Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Når du nesten alene selger ned en aksje fra 14-8kr og til og med må blokkselge til Fredly sier det seg selv at det ikke er frivillig, imo.
Men, folk får tenke hva dem vil :sweat_smile:

1 Like

For at jeg skulle få kjøpe under 10kr (og de enda heldigere på 8-tallet)

Selvsagt er det frivillig. Er jo nesten ikke gjeld i selskapet, og hvem skulle da tvinge selskapet til å selge? Men hvorfor de gjorde det på denne måten er, og vil sannsynligvis forbli en uløst gåte. En teori som har vært luftet her er at Tore kom i klammeri med resten/deler av styret og ikke minst med Laila, og at han derfor gikk av og som styreformann og “straffet” selskapet med å selge aksjer. Det har kostet han dyrt, så vet ikke om det heller er en troverdig konklusjon.

Høres smart ut når han velger å beholde 5% av aksjene i selskapet… :joy:

Det er trolig ikke et ønsket nedsalg av elabs aksjer. Business-folk bryr seg om cash flow, ikke gjeld. En så kraftig gjeldsanering tyder på problemer som krevde drastiske grep for å løse.

1 Like

Hører man gjennom episoden virker det opplagt at han var nødt til å selge.

Hva snakker du om «ikke gjeld». De hadde 301 millioner i gjeld til kredittinstitusjoner i 2022, som har sunket til 82 mill i 2023. Aka. har de nedbetalt 219 mill i gjeld fra 2022 til 2023.

Ref. evt. misnøye: CFO har sagt de er forundret over Passestas salg, men at det fundamentale er uforandret. Såvidt jeg forsto var det ingen dramatikk bak Engebretsens styre-exit.

Denne teorien var en persons helt løse påstander uten å ha fremlagt noe som helst kredibelt til å backe det opp. Tar det like seriøst som Se og Hørs vanlige sommersladder

Hvorfor skulle CEO i Passesta da kjøpt selv på privaten

Har de virkelig sagt dette? Ikke likt dem, i så fall å uttale seg slik.

Mener å huske at noen skrev de var litt fortvilet over effekten det hadde på kursen.

Jeg vil virkelig ikke si det var løse påstander. Det var en del spekulasjon da kursen raste pga nedsalget til tidligere styreleder. Denne personen (som jeg tror du sikter til) var også en av de som allerede i forbindelse med tidligere styreleders avgang helt tilbake i februar spekulerte i mulig kommende nedsalg i og med at han trakk seg på en brå måte. Virket i hvert fall slik for flere…selv om han hadde vært med lenge.

Det som er bra med dette forumet er at folk greier å skrive kritisk om aksjen selv om de eier.

Tar gjerne imot noen bedre argumenter enn «en del spekulasjon» fra en person som du viser til som har slengt rimelig mye rundt seg.

Det ble jo bl.a. snakket om at Passesta med vilje tapte mange titalls millioner som hevnaksjon mot CEO

Må være lov å spekulere i dette forumet. Dette var en av flere mulige årsaker som ble nevnt, hvorav den ene om trolig kommende nedsalg viste seg å stemme på en prikk.

1 Like

Dette er ikke “offentlige” uttalelser, men fra en telefonsamtale med Holmøy da det sto på som verst under 10kr.

Ja, de var forundret og virket fortvilte, siden det rett og slett ser bra ut for Elabs om dagen. I mine øyne forståelig reaksjon …når det fikk så store konsekvenser for kursen (les. aksjonærer)

2 Likes

Helt ærlig, så var kursnedgangen en gavepakke for oss som har fulgt aksjen og har stor tro på den!

5 Likes

Ja, hvis man hadde midler til kjøp :see_no_evil: Jeg har alt i Elabs fra før.

2 Likes

Et godt bevis på at kursen er kun påvirket av kjøp og salg, og ikke hva selskapet faktisk leverer.

Men få håpe på at det fundamentale gjenspeile seg på kursen over tid.

2 Likes

Nå blander du inn gamle tall fra 2022. Passesta solgte sine NOD i 2023, og satt ved årsskiftet 2023/2024 med samtlige av sine Elabs-aksjer med en kostpris på kr 5. Totalgjelden ved det årsskiftet var bagatellmessig målt mot verdiene.

Du får finne fram kalkisen på nytt, ass.

Hvis det var til meg så må du fortelle meg hva din kalkis sier. Min sier at de hadde bokført verdi av anleggsaksjer på kr 126m og bokført verdi av omløpsaksjer på kr 63m. Omløpsaksjene var Elabs, og hadde en markedsverdi på det tidspunktet på kr 228m, altså en merverdi på kr 165m. Totalt hadde de altså aksjer for kr 354m, og målt mot det vil jeg kalle en gjeld på 82m for bagatellmessig.

1 Like