Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Fikk sett presentasjonen. Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Jeg er inne for the long run. Hadde det vært et normalt år ville muligens inntektene for q4 beløpet seg til rundt 50 mill. Laptop tar tid, men kommer de inn ordentlig virker det å være en sticky business. Det vil også være vanskelig for software selskap nr 2 å overta andeler fra Elabs som har vært first mover. Jeg vekter meg opp når jeg har muligheten.

4 Likes

Ja, det skurrer. En venn av meg som ikke er på dette forumet men som har sittet i Elabs en stund, kastet kortene i dag - ut på 16.90 i løpet av den første timen - han er lei av “innsidesaker” som han mener å ha observert - hvordan kursen steg kraftig foran offentliggjøringer i desember, CEO’s nedsalg, selektiv info, hva han mener var tilbakeholdt info før CEO-salg etc. Han skriver til meg at han ikke vil ta i selskapet igjen før Laila Danielsen er ute. Mulig flere tenker som ham. Det er så mange andre muligheter der ute, hvor ELABS konkurrerer om interesse fra aksjonærer. Det er det som bekymrer meg noe - denne type adferd som ikke skaper positive bølger - og som reduserer interessen for selskapet mens behovet er for det motsatte.

7 Likes

Amina, han legger til grunn EV/EBITDA på 21 - for 2024 - for å komme frem til 22kr. Det er jo et passe høyt multippel. Men han legger også frem tabellen med forskjellige kurser avhengig av EV/EBITDA-multippel og skrive “pick a price”. Dvs - som han korrekt antyder - det er “umulig” å velge “korrekt” multippel for denne type selskap i en så tidlig fase hvor selskapet ennå ikke har levert positiv EBITDA. Fair fremgangsmåte. 45% EBITDA-margin som grunnlag. Må dessverre innrømme at jeg har “beklaget” meg over PK’s “negativitet” ift flere aksjer som NOD og ELABS og vært uenig, men faktum er at han har truffet veldig godt mht disse - ikke nødvendigvis mht resultatene etc, men mht kursretning og kursområder.

4 Likes

Bed andre også mærke i at man ikke svarede på spørgsmål om konkurrenter på QA ?

Syntes faktisk alle de kritiske spørgsmål var selekteret fra . :face_with_monocle:

Og syntes de virkede meget nervøse , og lavede mange “fejl” relativ til hvad de plejede .

Virkede som en svær eksamen for dem , uforberedt.

Kan godt være det bare var mig.
Men savnede ihvertfald svar på hvordan konkurrencen ser ud .

4 Likes

KnightOwl, ja, jeg også merket meg at det var lite direkte svar på spm rundt konkurranse, og jeg la også inn et par spm som gikk direkte på patent/IP for å høre hva status er der (vi har ikke hørt så mye siden IPO om dette), så det var litt skuffende. Men de gjentok flere ganger at de er på vei å bli “golden standard” og alle avtalene peker jo på at dette stemmer. Og når avtalene er der så er det vel bevist at de er gode nok teknisk. Og logisk sett så skal de andre slite med å konkurrere på pris, men dette kan på sikt gå utover marginene til Elabs etterhvert som konkurransen øker.

Så til dette med tillit. Tillit er jo litt binært, enten har du det eller ikke. Jeg skjønner din venn Barca som nå har mistet den. Ble selv skuffet over Laila sitt salg og den alt for vage PW som ble gitt ifm Q3 er skuffende. Faktisk så var jeg litt optimistisk ift Laila sitt salg fordi jeg da trodde Q4 resultat og videre guiding ikke kunne være alt for langt unna det som ble sagt ifm Q3. Men, har forsøkt å sette meg litt inn i ledelsens situasjon. De har jo levert sykt bra når det kommer til hva de har “lovet” av avtaler, det er noen hakk over det jeg håpet på for ca 1 år siden, og de indikerer at mer er i pipeline innen både laptop og mobil. Hadde jeg vært CEO og levert alt dette så hadde jeg nok forventet en haug av takknemlige aksjonærer og en god del goodwill. Så for meg har tilliten både økt og gått ned de siste månedene, men har ikke mistet den. Men dessverre så er det jo som Barca sier, seeing is believing, og når det vi ser er såpass dårlig så reflekteres det i kursen og det styrer hva vi føler og tenker om ledelsen og selskapet.

Jeg har konkludert med at det er mer tålmodighet som gjelder for Elabs-caset, som de fleste andre. Tålmodighet kan være ganske enkelt når alt går etter planen, men når det kommer utsettelser som rokker det ved “hele planen” en har hatt i hodet over lengre tid får en mange tanker. Det er selvsagt viktig å prosessere all info og gjøre en vurdering - jeg har selv dratt i fallskjermen i flere andre selskaper tidligere - men hver situasjon er unik og det gjelder å reflektere over saken fra flere vinkler uten for mye følelser.

Kan legge til at jeg har veldig lik filosofi som det Barca når det gjelder investeringsbeslutning basert på tillit til ledelsen. Det er selvsagt viktig å lese seg opp teknisk, patenter, konkurranse etc, men til syvende og sist er det ledelsen som vet aller best hvordan det ligger an. F.eks om budskapet dems er koherent/sammenhengende over lengre tid og de leverer på det de indikerer så bygger det tillit hos meg. Er fortsatt med. :crossed_fingers:

8 Likes

Nogen som har hørt Elabs forklaring på at SB1M har fået mere viden end os andre?

1 Like

Kan være Lenovo har utsatt innføring av nye funksjoner som sparetiltak, for å unngå å kaste enda flere på dør…?

1 Like

Mange store virksomheder gør sig klar til
En markant nedtur , jeg oplever også at flere folk påpeger at bygge projektor er markant faldende ….

:face_with_monocle::face_with_monocle::face_with_monocle: - hvem ved hvor længe og hvor langt ned en nedtur skal være

Neppe. Nærvaro-kontroll er noe som kommer som en sikkerhetsfunksjon og en “sale-point”. Alternativet at montere inn en hårdvaru-sensor er dyrare, tar plass (ikke mye, men har du flere ting i PC som kun tar “litt plass” så blir det til slut fullt. Komponenten skall ha plass på kretskortet, håndteres og monteres.
Skall men selge nye PCs så er det enklere hvis man har noen nye finesser som den gamle ikke har.

1 Like

Fra Lenovos press release:

While the industry faces significant macroeconomic pressures, Lenovo sees long-term opportunities ahead as the global trends of digitalization and intelligent transformation continue to accelerate and IT spending is expected to recover to a moderate growth rate in the mid-to-long term. In the PC sector, real
demand, as reflected by the activation data in 2022, is much better than the industry shipment data indicates as the channel consumes excess inventory. The Group expects year-on-year growth to resume in the second half of the calendar year with end-user demand to be higher than pre-Covid levels.

7 Likes

Nettopp, de ser lenger frem… Men de kan ha utsatt det litt pga makro… Jeg prøver bare å forstå hvorfor elabs ikke er i flere modeller enda når de har vært i T14 siden i fjor vår…

Jeg er ikke bekymret på lengre sikt, når 3 av topp 5 laptop er signert. Før eller siden kommer inntektene, og de har jo tross alt signert kontrakt for veldig mange modeller allerede.

Det siste året, eller hvertfall halvåret, så har jeg ikke tatt meg tid til å følge for nøye med - det har gått ordentlig på trynet på mine 3 favoritt vekstaksjer, og aller verst med den jeg har gått hardest inn i… Men det selskapet nevnte at kundene de jobber med ser mye lenger frem enn en lavkonjunktur.

Når jeg først gikk inn i ELABS høsten 2020, så tenkte jeg at jeg skulle være langsiktig, med tidshorisont 3-5 år… Om bare et halvt år er allerede de 3 årene gått, jeg hadde forestilt meg at ila 3 år ville mye mer inntekter være på plass… At de kanskje ville ha kommet godt i gang på IoT også… Samtidig har jeg jo også sett i andre selskaper at det tar mye lenger tid enn man tror, samt prøvd å sammenligne med hvor mange prosjekter vi drar gjennom på et år i min jobb. Langsiktig har begynt å få en litt annen tidshorisont i mine øyner, og jeg har innsett at jeg kanskje har satset for harde andeler i porteføljen på ting som naturligvis tar lang tid. Dyr læring, men sånn er livet…

Om ikke annet, så har jeg hvertfall 10x flere aksjer i en av favorittene mine - selv om verdien ikke er all verden…enda… :wink:

4 Likes

Antakelig fordi du ser på feil modeller, ikke har satt deg inn i når de vanligvis lanserer og kanskje heller ikke tar hensyn til at man ikke skriver kontrakt på dag 1 og kommer i en modell som lanseres uken etter. Lenovo & Co har sykluser de følger. De har 35+ fabrikker i over ni markeder, bruker over 300,000 materialer og deler daglig, lanserer 300+ “discreet new products” i året med over 200,000 ulike konfigurasjoner (ref. Press release). Alt planlegges nok lenge i forveien.

Hvilke store lanseringer har Lenovo hatt i høst og til nå i 2023 bortsett fra å vise noen high end laptops på CES (disse er vel heller ikke ute ennå)?

Tilsvarende kutter ikke Lenovo plutselig i funksjoner på laptops som lanseres nå i vår. Og kutter de i neste Gen, ja, hva gjør de når de skal lanseres dersom økonomien går bedre og etterspørselen er god? Hva gjør de hvis HP, Dell ++ ikke har kuttet i funksjoner og man har dårligere produkt enn andre? Det er nok enklere å kutte folk. Spesielt i Kina. Det blir mye dødkjøtt i en stor organisasjon etter en slik høykonjunktur som har vært i denne industrien når man går over i en roligere periode. Dette er en fin mulighet å kutte litt i ant. stillinger og få ned kostnadene. Trenger man folk igjen så ansetter man på nytt. Slik er det i USA og Kina (og mange andre steder). I Norge er det ikke like enkelt å justere arbeidsstokken opp og ned.

5 Likes

Hvis man ser forbi «bråket» som har kommet etter presentasjonen, fremkom det også noen positive ting. Ledelsen uttalte at de forventer både nye PC og smarttelefon kunder. Til nå har ledelsens uttalelser om forventede nye kunder, kontrakter, egne produkter og modeller manifestert seg.

I 2019, 2020, og 2021 ble Elabs’ proximity sensor lansert på hhv 11, 9 og 15 smarttelefon-modeller. I 2022 steg dette til 33! Det virker dermed som at ting først nå er i ferd med å løsne ordentlig i tlf segmentet, som viser at ting tar tid

3 Likes

faktisk en valid pointe, indtil Q4 - har virksomheden levert det de har lovet.

Og LUR mig om ikke de også ville ha leveret guiding såfremt markro ikke havde ændret sig.

Man kan vel kalde dette for Force Majeure.

Nå hagles styrets tillid ned fra folk med interesser i kursfald.
Men ingen har kunne leverede noget konkret om salget på toppen, eller information til analytiker.

  • Såfremt der var så åbentlyse brud på regler og love, da ville bagmandspolitiet nok ha været interesse.

Og tvivler også på, at Lenovo vil røre shady business med en ildtang.

Men sælg gerne aktierne på disse niveauer, be fearfull when others are greedy and vice versa.

Det ble sagt på Q4 presentasjonen at Elabs primært er i mid-range modellene og ikke så mye i high-end enda. Dette er meget positivt for det er i mid-range volumene ligger. :clap::clap::clap:

5 Likes

Jeg forsøker meg på en oppsummering med noen konklusjoner, eller rettere sagt hypoteser, etter den overraskende fredagen.

  1. Ledelsens kommunikasjon og guiding fra Q3 til nå - veiledende eller villedende?
    På Q3 nevnte man ikke guidingen for 2022. Dvs at den sto fast. Derimot nevnte man at Q4 kunne bli «lumpy». Et meget vagt - og jeg vil hevde – villedende begrep. «Lumpy» = «klumpete». Men det som har skjedd i Q4 og vil skje fremover, er jo heller det motsatte. Inntektene VAR «lumpy» tidligere, med Xioamis forskuddsbetaling for påfølgende år bokført i Q4. Nå viser de til at Xiaomi ikke ville betale forskudd (eller bare et minimum for en kort periode, en måned kanskje?), og dette var de nok klar over at kunne skje i Q3. Istedenfor å nevne noe om dette, brukte man begrepet «lumpy» som i min verden er totalt villedende i denne situasjonen. I tillegg ga de intet varsel om at man risikerte å ryke på positivt EBITDA. Derimot omtalte man guidingen for 2023, og understreket at man hadde gått nøye gjennom situasjonen, og besluttet å beholde denne. Dog skrev man at man erkjente at den generelle globale usikkerheten kan («may») påvirke måloppnåelsen. Det er viktig å understreke at dette presenteres den 17. november, halvveis inn i 4. kvartal. Det gjenstår kun 6 uker av året, og det foreligger ingen PW for 2022. Kun en varsel om at Q4 kan bli «klumpete»!

  2. Deling av detaljert informasjon knyttet til Q4
    Mellom den 10. og 16. januar, mest sannsynlig fredag 13. da info ble sluppet i SB1M-rapport mandag 16., kommer det spesifikk info om at Xiaomi ikke vil forhåndsbetale for 2023, men istedenfor kun betale et minimumsbeløp for en kort periode, som da vil bli repetert. Man går fra forskudd til løpende fakturering. SB1M reduserer inntektsanslaget for Q4 fra 48 til 8 MNOK. Svært dramatisk. De skriver at dette er deres forståelse, og at «dette er nytt». Kilden kan kun være ELABS, mest sannsynlig ved CFO som er IR-ansvarlig og analytikerkontakt i selskapet. SB1M skriver at dette vil redusere syklikaliteten (eller graden av «lumpiness») i kvartalsrapportene (altså motsatt av ledelsens indikasjoner om ØKT «lumpiness»). Det som forbauser meg noe er at SB1M skriver at forhåndsfaktureringen fra Xiaomi (og evt andre mobilselskaper med samme opplegg) blir fordelt kvartalsvis over året. Dette tror jeg er feil, i alle fall hva gjelder hovedkunden Xiaomi, ellers hadde man ikke hatt den årlige mega-faktureringen i Q4. SB1M senker EBITDA-estimatet for 2022 fra 0 til negative MNOK 38.5. Denne analysen ble sendt ut til meglerselskapets kunder, men det må ha foregått en feil ifm utsendelsen, da verken undertegnede eller flere andre SB1M-kunder jeg kjenner har mottatt denne (derimot mottok vi mailer vedr Elabs den 8. og 9. januar som ikke inneholdt noen form for info relatert til revidert Q4, men som tok opp og belyste en rekke interessante spørsmål og som er mailer som er en kommunikasjon med meglerhusets kunder - hvilket antagelig avstedkom en rekke spørsmål og innspill som ledet til kontakt med ELABS som ga «this is new» info knyttet til Xiaomi spesifikt. Det er helt klart for meg at SB1M ikke kan ha fått slik info om Xiaomi fra andre kilder enn selskapet selv.
    Dette er informasjon om så dramatiske endringer at ELABS etter min mening burde sendt ut dette via børsen som en PW. Hadde analysen fra SB1M kommet bredt ut til kundene, ville det mest sannsynlig ha resultert i kursfall fra nevnte dato. Pressen (FA i alle fall) mottar analyser bl.a. fra SB1M og ville nok kunne ha plukket opp dette (siden de skriver en god del om ELABS), og ikke minst fordi det ville være en god «story» at dette kommer rett etter CEO’s salg av en kvart million aksjer.

  3. CEOs salg - det er dessverre litt for enkelt å anta at en uke før info kom SB1M i hende (på initiativ fra SB1M), så var situasjonen i hovedtrekk også klar for selskapet. I alle fall visste man nok at det med stor sannsynlighet ikke ville bli noen stor forskuddsbetaling fra Xiaomi i Q4, fordi da hadde ordren vært plassert i Q4, da Xiami trengte lisenser fra og med 1. januar 2023. Følgelig mener jeg man med rimelig sikkerhet kan konkludere med at dette innsidesalget ikke har fulgt Børsens retningslinjer, men burde ventet til etter fremleggelse av en PW eller, fortrinnsvis, til etter fremleggelse av Q4-resultatet med endret 2023-guiding. Jeg vurderer å ta opp sakene her i et formelt brev til styret ved styrets leder, primært for å hindre at dette skal gjenta seg. ‘

  4. Guiding gitt ifm Q4-pres.: De fleste av oss ble vel litt overrasket over at man ikke ville nøye seg med å utsette målet til 2024, men at man også holder døren åpen for at dette kan bli utsatt til 2025. Hva gjelder mobil- og PC-markedene, er det vel primært overhenget i distribusjonskanalene som må vaskes ut før man går tilbake til mer normal lanseringsrytme og -volum. Aktørene og analytikere har lenge vist til at i løpet av H1-2023 er dette vasket ut. Hva skal da forhindre at man når målet i 2024? Dette forundrer meg og her bør det ligge noe mer enn «belte og bukseseler», man kan ikke tenke som at det kan komme en ny kraftig global nedtur i 2024, at Kina angriper Taiwan etc. Det må være noe mer konkret som ligger bak dette, og dette ligger og gnager litt.

  5. FORSINKELSENE jf ovenfor - nye lanseringer er utsatt nettopp pga overhenget i kanalene. Dette viser også Babbai til i det videresendte notatet fra Lenovo. Lenovo ser for seg et normalisert og sterkt marked fra 2. halvår. Så med mindre det blir et kjempesmell fordi inflasjonen løper løpsk og/eller folks realinntekter faller så dramatisk at man går i hi inntil videre, har jeg problemer med å se at makro skal ødelegge for et godt 2024 som burde gi minst 500mill gitt så mange nye kunder som har tid til å teste noen nye modeller i markedet i 2023 før full rulle senest i 2024.

  6. Den gnagende usikkerheten knyttet mot 2025 - hva vet vi? Spm som fortsatt er åpent, er hvor bredt de 3 PC-leverandørene faktisk kommer til å gå med ELABS. Vi har ledelsens utsagn om at det blir bredt i mellomsegmentet først, og så i både high- og low-end etter hvert. Men vi VET ikke om de faktisk vil ta minst 50% av markedet (tidligere har vi vel indirekte forstått at det blir «nesten alt» unntatt noen få high-end hos Lenovo?), da vi ser at Lenovo tross alt jevnlig skriver kontrakter med andre enn ELABS, og at de antagelig vil fortsette å gjøre dette, for å teste ut stadig nye løsninger.
    Her står vi. Avslutningsvis vil jeg understreke at jeg ikke BAISSER selskapet, jeg er selv «over-loaded» med aksjene etter tunge kjøp da den dukket under 20kr, fikk min siste store post på 18.96 snitt bare dager før Q4. Dette er kjøp som jeg åpenbart ikke ville gjort (på de prisene) om jeg hadde hatt tilgang til SB1M-analysen fra og med den 16. januar. Jeg ville ikke kjøpt pga usikkerhet og ventet på Q4 og ledelsens presentasjon og svar på Q&A. Sistnevnte sesjon virket litt «manipulert» da det aldri har vært så få spørsmål de 5 kvartalene jeg har fulgt presentasjonen, og sesjonen ble raskt unnagjort med korte og lite interessante svar. Dette til tross for at situasjonen la grunnlag for langt flere spørsmål enn noensinne. Og spørsmålene som ble presentert, var i liten grad knyttet til de virkelig interessante sakene.
    Lykke til for oss alle som fortsatt henger med som aksjonærer.

17 Likes

Lekking av info, ceo-salg og unngåelse av å sende profit warning. Er i og for seg alvorlig nok på sin måte. Men jeg går ikke helt i kjelleren på grunn av det. Jeg har fortsatt tiltro til ledelse og selskap. Faktisk så tror jeg muligens at ved å unngå å sende profit warning under forhandlingene med de to laptop-kundene var til selskapets beste. Ikke vet jeg, men det hadde muligens noe med saken å gjøre.

At de sier 24-25 tror jeg egentlig er for å ikke binde seg til noe som eventualiteter vil kunne forkludre. Vi ser i dag at vi ikke vet hva som lurer seg bak neste sving. Det er verre med over promise og under delvier, enn motsatt.

For meg er caser inntakt. De har utvidet avtalen med Lenovo flere ganger. først var det 18 modeller, så vet vi ikke hvor mange modeller de andre utvidelsene omfavner, men det ville overraske meg om det var en og en for å si det slik. Så kommer to andre topp 5 laptopkunder i tillegg. De har levert på sine kvartalsuttalelser og jeg klarer ikke helt å ikke fortsette å ha tiltro til ledelsen på grunn av en skuffelse som kom på grunn av at en stor kunde ikke følger samme kjøpsmønster. De slutter på ingen måte å kjøpe teknologien, men fremtidsutsiktene er krevende å spå.

Om Q1 2023 blir dårligere enn Q1 2022, da må man spørre seg hva man driver på med.

8 Likes

Må si jeg personlig foretrekker “pw mellom linjene” som det var plenty av her (Q3 session + innsidesalg + opplagt insentiv for å faktisk bokføre salg i 2023 på 2023 gitt det tidligere uttalte reventue målet), forran pw i klartekst. PW i klartekst tar alle på senga uansett hvor godt man følger med og uansett hvor forsiktig man forsøker være.

Kjøpte open fredag, og økte utover dagen. Mye av rabatten nå er ironisk nok fordi 2023 inntektene kommer fortløpende inneværende år istedetfor i Q4 forrige år :star_struck: Men turte ikke å gå inn med alt jeg ønsker på sikt, holder muligheten åpen for at det kan bli litt trått fremover også.

4 Likes

Nå leser jeg det følgende med Elliptic-briller på, men Q3-rapporten(forskjøvet regnskapsår) som ble sluppet fra Lenovo 17.feb er interresant om noe av det de skriver også omhandler Elabs:

2 Likes

Interessant innlegg, Barca! Og Staylong, du har faktisk rett. Elabs advarte oss i Q4 og jeg skulle ønske at jeg selv hadde Googlet ordet lumpy for da hadde jeg kunnet spurt dere her eller sendt spm til Elabs om hva de mener.
For det er helt korrekt som Barca skriver her, det er det MOTSATTE av lumpy de burde sagt. Altså at de ville få en jevn fordeling av inntekter og ikke en LUMP SUM i Q4 slik de vanligvis får.

Jaja, spist er spist, gjort er gjort og la oss ikke gråte av spilt melk. Da har vi lært noe i vært fall :=)

3 Likes