Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Vil du si at det er plausibelt å se for seg at man fakturerer for et predefinert antall enheter ved lansering, for så å etterfakturere pr. mnd basert på shipped units?

Det er ikke snakk om fakturering , men kontantstrøm. Når du fakturerer anses det i de fleste tilfeller som inntekt. Da bygges fordringene dine opp mot kunder, og når disse betales regnskapsføres dette inn på bank og fordringene reduseres. Pr q3 så skylder kundene rundt 70mill(husker jeg korrekt?) og dette har over tidligere perioder blitt inntektsført. Det kan jo se ut som om de fakturerer ved shipping og får betalt ved faktisk salg til sluttkunde. Er det derfor fordringene bygges kvartal eller kvartal?

IMG_9328

«Build-up of current assets reflecting upcoming payments from customers.» Så 86 mill. i følge Q3-rapporten.

Elliptic Labs Announcing Launch on HONOR X50 GT Smartphone

3 Likes

Det faktureres selvsagt kun 1 gang for samme objekt. Der hvor det er noe forskuddsfakturering, for et fast antall enheter, vil det etterfaktureres for overskytende i tilfelle det selges mer enn det avtalte beløp. KUNDEN til mobilprodusentene er ikke telefonbrukerne men distributører som typisk er enten grossister (som selger til flere butikk-kjeder) eller til de største butikk-kjedene hvor det selges direkte til dem. Jeg har ikke noe umiddelbart godt svar på hvorfor utestående er så høyt ift omsetningen. Alt som ligger inne i utestående er allerede fakturert og inkludert i rapporterte tall.

Sakset fra SamsHare på Shareville

Er vel bare å benke seg foran skjermen onsdag 10.1 kl 23: CES 2024,
Keynote Conversation med Qualcomms CEO, Cristiano Amon.

“Highlighting how we will interact with our devices in the AI age”

Sendes direkte her: https://www.youtube.com/watch?v=gBIbmKrJ5cs

Sneak-peak: https://www.youtube.com/watch?v=Q4fHHcIonbI

… og tilbakeblikk fra 25.10 med Laila om launchen på Snapdragon X Elite: https://twitter.com/EllipticLabs/status/1717258611435753798?s=20

3 Likes

image

Prøver meg på en liten sammenstilling av rapporterte assets.

Det er jo utvilsomt en oppbygning av “other non-current assets” og “other current assets”.
Er det rett at current og non-current er hhv. fakturert og spikra avtaler som enda ikke er fakturert?

Ser nå at “other non-current assets” må bestå av “deffered tax assets”(72 mill.) og “right to use assets”(20 mill,), Så fremtidig redusert skatt på inntekt og utlån av enten folk eller programvare?

Deferred tax assets er skattemessig verdi av fremførbare tap. Forhåpentlig blir det bruk for deler av dette “tax asset” i 2024.

1 Like

Kan disse seamless-funksjonene være Elabs-tech? https://www.youtube.com/watch?v=OB9w8iY9DCg

Jeg tviler på det. Dette er en Samsung til Samsung feature. Jeg tenker heller dette er løsningen som benytter elabs teknologi.

3 Likes

Ting skjer. Enig med staylong. Ser ut til å måtte ha nyere Samsung tlf for å få denne featuren. Tenker at Elabs tilbyr de største pc produsentene det de ønsker gjennom sin mer fleksible løsning. Det blir meget interessant å følg med utover året.

2 Likes

Veldig interessant! De som er partner med Qualcomm passer jo meget godt med Elabs sine kunder. Virker som om man er partner av Qualcomm vil man måtte være Elabs kunde. Så det at Qualcom ikke har fått med flere av de andre PC leverandørene er mulig noe av grunnen til at det ikke er design wins utover lenovo.

Ser man listen av Qualcomm partnere er jo alle Elabs kunder/Partnere?

“Alongside leading manufacturers such as Xiaomi, ASUS, Honor, Lenovo, and OPPO”

5 Likes

Bare jeg som er litt overrasket over at det ikke har vært et SoMe-pip fra Elabs eller Laila fra CES? Er Elabs representert der med ansatte i det hele tatt?

De kunne f.eks. snakket varmt om Lenovo eller Qualcomm …

Har forstått at de ikke er representert i år.

Følger selvsagt spent med på om det er noen meldinger på morgenkvisten fra ELABS under CES. Ser fra flere artikler at OEMs presenterer nye Laptops (og andre devicer) under CES. Men er det slik at de presenterer produkter som lanseres i markedet de kommende månedene, og at dersom det er ELABS tek i noen av produktene så meldes dette først (av ELABS) ved markedslansering (fra OEM) og ikke under CES hvor produktene vises frem? F.eks så presenterer Lenovo flere Yoga laptops som har markedslansering i april

Fort som det ikke kommer noe før markedslansering ja. Tror ikke det kom noe fra de andre før markedslansering i alle fall.

Liste over nye Lenovo modeller:

Også litt omtale i Kapital (dog gammel):

Elliptic Laboratories: Både Oliver Pisani i Carnegie og Petter Kongslie i Sparebank1 Markets trekker frem denne aksjen. Kongslie fremhever at selskapet har fått tre av de fem største laptop- produsentene og to av de fem største smarttelefon-produsentene på kundelisten. Videre forteller han at selskapets marginer – 100 prosent bruttomargin – er så høye at dette i seg selv kan trigge oppkjøp fra en større aktør. Han mener selskapet ikke vil være på børs i 2025 hvis det leverer som forventet. Pisani fremhever blant annet selskapets unike teknologi innen kunstig intelligens samt de nevnte avtalene.”

4 Likes

I lys av CES 2024 er jeg veldig spent på hvilken posisjon de faktisk har der ute. Jeg har ikke gått veldig med lupe på nyhetene fra Dell, HP, Asus osv,. men utifra litt googling klarer jeg ikke finne spor av Elabs blant disse.

Opplever jo selv at tiden flyr fortere enn noen gang innen Tek, og spesielt AI. Finnes det bedre og billigere løsninger nå? Har det blitt et helt annet game på kort tid?

Hvis det er slik at Elabs blir en preferert HPD-leverandør på Seamless og Snapdragon X Elite, så tror jeg dette går veien så det ljomer. Men de er ikke nødvendigvis de eneste som kan levere. KAN det være vi overvurderer ekstasen til Laila rundt dette?

Jeg er fortsatt godt lastet, men skuffet over total stillhet ifbm. et av verdens største tech-event – hvor AI er hovedfokus. Nå må vi ha litt mer kjøtt på beinet snart. Snau måned til Q4.

AI eller ikke, så må det jo være en grunnleggende teknologi i bunn med sensorer som senser omgivelsene. AI alene er jo ikke verdt noe uten en slik teknologi. Og enn så lenge virker det ikke som det eksisterer noe som kan konkurrere med ultralyd