Hvorfor ikke large oem i meldingen da ?
Forvirrende
Savner cash på bunnlinjen for å få kursoppgang. Iflg Gartner kan ikke ELABS skylde på PC-lagrene lengre - så 2024 Q1 bør bli bra gitt at kontraktene gir bred dekning:
Gartner: “There is evidence that the PC market’s decline has finally bottomed out”
Gartner yesterday evening released its preliminary global PC shipments statistics for Q3’23, showing a 9% y/y decline vs -17% in Q2 and -30% in Q1. According to Gartner, the enterprise market remains weak while the educational sector boosted demand. Across regions, EMEA is holding up best at -3.6% y/y vs US at -9.3% and APAC at -13%. Gartner also says that vendor inventories are down and expected to return to normal by YE23 given no collapse in holiday sales. Lastly, Gartner expects y/y growth in Q4’23, which we interpret as an “upgrade” as it said 2024 in its Q2 data press release.
Forøvrig et kjøpssignal…tror jeg: Ledig-stilling-listen er nå på 15 hoder.
P.t. har Elabs 70 så vi snakker 20% opp. Har forstått at de holdt igjen litt i forsinkelsesperiodene, dette er en klar indikasjon på at det løsner på inntektssiden snarlig. Indikerer også økt interesse og pågang fra eksisterende og evt nye kunder ift produktutvikling, tilpasning og integrering. Asia = salg, selvsagt. 4 hoder. Klart kjøpssignal på kurs 15. Eller?
Flere av disse stillingene har ligget ute i lang periode, selv om de har lagt ut litt mer nå.
Uansett er det liten tvil om at de trenger flere mennesker…
Det kan se ut som markedet etter å ha tenkt seg litt om syntes siste meld var positiv. Men vi har alltid diskutert dette med tall. Vi må se det på bunnlinja. Når vi gjør det er selskapet lavt priset
Det er utrolig viktig å bredde ut tjenestetilbudet, differensiering øker interessen for en totalpakke vs kun å gå på basisløsningen. Forhåpentlig er det litt ekte økt interesse fra hjerne-investorer denne gangen:) Og etter hvert (ganske snart!) får vi hjelp fra at rentene topper ut og posisjonering for reprising av selskaper type ELABS. Når Q1 er rapportert er vi på 20-tallet igjen.
Jeg ser at Intel hadde et event i september, og Qualcomm skal ha et event senere i oktober. Begge de er sentrale samarbeidspartnere av ELABS og viste/skal vise frem nye chipset for PC som har stort fokus på AI og lavt strømforbruk. Jeg har stor tro på at disse chipsettene er godt egnet for ELABS og kommer til å bli brukt på PC´er som lanseres i 2024. Blir spennende å følge!
Det har gått inflasjon i AI over hele fjøla nå. Kan vi frykte at Elabs platform disrupteres av noe større, og som innlemmer mye av det Elabs leverer?
De ahr patenter og har implementert software i Intel Amb etc. Så ikke så enkelt å kopiere.
Kan det være at Intel/AMD/Qualcomm vil bruke alternative AI-løsninger? Vil gjerne belyse dette.
Jeg tenker at så fort teknologien utvikler seg, og spesielt med AI som du skriver, så er det en økende risiko for nye konkurrenter. Muligheten for en ny aktør som baserer seg på ultralyd-aktør anser jeg som lav siden Elabs har patenter og store kunder som har betalt for Elabs produkter basert på “anerkjennelse” av Elabs posisjon og IP-rettigheter. En annen mulighet er om det kommer noe smart basert på andre type sensor signal, f.eks wifi som er blitt diskutert (om de kan få det nøyaktig nok), eller kamera (dersom de kan få ned strømforbruk etc), eller en annen eksisterende sensor som ikke behøver ny hardware, har lav strømforbruk, ikke kommer i konflikt med GDPR osv. Jeg har ikke kommet over noen slike konkurrenter som skremmer meg de siste årene, så jeg anser risiko på kort og mellomlang sikt for lav, men vanskelig å si på lang sikt. Som regel er det noe annet som skjer en det en frykter, f.eks type enhet vi kjøper i fremtiden endrer seg fra laptop til noe annet, men det er vel lov å håpe at det tar ganske lang tid. Elabs holder seg nok uansett relevant med nye innovasjoner som den siste kontrakten som ble meldt. En optimist vil si at Elabs kan ta enda flere markeder med sin markedsposisjon og AI-kompetanse.
FYI:
Dette er ett utrolig spennende selskap! Spent på Q3 i November.
Enig i at dett er et spennende selskap, men vi skal ikke glemme uttalelse fra CEO om at det kan bli «bulky» fremover.
Forrige Q var det mye av inntektene som kom fra en engangssum. Det betyr at det fort kan være veldig lave inntekter dette kvartalet.
Meget spent på hvordan markedet evt reagerer på det, mulig det blir billigsalg.
Noen interessante punkter fra ELABS m DNB:
Som ventet var ikke den siste kontrakten (samspill mellom enheter) Apple. Laila kommenterer at hun selv bruker Apple og “when you go mac you never go back” dvs når PC-brukere bytter til Apple går de (nesten) aldri tilbake. En av årsakene er det eksisterende gode samspillet mellom enheter i Apple-universet (via HW-løsninger ja, men de er der og de andre har det ikke). Så, ELABS tilbyr derfor PC å bli mer attraktive og ikke miste kunder til Apple i så stor grad, ved å velge Elabs integrasjonsløsninger.
Apropos disse, så får Laila gåsehud ved å tenke på alle de nye SW-løsningene som ligger i mulighetenes land, og som bør være svært attraktive for PC-oem´ene.
Ift hvorfor hun er i California - bl.a. pga at Intel etc er i Bay Area og PC-kunder er i Texas og North Carolina. Dell har HQ i Texas, men finner ikke ut hvem som er i NC - noen inpus?
Apropos priser på PC-SW: Verken ned eller opp siden første salg.
Annet:
PC-industrien er veldig konservativ, derfor er hun stolt over at man har hatt så rask fremgang mht kontrakter, bunnlinjen ville vokst raskere uten nedturen.
Er i Lenovos toppselger T14: “vi skalerer full pedal” - noen bergensere som kan oversette dette til noe praktisk?
Vi vet også at Gartner viser til at PC-lagrene bunner ut nå. Dvs at lanseringer og inntekter kan begynne å akselerere. Tror det bare er tidsspørsmål før flere proffe investorer kommer inn med noe volum i løpet av de nærmeste månedene, Pescara Invest nå med 300k nylig er et eksempel på en “lyttepost”. Vurderer å reallokere mer til ELABS i god nok tid før Q3-pres (som nok en gang kommer unødig sent!) da vi kanskje kan få noe forventningsløft i forkant denne gangen.