Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Solide kjøpere som bør berolige markedet.

Tenker det samme. Blir en spennende uke.

15+ kan virke fornuftig for de neste par årene. Dvs 20%+ av Lenovos salg. Hvis ELABS tar 70% av dette har de 10+. Dette er ca halvparten av hva SB1 legger til grunn for 2024 om man kun ser på ett år. NB - i et “steady state” scenario hvor ELABS “selger” like mange enheter hvert år, og levetiden er 2 år, så vil 10 mill tilsvare 20 mill inntektsgenererende enheter. For 2025 legger SB1 til grunn at ELABS må ha inntjening fra 40mill enheter for å nå deres kursmål 20kr. og 300mill kr i salg. For at dette skal nås må det nok gires opp ganske vesentlig utover de kontraktene som p.t. er inngått dersom vi tror at kontrakt 5 og 6 er for 2025-lansering. Inntjeningsmessig (årlig bokført) må man huske at mye (hvor mye?) tas til inntekt kanskje 6-12+ måneder før maskinene er i markedet.

Er det noen som har datoer for nye pc-lanseringer som kan potensielt inneholde Elabs-tech?

  1. Juni
1 Like

Ja, som Kalleklovn skriver; 18. juni lanseres det mye stort på tvers av OEMs med nye Snapdragon X Elite. I tillegg kommer Dell og Acer med sine versjoner i juli.

Her er litt mer oversikt: These are the first Snapdragon X Elite laptops, shipping June 18

Absolutt ikke gitt at Elabs er med i noe av dette, men vi får krysse fingrene.

3 Likes

NOK fortsetter å holde seg svak. Litt svakere så langt i Q2 vs Q1. Det er bra for Elabs som har inntekter i utenlandsk valuta om mest utgifter i NOK.

Om elabs skulle bli shippet på noe annet enn Lenovo, må det ikke komme en kontrakt i forkant av selve lanseringen? Altså en i forkant og en ved selve lansering? Så med andre ord kan vi ikke forvente noe den 18 eller dagene etter?

Sykt nice å kunne gruse kursen med investeringsselskapet, så man kan plukke litt til gunstigere pris på privaten…

3 Likes

Den der var faktisk veldig godt å se, selv om det er peanuts vs. Passesta. Da er det ikke HELT krise i Elabs-sjappa iallefall. Kanskje heller mer krise i Passesta …?

2 Likes

MÅ vel ikke nødvendigvis komme i forkant, da det kan ha vært bakt inn i første kontrakt på et eller annet vis? Men ja, det er vel mest sannsynlig. Noen her som vet om det komme i forkant?

Helt ærlig har jeg ikke særlige forventninger til at det kommer noe den 18., men overrask meg gjerne.

1 Like

De har jo POC med 4, så teoretisk kan det komme en melding om shipping av x modeller når som helst. Slik jeg har forstått det🧐

De har ikke POC med 4, de har signert kontrakt med 4 etter gjennomført POC. Finnes uansett avtale med Lenovo så derfra kan det shippes på nye modeller. Hva som må signeres mer med HP, Dell, Asus/Acer (Ja min spekulering i hvem de har avtaler med) er jeg ikke sikker på selv.

3 Likes

Såvidt jeg husker ble det ikke meldt “contract #1” for den første maskinen med LENOVO som kom alene. Denne var kanskje en del av rammeavtalen som ble inngått, et slags pilotprosjekt vil jeg anta. Andre aktører kan ha helt andre måter å forholde seg til info på.
milestone for maskin nr 1 ble ikke meldt (var vel uansett lavt), mens milestone for kontrakt nr 2 ble varslet og d.s. for kontrakt nr 3 (og kanskje nr 4 hvis disse ble bokført i samme kvartal, evt er ikke nr 4 milestone bokført ennå). Venter milestone for kontrakt nr 5 og 6 i Q2 eller Q3 (2025-lanseringer). Også for kontrakt 4 hvis ikke bokført ennå.
Juni er måned nr 18 etter signering med PC-kunde nr 2. Juli for nr 3. Jf tidligere 9-12 mndr fra avtale til “expansion contract” som så ble forlenget til 12-18mndr.

I går lanserte Apple funksjonen “Iphone mirroring”. Dette er identisk som hva Elabs Seamless kan gjøre slik jeg har forstått det. Synes det er veldig moro hvis norske Elabs er de som gjør at apple sin virkelige fordel historisk blir vasket vekk. Regner med at det ikke er elabs her ettersom det ser ut til å kun virke mellom apple-enheter per nå, men på sikt må de utvide funksjonen til andre produsenter om de skal være konkurransedyktige tenker jeg

Kjøpt jevnt og trutt på privaten.

6 Likes

Han må tenke bunnen er nådd. Jeg lastet opp litt på 11,92 idag selv. Håper å ha truffet, for er alt for tungt lastet nå

3 Likes

Thanks. Ikke lett å finne fasit, nei.

Når jeg løftet blikket litt, så er det jo nærmest krise hvis ikke Elabs er med i en eneste av X Elite-versjonene som rulles ut i juni og juli. Elabs flagger AI for alt det er verdt, og namedroppet X Elite – som er en stor AI-satsning. Om ikke noe Seamless, så i alle fall HPD.

Men igjen; blir ikke overrasket hvis uteblivelse, slik ting har utviklet seg. Merk: godt lastet, men småbekymret (og gjentagende :wink:)

2 Likes

Ja, det vil overraske veldig om Elabs uteblir totalt fra alt det som er forventet i kommende måneder. Jeg tar det som et positivt tegn at vår venn Ramirez har lastet litt opp. Tenker at om han visste det blir no news/bad news for neste halvår hadde han vel heller ventet med å kjøpe? Det hadde jeg gjort i hans sko i hvert fall.

Han vet nok ikke mer eller mindre enn noen av oss - håper jeg - det er snart et halvår siden de gikk ut av styret … og fhv styreleder er vel såpass proff vil jeg tro at han ikke deler evt innside selv med sin CEO