Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Makan til svartmaling! Erfaringsmessig så både glemmer og tilgir aksje-markedet raskt så lenge det er gulrot i vente. Ta lavmålet i XXL med alle avisoppslagene om ukultur for noen år siden. Det var en helt annen liga hva gjelder mistillitt, både hos kunder og i aksjemarkedet. Så kom kundene og skulle oppgradere sportsutstyret sitt under corona og kursen mange-doblet seg raskt. Mistillitten til ledelsen var raskt glemt, selv der som gapestokken var på nasjonalt og almenkjent nivå! Elabs er en søndagsskole i forhold og det er bare noen ytterst få tech-nerder som hevder det er snakk om ukultur. Plutselig dukker det opp et bilde av en Iphone 15 uten proxy sensor vettu, og alle skal ha Elabs :slightly_smiling_face: Disse rykkene i Elabs kommer med jevne mellomrom og er så kraftfulle at det beste er å være posisjonert i forkant, i min verden.

4 Likes

Sitter lastet opp til hårfestet…så send meg gjerne eplebildet snarlig!!! Ble bare usedvanlig skuffet også fordi det er et kompetent styre på plass, derfor hadde jeg ikke ventet dette. Og lei av å høre investorer som hele tiden skal unnskylde ledelsen med makro hva gjelder kommunikasjonen.

Trodde selv på 400 i 2023 etter Q3-guidingen da man understreket av “base case” var 500-23 men at det var litt makro-risiko, og jeg ble totalt avkledd som en godtroende optimist/idiot som antok at ledelse og styre i fellesskap hadde realitetsorientert seg i både makro og mikro (kundenes forretningsforhold). Får håpe at dette nå er historikk og at man snur og blir mer profesjonelle og unngår mer tull. NOD hadde samme utfordringen etter 2015 med manglende tillit etter altfor optimistisk guiding og så smalt det…da tok det 5 år før man nådde ny ATH (gml var 59kr). Uten føringer til ELABS som er i en helt annen form for vekstfase enn NOD i 2015-2018.

1 Like

Det 500mill målet var vel i sin tid til en viss grad skutt fra hofta. Selvfølgelig med noe mer eller mindre kvalifiserte beregninger i forhold til markedsandel og pris på konkurrerende teknologier. Når de etter hvert signerte avtaler, først med Lenovo, så de to andre i tillegg til telefoner bør det jo ha materialisert seg et slags bilde av hvor sannsynlig det ville være å innfri målet. Jeg trodde inntil Q3 at dette målet var mer basert på innspill fra kunder og potensielle kunder. Rett og slett mer kjøtt på benet. Disse lanseringene regner jeg jo med planlegges i god tid i forveien. Så at 500mill målet utsettes til 24/25 var litt overraskende. Jeg er også litt overrasket over at siste lansering fra Lenovo ikke inkluderte flere modeller. Det kan ta sin tid å få rullet ut Elabs teknologi bredt som kanskje gjenspeiles i utsettelsen.

1 Like

Delvis enig med Barccelona. De ymtet litt på q3 både på guidingen og nye kunder. Har selv ikke lagt så mye vekt på guidingen og heller ikke trodd på den siden sommeren 2022 , men mer på om de får flere kunder og at disse ser ut til å gradvis øke produkter med Elabs. Foreløpig ser det greit nok ut. At de vokser er det viktigste. At det ikke går så fort som guidet eller først antatt er slikt man må ta på egen kappe, men med litt mindre respekt av ledelsen.

4 Likes

Det er jo uheldig at man over lang tid har tviholdt på guidingen på 500m i 2023 som svært få holdt som realistisk. De visste dette ved q3 fremleggelsen. Så klarer CEO kunststykket å selge aksjer etter kursdrivende info som i beste fall er uheldig. Så kommer Kongslie med så spot on analyser at om man ikke vet bedre skulle tru glasskula hans hadde fått hjelp. Jeg halverte posten min på q fremleggelsen da jeg var overrasket over at den ikke ble slaktet mer. Minner meg litt om FAST, masse fine kontrakter, meldinger og råsalg fra management, men hvor er penga… de vises ikke i regnskapet, selv med “50 billion units…” Jeg har trua men utrolig skuffet over CEO, og eneste måten som aksjonær å vise dette er jo enten å kjøpe eller selge aksjer.

2 Likes

CEO burde jo for å være helt ærlig kommet med en PW, ikke melding om innsidesalg. Det er så amatørmessig at jeg er usikker på om hun er skikket for jobben. Greit å være god selger, men uten ryggrad blir man fort avkledd.

4 Likes

Ceo fra 2013. Hvis du er usikker så er du ikke usikker. Selg resten også!

Hun tok tak i dette selskapet sprunget ut fra Blindern, lagde en forretningsmodell og fikk igang salget. Nå solgt i over hundre millioner smart phone enheter. Imponerende hva Elabs har fått til under Danielsen og hvordan de bygger stein på stein. F. eks avtalene med chipsprodusentene Intel og AMD som nå danner grunnlaget for inngang i laptop markedet. Pilene peker i riktig retning.

5 Likes

Ja, mulig det er det rette, ser ut til å være i godt selskap da om ikke annet.

Jeg sitter jo fortsatt “loaded” nettopp pga hva Tekk viser til. Så det er ingen form for mistillit til hvordan man angriper markedene og bygger butikken, tvert i mot. Gitt at man har kommunisert riktig og realistisk og får til en “bred” lansering hos alle de 3 topp 5 ( i min verden er “bred” minst 50%) til fornuftige priser og med god og varig konkurransebeskyttelse, så får ELABS det fundamentet jeg har investert i / tatt en “bet” på at man skal klare. Siden jeg sitter så tror jeg jo dette fortsatt er overveiende sannsynlig. Samtidig så er timing viktig og all kapital har en alternativkost. Det er HER jeg føler trykket nå, ved at aksjen kan forbli “halvdød” mye lengre enn forventet etter Q3.

5 Likes

Noen som får åpnet denne?

3 Likes

Har tilgang, kan sjekke om en times tid hvis ingen andre gjør det.

4 Likes

Bruk denne: Lenovo utruster nye laptoper med norsk teknologi – bruker lyd for å se deg - Digi.no

8 Likes

Snakket med CFO vedr selskapets kommunikasjon siste mnd og spekulasjoner rundt dette.

1. Kursen går +30% uken før selskapet offentliggjør PC deal nr to.
    En en av selskapets store aksjonærer Handelsbanken flagger over 5% eierandel. CFO sier de selv ble overrasket over dette, ettersom de aldri hadde snakket med forvalteren av dette fondet. Etter å ha undersøkt saken, var det et annet fond under Handelsbanken som stod for kjøpene, et indeksfond (en robot). Mao ikke innsideinformasjon som det ble spekulert i.

2. CEO selger aksjer etter positive nyheter og før dårlige q4 tall.
    CEO hadde 12mnd lockup på aksjene fra emisjonen høsten 2021. Da disse 12mnd var utgått høsten 2022, satt CEO i innsideposisjon slik at aksjer ikke kunne selges frem til nyttår. Jeg stilte så spm om hun ikke fortsatt satt i innsideposisjon da aksjene ble solgt basert på q4 tallene, noe han ikke var helt enig i (snakket om periodisering av inntekter osv), men sa også at han registrerte kritikken.

3. Sparebanken 1 slipper analyse som sier mye av inntektene fra Xiaomi vil frafalle i q4.
    CFO sier at Carnegie også kom med samme spådommer. Han sa de selv (Elabs) ble overrasket da dette kom, og diskuterte internt om de da skulle gå ut med børsmelding om dette. Han kommenterte at analytikerne sitter på masse ulike datapunkter. På spm om også andre underleverandører for Xiaomi hadde erfart det samme i q4, og om SP1M/Carnegie hadde fått informasjonen den veien, sa han at han ikke visste. Han var klar på at dette ikke kom fra dem (Elabs).

4. Utsettelse av målet om 500m
    Personlig synes jeg dette har blitt blåst opp vel mye på ulike fora. Når ledelsen sier de trodde at 500m kunne nås på q3 presentasjonen, ser jeg ingen grunn til å mistro dette. CFO nevnte hvordan HP og Dell sitt salg var ned 20-30% i q4, og tallene fra Xiaomi (min kommentar) var vel enda verre. På spm hvorfor de utsatte målet i opp til to år, når Lenovo sier de forventer et normalisert H2 2023, sa han at la oss håpe Lenovo har rett, men at det er et svakt marked nå, samt at det er mye gammelt som må ut av lagrene.

5. Feil i selskapets rapporter
    Dette beklaget han rett ut, og sa de nå har satt en person på dette. Han kommenterte at de fortsatt er et lite selskap.

Oppsummert satt jeg igjen med at CFO hadde fornuftige og rettferdige forklaringer på det meste. Så får det være opp til hver enkelt å bedømme selv.

21 Likes

Takker:) Registrerer også at han nevner HP og Dell :wink: Vi sitter på topp 3 her folkens

5 Likes

Han nevnte også en annen OEM som jeg ikke husker, så ville ikke lagt så mye i dette. Selv om jeg personlig har trodd hele veien at de har alle topp 3

3 Likes

Kan være Apple han nevnte, ikke alltid like lett å huske :sweat_smile:

1 Like

@eplesaft Tusen takk for info. Fint om du kunne publisert dette også på Shareville dersom du har kontonder. Der er det så sykt mye spekulasjoner.

2 Likes

Ledelsen har en lang,lang vei å gå for å gjenvinne tillit. Håper i det minste at noen i styret forstod kursreaksjon etter q4 og potensielle årsaker.

Det har hvertfall svært lite med punkt 5(i eplesaft sitt innlegg)å gjøre som CFO beklaget.

1 Like

Tusen takk for at du deler dette med oss :slight_smile:

1 Like

Personlig synes jeg dette har blitt blåst opp vel mye på ulike fora. Når ledelsen sier de trodde at 500m kunne nås på q3 presentasjonen, ser jeg ingen grunn til å mistro dette. CFO nevnte hvordan HP og Dell sitt salg var ned 20-30% i q4, og tallene fra Xiaomi (min kommentar) var vel enda verre. På spm hvorfor de utsatte målet i opp til to år, når Lenovo sier de forventer et normalisert H2 2023, sa han at la oss håpe Lenovo har rett, men at det er et svakt marked nå, samt at det er mye gammelt som må ut av lagrene.

Dette er interessant. Salg 20-30% ned i q4. Da bør Elabs levere minst 350 mill i år. Det blir spennende å se. Vi må nesten anta at ledelsen tok med i beregningen ved q3 også at det var mye gammelt som skulle ut,så den holder ikke.

1 Like