Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Dette stemmer ikke. «Disclaimer» var på om de vil lansere med ny(e) PC-produsenter i 2024, noe de for så vidt bekrefter også i dag

Hun nevnte dette ved to ulike anledninger i presentasjonen, så tviler på at det var forsnakkelse

Sitter nå igjen med et relativt godt inntrykk etter presentasjonen. De la flere ganger vekt på at det ikke er et spørsmål om ‘hvis/om’, det er et spørsmål om ‘når’. Ingen dramatikk i mine øyne. De har litt vanskelig for å time markedet, men det er forståelig nok med tanke på at det er kundene som selv bestemmer utrulleringstakten.

2 Likes

Kanskje upresist formulert fra min side. Mente ikke forsnakkelse fra CEO Laila sin side. Tenkte mer i retning av om CFO helst skulle sett at hun ikke sa det ift kommunikasjon om økning topplinje i 2024 og hvor mye det da er sannsynlig at man kan øke med(hvem vet). Uansett kun spekulasjon fra min side som ikke fører noe sted så lar det ligge der.

Utfordringen er dersom “når” blir om så lenge at det blir behov for emisjon i mellomtiden. Enhver investering måles i annualisert avkastning. Venter man 5 år på en dobling er det bedre risikojustert avkastning i høyrenteobligasjoner - og ikke minst i en rekke andre aksjer med stor utbyttekapasitet og flerårig høykonjunktur (product-tank bl.a.). Alt har sin alternativ-pris!

1 Like

Jeg forholder meg til hva ledelsen sier og spekulerer ikke noe videre. Jeg skjønner at omsetningsmålet har måtte skyves på ved et par anledninger. Klimaet er hardt. Se nå bare på NOD. Vi kommer tilbake til en normalisert hverdag igjen. Selskapet selges ned i dag på litt skvetten retorikk fra analytikere, samt lave kvartalsinntekter sett i mot foregående kvartaler. Vi er sikkert alle enige om at 500mill i 2025 ikke er priset inn, selv om vi sikkert er uenige om de kommer til å realisere det målet. Jeg skjønner din bekymring om at ting drar ut i tid, men ELABS er vel en alt eller ingenting investering. Min tilnærming er fortsatt at dette er god risk/reward, men anerkjenner risikoen.

1 Like

Stay long, stay strong!
Dette var ikke noe “katastrofe” rapport. Det var ingen forventninger til noe store greier og guiding fremover urokkelig. Det harde klimaet er vi midt oppi med høy inflasjon er velkjent, på samme måte som vi kjenner til at det ser ut til at markedet flater ut på bunnen. Å kaste kortene utifra denne kvartalsrapporten gir ingen mening.

Enig. Tryggere på Elabs i dag, enn i går. Ser ikke bra ut på papiret med lav årsinntekt så nærme 2025. Men dette kommer til å eksplodere.

At Laila og Holmøy plutselig skulle være eksperter på Q-presentasjoner hadde ikke jeg forventet. Jeg har tillit til at de får til dette.

Hva tenker du om fremdrift i laptop-vertikalen? Av de fire OEMs de har kontrakt med., så er det eksisterende og en ny OEM de forventer noe fra i 2024.

For min del var det en skuffelse, og viser at de har dårligere grep om denne vertikalen enn jeg trodde. Kun min tolkning, synes det lukter jug når de melder guiding.

2 Likes

Ja, dette har gått mye senere enn forespeilet i et par tre år nå. Men på den lyse siden kommer det en til og det med seamless. Kursen er jo på et lavmål. Kan ikke se at denne skal langt ned. Sitter med cash i tilfelle vi ser 12/13 tallet igjen. Sb har kursmål 25 med mindre omsetning og resultat enn elliptics egne mål. Jeg tar gjerne imot en dobling innen to år med liten risiko for at vi skal lavere enn 12.

SB varsler at de skal ta ned sine estimater og senke kursmål etter dagens Q.

Så det nå, men bare sannsynligvis. Håper/tror ikke det blir mye.

De sier jo selv at det tøffe markedsklimaet trekker forhandlingene ut i tid

På sikt mener jeg Seamless™ er viktigere enn pressens detection.
Den senare kan løses på mange andre måter. Men hvis Seamless kan bli defacto-standard, på samma måte som Blåtand blev det, så blir det liksom en “winner takes it all”. Og elabs kan vare en slik spiller som kan få det till, ettersom man ikke er en stor aktør som Apple, Samsung eller någon kines. Så alle kan liksom acceptere dette (kanskje også apple, på lang sikt). Elabs har også kontakter med flere store chips-tilverkere, hvilket er en klar førdel.

1 Like

Q4 og helårs 2023 samt veien videre: Jeg ser usikkerheten som skapes rundt fremdriften til ELABS og det faktum at eneste kvantitative guiding er 500/50%+ i 2025. Et tidsmessig historisk sett svært bevegelig mål. Ingen kvantitative mål for 2024. Q4-tallene uten milestone payments ga heller ingen mulighet for å «kalkulere» hva som er inkludert. At man med 17 PC-lanseringer i 2023 og 60% helårsvekst i mobilinntektene, likevel ikke helt når opp til totalt sammenliknbare tall for Q4 2022, er grunnlag for å ta noen sjetonger av bordet – for noen. Og kjøpsmulighet (en av flere?) for dem som anser det som overveiende sannsynlig at 500 i 2025 vil nås. Eller sitte stille.
Det er fristende å anta at minst 2/3 av inntektene i Q4 var fra mobil (2/3 dvs 6 mill representerer under 1/5 av 2023 mobilinntekter og det virker som om størstedelen av disse er per-enhet-fakturert). Hvorfor da nesten usynlige PC-inntekter med 17 lanseringer i H1-2023? Antagelig er det bare ett svar, og det er at «milestone»-faktureringer har inkludert forskuddsbetalinger for praktisk talt alt volum i 2023. Det kan vel da også være at forskuddsbetalingene ikke er totalt brukt opp i 2023, slik at disse vil tildels videreføres inn i 2024. Uansett er jeg overrasket over at det kun ble 29% oppgang i fakturert PC-aktivitet i 2023 vs 2022, hvor det kun var lansering av 1 enhet. Mulig da at noe av 2022-faktureringen («milestones») omfattet lanseringer tidlig i 2023….den totale mangel på forklaring av hva som skjer (pga konfidensialitet blabla) gjør det viktigere med en viss form for guiding for 2024. Nå er den begrenset til «solid inntektsvekst i 2024» i tillegg til en muntlig uttalelse om at man er «well funded for the growth to come». I tillegg holder man på «on track to deliver on 500 in 2025» mens det så sent som medio juli 2023 ble guidet at det fortsatt var mulig å nå 500 mill i 2024, selv om det var varslet at det også kunne skje først i 2025. Et løpende villsvin? Vi sitter fortsatt på toget, men er usikre både på hastighet, retning, motorkraft, destinasjon og ankomsttid. I sin presentasjon sier CEO at «our growth journey has grown from IF to WHEN» når det gjelder å nå 500-målet. Jeg skal ikke overtolke dette siden CEO har en rekke merkelige uttalelser over tid, men hun antyder jo faktisk at det fortsatt var et «IF» og ikke «WHEN» for bare kort tid siden!! Dvs at det er først NÅ at man er SIKRE på at man en eller annen gang faktisk skal nå 500 millioner i årsomsetning. Jeg håper det bare er en klønete og malplassert formulering? At det ikke er slik at det er først NÅ at CEO er SIKKER på at 500-målet faktisk SKAL bli nådd….en eller annen gang i fremtiden. Denne nyoppnådde tryggheten kan kanskje baseres på at hun ser at man forventer å ville lansere (dvs er ikke 100% sikre) med ytterligere EN PC-leverandør i 2024 («we expect to launch with a new in addition to Lenovo in 2024), samt at produktspekteret er breddet ut med løsninger patentert alt i 2015. Seamless sies det svært lite om, hva gjelder å indikere inntjeningsmuligheter i tid og volum, annet enn at vi vet at det er signert et prosjekt med en PC-leverandør som vil integrere noen komponenter fra seamless i en løsning. Launch = ? Det er fristende å anta at det er Lenovo dette gjelder, gitt lang samarbeidstid og at andre bruker svært lang tid bare på å lansere på basisproduktet. Det gjelder nok å ha is i magen og tålmodighet en god stund ennå. Tror jeg selv på 500 i 2025? Nei. Men jeg har ikke noe imot å bli positivt overrasket - det har blitt mange negative rapporter fra ELABS i det siste.

1 Like

Skal nok godt gjøres å ikke bli positivt overrasket fremover. Fundamentalt sett har de aldri vært bedre rigget for stickyness hos kunder og partnere med sin platform.

At tilliten til ledelsen settes spørsmålstegn ved får dere synse, hausse og baisse med på egen hånd. For egen del har jeg tro på at de klarer 2025-målet.

Tipper at Elabs ledelsen ville sikre seg da de utsatte 500 mill guiding helt til 2025. De fikk vel spørsmål om de er confident fortsatt og svarte ja,men de har null clue på å si noe om 2024.
Morsomt,ikke sant?
Veldig confident på 500 mill target i 25,men har ingen mulighet til å si noe om 2024.

Nok en gang er de nok overrasket over hvor lang tid dette tar. Hvordan kan de se denne runwayen til 500 mill på så kort tid??

Jeg er hvertfall confident på at de IKKE vil nå 500 mill i 2025.

Men akkurat som de ville blitt tilgitt 2023 guiding,så vil de nok bli tilgitt 2025 guiding dersom de kommer close.

Men for min del skal de komme veldig close for å bli tilgitt(over 400 mill med over 50% ebitda margin).

1 Like

Skal jeg ukritisk “tenke på noen tall” på den optimistiske siden så er det omsetning 150 mill i 2024 og 350 i 2025, 500+ i 2026. For 2024 blir det nok veeeeldig back-loaded. Q1 blir nok elendig gitt at man har forhåndsfakturert noe i 2023. med de stygge brillene på kan 2024 også bli (like) under 100 mill om alt fortsetter like tregt.

1 Like

Dette blir veldig omtrentlig,men gitt info fra q4, så bør Elabs lansere på totalt 200 pc modeller i 2025 for å være i nærheten av målet. Det stemmer nok at mye forskuddsbetales(så de må komme i 26).

Alternativt må salgs volum øke,eller seamless ta en passelig andel.

Vi vet jo at seamless pris-settes som HPD,så et alternativ kan jo bli:
40 modeller seamless
130 modeller HPD
10-15% salgsvekst
60-80 mill smartphone

Er dette realistisk? Ikke særlig spør du meg mtp hvor seint det går med lenovo(godt forklart av Barcelona over(pc vekst 23 vs 22)).

1 Like

Ikke glem denne inntektsmuligheten som ble nevnt så sent som i q3 rapporten:

“Looking ahead (…) additional revenue will come from operating system and chipset partnerships embedding our AI Virtual Smart Sensor software as a standard”

4 Likes