Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Hei- usikkerheten er stor og derfor bør de som bygger modeller simulere med flere varianter. For det som jeg la ut her, skrev jeg at jeg la til grunn det som SB1 bruker og har brukt siste par årene, nemlig USD 0.5.
Jeg har simulert med forskjellige, også kr 10. Vi får stadig litt mer info som gjør det mulig å skape litt mer sannsynlighet rundt enkelte størrelser, samtidig som de kan skape mer uro rundt andre. Vi VET hva som er ca snittsalg i antall enheter per år i PC-bransjen, og kan vel anta at Lenovo ikke avviker veldig fra snittet. Eksempel på simulering: Hvis man legger inn 10kr, så ble det fakturert “milestone” for kontrakt nr 2 på ca 2.2-2.6 mill enheter - for 17 (18) modeller = max 150.000 enheter per modell, hvilket er under 10% av det faktiske snittvolumet i svake 2023. Så blir da spm…da de inngikk avtalen i april 2022, var dette det de avtalte? Eller avtalte de kanskje 1/5 av det som ble volumet i et svakt år til kroner 5 — ikke vet jeg, det er opptil den enkelte å gjøre sine vurderinger. De 5kr kom altså fra SB1 og er en av mange tall jeg har simulert med, men valgte å bruke et “kjent” tall fra en som har hatt anledning til å ha flere 1-1 samtaler med CEO. Videre kan vi vel vente at en pris vil variere over tid, avhengig av konkurransesituasjonen. Den var iflg Elabs USD 2.5 low-end i 2022-2023 og 1.0 nå. Har nok vært en glidende nedgang om det ikke er noe nytt i HW-markedet.

Jeg vil sette pris på at du påpeker hvor det er uriktig mht kort tid mellom pressemelding fra Lenovo og børsmelding fra Elabs. Jeg kvalitetssikret 2024 på nytt i dag siden jeg har blitt kritisert for å presentere noe feil. Jeg kan selvsagt ta feil, men da vil det hjelpe meg stort at du viser hvor du finner noe annet, kilder etc. Her er min kilde: Press Releases - Lenovo StoryHub en link jeg fikk fra @gronnis

Jeg har kun sett på Lenovo hittil. Tallene mine er ikke 100% tipping, det er mye bransjetall og regnskapstall. I tillegg er det noe som heter “kvalifisert gjetting” som kan være bedre enn ingenting bare man har kontroll på forutsetningene. Inputs og ideer har jeg hentet fra pressemeldinger, statistikker, andres analyser etc. Hvis alt er tipping så burde jo ikke SB1 og Carnegie ha gitt ut en eneste analyse på Elabs, for de tipper jo bare de også…ikke sant? USD 0.5 per PC, 0.05 per mobil, 10.5% markedsandel PC i 2024, og 20% i 2025 - fra SB1.

4 Likes

Finnes flere eksempler.

X1 carbon gen 12. Pressemeldt av Lenovo 14 desember, først meldt av Elabs 5 mars.
X1 2-in-1 gen 9. Pressemeldt av Lenovo 14 desember, først meldt av Elabs 27 mars.

Du finner det på lenken du selv har lenket til

1 Like

Med så mange ukjente faktorer blir resultatet lite verdt, men jeg setter pris på dine forsøk(som kan stemme også). Liker at noen prøver og sette tall på de som skjer. Dette som er gøy med slike forum. Keep it ut !

Du har rett revisor/sensor, hva med de andre 28 modellene, hva sier sensuren der? Strøket der også? Eller har de passert slik at jeg har klart 28/30 og får ståkarakter?

Takk. Hadde håpet på litt bredere feedback generelt på forumet ifm gode diskusjoner rundt hvordan forbedre / øke sannsynlighet i estimater etc. Derfor la jeg ut noen innspill og en god del data. Så ser jeg at det er noen hakkespetter her som stort sett er ute etter “finn en feil og hakk løs” fremfor å komme med konstruktive innspill (gjelder ikke deg). Så da blir plutselig motivasjonen for å dele og “dialogere” noe lavere.

4 Likes

@Barcelona1986 setter stor pris på dine poster og at du tenker kritisk rundt caset! :+1::+1: Du og @eplesaft kompletterer hverandre på en rar måte :joy:

4 Likes

Du hevdet at Elabs ikke var i Lenovos nye PCer basert på at Elabs har meldt 1 til 5 dager etter samtlige av Lenovos pressemeldinger, og at du også har kvalitetssikret dette. Da er det vel ganske konstruktivt å påpeke at dette ikke stemmer

Tenker at det bør være takhøyde for både kritikk og kritikk av kritikken.
Alt i alt er postingen her på Elabs forumet av høyt nivå. veldig kontruktiv og informativt med krydder av spekulasjoner. Det kan man ikke si om alle…

2 Likes

Kan forstå følelsen du sitter igjen med, spesielt når du har lagt ned utallige timer i Elabs, både den siste uka – og de siste årene!

For egen del setter jeg veldig pris på dine informative og reflekterte innlegg. Du er meget oppegående på børs, tek og Elabs! Og ingen tvil om at det lett blir et ekkokammer hvis det bare er fryd og gammen.

Så må det nevnes at jeg opplever noen av innleggene dine den siste uka har hatt en overvekt av mye svartmaling og katastrofe-spekulasjoner. Absolutt berettiget at det ikke skal være rosemaling i Elabs om dagen, men har litt feelingen av at det pushes “unødvendig” i verste mening med noen av dine spekulasjoner/konklusjoner. Det er min opplevelse i retrospekt. Så kan det kan være piggene mine er litt ekstra ute pga. skjøre Elabs-tider.

10 Likes

Playing with the big boys

Takker for innlegg Barcelona. Men tror Elabs har et veldig lite volum enda. De har vel bare thinkpads foreløpig og det mangler ganske mye på at de er i alle thinkpads. Tror lenovo selger ca 12-13 mill thinkpads i året. Si Elabs har 60-70% av alle thinkpads. Da burde de vel kunne være i 7-9 mill thinkpads i år.
Men dette kan godt være for optimistisk. Bare en gjetning fra meg.

3 Likes

Tydelig at salget er over nå vel?

1 Like


OK kjøpere av posten til Passesta

1 Like

jeg syntes bare det er vildt, at de kun er inde i Lenovo efter at ha signet med toppen af poppen.

Hvorfor kommer der ikke udrulning fra andre producenter ? ←

1 Like

Timingen bestemmes ikke av Elabs, og markedet har vært crap i lang tid.

Audun sitt fond Disruptive Opp handler gjennom Bank Pictet…

6 Likes

Takk for info, kan brukes til å leke litt med tall. Hvor sikker er du på disse tallene (kilder, slingringsmonn…? Hvis riktig så er ThinkPad en litt “daff” serie ift salg/enhet vs snittet av de andre. Ligger i så fall et stykke under snittet. Hittil i år har Lenovo lansert (ex Towers, Tablets) ca 50 maskiner hvorav ca 30% er ThinkPads (kvalitetssikrerne mine kan nok gi de helt korrekte tallene, fint om de kan presentere også for 2022 og 2023). Hvis TPene utgjør ca 25% av TOTALEN på ca 70 mill enheter solgt (inkl Tablets m 10+ mill og ca 1 mill stasjonære), er vi på 17-18 mill enheter. Hvis de selger ca 12-13 mill enheter i året tyder dette på at ThinkPads er en serie som selger betydelig lavere enn snittet: Hvis 12.5 mill enheter er det (basis 70) 57.5mill andre. Jf tidligere oppsett over lanseringer pr år, hvis vi i dette eksempelet bruker 70, snitt 1 mill enheter pr år pr modell for alle, så utgjør ThinkPads ca 12.5/70=18% av enheter solgt, på 25% av modellene. Resten er da 82% på 75% av enhetene. Snittsalg pr ThinkPad i dette scenariet = ca 720k/modell/år, resten er ca 1.093k. Det kan vel se ut til at Elabs har over 2/3 dekning i ThinkPads, heldigvis, iallefall hittil i 2024. De bør vel komme inn i noen av de andre seriene etterhvert. Gaming er en stor serie, vet ikke hvor viktig det er for gamers med HPD. Yoga-serien er stor, ThinkBook noe mindre, IdeaPad etc. (alt i antall lanseringer). Etc. Vi har maskiner med Chrome opsys, hvor det var en PoC en gang.

2 Likes
  1. oktober 2022 feirer de 200 mill solgte thinkpads.
  2. januar 2015 feirer de 100 mill.
    Dette gir ca 13 mill enheter solgt i året. Klart det kan nok ligge rundt 15 mill nå,da trenden har vært oppad.