Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Jeg beklager hvis du følte deg truffet, det var ikke meningen og være uhøflig. Jeg er i hovedsak på tekinvestor for aksjonærlistene sin del. Jeg har brukt shareville som mitt foretrukne forum, så mine bidrag har vært der. Det har vært større interesse der enn her for elabs det siste året. Jeg trur du misforstår min intensjon med innlegget, det er kun positivt at folk engasjerer seg og bruker forumene for det de er verdt.

Jeg har ikke sagt noe om at Elabs ikke kan bli en vinner i år, jeg har selv trua på det samme. Jeg mener heller ikke at avtalen nå er annerledes enn samarbeidet som har vært, det er vel heller mer enn utvidelse. Men poenget mitt er at Intel avtalen først blir verdt noe den dagen laptop produsentene velger og ta i bruk teknologien. Mine billigste aksjer som jeg eier kjøpte jeg på 90 tallet så og være inne på det rette tidpunktet føler jeg at jeg fikk til i denne aksjen. Min aller største post i porteføljen er Elabs så vi er egentlig på samme lag.

Så jeg beklager igjen hvis du opplevde mitt innlegg som negativitet og kritikk, det var ikke det som var poenget mitt og det håper jeg du vil forstå om du leser det en gang til. Jeg skulle ønske kursen var på 50 kr men jeg er realistisk og veit at det vil ta tid som med all teknologi, men en dag kan vi forhåpentligvis feire at vi krysser en mcap på 5 milliarder eller mer.

7 Likes

Det går helt fint. Det tåler jeg greit. Jeg bare stusset litt på at det var ditt første bidrag. Men da forstår jeg.

3 Likes

De sier jo selv i børsmelding “recently signed a significant enterprise license agreement that greatly increases its use of Elliptic Labs’ AI Virtual Proximity Sensor” og “we are pleased that Xiaomi will deploy the platform’s AI Virtual Proximity Sensor INNER BEAUTY® into substantially more models”.
https://newsweb.oslobors.no/message/543260
De har jo vært i mange modeller i 2021, så antar de hvertfall er nære å snart dekke det meste!

Det kan godt være… hadde håpet at det skulle avsløres størrelse på samme måte som ved Q3 i 2020, men antar det var en feil av de å gå ut med de 3 MUSD i 2020, mtp prising mot andre kunder… veldig vanskelig å vite hvordan de estimerer volum, men som flere andre er inne på kan vi nok håpe på noe i intervallet 4,5-6 MUSD… i mine øyner er alt over 4,5 MUSD bonus!

Positiv EBITDA hvertfall… og ut fra det Laila har sagt på kvartalsrapporter og i Xtrainvestor intervju, så føler jeg meg trygg på at de vil nå disse målene. :smiley:

Kunne ikke vært mer enig… og det er jo rått om de kan dekke alle utgifter med smartphone, og så blir “alt” på laptop (om en ser bort fra f eks økende lønnsutgifter ved ekspandering) som PLUSS i boka… og så kommer IoT, TV og Automotive på løpende bånd :money_mouth_face:

Er nok mange (meg inkludert) som kan takke BIMO Kapital for den! Skulle absolutt selge enda der ikke var nok kjøpere :wink:

HEAR HEAR :raised_hands:

Ja, så jo blant annet Robert Ness kom med dette…

Og tror nok mange av de bedre selskaper også har fått svi pga ryktet til Growth generelt… men fint for oss på sikt, kan plukke på salg i de “bedre” selskapene - om vi har plukket riktig da :wink:

Jeg har aldri vært i tvil om at programvaren ville være kompatibel med Intel etter flere års samarbeid, hvertfall ikke når de kan kjøre på Qualcomm og Mediatek sine plattformer! Men, jeg ble nå litt paff selv av meldingen at de skal være standard i “all Intel-based PCs and IoT devices”. Hadde kanskje tenkte at det ble en modell her og der, eller i kraftigere CPUer (slik det f eks er i Qualcomm sine 700, 800 ++), men her skal de inn i ALT… og ikke bare på laptoper og PCer heller, men IoT devices!
Og ja, du har rett at kundene må velge å aktivere programvaren mot en lisens kost, men hvilken kunde vil vel gå og kjøpe seg en ToF sensor om de vet at det allerede sitter en løsning til halve (“or even 1/3”) prisen i CPUen allerede? Dørstokkmila burde ikke være lang, hvertfall ikke for topp 5 som allerede har PoC og dekker halve laptop markedet! :money_mouth_face:
Og nei, det blir nok ikke aktivert på allerede utgitte laptoper, kundene kaster vel ikke penger ut vinduet heller, men det er veldig kult at det er mulig! :wink:

10 Likes

I og med at dette er software, så må vel ikke laptop produsentene integrere dette. Mulig det går med 3. parts software og. Sikkert mange selskaper som kunne vært interessert i det.

Plenty av ansatte som glemmer å låse PC-en:)

1 Like

Flott oppsummering og mange gode svar. Takk @stone!

Det er nok gode utsikter for Elabs selv om de ikke går i pluss, og en positiv EBITDA er et godt tegn med tanke på synlig vekst YoY.

Dessuten er det lite som tilsier at veksten avtar med pipeline slik den står nå. Det er ganske mange triggere for videre kursoppgang.

Vi touchet ny ATH like etter intel-meldinga. Formalisering av laptop-vinner, eventuell flere, samt en 7x modell-smarttelefonwin vil nok dra denne videre opp.

Ha en fin helg.

3 Likes

Takk for godt innlegg Stone. Jeg ser du skriver at Elabs skal være en standard i “all Intel-bases PCs and IoT devices”, jeg klarer ikke å finne dette i børsmeldingen som gjelder Intel samarbeidet, men de skriver at avtalen gjør Elabs sin teknologi tilgjengelig på alle Intel sine laptop og IoT produkter, noe som i seg selv selvfølgelig er veldig positivt for Elabs.

Argumentet med at hvilken kunde vil ikke gå for en løsning som er mye billigere enn andre alternativer har jeg hørt ofte i det siste og fornuften tilsier jo at dette måtte vært det lureste og gjøre. Men det er nok ikke så enkelt, Elabs må bevise igjennom tester at deres produkt er bedre en konkurrentene sine, nå har Elabs hatt x antall POC’s det siste året og vi som Elabs aksjonærer får håpe at teknologien vår overbeviser og vi skaffer oss mange laptop avtaler i fremtiden.

3 Likes

Elabs har jo bevist såpass at enten Lenovo, HP eller Dell har signert en “enterprise contract” og sagt at de ønsker dette som standard i alle modeller, med målsetning i løpet av 2023. Med mindre Laila lyver da, og det har jeg vondt for å tro. :wink:

Når det gjelder Intel, så vet selvsagt @stone at det “kun” er snakk om tilgjengeliggjøring i alle Intel-dingser, så det er nok bare en misforståelse. Hadde vi vært standard på alle Intel-baserte produkter, så hadde nok både @stone og jeg pantsatt både hus og kjerring for å kjøpe flere aksjer :joy: :joy: :joy:

5 Likes

Ja, det er nok en feil i formuleringen… men at det er tilgjengelig tolker jeg som at det er integrert og klart for bruk ved aktivering. Mulig det ikke er helt slik, at det likevel må installeres, men poenget er vel det samme, lett å ta i bruk

Nå har Laila sagt i tidligere intervjuer at Intel sine CPUer ikke støttet ultralyd, så godt mulig det kun er 12th generation og kommende CPUer dette kan installeres…

Vurderer å pantsette litt av hvert fordi om :rofl:

Og ja, når du nevner tester @Gillis … de må nok ha alle modeller inn til testing før lansering i starten, men mulig de etter hvert kan ha godt nok datagrunnlag til å forenkle slikt… på samme måte som de nå raskere kan gå i produksjon på mobil

2 Likes

Dette får vi nok avklart på Q&A ved Q4.
Slik jeg forstår det er det integrert i chippen, og kunden kan aktivere dette ved lisens el.

Dessuten er det ikke plug n play med slikt utstyr, så implementeringer muliggjøres via en POC, og her kommer Elabs inn og deltar med tek-assist.

Uansett så er dette stort da det åpner opp for flere kunder, tenk hvor mange som har enterprise med Intel: “Åja, denne chippen kan gjøre sånn ja? Kult.”

2 Likes

Misforstå meg rett, jeg har kjempe tru på Elabs slik som alle dere andre :blush: Laila har bevist at hun ikke overdriver i sine utalelser. Vi kan fort få svar på en potensiell laptop avtale allerede i mars/april. Mars kan fort bli en fin måned for oss Elabs aksjonærer, Q-rapport, overføring til Euronext og muligens innpass hos Lenovo. God helg til alle med aksjonærer.

5 Likes

Tror vel vi alle egentlig er enig; nå KAN man få med Elabs’ tek når man går for Intel-prosessorer. Det kunne man ikke tidligere. Men de kommer ikke som standard; den er ikke integrert default.

Jeg har forstått (les: lest) at det er stort behov for denne teknologien på Laptoper. Da blir det opp til produsentene å avgjøre om de vil bruke det via Intel eller legge på (en dyrere?) hardware i tillegg. Og her er vel greia at Elabs’ sin sensor også er rimeligere. Er det ikke da en no-brainer, forutsatt at den fungerer like godt som hardware?

3 Likes

Forøvrig er jeg litt bekymret på kort sikt for min altfor store pot i Elabs, men det er bare pga. makroforhold! Tek får bank, og ikke alle ser hvilken skjult juvel Elabs er.

Opplever at vi har fått de-risking på løpende bånd. Orker derfor ikke FOMO, og dropper trading; har på følelsen vi får nyheter før Q4 … Så får man tåle at den siger litt først.

3 Likes

Helt enig, @Steve1 ! Min eneste bekymring ift Elabs for tiden er makroforholdene. Har heldigvis spart litt cash til å kjøpe mer hvis den skulle falle lenger ned.

4 Likes

Tror også det er lurt med påfyll på disse nivåene. Mye fallende kniver der ute.

Se bare hvilken ferd NOD (som Laila sammenligner Elabs’ potensiale med) har hatt de siste årene. Elabs er sånn sett bare i startgropa. Forutsatt at vi får noenlunde samme ferd da :wink:

1 Like

Merk: Påfyll på evt. lavere nivåer :sweat_smile:

Ja uff…har 50% større beholdning enn planlagt :rofl:
Og ikke like flink til å ha noe i bakhånd…selv om det fort kan gå ekstra hardt utover ukjente perler om det smeller over hele linjen … tar sjansen på at det kommer nyheter før det evt smeller

1 Like

Da kan vi nok gratulere Elabs med første laptop med AI Virtual Smart Sensor, både med presence og gestures! :partying_face::partying_face::partying_face: Modellen er etter all sannsynlighet Huawei sitt nye flaggskip Matebook X Pro 2022 :+1:

@stone og jeg har gravd litt mer i disse ryktene som gikk om ultralyd og gestures, og har funnet følgende:

1. Et nettsted som beskriver hvordan man bruker mikrofonen til gestures. Ifølge Elabs finnes det ikke andre som har denne type teknologi idag. HUAWEI MateBook X Pro 2022 brings AI space gesture operation: make PC more usable - Gamingsym

Huawei MateBook X Pro 2022 brings this time The new “AI gesture control” function, Using ultrasonic technology, the computer can be controlled by hand gestures in the air, and it can be used normally in the dark environment.

For example, when you use the PPT report solution, you can turn the page without the remote control. You only need to point your hand to the microphone at a distance of about 10cm-60cm, and you can control the PPT page turning by waving your arm within a range of about 60° from left to right.

1. En sammenligning av gestures utført på Matebook X Pro 2022 og på Maxim sin Elabs-støttede forsterker. Fra 3:50 i første videoen.
  1. Bekreftelse fra Huawei support i Europa om at den kinesiske modellen «might include» air gestures, men at dette ikke har kommet til Europa ennå (Matebook X Pro 2022 har heller ikke kommet til Europa ennå, kun Kina)

2. Som nevnt tidligere, annonsering av Proof-of-Concept fra 16. september 2020 passer som hånd i hanske med Matebook X Pro 2022:

• Large Asian PC Manufacturer
  • Den første PoC som inkluderte Gestures
  • 15 mnd fra PoC til lansering (forventet 12-18 mmd)
  1. Huawei har vært nevnt på PC-slides flere ganger tidligere, allerede når de var kun på 3mill units (som kommentert av @Babbai tidligere)

2. Stillingsannonsen fra mars 2020 hvor erfaring med design win med Huawei eller Lenovo er et stort pluss
    Field Application Engineer | Elliptic Labs

3. Lars Holmøy (CFO) har uttalt på kvartalspresentasjon (Q2 eller Q3) at de ikke alltid får gå ut med navnene på noen kunder i det hele tatt, i motsetning til andre hvor man får lov til å gå ut etter en viss periode f.eks.

4. Selskapet har uttalt at de forventet inntekter fra laptop-markedet i andre halvdel av 2021.

——

Med andre ord tror vi det er sannsynlig at selskapet nå har mottatt sine første lisensinntekter fra laptop-vertikalen fra Huawei, for å utstyre Matebook X Pro 2022 med AI Virtual Smart Sensors! :star_struck::ok_hand:

Foreløpig er modellen kun tilgjengelig i Kina, men for Elabs sin del er jo det aller viktigste å få solgt teknologien sin bredt i markedet, og nå har vi med stor sannsynlighet to kunder på laptop-markedet allerede. Og flere kommer forhåpentligvis i tiden fremover.

Huawei har også stor bredde i sine produkter fra pc, tablets til IoT og Automotive-løsninger, så innpass her er gull verdt!

Og så styrker dette min tro på at den store kunden faktisk er Lenovo, siden 1 av 2 navn fra stillingsannonsen nå er «avslørt».

Men vi tar alle forbehold om feil og dette er ingen kjøpsanbefaling. :crazy_face: @stone, du får legge til hvis jeg har glemt noe.

10 Likes

Sendte en henvendelse til ELABS for noen dager siden angående denne her, men har ikke fått noe svar :crossed_fingers:

1 Like

Har vært såvidt i kontakt med Lars Holmøy vedrørende om dei vil slutte å børsmelde enkeltmodeller fra f eks Xiaomi, nevnte då blant anna Xiaomi 12. Fikk da følgende svar:

“Jeg kan ikke kommentere spesifikt på de modellene du her nevner. Vi har som policy å informere markedet om de avtalene vi gjør. Dog vil det noen ganger være kontraktuelle forhold som gjør at vi ikke kan annonsere et samarbeid eller kunde. Enten i en gitt periode (feks kunde/samarbeidspartner ønsker å «eie» markedsføringen i begynnelsen) eller generelt. Beklager at jeg ikke kan være med spesifikk her.”

Så du får nok ikke så mye annet svar om Huawei heller vil jeg tro @holdias :wink:

Har forøvrig også fått bekreftet at de må " teste performancen på mikrofoner og høyttaler" på de aktuelle laptopene… så ting vil nok fortsatt ta noe tid innen laptop, men det ser virkelig ut til å nærme seg noen lanseringer nå :grinning:

3 Likes

Hei

Har dere sjekket ut smart tlf Huawei Mate 30? Denne kommer også med touchless gesture… virker rart om Huawei har en egen gesture for tlf, og elabs på pc. Så enten har de en egenutviklet tech for dette - eller så er elabs i både tlf og pc…

1 Like