Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Jeg syns det virker som at de ansatte kun ser på dette som bonus kroner. Tror ikke de engang vurderer å beholde aksjene. Så det er jo også en smule irriterende med dette caset. Nemlig at det ble gitt ut en stor bolk opsjoner(som vanlig) i våres da kursen var lav pga …
Orker ikke tenke på det,men de kunne droppet det opsjonsrushet i år. De trenger ikke belønning for svak opptreden.

4 Likes

Med svak opptreden; tenker du i management eller produkt/marked?

1 Like

Jeg tenker hovedsakelig på at man holdt på 500 mill for 2023 guiding 17. november 2022. Dernest innsidesalget til CEO 6. januar 2023. Så fikk vi vite 17. februar 2023 at vi bare kunne glemme de 500 mill i år.

Dernest har de i etterkant nå forskyvet 500 mill til 24-25 og nå sist til 2025. Altså;jeg forstår jo hvorfor kurs går ned etter dette,for det er vel fler enn meg som tenker at det blir ikke i 2025 heller??
De skulle bare droppet hele 500 mill maset og latt det bli en positiv overraskelse for aksjonærene den dagen det evt skjer.
500 mill blir et forstyrrende element ved hver rapportering. Det betyr jo ingenting. De må ha fokus på å drive ting fremover og skape verdier på sikt.

5 Likes

Mitt inntrykk er at det er akkurat der ledelsens fokus ligger

100% enig. Det som skjedde i årsskiftet 22/23 var absolutt ikke bra. Hadde nok kjøpt meg opp i Elabs hvis det ikke hadde skjedd, men tilliten til ledelsen er for lav for øyeblikket. Det at vi har hatt noen meget spesiell hopp i aksjekursen rett før nyheter er heller ikke tillitsvekkende…

1 Like

Mitt inntrykk er at de har bra produkt som egner seg til å videreutvikle. De har hatt en god strategi som de har klart å gjennomføre. De er veldig gode på patenter og har en god pantentfamilie.

Synes selv de har litt for mange opsjoner og er ikke sikker på om de er potte tette.

Alt i alt er de fortsatt mitt favorittselskap på Oslo børs, som skyldes at jeg anser det som nesten 100 % at vi får tre DI i løpet av 2024 og mest sannsynlig i løpet av vinteren. Vanskelig å vite når kursen kommer til å gå. Tror ikke vi kommer til å se kursen under 20 noen gang etter de tre andre pc-levrandørerene kommer med DI.

1 mill aksjer på 16,50. Regner med dette er avtalt omsetning.
Hva leser vi utav det? Noen i styret/ledelse som selger?

Ser ut som Cipriano AS

Elliptic Labs New share capital registered

Elliptic Labs Signs Expansion Contract with Existing Smartphone Customer

2 Likes

Ikke få kontrakter de signerer :clap::clap::clap:

1 Like

Det som forundrer meg er at i et normalisert mobilmarked og med mange flere kunder enn for 2 år siden, så ser det vel ut til at man kanskje går mot samme omsetning, ca, for mobil i 2023 som i 2021…i realverdi (korr for USD/NOK og for inflasjon) er vi da kanskje 20-30% ned i 2023 vs 2021. Kan ikke forstå annet enn at det betyr massivt prispress pr enhet.

Iflg Statista var globalt mobilsalg i 2021 1433 mill enheter, 1395 i 2022 og est 1340 i 2023. Dvs en nedgang på kun 6%. Hvis ELABS har opprettholdt markedsandel og vi sier at det er 10% nedgang på de modelltypene (prismessig) de er inne i, så burde vi hatt NOK-oppgang på 10% bare på valutaen. Og hvis det ikke er inflasjonsjustering av prisene, så er det prispress. Jeg antar at ELABS faktisk har vunnet markedsandeler, og da er det enda mer prispress.

2 Likes

Tidspunkt er viktig - 3 i 2024 er jeg usikker på. Vi fikk en melding i slutten av des 2022. Så en ca somme 2023 (husker ikke helt)…hva var mnd for den 4.? Kontrakt på konkrete maskiner “normalt” 9-12 mndr etter generell avtale? Eller gjelder disse 9-12 mndr fra info om maskinkontrakter til lansering? CEO viser også til at ting tar lengre tid enn de hadde trodd - 12-18mndr kanskje. Ser gjerne noen godt begrunnede logikker for ca NÅR vi kan vente LAUNCH (og start på penger inn for fastprisdelen) for hver av de 3 PC-produsentene som vi hittil kun har hørt 1 ting om…enterprise agreement på generell basis.

Jeg er veldig usikker på når vi får PC-er fra andre enn lenovo inn på markedet. Tydelig at dette tar tid å forhandle som det ble skrevet i siste rapport. Jeg har tatt ned egne forventninger betraktelig mtp nye pc aktører og lansering her. Hva som er årsaken skulle vært artig å visst. Ikke mye som tyder på «panicking».
Så får vi se da,fler som tok uttalelsene fra webcast som kun disclaimer. Jeg er ikke der. Jeg tviler.

Angående smarttlf var vel Xiaomi veldig på vei opp i 21 og solgte mye da. Vi er nok ikke helt der idag,selv om forskjellene på totalsalg er små som du viser til.

Ref disclaimer rundt lansering med nye OEMs er min forståelse etter samtale med CFO at flere laptop modeller (ikke nødvendigvis med Elabs sensorer) har blitt utsatt/kansellert fra lansering pga høye lagre. OEMs ønsker å tømme lagrene for eldre modeller før de lanserer nye. Min tolkning av dette er at det gir en viss usikkerhet rundt når modellene Elabs har signert lanseres, så det er ikke skrevet i sten.

Jeg tror av denne grunn at man fint kan være ute av denne aksjen en stund uten større risiko.

1 Like

Jeg ser for meg at flesteparten av de store OEMs lanserer/viser frem nye maskiner i forbindelse med CES-messen i januar 2024. Blir overrasket hvis ingen av de inneholder Elabs tech egentlig ettersom kontrakter ble signert i desember 2022 (13mnd mellomrom).

Jeg har også siktet på Q1 i forhold til når jeg tror vi får flere laptops.

For å være klar så var dette mtp tiden som har vært. De sier jo på presentasjonen at de har bekreftelse på lansering i 2024 med nye OEMs og at de forventer dette. Men med det jeg tolker som en liten disclaimer siden ting endrer seg i dagens marked

1 Like

Du kan sikkert har rett, jeg har vurdert det litt annerledes…at når 2024 åpnes med mulighet for at rentetoppen er nådd, for at sentralbankene om ikke lenge starter kutt pga at infl faller og ikke pga krise i økonomien (fortsatt moderat arbeidsledighet), da kan vi få mer fokus på “nye muligheter” for tungt diskonterte små Tech-bedrifter med interessant risk/return. Fortsatt mye kapital på sidelinjen, med evt større trygghet på at 2024 blir et bra år rentemessig og risikomessig, kan vi få en vridning mot høyere risiko i flere porteføljer. Betyr at også ELABS kan stå på menyen for noen. Dersom vi får positive meldinger fra CES så kan det være en trigger. Derfor har jeg valgt å ta opp eksponeringen litt ved flere anledninger de siste månedene - ved større kursfall og/eller ved de-risikinger av caset. Ikke sikkert at det bare er salgstall/bunnlinje som vil trigge vesentlig fokus-endring. Vil gjerne ha med meg rykket opp til 20kr, og det kan komme raskt og uten reversering gitt gunstige omstendigheter. Om det blir i Q1-24 eller noe, evt mye senere, det er en annen sak:)