Du må tenke større. Det handler ikke om å skru av TVen etter 10 sek. Mens presence detection for laptop handler mye om sikkerhet, handler det nok mer om strømbesparing for TV. Jeg ville nok heller sett for meg at man får ulike parametere man kan endre. F.eks:
Presence detection: ON/OFF
If ON:
Turn off screen after X minutes: Velg antall minutter
Keep sound on for X extra minutes: Velg antall minutter
Dette er et enkelt eksempel. Da kan man f.eks. gjøre det slik at både skjerm og lyd skrur seg av hvis du er ute av rommet i f.eks. 15 min. Man kan også gjøre det slik at skjermen skrur seg av hvis du er ute i 15 min, men at lyden fortsatt står på - f.eks. hvis du vil høre på fotballkampen mens du sitter i rommet ved siden av og lager middag. Dersom det blir mål og du løper inn i stuen for å se, vil TVen merke det, og skjermen slår seg på.
Man kan også gjøre slik at TVen spør om bekreftelse før den skrur av skjerm eller lyd. Du kan få spørsmål om dette på skjermen eller TVen kan spørre deg via høyttalerene. Du kan svare ved å trykke på kontrollen, ved å vifte i luften eller ved å si “ikke skru av TVen.” Voice control blir mer og mer vanlig. Man ser det allerede i flere biler. Du kan si “åpne vinduene 50%” og så åpner bilen vinduene. Etter hvert kan TVene få samme muliget. “Skru opp lyden fire hakk” “Sett på NRK”, “Ikke skru av skjermen” etc. etc.
I tillegg finnes det sikkert mange andre måter man kan gjøre det på.
Husk at mange heiser også har høyttaler og mikrofon. Det er blant annet mikrofon der hvor man kan ringe til heissentralen. Etter hvert vil man nok kunne styre panelene med håndbevegelser, men man vil også kunne styre med stemme. Du kan gå inn i heisen og si “sjette etasje” i stedet for å trykke på knappen. Flere heisselskaper og deres leverandører jobber allerede med dette.