Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Jeg har sett mange innlegg fra deg i flere selskaper. Fellesnevneren er at du er skeptisk/negativ til alle aksjepapirer hvor jeg har sett innlegg fra deg.

Har du noen selskaper du virkelig har troa på, eller er strategien å baisse litt her og der?

3 Likes

Vil jo ikke si Laila & co har solgt inn at det kommer breaking laptop-news med det første, så vi kan vel – sånn sett – ikke arrestere de om det ikke kommer noe på tirsdag.

Men som nevnt tidligere, så mener jeg det er litt illevarslende om de ikke er med på NOE av det som kommer til uka. Blir uansett sittende rolig i båten, da jeg ikke orker å selge på dagens kurs. For målet kommer til å nås. Etterhvert.

4 Likes

Tror hverken det er behov for flere produkter eller kunder her og nå. Det de trenger er å få shippet ut PC’er med deres tekonologi, vi aksjonærer må ikke bare se gulroten, vi må lukte og etter hvert smake på den. Når PC-meldingene kommer vil hver eneste melding øke optimismen og “de-riske” caset. Se på mobil for eksempel, det er var stor stars når de første meldingene rullet inn, nå bryr folk seg knapt. Ironisk så blir jo mobil-meldinger mer eller mindre tatt i mot negativt i dagens marked, da man forventer PC.

Nei, jeg deler ikke helt din tankegang her altså. Kursen kan helt klart gruses, men tviler på at fallet kommer utfra det du argumenterer for.

2 Likes

Den er vel litt gruset allerede? Har ikke akkurat høydeskrekk her.

2 Likes

Svakere krone er bra for Elabs. Noen som har kontroll på hvor mye av utgifter som er i NOK?

Motorola lanserer i alle fall sin Razr 50 flip serie 25.6 - Den hadde IB i 2023, så dersom de er fornøyd bør den ha IB i 2024 :slight_smile:

1 Like

Det eneste som ikke er NOK er vel ansatte på salgskontorene ute og tilhørende driftskostnader, kanskje noe tech-utstyr-innkjøp (investeringer). Uten å sjekke org.kartet - ca 3/4 NOK er vel ikke helt galt.

Tenkte rundt det selv. Kronen er litt svakere i Q2 vs Q1 så det er i hvert fall i positiv retning.

1 Like

Spennende om det kommer noen shipping news denne uken.

1 Like

Får håpe det kommer børsmelding i morgen.
Men om det ikke gjør så tar jeg det med knusende ro. For det har vist seg gang på gang at Elabs (etter kontrakt) har børsmeldt i etterkant. Kursmål / media / til dels forum er støy. Hører på hva ledelsen sier. Pri 1. siste år/mnd. har vært å få overtaket på mobil, noe jeg føler de har klart. Pri. 2 er å gå hardt inn på laptop (de har allerede levert software til De som er soleklart ledende på laptop (Lenovo).
Jeg har nok å på meg «Elabs brller» når jeg leser og ser nyheter «overalt». Jeg har trua for år 2024 - 2028. Har ingen hast. Forholder meg til det firmaet utleverer. Men viktig med konstruktive innlegg & prøve seg på regnskap, det er interessant. Har selv lastet opp siste dagene Passeta har solgt unna. Lykke til alle sammen!

5 Likes

Du skal Lige ha med i din ligning at med tiden øges også risikoen at teknologien forældes .

Markant

Starter i pluss, men det blir vel kortvarig “glede”. Må bare se bort fra kurs, men klarer ikke la være :fist_right: :unamused:

Dette er fort en repetisjon av 2023 med tanke på kurs. Den bunnet ut i mai, for så å stige. Noen uker forsinket i år.

Så kan man jo spørre seg om det har vært de-risk de siste året eller om caset har blitt mere usikkert….?

1 Like

Trodde jeg prikket bunnen på 12 blank, vurderer å doble men får vel se an litt til. Fryktelig tynt volum. Synes denne er billig uavhengig av kortsiktig newsflow.

Caset har væl blitt mer “sikkert” i den meningen at Elabs får inn mer penger enn (jeg hadde)= ventet på mobiler, medan det blir alt mer oppenbart at de store inetkene fra PC ikke blir så store.
Så, litt annen fordelning, og betydligt mindre omsettning totalt sett. Kanskje kan man gå i null eller gjøre en symbolisk vinst i år. Jeg syntes Q1an var positiv med avseende på mobilisdan, mye bedre enn jeg trodde.

Det spørs om man skall chanse på at de får det til, eller rædde hva som reddes kan før det går helt ned til noen få kroner, dvs det som selskapet er vert idag. Dagens kurs er helt basert på forhoppninger. Ikke på substans. Det er jo ikke umulig at det lossner og de kommer sikkert å få inn litt mer penger fra PC. Kan de få en vinst på 50-100M og økende trend under 2025 så forsvarer det dagens kurs. Men det veit vi ikke før utgången av 2025.

1 Like

Ja, q1 var bra i forhold til mobiler. Og spørs jo om EL ikke burde tatt mer betalt for mobilene. Elabs teknologi erstatter jo fysiske sensorer og skaper dermed større muligheter for nye designløsninger. Dette er ikke et like kritisk verdiforslag for pc. For Pc er det nok seamless sensor som vi får håpe kan generere inntekter. Virker jo ikke som om denne lanseringen er langt borte…. hvis den i tillegg kommer med en annen produsent enn Lenovo (HP?) hadde det vært gull. Er helt sikker på at dette vil snu om ikke så lenge. Frem til vi kommer dit, må vi holde oss til masten….

Er det noen som har prøvd en enhet med teknologien deres?

Aksjen bunnet på høyt 10-tall primo mai 2023, holdt seg rundt 11 og sluttet på 11.10 så sent som 5. juni. Har sett på hva som fikk aksjen opp av gørra fra og med juni 2023:

5/6 launch motorola (aksjen slutter på 11.10)
uten nye meldinger går aksjen ca 30% på en uke (etter 1 mnd ganske flatt på 11-tallet) - litt merkelig? 12.6 sluttkurs 14.38.

16/6 ONBOARDING new PC - oem (top 6), den fjerde aktøren

19/6 PoC med “top PC oem” … “…to unleash advanced user experiences”…“frictionless user experiences across its complete product portfolio”…“these devices will anticipate the user´s intention and goals…” [DVS antar dette ikke er Seamless, neppe noe som er blitt lansert so far…]

19.6 Expansion contract Xioami Smartphones

3.7 “Large expansion contract agreement” , senere henvist til som kontrakt nr 6 med Lenovo, og også senere annonsert at det gjelder 6 enheter, så da var det kanskje ikke “LARGE” contract, men en mix av bergensk og amerikansk storkjeftsyndrom nok en gang? Uansett, dette er den siste ekspansjonen som har vært kommunisert med Lenovo, og det bør vel ligge en ny en underveis nå veldig snart. Det kan være en trigger, men da kan den ikke bare være “large”, den må være XXX Large.

6/7 Launch Honor…

10/7 Onboarding av NY Smartphone-kunde

13/7 Q2 med stor milestone-betaling PC inkludert, NOK 33mill oms vs ca 10 mill Q2/2022.

Dette var en svært god dose med positive nyheter på kort tid, og de som plukket i forkant, tidlig juni, før kursen plutselig ble presset opp 30% uten offentlige nyheter, og som deretter “sold the news” (som dessverre har vært beste oppskrift i Elabs siste årene), er blant de få som tjener penger på denne aksjen). Blir det reprise neste tiden frem til Q2? Risk/return vanskelig å forholde seg til for undertegnede, er veldig usikker på PC-inntektene i Q2. Som tidligere nevnt BØR det komme milestone knyttet til kontrakt nr 3 enten i Q2 eller i Q3. Frykter at variabel-inntektene fra PCene som har vært ute 9-12 mndr i markedet ikke er på et nivå som jeg hadde ønsket å se dem på … som er årlig inntekt 4-5mill per modell.

Dersom Q2 isolert skal kunne bidra til positiv stemning og sterkere priser på aksjen, tror jeg at vi må se at resultatet blir en god del bedre enn Q2 året før. Da kreves det nok en milestone-betaling av OK størrelse 50/50 for at den kommer i Q2 eller Q3 tror jeg. Skulle vi havne godt under Q2/23 så blir det kanskje trangt i døren igjen. Exit-døren. Så kan vi håpe på noen positive inputs vedr bekreftelser på “sikre hendelser” i H2 som vil kunne bidra til å nærme seg de 150++ mill som analytikerne i SB1 og Carnegie har lagt til grunn (uten at de vel vet noe mer enn andre her). P.t. ser det ut til at ELABS har ca 7+% av PC/Laptop-markedet basert på antall modeller, kan være noe lavere i omsetning (ca 25% av Lenovo-modellene, Lenovo har igjen 25%+ av totalmarkedet), basert på at ELABS har nærmere 20 modeller er aktivt fakturerende på gode volumer i markedet.

2 Likes

Rekord Q1 og ned kraftig.

Det var pga ikke noe PC - og det er jo PC som skal drive “caset” - slik sett forståelig.

1 Like