Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Det kan jeg prøve på. På Selskapspresentasjonen s.18 ligger bil ikonet under paas platformen. Ceo nevnte også healthcare + farming som 2gen (platform) satsning i podcasten over (pust og hjertefrekvens er for meg helse)

Her er en generell kort og enkel video som beskriver Machine Learning (ML), Time series og prediksjoner.

Viktigste her er å få riktig og nok input (data) for å gjenkjenne mønstere og unormaliteter samt prediktere fremtidig adferd.

Kun fantasien som setter grenser her, men et eksempel for automobil kan f.eks være hjertestans eller unormale pusterytmer (panikk) i en tesla parkert i 50 varmegrader i Texas. Dette oppdages som en unormalitet og varsles videre til f.eks politiet eller automatiseres som en varsling til “tesla sentralbord” som fjernstyrer og skrur på aircon…

3 Likes

Et interessant aspekt når det gjelder hardware vs. software: Hardware-leverandørene må justere prisen ift kostpris på den fysiske sensoren. Som i linken under. Nok et argument for hvorfor software vil være å foretrekke for produsentene.

Hentet fra selskapets egen Twitter-konto @ellipticlabs:

«W/consumer electronics upping the # of hw-sensors they use, suppliers struggle to meet demand, upping costs w/aggressive terms. @EllipticLabs avoids this, replacing hw-sensor needs for presence, proximity & gesture detection w/sw-only Virtual Smart Sensors»

Takk! Slik jeg forstår det da må Elliptic selv hente inn dataene for ML på plattformen, og dermed er dette ikke i hvert fall like relevant for smarttelefoner/laptop…

Interessant å lese om Google sitt eget “radar-prosjekt” som kalles “Project Soli”. De har altså satset på en miniatyr-radar som fyller mye av de samme behovene som Elliptic Labs teknologi.

Teknologien har blitt jobbet med i minst 5 år, og den ble først tiltenkt bruk i smartklokker, men høsten 2019 ble den introdusert i smarttelefonen Google Pixel 4.

I oktober 2020 lanserte Google den nye Pixel 5, denne gangen uten radaren, med begrunnelse at radar-teknologien ble for dyr. Nå skal det sies at Pixel 5 var en mer mid-range utgave både når det gjaldt ytelse og pris, men det må uansett ha vært et nederlag for selskapets eget radar-prosjekt at radaren ikke ble videreført. Googles hardware-sjef Rick Osterloh uttalte imidlertid at teknologien ville bli brukt i fremtiden, men spesifiserte ikke at den ville komme tilbake i fremtidige smartphones. I artikkelen under fra 30.09.20 spekuleres det i at den kan bli brukt i en Nest termostat.

Det hadde vært interessant å vite mer om rekkevidden på Elabs sin sensor.

Det kommer sikkert an på kvaliteten på høyttaler og mikrofon som benyttes og hvilke forhold de benyttes under, som bakgrunnsstøy, osv.

AI benyttes sannsynligvis for å filtrere ut bakgrunnsstøy i signalet.

Det er en besnærende teknologi med uante bruksområder. En kan f.eks. tenke seg å bruke stereoanlegget eller bilstereoen som tyverialarm, eller bevegelsessensor, eller til såkalt romkorreksjon i dyrere Hifi-systemer. Her kan det jo også brukes lyd hvor man før har brukt lys, f.eks fjernkontroller til diverse dingser, osv.

Kan blinde folk benytte en Elabs radar for å varsle om farefulle objekter?

Kan den f.ek. brukes til ansiktsgjenkjenning om det brukes flere sende- og mottakerpunker?

Spørsmålet er hvor eksklusiv teknologien er. Hvor vanskelig er det for andre og større aktører å gjøre noe lignende?

Det er kanskje det springende punktet når det gjelder denne aksjen.

Uansett er nok Elabs ledende på denne teknologien for øyeblikket, noe som gjør den til en klar oppkjøpskandidat for giganter som vil skaffe seg et forsprang.

Så denne skal opp dette året etter mine beregninger. Den er fortsatt godt under emisjonskurs. Jeg kjøper meg opp, men stol ikke på meg.

Den må analyseres veies opp mot andre alternativer.

Som alltid.

1 Like

Veldig interessant med “Project Soli” ja @anon50125742. For mobiler ser en jo at denne type radar tar opp den øvre delen av mobilskjermen, og det er akkurat en av de tingene Elliptic argumenterer med, at om deres teknologi kan også dette området benyttes til skjerm. MEN, ser at Elliptic Labs nevner radar sensor i Pixel 4 i prospektet sitt, og lurer på om de også er avhengige av slike radar sensorer for å måle pust og hjerterytme? Eller har jeg misforstått formuleringen her?
AI Virtual Vitals Sensor
Elliptic Labs’ AI Virtual Vitals Sensor detects a person’s heartbeat and breathing rates. Elliptic Labs’ Virtual Smart Sensor Platform leverages the increased granularity and sensitivity of mmWave radar hardware sensors (such as the one used in Google’s Pixel 4 smartphone) to offer the AI Virtual Vitals Sensor. The complexity of detecting the micro-movements of a person’s breathing and heartbeat is solved by the Company’s AI and signal processing expertise. The AI Virtual Vitals Sensor makes lives safer and healthier by enabling standard mass-market devices like smartphones, laptops, IoT, and automotive cabins to accurately monitor a user’s vital signs.

Det kan være dette som gjør at Google står på partnership lista i presentasjon? Om de samarbeider på utviklingen akkurat på dette området. Det virker hvertfall som det har skjedd en del utvikling på dette også allerede.

Lurer også på en del tekniske detaljer @Graaspurv, f eks om det kan bli “kollisjoner” om det er flere PCer i samme rom med samme teknologi, eller om de er avhengige av spesielle høyttalere for å kartlegge rom eller gestures (altså om enkle høyttalere bare vil kunne detektere tilstedeværelse/presence eller nærhet/proximity)? Men vil jo anta at f eks flere enheter i samme rom er noe de har tenkt på, og at det klarer å legge unike moduleringer på de enkelte enhetene ettersom de også tilbyr sikkerhets/security og tilkobling/connection sensorer over UL. Så har valgt å tro at de rett og slett har utviklet ett produkt som jeg rett og slett bare må godta at er for avansert for meg å forstå, akkurat som jeg fortsatt fasineres over hvor fort Shazam kan oppdage artister og låter etter kort lytting. :wink:

Når det gjelder oppkjøp synes jeg det i utgangspunktet er synd at norske selskaper selger seg ut før de har oppnådd sitt fulle potensiale og bidrar til at de største forblir størst. Mest sannsynlig vil jo også ett salg føre til at mer arbeidskraft settes til lavkost land fremfor Norge. Men jeg ser jo at som investor vil det gjerne gi best avkastning på kort tid om mange store kniver om ett eventuelt oppkjøp? Hvilke andre fordeler ser dere ved et eventuelt oppkjøp?

2 Likes

Så langt jeg har forstått så har ikke @ellipticlabs bruk for hardware-sensorer, men skal klare å gjøre samme jobben kun basert på software, så jeg tviler på at de har noe samarbeid med Google angående Project Soli. Men det er kun min tanke, da. Jeg kan jo ta feil. :wink:

Når det gjelder oppkjøp, så tenker jeg som så at ikke alle selskaper skal bli multimilliard-businesses, men har behov for større krefter for å realisere sitt fulle potensial. Jeg ser definitivt @ellipticlabs som et selskap som kunne tjent på å bli kjøpt opp på sikt, fordi det ville gitt dem tilgang til enorme markeder raskere enn om de skulle ordne alt selv (f.eks. ved oppkjøp av Intel), men det kommer jo selvsagt helt an på hva slags pris man blir kjøpt opp for. Og prising av en ny teknologi med uante muligheter tror jeg kan være en utfordring her, så dette er nok ikke noe som skjer med det aller første. Men jo flere som snuser på teknologien dems, jo skarpere blir konkurransen. Og da kan det plutselig dukke opp et bud eller to. :slight_smile:

Ser at @ellipticlabs har en stilling ute på finn.no for Computer Vision Engineer. Der står det blant annet “Our new computer vision engineering will have the opportunity to make a substantial contribution to improving our gesture experiences and the efficiency of our data collection. As you gain experience you will have the opportunity to develop your own role based on your skill set and interests.
Job requirements
Work with our Machine Learning team to develop world-class gesture classification products
Improve and maintain our camera-based system for collecting data with ground truth labels

Tolker dette til at de bruker kamera som referanse for å lære seg UL mønster for de forskjellige gestures. Kanskje det er samme måte med vitals sensor, at det sammenlignes UL mønster med data fra radar sensorer for å lære seg å kjenne igjen gitt situasjoner. Men det er mine gjetninger, så sender like gjerne en generell forespørsel til selskapet og spør av nysgjerrighet.

AI sensorene er jo ikke ferdig utviklet, men det fine er jo at SW kan oppdateres fortløpende over nett.

Selv om @ellipticlabs har bare en stillingsutlysning på finn.no, så er det lyst ut 10 stillinger på deres hjemmeside, så det er jo et selskap som er i vekst.

Angående oppkjøp for å nå sitt fulle potensiale, så ser jeg absolutt mulige scenarioer for det. F eks om PaaS (platform as a service) som @Whatsthat nevner skal legges på Microsoft Azure sky, så kunne det vært fordel å være en del av samme selskap.

2 Likes

Gjeldene strategi og målsetninger, så har jeg kun bemerket tekniske og økonomiske mål i deres presentasjoner. Hadde vært ganske greit å vite hvordan de ser for seg å kommersialisere platformen.

Jeg vil tro at lisensiering mot ulike leverandører i samme sektor vil være ekstremt gunstig hvis de besitter data for applikasjonene de tilbyr.

2 Likes

Refererte bare til deg ifm PaaS (som jeg ikke hadde kjennskap til før), ikke mtp hvor den evt kan kjøre. Beklager om det kom frem på feil måte.

1 Like

Neida, kom ikke feil frem, bare tenkte veien videre og potensiale når de er i skyen. ;)(som også kan være GCP ) :slight_smile:

2 Likes

:partying_face::wink:

Fin start på Xiaomi Mi 11 salg like over nyttår, 350 000 enheter på 5 minutter:

2 Likes

Ref. tidligere innlegg om @ellipticlabs er avhengige av andre sensorer for noen funksjoner, så svarer Laila Danielsen på det i podcast vedrørende bruk av eksterne sensorer. De kan ikke erstatte alle fysiske sensorer, men tolke data fra flere sensorer for å lage eller forbedre funksjoner.

“for ultrasound you use microphone and speakers, but we also use other sensors that are on a device, it can be a gyro, accelerometer… it can be a radar sensor. and you aggregate that data output from all these sensors and then you can sort of fuse these data together.”

“we can actually replace a physical infrared sensor, which is manufactured 1.6 billion of every year, we can replace that with just software. then we look at other markets… you know we can sometimes replace sensors and sometimes we use that sensor to make the device even smarter.”

“because we have this platform and this expertise in signal processing, and we are able to drag/collect data out of microphone and speakers to do phenomonal things. we use the same underlying principles to aggregate data from a radar sensor and we can detect for example your heartbeat or if you are breathing”

Dette er kanskje ikke ordrett, men tror det viktigste er med. :slight_smile:

4 Likes

Xiaomi på ny “svarteliste”;
Svartelistet tekselskap stuper på blandet Asia-børs - E24 Aksjelive

Mulig at dette er en kjøpsanledning da Biden sannsynligvis vil bedre forholdet til Kina…

1 Like

Trumps angrep på Xiaomi overrasker analytikere | Finansavisen
Kjøpsmulighet

Flere investorer mener nemlig at den kommende presidenten Joe Biden vil reversere avgjørelsen innen november-fristen.

– Dette kommer ikke til å bli en prioritet for Biden-administrasjonen, sier Vanessa Martinez i Lerner Group til Bloomberg.

– Denne bestemmelsen vil bli reversert før november, så vi kommer til å holde på aksjene, og ikke bare holde men også kjøpe, sier hun til avisen.

Hun sier videre at bestemmelsen ses på som et siste farvel-skudd mot Kina fra Trump-administrasjonen.

Kjøpsanledning i Xiaomi mener du?
Går fort utover Elliptic, men klarer ikke helt se hvorfor det skal ha så mye å si. Men vet ikke hvor stort markedet har vært for Xiaomi på mobiler i USA?

Elliptic Labs er som kjent underleverandør til Xiaomi. Poenget er at svartelisting sannsynligvis blir kortvarig.

Ser ut som Elliptic har kommet seg utover dagen, etter et kortvarig «dypdykk» på 8-10 prosent tidlig på dagen…

Ja, klar over det. Bare tenkte at selv om Xiaomi er den leverandøren som har tatt Elliptic sin teknologi inn i flest enheter, så er nok største markedet deres i Kina/Asia enda? Selv om de også vokser frem i Europa. Elliptic leverer jo også til mange andre.

1 Like
3 Likes