Hvor står det? Det fikk jeg ikke med deg. For å si det, må de jo vite str på milestone payment…
Det er vel kun basert på antakelser akkurat som vi gjør. Det har definitivt ikke vært tid for noen small-talk med analytikeren ennå.
Så da sier de at laptop og mobil steg fra 9.6 i Q2 22 til minst 19.2 i år og at milestone er rundt 10-12 mill
…“grew double digit” = implisitt at det var minst 10% vekst - ikke dobling! (som ville være triple digit)
Sant. Tenkte feil. Uansett skriver de som om de vet, ikke estimerer. Virker litt rart
Må jo være høy stemning og spennende dager for de ansatte å jobbe med en poc med Apple. Da har de pr definisjon standard i laptop og de har fått veldig fort. Topp 6 har vel 90% av markedet . Det tar vel ett år før det evt materialiseres men i mellomtiden implementeres det i de andre 4 store. Så det kan bli gode tall i 2024.
Hav tenker dere om situajsonen i q&a når de får spørsmål om de resterende topp 6 og poc?
Hva slags betingelser har egentlig kundene på betaling, altså antall dager? Fordringene øker og øker uten at det ser ut til at det kommer noe særlig inn på konto.
Kunden betaler i all hovedsak på shipped units. Fikk du hørt dagens presentasjon?
Så Elabs inntektsfører med engang, mens kunden betaler når de får solgt? Nei, har ikke hatt mulighet foreløpig, og er på ingen måte ekspert på selskapet.
Verdt å høre den siste presentasjonen. Vil gjerne høre dine synspunkt 37 minutter med svært interessant info. De har landa 4/6 av topp 6 laptop. De har lansert på 18 Lenovo maskiner. Her begynner inntektene å komme nå. Så kommer altså resten av modellene til lenove og de andre 3 topp 6 selskapene. Når alt er implementert ja hva har de årlig gjentagende salg da? De er i ferd med å bytte ut hardware med deres software i laptop og det finnes ingen konkurrenter i software. Unikt case sånn sett. Der har tatt tid og det vil nok gå ett år eller to til før modeller blir skiftet ut over hele linja. Men i denne vente tiden kommer det nye kontrakter og da har de i praksis monopol på laptop delen.
Shipped units er når laptop/smartphone har blitt sendt til sluttkunden. Dette er den prismodell (pay as you go) som OEMene ønsker i dagens marked, der det er vanskelig å prognostisere salget. Tidligere har man operert med en upfront betaling der OEMene committer seg til en spesifikk volum. Elliptic tar en høyere pris for «pay as you go». Ulempen (for oss ivrige aksjeeiere) er at det tar lenger tid før salget blir inntektført.
Denne relativt store fordringen er mest sannsynlig i veldig stor grad knyttet til engangsbetalingen som ble offentliggjort 3 juli og da antagelig signert og bokført helt på tampen av juni. Godt over 20 mill er knyttet til denne iht mitt anslag. Naturlig at man har 30 dager eller noe slikt fra utstedelse av faktura til forfall.
Carnegie øker TP til 25nok.
Samtidig er jo dette interessant
Elliptic Labs Exercise of options under the share option program, share capital increase, and mandatory notification of trade
Jeg tror du/dere bommer når dere spekulerer i at utvidelsen 3 juli 2023 har noe å gjøre med milestone payment i q2 2023. Dette er etter min vurdering relatert til leveranse av software til de Lenovo-modeller som har blitt lansert så langt i år. Med andre ord har vi per nå kun fått milestone payment for den første modellen (T14) som kom q3 2022, samt den første ekspansjonskontrakten (18 modeller) som kom nå i q2 2023.
Jeg er enig. Det er jo egentlig en forskuddsfakturering for et visst volum. På grunn av oppbygningen av fordringer ser det ut til at pengestrømmer ikke kommer før på et forhåndsavtalt tidspunkt etter varene er levert.
er det ikke ganske bearish at de er inne hos 4 av de 6 store PC produsentene, men fortsatt har så lave salgsinntekter? Ja, jeg forstår videresalg er enklere å få til når man først har foten inn døren hos en produsent, men skulle jo tro salget var noe høyere når de er såpass sterkt posisjonert i markedet
De har bare lansert med 1 av de 6 og de signerte nettopp en utvidelses kontrakt med de som dekker flere modeller enn alle som er lansert til nå. Så inntektene vi ser nå er bare fra en brøkdel av det som kommer når alle 4 går bredt ut
Kan hende du har rett, det er logikk i det. Samtidig er det ikke så mye logikk i størrelsen på beløpet hvis det var omtrent det samme for T14 som for de neste 17 modellene samlet. Staylong indikerer at milestone er forskuddsbetaling for enheter…hvis riktig så burde det vært et langt høyere beløp for 17 enn for 1 modell.
Mht milestone…det har vel aldri blitt forklart av ledelsen hvordan dette relaterer seg til enhetsinntekter? Jeg har hittil hatt ideen at det ikke er forskuddsbetaling? Noen som mener noe velfundert og begrunnet om dette, det er et viktig tema.