10kr på at vi ser Laila salg efter børs lukning
Hvorfor?
Syntes det hørtes rart ut. Omsatt for bare 800k idag ?
Litt nybegynner kjenner jeg. Ble det omsatt 183.000 aksjer off marked 10:39 i dag?
Labert for Novelda også som omsatte 38 mill i 2021 med 138 i rødt, og venter lavere omsetninge i 2022 (og da kanskje over 150mill i rødt…men har et par hundre mill i cash enn så lenge).
Interessant om Novelda i FA. Ikke minst henvisningen til at Lenovo: "– Jeg skal love deg at Lenovo er en ekstremt krevende kunde. Dette er en produsent i forbrukerelektronikkens Champions League, og de krever det samme av underleverandørene sine, uttalte Eirik Lystad Hagem, kommersiell direktør i Novelda.
– Det betyr at sensoren må fungere hver gang, under alle typer forhold, millioner av ganger hver dag, og det er vi blitt pushet mye på, understreket han."
Vi kan nok føle oss ganske trygge på at kvaliteten til ELABS holder mål, etter lang tids utprøving og stadig flere PC’er som utstyres med SW-løsningen.
For øvrig interessant å sjekke ut omsetningen til Novelda, som faller fra 2021 til 2022. Det antyder vel at de ikke har noen økende aktivitet hos Lenovo i det foregående år, de har jo vært inne siden 2020. “– Hovedfokus i året som har gått, har vært å ferdigstille våre nye moduler rettet mot proximity- og occupancy-applikasjoner, samt jobbe med å få kunder i gang med prosjekter som tar i bruk disse produktene, opplyser Lund. – Vi har signert en større kunde som vi håper kommer i produksjon mot slutten av 2023.”
Dette må være relatert til de nyeste sensorene, men om dette er i PC-verdenen eller i IoT (bygg-løsninger kan være store)…? Synd Novelda ikke lykkes med børsnotering nå, det ville skapt mer interesse rundt ELABS samt gitt oss bedre innsyn i deres verden.
Min tolkning er at Novelda her satser på IoT produkter, Elabs er jo genialt der du allerede har en høytaler og mikrofon, men om du skal sette opp en ny sensor i et rom for å styre lys, skjermer eller noe annet så er det vel ikke så stor forskjell i kostnad på de to teknologiene.
(Disclosure: Har indirekte eierinteresse i begge, og tror det er plass i markedet til at begge kan lykkes )
Det er også min konklusjon/hypotese - ikke så mye overlapp i PC-markedet. Og jeg er skeptisk til hvorfor ELABS skal ha store konkurransefortrinn i IoT vs Novelda og deres like, da det er ganske få applikasjoner hvor jeg ser noe betydelig kostnadsfortrinn for ELABS.
I hvilke få applikasjoner ser du for deg et konkurransefortrinn?
The accuracy could be slightly better in Novelda regarding heartbeat tracking but ELABS does this as well. The benefit of ELABS is the 360view (Novelda up to 180degree) , cost effectiveness and no need for external sensor.
For example the Bosch IoT home alarm product might not be used by a sensor that has limited view. This applies to some smart tvs, smart speakers etc.
De har jo veldig lovende samarbeid innen IoT, blant annet med Syntiant (som igjen samarbeider med blant annet Amazon) og Texas Instruments
Smart TV
Ser for meg elabs har et konkurranse fortrinn i alt som allerede inneholder høytaler og mic? Vi må ikke glemme fokuset på miljø som er så viktig for de store produsentene. Alt som kan løses med SW vil kanskje bli foretrukket, for å spare miljø, utslipp osv. Mtp. produksjon og frakt. Plassbesparende er det også
God pointe! Og glem heller ikke at elabs kan levere yderligere teknologier og har ingen supply chain og kan levere yderligere teknologier udover HPD
Skal vi være så vågale å spekulere i om det er Apple som er siste signering til telefonmarkedet? Kan dette betyr at diverse starter å låses til neste generasjon iPhone og at dette dermed passer med tidspunkt for signert ny kontrakt? Ser også Cirrus Logic er underleverandør til diverse her som om jeg husker riktig er på kundelisten til Elabs?
Umulig kan det ikke være. Apple går kun for løsninger som er ekstremt godt testet. Nå er IB testet i markedet i mange år hos konkurrenter, og det kan ha vært intern testing hos Apple i flere år for alt vi vet. Så…drømmen kan fortsatt få leve. Image-messig ville det være enormt for selskapsfokuset - og derved dobbelt for prisingen - psykologi + bunnlinje.
Elabs har PoC med en ODM fra Taiwan. Quanta er fra Taiwan og assembler blant annet MacBook.
Hadde gledet meg stort om Apple var den nye kunden. Men det kan nok ta litt tid før vi får kjennskap til det.
… blingset litt på Apple-assosiasjonen. Tenkte Laptop. For i den vertikalen er det vel strengt tatt 50% sjanse for at det er Apple som er en av de nye blant Top-5.
Kanskje de kjører på i både iPhone og Mac …?
Ja, det kan være mulighet for at de kjører begge vertikaler dersom det er Apple.
Det hadde skapt mye oppmerksomhet.
Virker nesten som markedet har glemt alle nyhetene og avtalene. All tech går opp, mens Elabs går stort sett ned.