidig nyhetsstrøm hos Elabs…

1 Like

Mine tanker er vel at disse ser at selskapet vil gjøre det bra over flere år og hvis man sitter med en god posjon likvider og man ønsker å vekte opp i ELABS som del av en totalportefølje, så kan det være greit å kjøpe litt nå og litt senere, i flere porsjoner, man vet aldri når bunnen treffes. Man vet aldri når multiplene skal slutte å falle, og når de skal stige igjen. Jeg tror at selv de som sitter veldig tett på selskapet har utfordringer med å vite hvor LENOVO-haren hopper, jeg frykter at ledelsen kan ha vært vel optismistiske ift å “ta alt”. Jf tidligere innlegg. Argumenter som at “kursen er høyere om 2 år enn nå” er ikke det viktige når aktører tett på selskapet kjøper, det vil forhåpentlig gjelde det store flertallet av tech-aksjer, men det viktige er at man kjøper i selskaper man kjenner godt, fordi der er sjansen for negative overraskelser lavere (ift egne forventninger). At styreleder og største eier øker (indirekte), er kanskje det mest interessante - antar at dette er en riktig observasjon og at det ikke er i strid med meldingsregler og handelsforbud i forkant av resultater. En annen sak er at innsidere har ikke alltid rett - i EXPLORA hvor ELABS-styreleder også har en solid posisjon, har innsiderne kjøpt tungt fra forrige sommer av - på 30-tallet - og senere på stadig fallende kurser - og kursen fortsetter å falle (nå under 12). Det er ikke alltid markedet er enige med innsiderne. Vi ser det samme i NOD, både sentrale aksjonærer tett på selskapet samt ledelsen har problemer med å forstå markedsutviklingen, og at bear-analytikere som SB1M mfl bruker lite logiske argumenter for at selskapet skal nedgraderes. Og dels trekker ledelsens vurderinger i tvil. Dessverre har SB1M hatt rett hittil…ikke pga rett logikk men pga fryktfaktoren i markedet hvor de bidrar sterkt til å kaste bensin på bålet. Oppsummering: Akkurat nå er det bear-analytikerne som herjer og lyttes til. Det vil nok dessverre vedvare en stund til. Det overskygger innsidekjøp og det overskygger nærståendekjøp. Så mht timing for de som vil gå “all-in” nå, så ville jeg ikke lagt stor vekt på at det plukkes litt her og der. VINTERSTUA er vel den eneste som virkelig har tonet flagg, og som øker kraftig i en portefølje hvor ELABS allerede er den klart største investeringen.

7 Likes

Skulle inn og se litt på forrige kvartal, og kom over Finansavisens Q1-artikkel. Selv de opererer med «guiding» om målet 500/50.

KAN det være at dette faktisk ER en guiding, og ikke kun en hårete målsetning? Antar Danielsen eller Holmøy hadde vært raskt på pletten for å korrigere en misvisende artikkel. Vi snakker ikke om en liten lokalavis her …men en stor arena for investorer.

“forventer” lyder mere som en guiding end at man har “mål”

Veldig mye fokus på makro, tech og den guidingen vs mål. Om man tror at denne hovedsaklig styres av tech generelt, så kan man vel like gjerne kjøpe tech fond når man måtte mene timingen for det er riktig?

At Lenovo benytter andre leverandører for HPD i noen utvalgte premium PCer er vel ikke noe annerledes enn at Xiaomi har gjort det på noen toppmodeller? ELABS har på kort tid signert 4 avtaler med Lenovo på over 20 modeller totalt, vil tro de dekker et meget stort volum av Lenovo porteføljen når dette er på plass. Og som @Amina nevnte, så har de sagt “noen modeller med flere eller alle modeller med en” for å nå mål i 2023. Om man antar at de da snakket generelt for topp 3, så vil de få mer enn 5 kr per enhet, men likevel greit å legge seg litt lavt - jeg har jo blant annet brent meg på å regne 1 kr per mobil.

Jeg mente forresten ikke å si at jeg tror at virtual positioning sensor PoC nødvendigvis er med Lenovo, bare at man ikke kan utelukke de. Men ut fra det de sa en gang om at Lenovo var veldig streng med hva de fikk lov å spesifisere på PoC meldinger, at de f eks ikke fikk nevne topp 3, så er det vel naturlig å tro at Lenovo er mest sannsynlig.

1 Like

Ref. fokus: Vi kommer jo ikke unna at det er et surt børsklima (spesielt for vekst og tech), og at det har dratt Elabs-kursen ned. Det har ikke vært skjær i sjøen siden nyhetene om hhvs. Intel og Lenovo, men den har sunket betraktelig siden.

Elliptic Labs Second quarter and first half-year results 2022

1 Like

Mål på 500 mill med over 50% margin består! Da må de jo ha tro på at det er mulig å komme i nærheten av.

2 Likes

De ændrer først målet når dem de sælger til nedregulerer estimater