Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Vedrørende presentasjon av Elabs på Xtrainvestor på fredag 12. November kl 12:00 kan man sende inn eventuelle spørsmål til info@xtrainvestor.com

Sendingen kan sees på Xtrainvestors facebook-side ellerpå inqrate.com

2 Likes

Jeg vet ikke hva som trigget deres interesse for ELABS, men jeg ble meget nysgjerrig når jeg så Intel på partner listen før notering i fjor høst – Intel er jo tross alt den største CPU leverandøren by far innen PC segmentet. Når jeg i tillegg kunne se navn som Texas Instruments, Qualcomm, Google (Google er vel nå er tatt ut fra investor presentasjon), Samsung (lurer fortsatt på hva dette gjelder), Xiaomi osv ble jeg ikke akkurat mindre interessert…

Siden dette har de også uttalt at de samarbeider med alle de største PC leverandørene («all the biggest players! We cannot mention their names, but I think it is quite obvious»)og det har kommet inn samarbeid med Bosch, Infineon, Cirrus Logic, Cadence og Maxim. At blant annet MediaTek, AMD og arm også er på listen synes jeg er gull verdt.

Smart telefoner

I smart telefon vertikalen har det tidligere blitt antatt at ELABS har tjent rundt 1 kr per smart telefon mellom 2016 og 2020. De har nå samarbeid med MediaTek (markedsandel 21Q2 - 43%) og Qualcomm (markedsandel 21Q2 - 24%), disse 2 dekker per i dag opp mot 70% av markedet.

Og hvor stort er det globale smart telefon markedet? 1,6 milliarder per år (ut fra ELABS sin presentasjon, ser ut som det har ligget rundt ~1,5 milliarder i flere år!)! Si de hadde klart å komme inn som standard i alle Qualcomm og MediaTek telefoner – ut fra markedsandeler i 21Q2 blir det like over 1 milliard telefoner!

Nå er de riktignok ikke helt der enda, men om de kommer inn i samtlige modeller til Xiaomi (som ny enterprise kontrakt kan antyde at de allerede kan), HONOR, Bytedance, Black Shark – så snakker vi kanskje opp mot 400 millioner smart telefoner årlig …! Da regnet med 16% markedsandel på Xiaomi, antatt at HONOR klarer de 100 millionene de hadde som mål for 2021, og at Bytedance og Blackshark klarer opp mot 50 millioner til sammen (guesstimate).

Laptop

Som nevnt over har ELABS selv sagt at det samarbeider med alle de største, og i tillegg til laptop har de også startet PoC på 2 All-in-one PCer. De har samarbeid med Intel, AMD og utfordrer Qualcomm, som til sammen dekker så godt som hele (!!!) laptop markedet. Det eneste er kanskje at Apple har gått bort fra Intel CPUer, men hvor stor del av markedet som går her er jeg usikker på.

En enterprise kontrakt er allerede landet blant topp 3, og topp 3 selger alle mer enn 50 millioner laptoper per år. Market opportunity bare på denne ene er altså i området 125 (Dell 50 * 2,5) – 348 (Lenovo 87 * 4) millioner dollar! Og på denne kontrakten har kunde selv sagt at de ønsker teknologien inn i samtlige modeller ila 2023!

Da er det lett å anta at de har løst dette med alle typer CPUer (Intel, AMD og Qualcomm), siden alle leverandører hvertfall tilbyr både Intel og AMD maskiner. Det burde dermed være enklere for ELABS å integrere teknologien sin i laptoper fra de andre leverandørene, og topp 6 leverandører dekker ca 258 millioner laptoper, rundt 56,3% av markedet . Da begynner vi å snakke market opportunity på 645 – 1032 millioner DOLLAR !

Øvrig

Og dette er før vi engang begynner å se på Smart TV PoC-ene, IoT (hvor det i tillegg til Bosch samarbeid er meget spennende med ARM CPUer) og Automotive…

Kvartalsrapport

Selv tror jeg ny enterprise kontrakt med Xiaomi er undervurdert i markedet. De har begynt å levere ekstremt mye forskjellige produkter til lavere priser enn konkurrenter. Så selv om fjorårets lisenskontrakt på 3 millioner dollar ikke ble bokført før i Q4, så nevnte de den på Q3 presentasjonen, og jeg antar de vil gjøre dette i år også – og at denne er betydelig høyere enn 3 millioner dollar! I tillegg har de også signert nye lisens kontrakter med 2 andre (antar HONOR og Black Shark) i september… Jeg blir dermed MEGET overrasket om de ikke kommer seg godt over emisjonskurs etter Q3 presentasjonen!

11 Likes

Selges en del Redmi :blush:

2 Likes

Hva ser dere andre her som risiko? Hvorfor tror Carnegie at de bare vil oppnå 286 millioner i 2023 f eks? ELABS virket temmelig sikre på egen guiding på forrige kvartalsrapport…

Chip mangel - risiko eller mulighet?
Det nevnes i FA artikkel at ELABS kan bli indirekte påvirket av chipmangel og logistikk (transport), og det har jo også vært nevnt tidligere. Personlig synes jeg ordet chipmangel er noe misvisende, da det ikke plutselig er tomt for silisium, men at noen store så sin mulighet til å hamstre lagervarene under COVID, samtidig som pandemien skapte ekstra fokus på teknologi ifm hjemmekontor, video konferanser, video møter +++ som førte til en økt etterspørsel. Så chip “mangel” er i dette tilfellet egentlig at chip produsenter ikke klarer å møte den økte etterspørselen. Og hva skjer når det er økt etterspørsel? Jo, prisene går opp! Det burde da være enda mer ettertraktet med en software løsning som kan erstatte fysiske komponenter, samtidig som de kan få en noe bedre pris selv da det de erstatter øker i pris.
Så slik jeg ser det, selv om Dell/HP/Lenovo selger 25% mindre, så er det fortsatt meget god butikk for ELABS å komme inn i denne vertikalen, spesielt om de kan høyne sin lisenskost noen prosenter selv.

Inflasjon/økte renter/ økte matvare og strøm priser
Dette spøkelset har vel bidratt til mye usikkerhet i markedet allerede, og det merkes her i Norge også at strømpriser tar litt mer av kaka til den enkelte forbruker, samt at blant annet Orkla har varslet at matvare prisene skal ytterligere opp. Økte renter er dog uunngåelig, og nesten rart det kan ha vært “null-rente” så lenge. Men selv under all usikkerheten i pandemi året 2020 ble det solgt nærmere 1,4 milliarder mobiler, selv om det var mange permitteringer, oppsigelser og usikkerhet… det har også blitt mer og mer vanlig at selskaper sponser de ansatte med mobiler, så de er mer tilgjengelig også mens de er hjemme eller på ferie. De vil nok fortsette med dette, og heller flytte en eventuell økt kost til kunder som en del av inflasjonen?
Med andre ord, jeg er ikke bekymret for ELABS sin videre vekst til tross for dette… det vil fortsatt være ett meget stort marked.

Konkurrenter og falske nyheter(?)
Det har versert litt spørsmålstegn rundt at f eks Google benyttet høyttalere og mikrofon for gestures på Google Nest( eller var det home mini?), samt at Google Pixel 4 hadde en Google Soli Radar sensor som var mer nøyaktig… men ELABS har en rekke patenter som dekker bruk av høyttalere og mikrofon, og Google stod tidligere på partner listen… og Soli Radar er jo en egen chip som er forholdsvis dyr til sammenligning…
Det gikk også rykter om at Xiaomi skulle avslutte samarbeid pga klager fra brukere, etter dette ble blåst opp på blant annet et italiensk forum. Dette virket å drive ned kurs med 20%, men til tross for at Xiaomi har utvidet samarbeid og vokst videre ligger ELABS fortsatt typ 25-30% fra ATH…?
Det har også blitt spekulert i om Xiaomi kan bli bannet på samme måte Huawei grunnet at Litauen gikk ut og varslet om at Mi10 telefoner drev med sensur, men dette har også blitt tolket å være for brukstilpasset reklamer i andre analyser. Tviler sterkt på at Norge har baller til å begynne kjekle med Kina igjen, da Erna måtte nærmest ned på sine knær for å bedre forhold etter Nobel prisen som hadde surnet forholdet mellom Norge og Kina.
Personlig tror jeg dette kan slå hardt tilbake når det kan vises til økt inntjening.

Det som bekymrer meg mest på kort sikt er den manglende oppmerksomheten i media og blant investorer, samt at jeg tror mange ikke skjønner hvor avansert dette faktisk er med maskinlæring og PaaS tjeneste. Men på lang sikt føler jeg meg fortsatt meget trygg på at dette er en bra investering… selv om jeg ikke kan betraktes som objektiv, da jeg selv eier en større andel ift størrelse på egen portefølje.

Kom gjerne med innspill!

6 Likes

Angående chip-mangel:
Det må ikke bety at ultralydsensor eller IR-sensor/Lidar-sensor som Elabs kan bytte ut er i mangel, men andre ting. Dette kan bety at det produseres færre telefoner/enheter hvis man ikke løser mangelen, og prisen vil øke for produsenter og kanskje for kundene. Dvs. kan det forventes at neste års salg av mobiler er lavere enn i år?

F.eks bilprodusenter har forsinkelser på forsendelser, nesten kun pga chip-mangel. Råvaremangel generelt er også delaktig, men chipmangelen er global og påvirker mange bransjer.

Når det er sagt, kan det hende at ELABS er inne i en større andel av totalen av enheter.

Jeg tror heller ikke ELABS påvirkes direkte i noen stor grad av inflasjon. De har godt med kapital etter emisjon og skal i følge guiding fra i år gå i + og tjene penger. Likevel tror jeg de KAN påvirkes indirekte av lavere salg.
Du nevner høye salg av enheter i 2020 tross pandemien. Jeg vil si det har vært høye salg på grunn av pandemien. Hjemmekontor, mobile løsninger og digitalt samarbeid har vært alfa og omega for samfunnets produktivitet under pandemien.

Om manglende oppmerksomhet:
De tjener fortsatt ikke masse penger. De har guiding på dette, men det er en risiko for at dette ikke skjer.
Vi som kjøper aksjer her, har tro på at ELABS klarer å nå sine mål, og at deres teknologi vil ta store andeler i markedet. Men jeg forstår de som ikke gjør det, ettersom det kun er vyer per nå.

Alt i alt; Jeg er mega-bull, og jeg tror at ELABS går litt under radaren til folk. Når inntektene vokser, vil også investorene strømme til og prisen tar av!

3 Likes

Ja, nevnte vel at det kan være lavere salg ifm chip mangel, og har hørt at det f eks har vært produksjonsstopp i 2 uker på noen elbiler og vanskelig å få tak i f eks Playstation 5… men at jeg tror økte priser kan utligne dette noe, samt at bare å få noe inntekter på laptop vertikal i hele tatt vil være pluss for ELABS, selv om total salg kan gå noe ned for kundene. Spørsmålet er vel også litt hvor fort de klarer å komme seg inn i større andel modeller, det har jo tatt noen år med Xiaomi, men det har i det minste pågått PoC ett års tid i forveien her…

Absolutt!

Så sant, så sant… men guidingen er vel ikke helt priset inn, selv om de kan virke noe dyre ift dagens inntekter. Det er selvsagt en risiko for at de ikke klarer å nå guiding, men dette er vel den mest realistiske guidingen jeg har sett på growth til nå, men det er min personlige mening da…

Hilsen nok en mega-bull investor

3 Likes

Ser for øvrig at det har blitt samlet noen spørsmål på Shareville, blir spennende å se hvor mye de kan svare ut i morgen!

2 Likes

Third Quarter 2021 Financial Results

7 Likes

Mye positivt på laptop

• nær masseproduksjon
  • andre samarbeid har akselerert
  • ordet spres i miljøet
  • nåværende kunde har forespeilet like høye volum i 2022 og 2023 (?)
  • nåværende kunde ønsker å gå bredt ut og også ta inn ELABS i andre produkter
  • understreket at selv noe lavere volum for laptop kunde ikke påvirker ELABS da de er i startfasen og laptop vil uansett være hoveddriver for revenue

Litt kjipt at nåværende laptop kunde krever mer generelle børsmeldinger på PoC.

Opprettholder guiding på positiv EBITDA i 2021 og 500 millioner og EBITDA >50% innen 2 år!

Vanskelig å få med seg alt med 2 skrikerunger i bakgrunnen, men de nevnte vel ikke størrelse på Xiaomi kontrakten denne gangen? Blir vel som flere har nevnt i Q4 rapport vi ser noe til det da…
Sa også at enterprise kontrakt med Xiaomi åpner for andre produktlinjer, men at hovedvekten for kontrakt var mobiler…

8 Likes

Og notering på hovedliste Q1 2022!

6 Likes

Hva kan en si? De leverer på alle fronter. Bet meg merke i at POC på Pc tok fra 12 mnd til 24, og innpass kom an på når pc- ville gjøre nødvendige endringer i oppsett. Tidligere mener jeg hun har sagt at det var nærmere ett år enn to. Betyr vel at det vil drøye litt ut i 22 før vi får flere DW i PC/laptop.

2 Likes

Lite action ellers ja, får bare fortsette å laste opp da.

2 Likes

Var det ikke typisk rundt ett år fra signert PoC til en DW som har vært nevnt tidligere? Og nå 12-24 mnd fra signert PoC til produksjon? Må høre gjennom på nytt ved anledning, uten småtroll i bakgrunnen;)

1 Like

Forstod det forøvrig slik at de allerede i Q3 hadde noe inntekter i laptop vertikal via Maxim? Kanskje de har funnet en bakdør inn i eksisterende design? Må sjekkes nærmere også

1 Like

Likte godt spørsmålet om noen PoC’s endte med at de gikk videre med fysisk sensor. Laila: enkelt svar, nei. :wink:

2023 blir helt rått å være aksjonær her, med ganske bra 2022 også gjetter jeg.

3 Likes

Jeg kom nettopp inn for å se på dette caset. Kjøpte kun en liten post før q3 uten særlig analyse.

Siden selskapet guider positiv ebitda i 2021, bør de vel ha solid tro på q4 og fortsettelsen for øvrig?
Guidingen tilsier røflig at selskapet skal ha 10x årets omsetning i 2023. Hvilken ev/ebitda mulippel snakker vi om da?

Noen som ser på noen comparables her?

1 Like

Det antas at Xiaomi kontrakt bokføres i Q4, og i fjor var denne på 3 M$. Forventes å være høyere nå som de har fått utvidet kontrakt med Xiaomi som gjør at de også kommer inn i modeller med høyere volum. De meldte også i dag at de har hatt inntekter fra flere enn en vertikal, og de sier at laptop vertikalen vil være hoveddriver for omsetningsmål i 2023, så det lover bra når de bare kommer i gang med topp 3 PC OEM…

Om de når guiding, så blir det nok kraftig repriset med en så bra EBITDA som >50%, men en del forventninger er jo allerede priset inn. Vet ikke om jeg våger å uttale meg for mye om multipler, men Carnegie satte kursmål 30 kr basert på estimert 286 millioner og 40% EBITDA tror jeg, så kursmål burde være over det doble dersom de når målene sine. Og vi som har investert tror jo de vil slå egne mål også, men det vil jo tiden vise :wink:

Vanskelig å vite helt hvem man skal sammenligne med, men ved notering ble Kahoot dratt frem

Laila Danielsen gikk også ut i sommer og sammenlignet med Nordic Semiconductor

2 Likes

Jeg liker å ta tak i analysene til meglerhusene og bruke multiplene de tar i bruk inn i mine analyser. Multiplene tatt i bruk kan da som regel er basert på comparables i utgangspunktet. Eneste jeg justerer for er hva de bruker som guiding. Feks så legger de seg lavere enn hva selskapet selv tror på og her legger jeg heller inn hva jeg/selskapet tror på…

Deretter så vil min prising ved bruk av deres analyse og multippel bli høyere og det forsterker mitt case. Er jo uansett et bet på at selskapet vil lykkes så hvorfor skal jeg legge meg lavere enn selskapet selv og tro på kursen meglerhusene spår hehe

1 Like

Elliptic Labs – Exercise of options under share option program, share capital increase and mandatory notification of trade

Var det opsjonsavtalene som la en demper på kursen i dag?

Skjønner ikke helt hvem som legger lokk på kursen, så har i første omgang prøvd å se litt på de 6 største som tegnet seg i emisjonen

1. VERDIPAPIRFONDET DNB SMB - KONTO #2: Redusert en del siden emisjon, ca 22%, men noe sporadisk og bare 3 ganger etter splitt (5.10, 13.12, 02.11 aksjonærliste datoer)
  2. CACEIS BANK - KONTO #1B: Redusert ca 1/10 siden emisjon, men faktisk bare kjøpt noen ganger i november.
  3. HANDELSBANK NORDISKA SMABOLAGSFOND: Tømte seg helt 19.10 (aksjonærliste dato).
  4. MP PENSJON PK - KONTO #2: Ingen handler etter emisjonen.
  5. SPAREBANK 1 MARKETS AS MARKET-MAKING - KONTO #5: Tømte seg helt 17.09 (aksjonærliste dato).
  6. THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR - KONTO #1AA: Kun kjøpt etter emisjon, faktisk økt med over 100% etter emisjonen!

Så hvem kan det være som driver nedsalg?
STRUTT THOMAS GUENAEL som har solgt nesten halvparten av aksjene fra opsjoner har nesten bare solgt bolker på 5000 siden det større salget av 200 000 like etter splitt.
GHIBLI AS (Thor Andre Talhaug, tidligere CFO) har også bare foretatt det ene salget på 100 000 like etter splitt.
BRYHNI.COM AS (Haakon Bryhni, tidligere COO og CTO) har solgt jevnt og trutt, halvert beholdning siden i mars, men det er ikke de helt store salgene i november… kan det være han plutselig vil øke salg?

Er det noen andre som har sett noe på dette?

2 Likes