Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Babbai, du bruker mye kommentarplass på å fortelle folk at de tar feil, og ikke kan anta visse summer. Kunne du tenkt deg å bruke noe kommentarplass til å dele den kunnskapen du evt sitter på som viser noe annet enn de andre brukerne gjør? Det hadde jeg iallfall satt veldig pris på, virker som du er godt oppdatert på tingenes tilstand.

1 Like

Har de ikke en haug med stillinger utlyst. Synes det har gått sent med rekrutteringen. Utlysningene viser kanskje at de har trua på fremtiden.

Jeg tror selvfølgelig de har kontroll og handler rasjonelt. Hvis ikke hadde jeg ikke vært aksjonær. Og om de da er rasjonelle folk med kontroll er det gjerne et positivt tegn at det ansettes.

Jeg tror ikke noen har kontroll i dagens marked. Vi skulle sett fler pc signeringer etter Elabs sine uttalelser(panicking ble bla nevnt for veldig lang tid siden om de andre pc produsenter da lenovo signerte for snart 1,5 år siden). Elabs vet ikke alt hva deres kunder og potensielle kunder tenker,i tillegg har vi et vanskelig sluttmarked som endrer disposisjoner for Elabs kunder.

Det er veldig gode grunner for å være måteholden i kostnadsøkningene fremover. Jeg har likevel troa på elabs management,men spilleforhold endrer seg hele tida og man må tilpasse seg.

1 Like

Jeg jobber selv innen tek; det er klin umulig å få tak i utviklere om dagen. Rett og slett for få utviklere :disappointed_relieved: Så det er ikke bare å løpe ut på gata å skaffe nye folk hvis man trenger det.

1 Like

Elliptic Labs: Q3 2022 Continued strong growth trajectory supported by revenue from laptop vertical

5 Likes

Based on our growing number of projects in the PC market, we still maintain our ambitious revenue target of 500MNOK in 2023, but acknowledge that the general global uncertainties may impact our target

Fair det!

5 Likes

De har kun brændt 15mill af på ét år og positiv EBITDA, Så de kommer nok til at holde sig i live et stykke tid

Dette var en veldig sterk Elabs rapport og presentasjon. Dette må da være interessant for investors!? Spennende tider

3 Likes

Likte også denne veldig godt. Ser veldig lyst på perioden 2023-2026 som aksjonær i elabs :slight_smile:

3 Likes

Dette var en del over mine forventninger faktisk.

4 Likes

Laila gjentok frasen med at de kan nå 500 alene med Lenovo, 25 %. Så har vi HP, Dell, Acer, Asus, som de har samtaler og Poc-er med. Får de avtale med alle disse og de går bredt kan Elabs med tid og stunder ha inntekter på 1 til 2 milliarder. Videre nye features osv. Produktet er enestående, billig og naturvennlig.

4 Likes

Fra SB1M

Elliptic labs (3Q22 reporting): Earlier today, ELABS reported its 3Q22 figures where, even though the report figures today are of less relevance (small numbers), we look for 1) deviations on reported figures, 2) cash-burn and 3) any outlook comments that change our investment case. Bottom line: better revenues driven by higher share of laptop revenues at accretive ARPU, which lead to EBITDA beat (positive NOK6.2m vs. our -NOK3.2m estimate). Coupled with no surprises on capex, FCF landed at -NOK14.7m vs. our -NOK24.1m and hence, cash ended at NOK200m and equal 11y of run-rate at the trailing 12m cash-burn assuming zero operational scalability from here. We are likely to make limited estimate changes to 2023 and 2024 and keep our Buy recommendation.

Revenues landed at NOK27.1m, which was NOK5.7m or 27% above our expectations and correspond to a YoY growth of 67%. According to slide 5, laptop revenue (1 customer and +20 models), which has higher ARPU, represents a significant part of 3Q22 revenues including a stand-alone milestone payment (significant, but not quantified) and license revenue and is expected to continue to ramp up in 4Q22 and into 2023 (Laptop license revenue expected to represent majority of revenue in 2023). We have ask for a split on revenue from smartphone licenses (8 customers and 70 models) and laptop licenses, and the company will provide this in due course.

What we enjoy with ELABS is that they continue to have cost control (near zero COGS with software license based business model) and we note that 1) EBITDA landed at NOK6.2m (23% EBITDA margin) vs. our negative NOK3.2m estimate and despite slightly higher working capital, 2) cash flow from operations landed at -NOK9.3m vs. our -NOK18.4m estimate. Coupled with capex (capitalized development costs) more or less in line (NOK5.4m), they landed at a FCF of -NOK14.7m vs. our -NOK24.1m estimate. Therefore, cash was NOK200m (we modelled NOK191m), which is 11x the trailing 12m cash-burn in the company (meaning basically 11y of run-rate assuming zero operational scalability from here)

As we have commented on several times with regards to the uncertainty on end-user demand (we downgraded all consumer electronics exposed companies early 2022), after all, ELABS is exposed to consumer electronics (laptops and smartphones), the company also comments on uncertain smartphone volumes with slowdown in end-customer demand in the smartphone vertical in 3Q22. Our point has been that ELABS comes from zero on Laptop (and laptop license revenue expected to represent majority of revenue in 2023), which we argue will offset temporary weakening in the smartphone vertical. Therefore, the company reiterate its ambition of NOK500m revenues in 2023 and +50% EBITDA margin. In comparison, SB1M model with revenues of NOK195m and EBITDA margin of 34%. Unfortunately, if ELABS is able to deliver on its guidance for 2023, the company is likely to be acquired…

7 Likes

Jeg er uenig i siste setning fra SB1M - “if ELABS is able to deliver on its guidance for 2023, the company is likely to be acquired…” - av 2 årsaker - (1) skal man gjøre et oppkjøp av en slik kunnskapsbedrift må det gjøres som et “vennlig take-over” - (2) da må hovedaksjonærer være villige til å selge - de store er langsiktige og ikke interessert i å selge før man har sett mange års vekst. Dette gjaldt også NOD, “alle” snakket om at NOD skulle bli kjøpt opp da kursen lå lavt ift langsiktig potensial. Selskapet fikk mange henvendelser men hovedaksjonærer avviste tilnærmingene via styret. Så jeg er ikke bekymret for et oppkjøp de nærmeste årene. Derfor kan vi få del i suksessen i god tid fremover.

5 Likes

Meget sold Q3 rapport og presentasjon!
De opprettholder målet på 500mill i omsetning for 2023 med noe forbehold om makroforholdene i verden.
Men klarer de for eksempel “bare” 400mill vil dette også være meget sterkt og vil løfte kursnivået betydelig, også sett i lys av den enormt raske veksten i inntekter.

4 Likes

På meg virker det som om ledelsen fortsatt har stor tro på at samtlige pc-produsenter kommer til å gå for Elabs med tid og stunder. Tenk om vi lander HP, Dell, Acer og Asus i tillegg i 2023.

3 Likes

Meget positivt. Selskapet står sterkere enn noen gang. Godt formidlet budskap, til tross for kommunikasjonsrestriksjoner satt av eksisterende og kunder de arbeider med. Det er helt tydelig at de jobber tett med både partnere og kunder. Og måten hun beskriver deres samarbeid med eksisterende og fremtidige kunder, samt at de ansette nå på grunn av at de ser et behov for kloke hoder fremover gjør meg nærmest sikker på at det kommer flere kunder på banen før eller senere.
Denne presentasjonen ga også et bilde på den noen lengre tidshorisonten. Det er vanskelig å ikke bli overbegeistret, men jeg holder meg i skinnet.

6 Likes

@Barcelona1986
Tror du fremdles det blir like vanskelig etter dagens presentasjon? Eller er det håp?

Du var tvilende til deler av caset her om dagen.

Jeg tror det er håp, men er ikke analytiker…

Ett betydligt bedre Q3 enn jeg hade ventet meg.
500M nest år tror jeg ikke på, men man klarar nok over min prognos på 320 (som enda skulle gi en bra vinnst).

Mest positiva idag er at man går plus Q3.

(jeg har kjøpt meg tilbake etter den der rusningen i fredags, som jeg vibbede orsakades av inside info om en bra Q3).

Opp 1,81% på en såpass bra Q-pres er for meg uforståelig.

Denne aksjen siger alltid tilbake etter nyheter. Klarer aldri holde seg. Merkelig.

1 Like