Husk at når salget har vært under forventning gjennom 2022 så har de produsert mer enn de har solgt, derfor er det mye på lager som skal selges før eller samtidig med enheter m/Elabs. I tillegg kom vi ut av en pandemi med høy etterspørsel og det kan ha skrudd opp produksjon og medført høye lagerbeholdninger i seg selv (avtaler for komponentbestillinger og produksjon har jo stor grad blitt satt før inflasjon/rente-bølgen startet). Teoretisk sett kan dette pushe det meste av enheter Elabs forventet i 2023 til 2024. Selv om jeg fortsatt tror på en fin ramp up i H2 2023 er jeg mer nøktern enn før, spesielt med CFO kommentar til eplesaft.
Problemet er jo at dette så jo hvermannsen ved q2,men utvilsomt ved q3 i november. Men Laila veiledet oss inn på 500 mill målsetting.
Enig.
@riskypick Å si Laila villledet oss er å dra den langt. Det ble diskutert opp og ned dette 500 målet i flere fora. Få trodde på det, så en overraskelse var det ikke. Dette gjenspeilet seg også i aksjekursen.
Slik jeg ser det var nok håpet at alle disse avtalene skulle dra inn cash med det samme. Det gjør det altså ikke. Fra avtale til release tar det fort 6-8mnd. Nå vil det ta enda lengere tid grunnet lagerbeholdningen.
Men på sikt tror jeg Elabs vil gjøre det bra. De jobber med nye produkter som kansje blir lansert om ikke alt for lang tid. Tror også nye avtaler kommer innen kort tid.
Men vi blir alle skuffet når ting ikke går så fort som vi håper.
Om man har googlet litt på Lenovo i det siste så ville man fått med seg at de har kjørt et rimelig heftig salg på forrige generasjons modeller. Underbygger egentlig at de har et lager de ønsker å kvitte seg med.
Elliptic Labs Signs License Contract with a New Top-5 Smartphone OEM Customer for Foldable Phone Launch
Hvor mange av topp 5 har de nå? Det er vel relativt enkelt å finne ut av hvem dette er? De vel helst Samsung som driver med fold ?
Regner med dette er Oppo eller Vivo
De har nå tre av Top-5. Xiaomi eneste vi er sikre på.
Ja så dere tror det er Xiaomi oppo og vivo. Mangler Samsung og Apple… men det går jo veien… nå skal jeg få med meg en opptur i ultimovacs så kommer jeg sterkere tilbake her. Ett selskap for de neste ti år dette.
Da er det bare å vente på neste “nye topp 5” så er vi sikre på at de har Samsung eller Apple Men fremover blir det vel “topp 10” de melder. Men snart har de jo alle der utenom Samsung og Apple
De har mange. Likevel blir det bare småpenger av mobilmarkedet. Hvorfor? Må skyldes at enhetsprisen er i fritt fall og nå er ganske mye lavere enn mange har lagt til grunn, inkl SB1M. Det skrives at man er/har vært installert i en halv milliard enheter. Dette inkluderer noen svært få PCer. Hva er sum inntekter fra mobil siden start? Estimat basert på tilgjengelige regnskap ca 150mill +/-. Man vil tro prisene pr enhet var høyere tidlige år og så har falt. 38mill i 2019, 30 mill i 2020. 55 mill i 2021 inkl endel arbeid for PC så vidt jeg forstår, samt en høy effektiv enhetspris for Xiaomi ift fastprisen som var basert på antatt mye høyere antall enheter enn realisert. Er man nå i området 20-25 øre pr enhet? Det må jo være en årsak til at man ikke får lønnsomhet ut av butikken med så bredt og stigende kundegrunnlag på mobil. Hadde vel egentlig ventet å se en langt brattere inntjeningskurve (fakturert inntjening) på mobil fra og med 2019 med MNOK 38. Vi har tidligere snakket om 100 mill i inntjening fra mobil i 2023, eller i et “normalisert” 2023. Evt 2024. Kan virke som om 100 mill er et veldig langsiktig mål som krever mye bredere dekning også inne hos den enkelte kunde. I årsrapporten for 2020 viser man til at man har vært installert i 150 mill enheter. Dvs at for 2021 + 2022 + kanskje YTD så har man installert ytterligere 350 mill enheter. Inntektene fra mobil for disse årene er litt vanskelige å definere pga endringen ifm Xiamoi men når vi ser på run-rate LTM så har denne gått fra ca 30m til over 50m end 2021 for så å falle litt. Si 80 MNOK for perioden, rett periodisert, så får vi 23 øre. SB1M har estimert 50 øre. Hvis vi som alltid forutsetter prispress etc (og dropper valutajusteringer akkurat nå) så kan det hende 20 øre er OK, ikke minst pga at Xiaomi mener å ha “overbetalt” for 2022 pga fast årspris på volum som ble lavere enn antatt.
Neste er - hvor stor markedsandel har ELABS? De viser til ca 1.4 mrd årlige mobiler. Da er vi på 12-13% for de siste 2 årene. “Addressable market” kalkulerte de til USD 140-350 mill for året. I god amerikansk stil skal dette da være den nåværende kostnaden for aktørene dersom de fyller alle mobilene sine med funksjonaliteten i form av HW. På det laveste beløpet (ca 1.5 mrd norske) så har ELABS en andel på ca 2.5% av “addressable market”. Som da tilsier at prisen de får er ca 1/6 av den laveste enden av HW-prisen. Noe som skurrer her? De burde jo hatt minst 50% av markedet dersom dette er en no-brainer med et velprøvet produkt og en innsparing på pris på 85% samt innsparinger som er enda større når man hensyntar innkjøp og risiko ved komponenter.
Hvordan dette evt kan føres over til PC mht prising og gjennomslag - det er basis for litt tankevirksomhet.
@eplesaft, takk for godt arbeid. Min store skuffelse er CEO, jeg forstår ikke hvorfor hun er så hypp på å kvitte seg med aksjer i eget selskap. Har hun personlige likviditetsproblemer er det ingen problemer med å belåne aksjene. Jf Kahoot hvor CEO lånte seg kraftig opp nettopp for å KJØPE flere aksjer. Så dette er og blir en stygg sak som går på integritet og tillit, og hvor jeg fortløpende sliter med om jeg burde være i selskapet i det hele tatt pga at dette bryter med mine prinsipper for nettopp eierskap. Er blitt “fanget” av store urealiserte tap (som mange andre) etter å ha trodd på et solid 2023 med basis i guidingen fra november og ikke minst nedsalget fra CEO som i min verden antydet at det ikke var noen negative overraskelser som ville komme på Q4-presentasjonen. Så feil kan man ta i vurdering av en leders signaler.
Tror ikke dette stemmer. De har kommentert at det meste av inntektene fra 2021 kom fra smartphone.
Årsrapporten 2021:
“…our technology is by April 2022 present in 55 different smartphone models
from six different OEMs. All our current sales revenue is derived from this market”
Fra q4 rapporten 2021
“This (inntektene) mainly reflects license revenue from the licensing agreements we have
entered with globally leading smartphone OEMs over the past five years.”
Vi så jo hvordan det gikk. At CEO gearer aksjekjøp er potensielt svært risikabelt
Poenget at var ikke at CEO skulle kjøpe flere aksjer, ei heller selge færre (men det hadde jo vist tro på selskapet, på linje med styreleder), poenget mitt var at dersom hun hadde umiddelbart kapitalbehov, og “derfor” ble presset til å selge på et litt uheldig tidspunkt sett utenfra, så kunne hun heller belånt aksjene til etter Q4-rapporten og solgt dem da. Poenget var altså å synliggjøre at hun hadde et alternativ, og kunne ventet med å selge - til alle hadde lik info - dersom hun hadde vært opptatt av integritet og omdømme blant deler av aksjonærmassen.
Vi ser jo hvordan kursen har gått - ned 25% siden årsskiftet mens NOD, som også hadde mye negativt å presentere ifm Q4, er ned 5% i samme perioden.
@Barcelona1986 Du skriver tidligere at Elabs får ca 1/6 av prisen for hva det koster med HW. For meg virker det rart. Har vi noe tall på hva en HW enhet til mobil koster?
Du skriver også at det virker rart at Elabs ikke er i alle mobiler dersom produktet er en NoBrainer. Tror du det skjer over natta? Vet de har holdt på med dette i noen år, men vi vet at ting tar tid. Bare se på PC. Der tar det fort 6-12mnd fra kontrakt til det er i butikken. Dette under normal markedssituasjon. De leverer støtt og stadig nye avtaler, som i sum blir mye.
Når det kommer til Laila sitt salg kunne det vært mere ryddig. Liten tvil om det, men vi må huske at dette ikke er uvanlig. Er ikke første gang har skjedd og ikke siste. Det betyr samtidig ikke at selskapet går til helvete og alle taper pengene sine.
Jeg har også stort papirtap, men det ganger ikke kursen at jeg går rundt og er forbanna.
Husker godt hva som skjedde før jul. Da ble det et voldsomt race i aksjen og alle mine tap ble snudd i pluss, som igjen er snudd til minus. Så helt mørkt er det ikke.
HELT uavhengig av tidspunkt og håndtering av info rundt salget + hva hun skulle bruke de på; Hvorfor i alle dager skal hun ikke få selge unna i underkant av 5% og realisere litt??? At hun skal låne/belåne er da egentlig helt på jordet når hun har så mye aksjer. Mener jeg da.
Ja, det finnes 1000 grunner til å selge, og her var det snakk om et lite antall aksjer relativt til hennes beholdning. Såpass (og mere til) må man tåle. Når det er sagt så var timingen dårlig i dette tilfelle, det er det ikke tvil om.
Men det hjelper ikke så mye å gnåle om det nå. Det har skjedd (og vil skje) verre ting i aksjemarkedet enn det der. Det er en del av gamet, om man liker det eller ikke.
@Hagbart78, i sine presentasjoner har ELABS (nesten alltid) en hovedoversikt over markedsmulighetene, hvor de for MOBIL ligger med 1.4 milliarder enheter årlig til en pris av 0.1 til 0.25 USD pr stykk - eller forenklet kr 1 - 2.50 pr HW enhet.
ELABS har vel nå hatt Inner Beauty i markedet - installert - siden 2016. Åpenbart uten konkurranse på SW-siden. I motsetning til PC så forstår jeg at en veldig stor andel av mobilene bruker en HW-løsning, så her vil det jo være snakk om besparelser direkte, og ikke en økt kostnad som i det meste av PC-markedet hvor man ikke har funksjonaliteten ennå. Jeg hadde vel ventet en sterkere hockey-stick-effekt i mobilmarkedet ettersom man får stadig flere kunder, som spyr ut stadig flere nye modeller (vel vitende om at slutten av 2022 og inn i 2023 er det forsinkelser på samme måte som i PC-markedet). Markedsandelen på PC (faktiske maskiner solgt med ELABS inside): For at denne skal være omtrent identisk med mobilsegmentet, bør man vel få ut 10-12 mill enheter i løpet av ett år. Der bør ELABS være i 2023, da det ville innebærer 50-150mill i inntekter fra PC (stor “range” da jeg ikke aner prisen de får er USD 0.4 eller 1.1 men innenfor det området bør det vel ende). Ja, det er forskjell på PC og mobilmarkedet. PC er mer konsentrert. Etc.
Steve1 mitt poeng var at dersom det hastet å få ut aksjene den 6. januar fremfor medio februar, så kunne hun låne de pengene i de 5-6 ukene og så selge ETTER resultatfremleggelsen. Nå vil jeg ikke tro at det var noe SÅ presserende…
At hun vil selge er helt greit, ingen problemer. Det er all gørra rundt med skjevdeling av info som jeg ikke liker, og at hun således sender signaler om at hun ikke sitter på annen info kort før resultatpresentasjonen - for meg var dette en helt unødvendig timing og viser dårlig dømmekraft.
Case closed fra min side:)