Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

4 Likes

VELDIG spent på hva vi får vite rundt Seamless på torsdag!!!

Elliptic Labs: Svenn-Tore Larsen elected as new Chair

1 Like

Er det pensjonstilværelsen som lokker, eller rigges det mot exit?

Han fyller 73 i år, så mulig det. Vært styreleder siden 2007. Lenge det.

1 Like

Det er lenge. Men han er også største aksjonær i selskapet. Blir spennende å se om Elabs nærmer seg et infliction point, eller om ting tar enda lengre tid…
Er jo spennende med det som rører seg rundt seamless + største aksjonær kvitter seg med primærinnsider-stempelet.

Sitter folk stille over tallene?

Jau. Føler det er litt bingo mtp. resultat og utvikling framover. Dessuten regner jeg med noe telefon-inntekter for q4 pga. overgangen fra forhåndsbetaling til etterskuddsvis fra og med q4 ‘22.

:grin:

https://x.com/pgwahlen/status/1757656998865227898?s=46&t=Qh-u4KTtHedLZYsTNVHE_w

Enig mtp bingo. Det virker å være ingen forventninger til dette kvartalet. Kursen tilsier forhåpentligvis at det ikke bør være så stor nedside, såfremt omsetningsmål ikke blir flyttet igjen eller Tore Engebretsen bestemmer seg for å lempe ut litt aksjer.

Jeg har heller ingen tro på at det kommer ut masse juicy info vedr. seamless.

Elliptic Labs Q4 2023: Setting the market standard and shaping the future of AI Virtual Smart Sensors

Fra Q&A: Viktig å få med seg at Laila sier de vil KUN lansere med EN ny PC-leverandør i 2024!!! Videre velger jeg å tro at hun bløffer når hun svarer at man ville kunne nå 500mill med kun Lenovo og telefoner.

1 Like

SB1 tror ikke på 500 i 2025, varsler nedgradering av sine tall og forventinger til ELABS:

• Elliptic Labs (-): Earlier today, Elliptic Labs reports its 4Q23 figures, which from quarter to quarter is a black-box to be honest (timing on smartphone and laptop license revenues and swings from milestone payments). Nevertheless, revenues came in at NOK9.6m vs. our NOK25.4m estimate and consequently, EBIT landed at -NOK22.7m vs. our -NOK8.9m estimate. Despite better than feared FCF from working capital release (-NOK4.4m vs. our -NOK10.6m estimate), we note that the cash balance at the end of the quarter stand at NOK115.6m (somewhat better than our NOK107m estimate). This compares to a trailing 12m cash-burn of NOK68m or 1.7x years of run-way given the trailing 12m performance. Consequently, with huge swings in earnings and timing effects on revenues, we see increasing risk of the need for the company to raise equity. Still, the company reiterate its 2025 target revenue of NOK500m with 50% EBITDA margin. We see that if the company reach its NOK500m target revenue, the EBITDA margin will be +50%, but we do not believe in 500m in revenues in 2025 and argue this needs to be pushed out in time (we currently model with revenues of NOK187m in 2024 and NOK393m in 2025). We are likely going to lower our estimates for 2024 and 2025 (but are not able to quantify by how much as of now), and before any estimate changes we have a Buy recommendation and NOK25 target price.
3 Likes

Da blir det billigere inngang

Kreativ overskrift fra FA :sweat_smile:

Jeg bet meg også merke i at CEO Laila uttalte at de KUN kom til å lansere med en ny PC-aktør Ila 2024(utover Lenovo). Ikke iht forventning(les: skuffende) gitt tidligere kommunisert 12-18 måneders «implementeringstid» før første launch gitt at PC-kontrakt nummer to og tre ble signert desember 2022 samt nummer fire juni 2024. Ting går riktig retning, og spennende med seamless, men ting tar virkelig tid. De snakker om topplinjevekst i 2024, men ønsker ikke å si noe om bunnlinje(eller EBITDA) for 2024. Dette sammen med kun launch på en ny kunde gjør meg noe skeptisk til hvor stor topplinjeveksten kan bli, men selvsagt kan jo innhenting i PC-markedet akselerere og/eller lanseringer ned Lenovo/en annen aktør bli større en forventet.

Lenovo selger vel ca 1/4 av alle nye laptops på planeten. Så er man inne der så er mye vunnet.

Problem 1A før ellabs er at de har kommet med guidninger over lang tid som etterpå vist seg vare helt feil. Så fortroendet er ikke der og blev ikke bedre idag. Snarest motsatt.

2 Likes

Spm som ligger og ulmer hos meg er at forrige kvartal ga Laila 2 stk info:

1. 12-18mnd til launch for de 2 som signerte i des 2022
  2. “disclaimer” på spm om det var garantert at alle 3 nye ville bli fakturerbare kunder - da svarte hun at det var faktisk ingen garanti for dette.

Kan det bety at når det tar over 2 år fra signering for en av de 2 - at det faktisk ikke blir business på denne? Er dessverre en mulighet…det er litt for mye rart “bak buskene” her og derfor er også SB1 ganske så skeptiske til den type guiding som ELABS bedriver - og som også gjør det svært vanskelig å være analytiker (og investor)!!!

Får vi vite hvem seamless kunden er? Sa hun ikke at de som skulle lansere i 2024 skulle lanseres med seamless??

Det er det samme spørsmål og tanker som ligger og ulmer hos meg. Sentiment i markedet er ikke topp, og selv om man ser tidlige tegn til bedring påvirker dette nok timeline ift at PC-aktørene kan bli mer avventende og konservative ved implementering av nye løsninger. Det skal jeg la være usagt i og med at jeg spekulerer, men samtidig gir disse uttalelsene litt vaklende tro på 12-18 mnd perspektiver nevnt av Laila.

CEO Laila sier at de er godt rigget, inkl tilnærming nåværende kontraktspartnere. Som de selv sier er ikke spørsmålet «if» men «when», men det siste kan jo være så mangt. Jeg merker meg at CFO lager en merkverdig kremtelyd(ta dette med en klype salt) når CEO Laila nevner launch med en kunde utover Lenovo i 2024. Forsnakkelse ift finansielle perspektiver og tidligere storytelling? Jeg har ikke svaret men har tatt ned eksponering i dag