Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Hvordan skal vi tolke dette da: Kjøper de tilbake rett over 12 kr i morgen, eller er det helt krise i leier’n?

1 Like

vi trænger snart en ny laptop launchering fra anden aktør end Lenovo .

1 Like

Ja, håper det bunner ut snart OG at vi får noe juicy news.

Føles for ille å kaste kortene i Elabs etter å ha vært med fra 2020. Men det kommer til et punkt man ikke gidder mer. Faretruende nær nå.

2 Likes

Passeta solgte ifølge listene nye 300.000…

Står det noe om hvem som har kjøpt?

Ser ut som Tonado, Nordnet og Amfibien plukket opp ca 150.000 aksjer den dagen. Merkelig oppførsel fra Passeta.

1 Like

Åslaug er livredd!!! Hva vet hun? Og hvor er innsidekjøpene på kurs under 12? Samtidig er CEO kryptisk i sine presentasjoner og trekker enhver dato-indikasjon på NÅR et visst mål kan nås. Og man gir null guiding av noen type for 2024 utover sterk vekst eller noe slikt. Intet om svart ebitda, ikke noe. Enten forsøker de å skjule at det går langt dårligere på konkrete områder enn de vil snakke om, eller så har de veldig dårlig kommunikasjon med sine 4 topp-6-PC-OEMs. At de sniker inn nytt nivå på konkurrende HPD HW USD 1.0 vs 2.5, som jeg oppfatter som dramatisk, uten å engang kommentere det, det liker jeg dårlig. Har sendt noen høflige spm til CFO vedr nevnte presentasjon, men derfra er det tyst som i graven. Mobil går bra, mange aksjonærer på forumet jublet over et Q1 med mye mobil. Mente det var knalltall og kursen skal opp. Men mobil forsvarer ikke 12kr pr aksje…selv om man hiver ut alt annet og kutter kostnader 50%+. 12% markedsandel mobil etter 8 år med salg. SB1 mener de må nå 20% av PC-markedet for å forsvare 20kr på PE 20.

2 Likes

Hvis man leser flaggemeldingen under 10 % fra Passesta, så kan man enkelt regne seg frem til at de solgte ca 408k mandag og tirsdag denne uken, det betyr at de kommer til å stå med ca 108k salg i morgendagens liste også.

De kjøper ikke tilbake. Se på opsjonshistorikken…hvor mange har beholdt aksjene de har fått tildelt i mer enn 2 uker? Disse folkene ønsker ikke mer økonomisk eksponering mot Elabs-aksjen nå. Og få har ønsket å ta risikoen tidligere. Historisk langt flere innsidesalg enn kjøp.

Åslaug redd? Har vært med en stund i dette markedet, og hvor ofte opplever du at ansatte som innløser opsjoner ikke tar gevinst med en gang? Her måtte Åslaug tydeligvis gå i tospann med Klovning som skulle ut med 300k siden de har rutiner å gjøre dette via meglerhus og hun endte opp med ett lite tap.
Nå er opsjonene ute av verden og Passesta har gjort ett blokksalg, mitt tips er at vi har sett en foreløpig bunn.

3 Likes

Åslaug tok ikke gevinst, hun ville bare unngå tap. Veldig forskjellig fra Klovning som hadde strike ca 10 mot Åslaugs 13.3 (ca). Derfor kommentaren. I tillegg hadde hun langt færre opsjoner enn Klovning, så for hennes del kunne det kanskje vært enklere å bla opp og sitte litt og satse på en gevinst, men det skjedde ikke.

Det at de selger samtidig og til samme pris viser at dette var koordinert og planlagt. Det var vel da naturlig å legge inn en stop-loss rundt kjøpsprisen. Eller så ønsket de ta gevinst med en gang som heller ikke er uvanlig. Tenker derfor ikke det er noen større dramatikk rundt akuratt dette. Det hadde vært mer dramatisk hvis noen insider plutselig begynte å selge «gamle» aksjer.

Barca du har sagt det samme i nærmere 2 år nå. Kanskje du rett og slett har fått nok tegn for denne aksjen? Hittil har det gått som du har skrevet

Det har bølget litt frem og tilbake - risk/reward-messig - etter den siste runden med analyser i etterkant av Q1 og ny info i presentasjonen, herunder det faktum at det ikke kom noe PC variabelinntekt i Q1, ble jeg vesentlig mer bekymret. Så ja, jeg er nok nær et sted for å kaste kortene - iallefall en god del av dem - men helst ikke på 11- eller 12-tallet. Helst ikke på 13 heller…har GAV på 15-tallet. Synes dessverre usikkerheten i caset har steget betydelig i det siste, og i min verden har penger en tidsverdi - jeg kan ikke vente 3 år på 500. Om 3 år kan også konkurransebildet være et annet.

Bare selg det du har, det går bra😂

Fra “Utslitt” på Xtra-investor:

Iflg meldingen 24. mai ble det utstedt totalt totalt 436.998 aksjer, hvorav 333.333 ble tegnet av innsidere. Den 29. mai ble det tilført ca 400k aksjer til DnB, som åpenbart hadde ordre om å selge aksjene. Disse ble da solgt de nærmeste dagene. 300k av aksjene ble tegnet av Espen Klovning til kr 10, så han hadde en pen gevinst på salget. Åslaug Tveiterås solgte imidlertid sine aksjer på omtrent samme kurs som innløsningskursen, og siden opsjonene er en del av lønnen, ble det dårlig belønning for henne. Men det er å håpe at det massive salget fra Passesta og opsjonsinnløsningen nå er over, og at vi kan få normale tilstander igjen. Normale tilstander med det som Elabs skaper, bør gi grunnlag for kurser opp mot 20. I det korte bildet.

3 Likes

Dette med SnapDragon og evt launch for Elabs er viktig fordi hvis det er tilfelle at disse blir meldt av Elabs i juni, da er man i gang med kontrakt nr 4. Og da vet vi også at milestone for kontrakt nr 4 er blitt betalt i fjor, til ca 1 mill kroner per maskin i snitt for de 30 maskinene i kontrakt nr 3 og 4 til sammen. Dette ville være en veldig dårlig indikasjon på forventet salg per maskin (ikke 2 mill enheter x 5 kr men mye, mye mindre). Så denne gangen håper jeg faktisk IKKE på noe juni-launch på kontrakt 4.
Når det er sagt, støtter historikken at det ikke kommer noe nå. Elabs har meldt totalt 5 launches for kontraktene nr 2 og 3, i hhv 2023 og 2024. Elabs har meldt “launch” (ikke “shipping”) mellom 1 og 5 dager etter Lenovos pressemeldinger i samtlige tilfeller. Så rart om det skulle være noe forskjell nå. Som tidligere påpekt så betyr ikke “launch-melding” at maskinene nødvendigvis er for salg snarlig. De to blokkene med maskiner som vil gi variabel-inntekter i 2024, ble lansert hhv 27/2 og 12/5. Lenovo påfører alltid NÅR disse er tilgjengelige for salg i sine meldinger, noe Elabs også kunne gjort, men det gjør de av en merkelig grunn ikke. Viktig info. Februar-bolken ble først tilgjengelig for salg i juli, mens mai-bolken faktisk ble klar for salg kun dager etter meldingen. Altså bolk nr 2, meldt 2 1/2 mnd før bolk nr 1, kom i markedet 2 måneder før februar-bolken. Hvorfor viktig? Da vet vi at i snitt ble de 17-18 maskinene tilgjengelige fra og med juni 2023. Og at det da gikk (minst) hhv 8 og 10 mndr uten at de hadde brukt opp fast-kvoten som var ca 1.4 mill per maskin. Dvs salgstakt på i underkant av 2 mill kroner det første året. mot forventet 4 millioner gitt lavsyklus 800.000 enheter i snitt per PC per år i 2023, og 5 kroner - gir 4 mill. Dette er helt sentrale størrelser å følge når man går videre. Vesentlig under 5mill per maskin per år gjør jo regnestykket lite attraktivt.

1 Like

Dette føyer seg inn i en rekke av uriktige påstander, og litt komisk at du fortsetter å hevde akkurat det samme som for kun noen dager siden ble påpekt at er feil. Men man mister vel oversikten når man kommer med så mye rart

Har tanken slått deg at det kan være andre en lenovo ? De kan ha andre “regler” for NDA osv

Ellers tror jeg de regnestykkene dine har alt for mange X-faktorer. Tallene er jo 100% tipping

1 Like

Hvor har har dere 5 kr fra? Laila påpeker stadig, og senest i Q1-webcast, at de får “sligthly less than HW”.

Slightly less oversettes litt mindre. Er 5 kr litt mindre enn 10.50-11 kr (1 USD)? Er generelt sett halvparten “litt mindre”? I mine øyne er halvparten “betraktelig mindre” e.l.

Så regnestykkene ser nok litt annerledes ut, selv om de ikke nødvendigvis er pene.

Edit: Måtte i tillegg spørre ChatGPT. Her var svaret …