Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Du har en sånn ovenfra og ned holdning jeg ikke har interesse eller tid til å diskutere med. Hva vet du om min utdannelse? Hva vet du om min arbeidserfaring eller kunnskap om finansteori? Mange ord og å slenge rundt seg på et forum med “eks analytiker i anerkjent meglerhus” eller “ledet internasjonale software-selskaper” blir jeg bare skeptisk av. Hvis man er trygg på sin kunnskap og argumentasjon, trenger man ikke “titler” for å støtte opp om dette. Som er grunnen til at jeg ikke går inn på min bakgrunn…

Jeg skrev at du etter min mening har hatt en baissete vinkling på innleggene etter du solgte det meste av aksjene dine. At du først sier at 16 av de 18 modellene Elabs meldte var varianter av T16 serien, for så å bruke et spekulativt forum innlegg som kilde (der det kun var 3 varianter av T16 for øvrig), bygger opp om min opplevelse. Fra en som har regelmessig tett kontakt med selskapet, visste jeg at ikke 16 av de 18 modellene som ble meldt er varianter av samme modell. Selskapet har opplyst i samtale generelt om hvordan de definerer antall modeller, og de er mye mer restriktive enn hvordan f.eks Lenovo definerer antall modeller.

Jeg kommer som sagt ikke til å diskutere noe mer med deg. På samme måte som du ønsker takhøyde for å komme med dine (negative) vinklinger, må det være takhøyde for andre å komme med motsyn til dine ofte gjentatte budskap

7 Likes

Yes, skjønner.

Den listen med modeller vet vi jo nå i ettertid ville vært for optimistisk siden Laila sa på DNB presentasjonen at SW leveres typ 6-12 mnd før modell-lanseringen og de to første kontrakts-ekspansjonene kom i Q2. Så vi kan vente at de “future” modellene vil komme ut fra nå og fremover. Grizzlybull delte en slik sannsynlig kandidat for et par uker siden (Lenovo Xiaoxin Air 14 2023).

T16 var en skrivefeil, det skulle være T14. Det tror jeg de fleste forsto. Jeg har ikke regelmessig kontakt med ELABS, jeg har faktisk ingen kontakt med noen som helst tilknyttet ELABS. Poenget mitt m dette mht modeller eller varianter var å vise at jeg føler at det er ganske mye usikkerhet der ute, om hvor mange Elabs kan være inne i av totalen til Lenovo pt og ville gjerne ha tilbakemeldinger på dette, om noen hadde noe mer konkret. Jeg kan også garantere at jeg ikke forsøker å “påvirke” noe som helst ved å være “baissete”, jeg har både positive og negative meninger om selskapet, og jeg skal innrømme at jeg har blitt mer skeptisk i det siste, men grunnen til at jeg har solgt meg ned er primært at jeg har solgt meg ned i tech på bred basis (og totalt ut av NOD før påske,) pga skeptisk til makro og ikke minst den negative markedspsykologien som følger av renteøkninger og resesjonsfrykt, særlig overfor tech. Samt store tap som gjorde det uforsvarlig å bli sittende med så tung eksponering i en enkeltaksje som jeg i en periode hadde i Elabs. Derfor har jeg tidvis fokusert mer på makro enn på mikro på forum, fordi det har vært viktigere enn mikro for meg. Nå tror jeg ikke noen enkeltpersoner her på dette eller andre tilsvarende fora har noen som helst innflytelse av betydning på kursfastsettelsen på børs over tid. Jeg trekker for øvrig frem en god del mer skeptiske vurderinger for å få tilbakemeldinger og gjerne godt argumenterte slike, da dette og andre fora generelt sett har mer enn nok av de positive. Du - eller andre - kan ikke lese ut av mine innlegg om jeg er overveiende positiv eller overveiende negativ til aksjen, men siden jeg har gitt info om at jeg er long, så bør man anta at jeg er mer positiv enn negativ!!! Jeg har selv skrevet nylig (1 uke siden?) at jeg ser et potensial for aksjen på 1000…tusen…prosent over de neste 3-4 år dersom man innfrir bra på de 3 store på PC. Kurs 150 helt konkret.
Du glemte denne da du klistret “baisser”-merkelappen på meg. Over og ut Eplesaft

Når selskapet faktisk leverer, så justeres risikopåslaget ned. Det er ikke uvanlig med P/E 8ish til å begynne med, og så P/E 10 ish andre året og kanskje P/E 13 tredje året. Hvis selskapet da fortsetter å vise grei vekst, så vil P/E typisk dra seg mot P/E 17-22. Avhengig av renten.

3 Likes

Absolutt!!! Derfor er risikoen ganske høy nå, veldig mange baller i luften, men når en del av dem etter hvert lander - og lander bra - så skal risikopåslaget solid ned og den relative prisingen solid opp.

2 Likes

Ny film fra Elabs ifm Intels Symposium:

-https://vimeo.com/770081548/02cbd90eed

2 Likes

Her var han veltalende og flink i sin framføring, Patrick burde lære bort noe til Laila og Lars.
Det kan hende det ikke var live, men likevel.

Elliptic Labs: Invitation to Q3 2022 presentation

Hvor mye pluss må vi være i morgen for at folk skal være fornøyde?

Selv tror jeg på 10 til 20 mill i overskudd. Alt under misfornøyd alt over superfornøyd. q4 blir nok som vanlig det helt store, men har trua på at laptop har begynt å gi resultater med T 14 gen 3 på markedet i et halvt år. Men det er vel først fra nå av gen 3 begynner å selge stort.?

Jeg tror faktisk vi får en minus Q såvidt og at det er lite/ingen laptop inntekter med. I morgen er jeg mest spent på selve presentasjonen, hva de legger vekt på + Q & A. Håper på gode indikasjoner om hva de tror skjer de neste 3 årene som er mitt foreløpige perspektiv på aksjen :slight_smile:

Kommer kanskje Transsion / Tecno inn i Q3? Hvor mye kan det evt bidra?

Selskapet har ikke sagt at de skal gå i pluss.

Hvis du tror på 20 mill i pluss, kanskje du kan ta utgangspunkt i fjorårets Q3-inntekter og underskudd og sette opp et regnestykke som viser hvor inntektene som skal generere 20 mill i overskudd kommer fra?

Evt. kan du jo si hvor mange T14 du tror er solgt/fakturert for og pris per stk som du regner med.

I fjor fikk de 2 mill i minus selv med 3 mill i støtte fra innovasjon Norge. Tecno gir nok bare en bitteliten brøkdel. 13 mill i innekter i q3 i fjor hvor nesten alt var telefon og særlig xiaomi 75 %?.

Kost ansatte har økt nesten 100 % med 7 mill til 15 siden i fjor. Tar vi med støtte Innovasjon norge 3 mill og 2 mill i underskudd. Må inntektenen økt med 12 mill for at de skal gå i overskudd.

Tror de tjener mellom 5 og 10 kr pr pc. blir da 7, 5. og et salg på 3 mill pc-er.

1 Like

Den bokføres vel i Q4

T14 Gen 3 selger ikke 3 mill laptops i Q3. Da skal de jo enkelt regnet/sagt selge ca 12 mill av den i året, hvilket de ikke gjør.

OK, Vet bare at det er den mestselgende ifølge q2, men umulig å finne ut hvor mange av den som selges hvert år. i Q3 solgte Lenovo 17,5 totalt.

De har jo en stund påpekt at seasonality-aspektet vil forsvinne, men sannsynligvis vil det være i spill enda, ja.

Jeg er enig i at det er det som blir kommunisert som jeg vil vektlegge mest, samtidig som det må vises til noe på regnskapet.

Når det kommer til det regnskapsmessige er det på dette tidspunktet viktigst at inntektene vokser. Jeg er helt nøytralt fornøyd med omsetning på kr 25 mill dette kvartalet. Bikker vi kr 30 mill er det supert. Et lite pluss på bunnlinjen hjelper veldig godt på det også.

4 Likes

Etter Laila sin DNB presentasjon hadde jeg håpet på at de også tok noe forhåndsbetalt ved leveranse av SW (og at T14 var et unntak i denne sammenheng), men enig i at dette ikke virker sannsynlig etter Lars sin presentasjon hos Pareto.

1 Like

Håper Elabs reduserer kostnadsøkninger sånn som de fleste andre vekstselskap har måttet gjøre. Tom verdensmesterne i airthings har kuttet kraftig. Jeg vil se flotte blå tall neste år,og det burde gå bra. De er relativt mange ansatt allerede som burde kunne rekke alt i et litt kjøligere marked. Ting litt på siden og frem i tid må vente.
For q3 har jeg små forventninger. Synd kursen har gått opp fordi Elabs kunne vært et aktuelt kjøp med et forventet fall imorgen(jeg forventer fall imorgen). Nå må den starte fallet fra 16,5 istedenfor 14,5.

1 Like