Den var ju opp nesten 9% som mest under dagen. Men folk er merklige.
Jeg synes denne Q3 var som en terskel, en mye viktig rapport.
NYTTIG INFO
- «Signifikant» del av inntektene er fra LAPTOP (antar det er minst 10%)
- mesteparten av Laptopinntektene kommer fra Milestone-betaling
- Kun T14 med lisensinntekt pr enhet, blir bare spekulasjoner å gjette på hvor mye men noen millioner maskiner har det i alle fall gått.
- Det er litt turbulent i Mobil-verdenen som kan gjøre at Q4 men også etterfølgende kvartal(er) kan være mer volatile enn normalt (dvs her ligger det 2 elementer, det ene at inntektene blir noe lavere enn i en normalsituasjon, det andre er at de vil kunne «klumpe seg sammen» og derfor kan man kvartalsvis få noe rare utslag - begge veier vil jeg anta.
- Nok en understreking av at samarbeidet med flere aktører på PC-siden går veldig dypt og er veldig langsiktig.
- Kanskje viktigst for min del: At man nylig har revudert 500/23 og faktisk tatt sjansen på å stå fast på det, med et lite varsel mht at både beslutningsprosesser/utrulling (antagelig hos andre enn Lenovo) kan gå for tregt til å nå 500, også dersom mobil samtidig blir svakt. Vurderer det som svært sannsynlig at man kan nå 400mill, og gjør man det, er et ekstremt positivt. Jeg setter nå alle mine (for få) gjenværende ELABS-aksjer på «sperret konto», skal ikke røres.
- Ingen konkurrenter på SW, og Lenovo begynner nå å erstatte HW-sensorene i sine top-line-modeller med SW, etter at Elabs først gikk inn i midt-segmentet som en ny funksjonalitet. Bekrefter stor bredde. Mht pris viser Elabs til fleksibilitet, og antar da at dette kan medføre at lavkostmodellene kan få funksjonaliteter fra Elabs til en noe lavere stykkpris (evt at total snittpris justeres ned ved økende volum). Alt sammen bekrefter sannsynligheten for at Lenovo vil gå veldig bredt.
- Spekulasjon i kursutvikling fremover, forutsatt «flat markedspsykologi i tech»: «Seeing is believing» gjelder fortsatt for andre enn de som allerede sitter tett på selskapet (men også for en del av disse), samt for analytikerne (eller analytikeren, vet ikke om Carnegie følger aksjen aktivt?), slik at større og bredere kjøperinteresse tror jeg først kommer en gang etter Q4-pres. Selvsagt kan det komme avtaler m Dell og/eller HP før den tid (50/50 sannsynlighet), men om dette gir et stort og varig løft ved annonsering, gjenstår også å se, da det tar tid før det gir cash på bunnlinjen. 30-tallet tror jeg vi ser ifm en kombi av ny/e Laptop-OEM på plass samt en solid økning i inntektene fra PC slik at hockeysticken begynner å avtegne seg. Ifm Q1-2023-rapporten? Senest….gitt at den generelle prisingen av tech-aksjer holder seg som nå.
TOTALT SETT: Det viktigste var at ledelsen viser til at de faktisk har gjort en dyp vurdering av 500/23 og står ved målet, dvs at det faktisk er en mulighet (x%) for at det kan nås, og et avvik kan neppe bli helt ekstremt derav mitt anslag på minimum 400mill - som for meg er en enorm lettelse. Jeg har tiltro til ledelsens og styrets vurderinger her. Forskjellen fra tidligere repetisjoner av 500/23 er at de ble bare presentert som “målet som vi har hatt hele tiden, siden flere år tilbake” (jf CFO på Pareto). POSITIVT!!!
Tusen takk for utfyllende oversikt!
SB1M opprettholder sine tall for 2023 og 2024 samt kursmål 22 som før. Jf nedenfor beskrives ELABS som en “opsjon” (dvs mye oppside om det går veldig bra) som kan brukes for å krydre en portefølje. Avsnittene nedenfor er det eneste “nye” i forhold til de foreløpige kommentarene som ble presentert i går. Merk at det understrekes at ELABS er vanskelig å analysere/estimere. Gårsdagens presentasjon gjorda altså ikke at SB1M ble mer overbevist om 500-målet eller en langt raskere vekst enn de selv har lagt til grunn. Dette er nok med på å påvirke mangelen på interesse blant investorer som ennå ikke er aksjonærer. “Seeing is believing” gjelder fortsatt like mye. Må se solid omsetningsøkning (med den gode kostnadskontrollen) og høye EBITDA-marginer. Inntil da fortsetter vi nok litt som før (“sell the news” viste seg å holde stikk i går igjen, dvs er mange kortsiktige inne i aksjen også, gitt at det var ganske bra volum).
Fra SB1M i dag:
• We must make our clients aware of the fact that modelling ELABS is a difficult task, as the revenues (price and volumes per license) is first dependent on proof-of-concept, then design win and hence that the model ELABS is inside sells volume in the end-market (to us, the consumers). That is why 1) our estimate changes swings up and down following quarters and 2) that we argue ELABS represent an opportunity to season a portfolio rather than being the key bet (high risk).
• ELABS trades at 2024e EV/EBIT of 12x and P/E of ~16x on revenues of NOK375m and 40% EBIT margin. This supports the argument in the section above and give you some sort of understanding of the optionality in ELABS if they succeed on Laptop. Meanwhile, we are looking at a company with trailing 12m cash burn of NOK18m vs. a cash balance of NOK200m.
Med andre ord trenger vi en ny avtale med PC produsent. Den er ned over 4% mens jeg skriver, så nok en gang går den tilbake…
Ja den er gået i ift hvad aktien var inden q3. Men hvis man er Long bør man virkelig ikke være bekymret over short term Price action. Man burde være glad for at den er lav, så man kan købe endnu mere
Det er, som det altid har været. Så længe ELABS holder fast i deres forkrampede og urealistiske 500 MNOK-mål, så vil markedet reagere negativt. Det ses tydeligt på reaktionen på et ellers overraskende godt Q-regnskab. Det er trist, at ELABS er så skråsikre på noget, som markedet udmærket godt ved ikke kommer til at ske. Det skader troværdigheden, og det sender altså kursen ned.
Dine innlegg er ihvertfall som det alltid har vært, hakk i platen med det samme du er tilbake
Har du lest/sett Q-3? Hvor står det der at de holder på 500mill uansett? Les deg opp før du kommer med slike bombastiske uttalelser!!!
De åpnet akkurat opp for at de ikke klarte 500mill dersom markedssutuasjonen som de ikke styrer over endrer seg. Det er ydmykt, men de håper fremdeles på 500mill. Tror du de lever i en fantasiverden, eller kan det ha noe substans???
Lurte på hvor du hadde dette fra i posten min ovenfor. Ser nå det står i børsmeldingen.
Både i presentasjonen og rapporten sier de ikke “majority”, men “significant”. CFO gjentok også flere ganger at milestone stod for en significant del av PC inntektene. I rapporten sier de i tillegg at økningen i inntekter ytd hovedsakelig skyldes lisensinntekter fra PC sammen med mobilinntekter (ikke milestone). Men får nesten tro de på det de skriver i børsmeldingen
Enig at det blir gjetting, men noen mill maskiner hørtes mye ut. La meg gjette litt: Uklart om mobil-inntektene har gått opp eller ned fra 2021 da Q3 2022 var preget av lavere konsum, men også flere lanserte modeller. Om vi antar mobil 10-17 mill (13.4 mill) så havnet laptop også på 10-17 mill (0 mill). La oss anta milepæl-betalingen var på 6-10 mill, så var lisensinntektene på 4-7 mill. Antar vi videre 5kr per enhet så vil det si lisensinntekter for 0.8 - 1.4 mill T14 maskiner. Den ble vel strengt tatt lansert på tampen av Q2, så lisensinntektene inkluderer kanskje en slant fra Juni måned også?
Når det gjelder milepæl-betalingen antar jeg at den ikke bare var for T14, men det kom ikke frem fra det jeg så. Enig?
Mikromega, ja vi er i tåkeland, helt klart! Etter nok en titt på sakene i helgen, ble tåken til tette skyer for min del. Når ELABS understreker at de ikke kan svare på enkle spørsmål som om LAPTOP utgjorde mer eller mindre enn halve omsetningen, så er det like klart at deres bruk av “signifikant” både kan bety mer eller mindre enn halvparten, nettopp fordi de ikke har anledning til å indikere noe mer spesifikt. Det betyr at milepælsbetalinger kan ha vært mer eller mindre enn halvparten av LAPTOP. Slik sett kan vi også tenke at de heller ikke har uttalt seg om LAPTOP inkl milepælsbetalinger utgjorde mer eller mindre enn Smartphones. Mht Smartphones så kjenner vi til antallet nye modeller, sammenliknet med tidligere kvartaler, men nye modeller er ikke en enkel nøkkel for å sammenlikne salg i Q3 2022 med Q3 2021 eller med andre perioder. Antallet modeller som faktisk ligger ute i markedet, og som fortsatt selger med OK volumer, er mest relevant. Kanskje noen har gjort noe arbeid mht dette? Samtidig vet vi at volumene har falt kraftig i år vs 2021 i snitt, mens Xiami gjør det langt bedre enn totalmarkedet. Andre kunder gjør det da kanskje noe dårligere enn totalmarkedet siden en så stor aktør drar opp snittet. Milepæl…hva det er knyttet til er også en utfordring å vite, er det knyttet til den femte utvidelsesavtalen fra sept som gjaldt et nytt produkt? Og/eller til andre kontraktsutvidelser? Eller til det øyeblikket modeller lanseres fysisk i markedet? Når vi ser på reaksjonene i aksjekursen, ser vi nok at vi fortsetter som før, uten økt interesse. Spm er hva som kan få til økt interesse. ELABS er neppe på “watch-list” hos så mange større aktører. Normalt må vel disse få inputs fra meglerhusene om at dette er noe man bør ta en titt på. P.t. er det lite nytt her, med SB1M som fortsetter å anbefale som “krydder” pga opsjonalitet dersom man skulle lykkes langt utover SB1M-base-case. Kursdriverne på resultatdagen var nok primært (eller alene?) fra allerede eksisterende aksjonærer. Så “seeing is believing” gjelder nok fortsatt for den relative utviklingen til ELABS ift tech-markedet generelt. Dine betraktninger ift fordeling mellom mobil og laptop er fornuftig lagt opp med bred margin, virker som fornuftige intervaller. Jeg heller nok mot at laptop er i den lavere enden og mobil i den høyere, primært pga at Xiami gjør det ganske sterkt og tar markedsandeler i et ellers veldig svakt marked. Da blir det begrenset med antall T14-salg i perioden. Det viktigste ifm T14 er jo å bruke forutsetninger derfra for å kunne ha noen formening om opptrapping i laptop de neste kvartalene. Nå indikeres det at Q4 kan bli svakt på mobil dersom enkelte “lump sum” - inntekter først kommer over nyttår, dels knyttet til et svakt marked (uten at jeg helt forsto logikken her), mens det ikke var noen kommentarer til tilsvarende for laptop.
Hvis ELABS fikk inntekter for (f.eks.) ca 1 mill T14 i Q3, og Lenovo (for eksempel) omsatte 20 mill enheter i kvartalet, så betyr ikke dette at T14 utgjorde 5%. Det betyr at Gen3 og de variantene av T14 hvor Elabs er inne, utgjorde 5%. Vi ser jo at gen2 fortsatt selges, og man har en utfasingstid for denne som overlapper ganske lenge (inntil 1 år?) med gen3. Dette er viktig å forstå, slik at når ELABS kommer inn i en ny generasjon, så selger ikke denne på topp med en gang, da det er inn-/utfasing av modeller i noen kvartaler mens volumet av den nye generasjonen/variantene tar seg opp gradvis. Derfor tar det tid å få “full dekning” med Lenovo. 2024?
Den tålmodige får betalt? At de må være tilbakeholden med informasjon skaper usikkerhet. Det er kanskje også vanskelig å tro på en slik vanvittig inntekts- og resultatvekst i 2023 for en som ikke har satt seg inn i selskapet. Selv for en trofast aksjonær er det vanskelig å tro på. Men 500 mill ble nok en gang opprettholdt som et mål, dog med noen forbehold. Så er det for aksjonærer og markedet å tro på disse som sitter på førstehåndsinformasjon om allerede inngåtte avtaler og kommunikasjonen de har med sine andre potensielle kunder. Avtalene de allerede har med mobilselskaper og Lenovo gir jo grunnlag for å regne på både worst og best case scenarioer. Jeg er jo optimist og tror ikke verden går helt under, så jeg tror at selv ved et worst case scenario er selskapet fortsatt attraktivt. Altså er nedsiden sånn rent teoretisk lik eller nært 0. Det er jo alltid en reell nedside som er vanskelig å kvantifisere og forstå.
Mulig jeg har oversett noe og har bommet totalt. Vi får se litt ut i 2023.
Nedsiden er vel vanskelig å kvantifisere på kort sikt - dvs inntil selskapet virkelig begynner å bevise evnen til å levere som de fleste av oss aksjonærer tror vil synliggjøres i løpet av 2023. Inntil da er man prisgitt makro og psykologi og om noen større aktører plutselig vil inn eller ut. Blir det turbulent generelt i tech, blir det som regel turbulent i ELABS også.
Yes Barcelona, men disse milepælene gjør at dekningen blir bedre i 2023 enn om vi kun har lisensinntekter i etterkant (vi vil jo i 2023 også få inntekter på SW-milepæler som relaterer seg til 2024 modeller), men som du sier vet vi ikke forholdet mellom disse, kan være småtteri ift lisensinntekter på sikt.
Hvilken dekning regner Elabs med for å klare 500m? Er det f.eks 70% hos Lenovo de håper på, og 30% på markedet som en helhet? Hvis dette gir 350m så gir 90% dekning ca 1 mrd. Er vi der i 2025?
Hvis Dell og HP også går “all-in” med ca et års forsinkelse ift Lenovo så lukter det fair sjanse for milliarden i 2025, helt klart.
Har litt mer sportsbetting filosofi i aksjemarkedet. Slår Elabs igjennom i PC-markedet har vi en vinner.
Det er mange grunner til at de kommer til å lykkes. Først og fremst har de et unikt produkt som de er alene om og som har pris, miljø, sikkerhet og softwarefordeler mot hardware. De viser med Lenovo og Xiaomi at store selskaper er fornøyd og utvider jevnt og trutt når de først er kommet inn i produktene deres. Mener Elabs kan bli store med tid og stunder.
Vi venter på Dell, Hp, Asus, Acer osv. Det har kanskje gått litt tregt, men tror de kommer ganske så snart. De opprettholdt målet sitt for 2023 pga den store etterspørselen de så i pc-markedet.
Selv mener jeg prisen er ganske så billig nå. Klarer de bare halvparten av målet sitt er vi sikret ganske mye høyere kurs enn i dag.
Rabatten i dag og usikkerheten mener jeg først og fremst er usikkerheten med om Kina kommer til å gjøre noe dumt i Taiwan.
Det blir jo penger og oppmerksomhet når det kommer flere mobiler, men det er vel bare en ting som gjelder… ny PC leverandør…
Dette er jo fantastiske nyheter. Vi visste ikke hvilke Honortelefoner Elabs kom inn i med kontrakten. Nå har de ikke bare meldt en ny telefon i X-serien (high volume), men også alle tre i 80-serien.
Honor leverer som bare det. I Kina solgte de rundt 13 mill i Q2 og 12 mill i Q3 og har markedsandel på 17-19% - bedre enn Xiaomi.