Hei alle. Takk for god analyse lenger opp i tråden Capaz, og mange andre gode innlegg. Forfriskende å se en så konstruktiv debatt. Et par kommentarer:
Samarbeidet med Infineon relatert til 60 GHz mmwave radaraen tolker jeg som mest relevant for child precense detection (CPD) for automotive. CPD er som dere sier om ikke lenge et krav borti statene og for best karakter hos Euro NCAP. Det som er fordelen med radar i dette tilfellet er at man kan se igjennom f.eks et pledd, og dermed være nært 100% sikker på å fange opp pust og/eller puls. Det dør dessverre ganske mange barn hvert år fordi disse blir glemt i baksetet. Så det er viktig å ha nær 100% pålitelighet. Ultralyd og infrarød er ikke like sikre i denne sammenheng. Videre så kan radar plasseres bak et tynt lag plast eller lignende. Det er fordelaktig for å hindre at det setter seg noe i åpningen til sensoren som gjør den blind. Husqvarna planlegger å bruke en 60 GHz radar i sine roboter og kommer med følgende ulemper for alternativene:
-
24 GHz radar: Low accuracy.
-
76-81 GHz radar: Risk of interference to and from automotive radars.
-
Ultrasonic range sensor: Cannot accurately detect obstacles.
-
LiDAR: Vision sensor do not work well under dust, dirt and strong sunlight.
-
Stereo cameras: Computational requirements too high and they do not perform well under dust and dirt.
-
Infrared time of flight: Fails in direct sunlight and it is not reliable against thin or dark-colored objects.
Når det gjelder Husqvarna sin kritikk av ultralyd så tror jeg ikke den er helt riktig for ELABS sin patenterte løsning. Den virker fra det jeg leser og ser på videoer som ganske bra. Er det forresten noen som har en telefon med “ELABS inside”? Jeg er veldig interessert i å høre hvordan løsningen oppleves i praksis og hvor treffsikker den er osv. Vurderer en Xiaomi som neste telefon for å prøve selv
Edit: Glemte å nevne at det er Infineon sin 60 GHz sensor som til nå har vært brukt i Project Soli. Så tanken er jo åpenbart også at den er relevant for mer enn automotive.