Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Ryktes at Carnegie nedjusterte fra 28 til 25 og opprettholdt kjøpsanbefaling. Noen som vil dele analysen?

Har Kongslie i SBM1 komme med sin oppdatering nå?

intet fra SB1 ennå

Jeg syntes Barcelona1986 rammer meget rigtigt.

Det er vanskeligt at have 100% tillid til ledelsen og troværdigheden virker vel ikke særlig høj oven på to negative justeringer til guiding…

Men alligevel er der noget “hvad nu hvis” der spøger - og på Q4 præsentationen fjernede Laila flere gange “hvis (if)” og erstattede med “hvornår (when)”. Samtidig fastholdte de guiding for 2025 og gentog på Q&A at de er “confident” omkring 2025 guiding. Så de fastslog vel egentlig at de når guiding i 2025 :slight_smile:

Så er vi tilbage til tilliden til ledelsen… Men hvis det heller ikke går denne gang (i 2025), så må de genoverveje deres strategi, og så er tilliden til ledelsen og selskab vel lig 0.

Et par gode børsmeldinger om laptop launches vil være rart og hjælpe lidt på vej - og jo før jo bedre.

Skjønner jo at flere sliter med tilliten til de, gitt historikken.

Men samtidig klarer jeg ikke se at de nå spiller SÅ høyt UTEN at de er sikre på at det skal gå. Det er jo som å be om trøbbel og brenning av investorbruer. Og tap av eget ansikt.

Men, mulig jeg er naiv?

Jeg er lige så “naiv” som dig Steve1 :wink:

Jeg kan næsten ikke tro at de 3. gang heller ikke kan/vil/må ramme guiding - eller i det mindste tæt på. Hvis de ikke rammer vil det være så stort tab af troværdighed og ansigt, så det vil være meget svært at komme tilbage fra.

Helt grundlæggende er det vel også bestyrelsen der står for skud, da de sætter de overordnede mål/guiding for selskabet. Så er det op til direktionen at ramme og kommunikere omkring mål/guiding.

Jeg sidder med endnu - naiv eller ej :grinning:

Det er rart når man står i det og er gründer og/eller påvirket av denne/disse - av og til blir det en slags halleluja-stemning og man er optimister uansett og alt preller av. En ukuelig optimisme og evne til å ta slag etter slag når realitetene blir litt tøffe, og likevel fortsette og til slutt nå målet (vel, noen gjør det, andre bukker under) - slik er dette livet. Har selv vært mange år i slike situasjoner, jobbet så tett det lar seg gjøre på gründerne - ELABS er fortsatt i den tidlige fasen og kan være (er ganske sikkert tror jeg) preget av slike krefter. På godt og vondt.

Du er ikke alene…jeg sitter og sitter…ikke alltid like godt:) Tror ikke naiv er riktig ord…det er så mange elementer som er verifiserbare og som gir grunnlag for å tro og mene med rimelig sikkerhet at ELABS per i dag har et veldig interessant fundament. Så spørs det hva dette fundamentet kan bære. Det er DET vi tar en “bet” på. Og så tar vi en “bet” på at det ikke dukker opp seriøse, store, kapitalsterke aktører med enda bedre nettverk i bransjen…som plutselig har alternative løsninger som er interessante for nåværende og potensielle ELABS-kunder.

Kjøper de gode refleksjonene og erfaringene dine :+1:

Samtidig kommer det til et punkt det tipper helt over på troverdigheten til Laila og co. Det er her jeg sliter med å tro de er villig til å ofre denne . Derfor tror jeg de har god kontroll.

Alternativt leker de butikk.

Bestemt gode refleksioner og jeg køber også ind på dem.

Jeg kan ikke afvise, at der er efterhånden er noget psykologi indblandet i min investering. Som der skrives, så tager man slag på slag, men leder efter det positive, og bliver ved at tro (håbe) :slight_smile:

Men når man kigger så nøgternt som muligt på casen, så er der et godt fundament, og så må vi se om vores “bet” holder.

Lenovo leverte kvartalstall i dag. Oppløftende vil jeg påstå. Er tilbake i vekst YoY. Miljø og krabonnøytralitet er i fokus.

3 Likes

Var veldig mye fokus på AI og, nesten hver slide snakket om AI pcer, der meste nok handler om å kjøre ai modeller på pcn. Men tenker at elabs teknologi løftes frem som en av flere viktige AI funksjoner

2 Likes

Liker godt denne fra dagens Lenovo-rapport:

“Lenovo has a unique opportunity to develop a fully unified AI experience that spans users’ digital ecosystems, including PC, tablets, and smartphones”

7 Likes

Denne børsmeldingen kom 27.2 i fjor. Kan vi vente oss at det ligger en Lenovo melding på blokka til neste uke?

February 27, 2023

Oslo, Norway – Elliptic Labs (OSE: ELABS), a global AI software company and the world leader in AI Virtual Smart Sensors™, is announcing the launch of the 100% software-only AI Virtual Human Presence Sensor on multiple Lenovo ThinkPad X and T Series laptops. This launch covers the Lenovo ThinkPad

Jeg tipper ja.

1 Like

Ikke umulig. Den meldingen kom på åpningsdagen av MWC23, der Lenovo presenterte nyheter.

Lenovo ser også ut til å ta grei plass der i år, gitt all promo i forkant.

1 Like

Da krysser vi fingre for en finfin melding på mandag :crossed_fingers:

Ja. Kanskje både Lenovo og Honor :wink:

Virker som CEO har trua i alle fall. Fra LinkedIn tidligere i dag:

“AI is set to revolutionize the PC industry! According to Canalys, AI PCs will drive the refresh cycle, with over 50% of PCs being AI-capable by 2026. Our friends at Lenovo have presented an interesting outlook on this trend in their latest financial presentation. Elliptic Labs is also making strides in this area with our AI Virtual Smart Sensor Platform. Exciting times ahead for the PC industry!”

3 Likes

Jeg syntes det er rart aksjen er priset så lavt rett før ett slikt event. Skal ikke mange positive meldinger før sentimentet snur og vi er på vei mot 20 igjen. Benyttet selv muligheten, må laste når andre er usikre

1 Like

Det viser vel bare hvor få som følger aksjen i detalj - og som evt posisjonerer seg ifm mulige positive nyheter. Det var åpenbart en mix av nykjøpte aksjer og skuffede “gamle” investorer som har solgt seg ut og/eller ned (tatt ned risiko) i etterkant av en reelt sett skuffende Q4-pres som ga uhyre lite forklaringer ift HVORFOR salget i Q423 ikke var bedre enn i Q422 tross 17 lanseringer PC vs 1 i 2022. Og veldig lite konkret som ga svar ift veien videre med et tidsperspektiv. 500/50-målet er i ferd med å bli et spøkelse … som gjør mer skade enn gavn. Det var et slagord/hårete mål fra mange år tilbake, det burde vært begravet og man burde startet guiding på nytt på en annen måte. For min del ble 2024 enda mer usikkert (les vanskeligere å anslå oms og res) enn før Q4-presentasjonen.

3 Likes