Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Elabs har hele tiden hatt en 2023 målsetting om å nå 500 mill i revenue og den har de holdt på helt frem til vi nå endelig var kommet til 2023 og q4-22 skulle presenteres. Dette synes å være et kvartal for seint. Nasdaq stod lavere i november ved q3 enn nå. Tonen ved q3 var at etterspørselen fra pc aktørene var så sterk at man valgte å stå ved målsetting. Må si jeg lurer på hva som lå til grunn,når man i etterkant har signert to nye topp fem aktører og dette ikke var nok. Ikke nok med det,så blir vi nå ved q4 pres avspist uten noen indikasjon på hva som kan forventes i 2023-som har vært det jeg vil anta er noe fler enn meg som har sett litt frem mot. Den utsettelsen av 500 mill til 24-25 har liten verdi.

Det er først og fremst dette jeg reagerer på og i mindre grad at vi ikke fikk PW angående miss på ebitda guiding for 2022. Men de skulle sendt PW,så det er svakt.

Innsidesalget og dette med sb1 orker jeg ikke kommentere,blir i stor grad gjentakelse av Barcelonas innlegg. Det er ikke god kotyme.

3 Likes

Har endelig funnet tid til å se presentasjonen, og sitter egentlig igjen med et bra inntrykk… kunne spart meg noen spørsmål på tråden - ble hvertfall gjort veldig tydlig hva som hadde skjedd med Xiaomi deal :wink:

Det stemmer. De signerte ny lisensavtale med xiaomi 3 oktober. De var fullstendig klar over endringene. Nevnte det vagt i rapporten, dog vanskelig å se på det tidspunktet:

«Starting Q3 2022 Elliptic Labs will recognize license revenue from shipped units for some its contracts in addition to the minimum fixed revenue model.»

Totalt sett lite å si, handler jo bare om periodisering av inntekter, men tenker at xiaomi her også har forhandlet seg til bedre avtaler. Edit: Når jeg leser endringen om igjen virker det ganske tydelig at endringen fører til lavere fixed sum + lavere innslag ved antall enheter revenue. Summa sumarum tenker jeg dårligere vilkår for EL, iallefall i disse tider hvor mobilmarkedet er litt ræv.

Stemmer også. Står svart på hvit i regnskapsprinsippene og revenue noten til selskapet. Sløvt analysearbeid av sb1

3 Likes

Tror dette blir tatt opp ved ca 11 min i presentasjonen.

“This means that we get revenue recognized per shipped unit in combination with milestone achievements. Basically more a “pay as you go” model with a higher price pr unit”

3 Likes

Jeg stiller spørsmål til flere av ledelsens avgjørelser. Både vedrørende kommunikasjon på Q3 sett i lys av Q4, samt informasjonen S1BM tilsynelatende mottok i forkant av Q4. Så har du innsidesalget i mellom der som ikke ser særlig bra ut.

Men: nå er i alle fall katta til de grader ute av sekken.

Så håper og tror jeg at de nå har lagt seg på en veldig defensiv linje hva gjelder guiding, og at det således blir overraskelser på oppsiden snarere enn på nedsiden i tiden fremover. Det er jo vanskelig å forstå hvorfor de ikke en gang tør å guide 500 MNOK i 2024 med alle de nye kontraktene som er inngått.

2 Likes

Ville ikke hatt for store forventninger til Q1. De advarte jo igjen på presentasjonen at kvartalene fremover blir lumpy mtp makro. Q1 22 hadde rekordhøye 13 mobillanseringer. Jeg tipper q1 23 ender i området rundt q4 22, der inntektene består hovedsakelig av løpende lisensinntekter fra T14 og Xiaomi sin nye faktureringsmåte. Så ja, bedre enn q1 22, men fortsatt soft

1 Like

Elliptic Labs AI Virtual Human Presence SensorTM Launches on ThinkPadTM X and T Series Laptops

15 Likes

Noen som har klare formeninger om dette er del av “april 2022” eller om det er noe nytt? Iflg feedback er dette maskiner som skal lanseres i Europa i juli 2023. Noen mener det er T14 Gen 4, og ikke Gen 3 som var inkludert i fjorårets meldinger. Noen med kompetente meninger omkring dette? Best om det er nye saker…siden dette først slår inn i regnskapet fra og med Q3 kan det virke som, selvsagt avhengig av de noe kryptisk formulerte regnskapsprinsippene som CFO “Orakelet i Delphi” aldri klarer å gjøre veldig forståelige for investorene.

Kan se ut som om den første lanseringen knyttet seg til T14 Gen 3. Når kjøres det jo massivt salg på mange tidligere generasjoners Lenovo og jeg tipper det er neste generasjon vi snakker om i dagens melding.

image

2 Likes

Dette er vel da melding om lansering av 5 modeller av de 18 modeller som ble meldt april 22. Er en link i dagens melding til den i april 22

1 Like

Da ser vi nok konturene av at det går ganske tregt her. Det er selvsagt mulig at det lanseres modeller som ikke annonseres jf Q&A ifm Q4, men i motsatt fall ser vi at det umulig kan bli store inntektene fra PC i 2023 om det kommer 5 nye modeller (totalt 6 m T14-varianten fra i fjor) fra og med i beste fall juli (jf launch-plan Europe). Hvis ELABS visste eller ante at dette ville skje ifm Q3 (medio nov 2022), så kunne man ikke ha stått på at 500-23 fortsatt var hovedcaset “etter nøye vurdering”. Dvs at man har lite info fra LENOVO mht deres planer for lansering etc. Ikke så rart siden Lenovo vel har hundrevis av underleverandører hvorav Elabs er i mygg-klassen og det dreier seg om SW slik at det ikke er behov for produksjonsplanlegging. For meg understreker dette at ledelsen egentlig vet ganske lite om hvor og når haren hopper, også om hvor bredt man faktisk vil komme til å gå over tid. Det kan virke som om man har overvurdert seg selv litt internt, uten å ha forankring i Lenovos interne planer (som man åpenbart ikke får adgang til). Derfor er det i min verden riktig med en svekkelse av kursen i dag, risikoen har for meg økt litt mht relasjonen til Lenovo (ikke mye, men litt pga alt det vi vet er basert på antakelser fra ledelsen), og prisingen skal ned pga antatt veldig lange lead-times fra avtale om konkrete modeller til maskiner faktisk er i markedet. Jeg forstår nå bedre hvorfor man ikke ville binde seg til 500 i 24. Nå er nok leadtimes ekstra lange pga overhenget som må jobbes ut før PC-verden “normaliseres” igjen inntil neste hendelse.

3 Likes

Alt vi vet er ikke basert på antakelser fra ledelsen. Selskapet har signert tre av de fem største PC leverandørene i verden til Enterprise kontrakter. De har håndfaste kontrakter for over 20 av modellene til Lenovo.

De burde vel meldt Gen 2 for T16? Finnes ingen Gen 2 og 3, kun Gen 1 Intel og Gen 1 AMD så vidt meg bekjent.

Ja, stemmer nok det du sier: Lenovo ThinkPad T14 G4, T16 G2 and T14s G4: More USB4, DDR5 and OLED options for the T series - NotebookCheck.net News

Poenget mitt her gjelder ikke meldte kontrakter, men forward-looking statements som det heter. Dvs gitt kommunikasjonsformen og -innholdet, når det etterprøves, så har min tillit falt betraktelig mht etterrettelighet. Med basis i Q3 og derpåfølgende salg fra CEO var jeg ganske sikker på at det ikke skulle komme noen store overraskelser, ei heller i guiding. Jeg forutsatte en ryddighet mht innsidesalg som jeg i etterkant ikke opplevde som ryddig. Dette går på tillit. Jeg har en magefølelse av at de må ha trodd på mer enn 50% sannsynlig 500 i 23 til veldig sent i 2022. Dvs at deres kontakt og feedback fra Lenovo mht salgsplaner ikke er veldig tett, jf at Lenovo ikke har noe interesse i dette da Elabs ikke trenger inputs for produksjonsplanlegging. Samme magefølelse tilsier nå en økende skepsis ift hva “bredt” innebærer. Tidsperspektivet likeså - en CEO som ganske eplekjekt har snakket om hvor lett det er å nå 500-23, det er bare å gå bredt med en eller litt mindre bredt med to eller flere, for å nå målet i 2023. Man har vel erkjent at man ikke forstår markedet og Lenovo så godt som man trodde, og at man ikke får den feedback fra Lenovo (eller andre kunder) som man trodde eller håpet, og derfor tør man ikke guide noe som helst for 2023, ei heller for 2024 - man velger å erkjenne at man vet veldig lite og tror veldig mye. Når man da slutter å kommunisere “tro” så velger man å signalisere usikkerheten ved å strekke 500 til muligens 2025. I denne omgang.

5 Likes

Ledelsen har kommet med en rekke uttalelser som kan etterprøves og har vist seg å stemme. Tar dette fra hukommelsen… De sa i starten av 2022 at de forventet nye PC kunder “in the time to come”. De fikk to nye topp fem ila året. De sa de forventet flere modeller, de fikk 20+ modeller med Lenovo. De har uttalt at de ønsker å begynne med high volume modeller, første PCen de lanserer er Lenovos bestselger. De sa de var i sluttforhandlinger med nye PC OEMs, én mnd senere lanserer de ny PC enterprise kontrakt med topp 3 og topp 5. De sier PC OEMs etterspør nye løsninger for å kunne øke stickyness - selskapet lanserer position og distance sensor. De uttalte nå på q4 at de forventer nye PC- og smarttelefonkunder fremover. Det er all grunn til å tro at også dette vil materialisere seg.

Ja, dårlig kommunikasjon rundt q4 tallene. Men at makrobildet har stoppet opp er ikke noe ledelsen kontrollerer.

4 Likes

Elliptic Labs First Launch on a Foldable Smartphone Transsion Tecno Phantom V Fold

3 Likes

Elliptic Labs første lansering på en sammenleggbar smarttelefon Transsion Tecno Phantom V Fold

3 Likes

Jeg støtter generelt at opprettholding av 500 ved q3 17 nov og innsidersalg i januar er skuffende. Men Laila sa en gang (tror ifm q1 el q2) at de var avhengige av at de andre laptop kundene gikk direkte videre med ekspandering uten ytterligere POC etter signert avtale for å nå 500. Disse avtalene ble signert 14 og 30 desember, så det kan jo være at de da så at tidslinjen for laptop-kunde 2 og 3 er lengre enn de tidligere håpet.

3 Likes

Makro er ingen unnskyldning for måten å uttale seg på medio november. Da var det allerede lenge kjent at makro var en stor utfordring i deler av bransjen. Hvis man leser kvartalsrapportene fra for eksempel Texas Instruments, Lenovo og Taiwan Semiconductor, så ser man bekymringer knyttet til altfor store lagre hos grossister/distributører og butikkledd. Dette har Petter Kongslie tatt opp med CEO i direktesendt seminar høsten 2022, hvor han påpeker at han holder omsetning i 2023 under 200 mill pga dårlig makro og store lagre som må bygges ned før nye produkter kan komme ut. Derfor er jeg fortsatt om mulig enda mer skuffet over den type “lumpy” guiding som var direkte villedende på et tidspunkt hvor man MÅTTE vite bedre, ikke minst gjennom nettverket til NOD (som har styreplass). Mot bedre vitende selger CEO aksjer på nær 23kr etter å ha sendt ut 2 stk kursdrivende meldinger. MAKRO kan ikke selskapet styre hva gjelder resultater, men man kan LYTTE til makro hva gjelder guiding. Og være realistiske og ærlige. Det har skjedd veldig lite nytt på makrosiden fra medio november til medio februar, situasjonen var ganske lik - medio november hadde de store aktørene guidet for bedring i lager i løpet av H1 og med en normalisering i løpet av H2 2023. Merkelig at ELABS ikke hadde fått med seg dette - lytter de ikke til gode analytikere, lytter de ikke til egne kunder (om man ikke får muntlig/skriftlig feedback fra Lenovo så kan man iallefall få info fra deres kvartalsrapporter og guiding…). Stryk!!! Resultatet av alt dette rotet fra ledelsens side er at tilliten til selskapets ledelse er senket, og interessen fra eksterne investorer blir lavere, det er høyere terskel for å gjenoppta interessen for å investere. Det blir i enda større grad “seeing is believing” - vi ser at volumene dør bort, volatiliteten øker, kursen var i denne uken på laveste sluttkurs i år, og det blir litt “ørkenvandring” før “seeing” får effekt. Mulig at det er av den grunn, samt risk/return-vurdering, at Vinterstua har kastet en betydelig del av kortene og heller diversifiserer. Tillit og integritet er uhyre viktig for mange investorer før man går tungt inn i et selskap.

5 Likes