Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Ingrid Leisner skal inn i styret. Det er vel positivt. Ser hun er innsider i Xplora også - der er hun vel Non Executive Director og styremedlem. Her er info fra nettsiden ti Xplora:

Ingrid Elvira Leisner (born 1968) is a professional board member. She has extensive board experience from a number of companies listed on the Oslo Stock Exchange. Current board memberships include Norwegian Air Shuttle ASA, Self Storage Group ASA, Techstep ASA and Maritime & Merchant Bank ASA. Her professional career includes a number of different positions at Equinor, including Head of Portfolio Management Electric Power, Portfolio Manager and Trader. Leisner holds a BBA (Siviløkonom) from University of Texas at Austin, USA. Leisner was elected to the board of Xplora in 2021. She is an independent board member.

4 Likes

Jeg liker veldig godt at både Tore Engebretsen og Svenn-Tore Larsen blir sittende :+1:

4 Likes

Vi har altså en avtale med hele Xiaomi. De selger 130 Mill mobiler hvert år omtrent.

Tenker dere om inntekter årlig? Mulig jeg tar helt feil. Men denne avtalen alene kan forsvare nesten hele elelr ihvertfall halve selskapets verdi ? Litt under 1 kr pr telefon? Ca 100 Mill kroner årlig?

Vanskelig å si. De har økt salget med 25 % fra forrige år? Og de har kommet i flere modeller. I 2020 tjente de 3 000 000 dollar. Kanskje 5 000 000 dollar i 2021.

2 Likes

Husk at Elabs har kostnader også da, og at de ikke leverer 50 % resultat på “så lav” omsetning.

Dessuten er det ikke gitt at alle telefoner fra Xiaomi får Inner Beauty, og hvertfall ikke alle som de selger nå. Medlagt i salgstallene fra Xiaomi er nok også eldre mobilversjoner.
Og så kan det godt hende at Xiaomi har fått en gullkantet avtale, ettersom de var først ut og sikrer Elabs en solid topplinje i første omgang.

Selskapets prising er mye basert på hva fremtiden byr på. Men der er det også plass til en solid økning om vi ser på guidingen for 2023.
Guiding til Elabs for 2021 er at de endelig skal gå i pluss. Rent fundamentalt vil ikke dette bety at Elabs skal være verdt noe mer. Heller mindre.
Se fremover; Det er der kursen skal forsvares med solid vekst i omsetning og inntekt.

2 Likes

I dag i Finansavisen: Elabs i toppsjiktet på kjøpsanbefalinger i teknisk analyse :star_struck:

5 Likes

Tror 100mill inntekter fra Xiaomi er for optimistisk. De tegnet ifjor en årlig lisensavtale på 3mUSD. I år tegnet de en «significant enterprise agreement», og det ble poengtert at de skulle ta i bruk IB i vesentlig flere telefoner.

Så en økning i årlige må vi kunne forvente, men jeg tør ikke håpe på mer enn 5-6mUSD. 50mNOK er mitt estimat for 2022 fra Xiaomi. Men har ikke oversikt over alle modeller og volum for hver enkelt, så det blir litt sånn «tenk på et tall». Akkurat hvor stor del av selskapet de «forsvarer» blir en litt for teknisk øvelse for meg, men jeg tror det er langt lavere enn det du antyder.

Uansett, så er det ikke Xiaomi som skal bære selskapets inntjening i fremtiden, det er de store laptop-produsentene! :wink::v:

Xiaomi har vært ekstremt viktig for å bygge selskapet og få innpass i hele bransjen, men selskapet har nå heldigvis flere ben å stå på.:+1::+1:

5 Likes

På ett tidspunkt må de store få kraftig lyst på selskapet. Når de har slike enterprise avtaler må det nesten være bedre å kjøpe elabs istedenfor å betale såpass store beløp årlig. Men jeg vet ikke om Xiaomi kjøper så mange selskaper eller om de bare lisensierer inn.

1 Like

Ja Xiaomi er viktigere enn nordmenn forstår. Jeg ble ledd av når jeg kjøpte Xiaomi i 2016. Men de ler ikke så mye nå. Verdens nest største. Det gir nok en voldsom signal effekt i bransjen…

Fantastisk at de ikke trenger POC lenger. Det er en tidkrevende øvelse . 2022 blir nok gjennombruddet både i mobil og PC.

5 Likes

Absolutt, Xiaomi er ingen smågutt lenger. Men samtidig så er inntjeningen i mobiler begrenset i forhold til potensialet i laptoper og IoT/Automotive/+++

Hvis jeg skal komme med et bet på en eventuell fremtidig oppkjøper, så ville jeg tippet på Intel. For de kan integrere Elabs og selge det videre til et enormt spekter av potensielle kunder. Jeg tror ikke en mobilprodusent kjøper selskapet bare for å bruke det selv. Da tror jeg det er mer lønnsomt for dem å betale lisenskostnader.

1 Like

Er det ubetinget bra med overgang til Oslo børs? Tek-selskapene Kahoot og Meltwater fikk nedgang ifbm. overgangen. Hvorfor skal Elabs gå opp? Ps. Jeg er ganske fullastet i Elabs.

1 Like

Jeg personlig tror ikke at “idag flytter vi til hovedbørsen, nå klatrer aksjen 20%” har noe å si. Tror i det lange løp så er det fordel å være på hovedbørsen, inkluderes kanskje i flere fond, folk kan kjøpe på ASK kontoene sine osv… Men tror ikke på noen umiddelbar rakett basert ene og alene på bytte av børs.

2 Likes

Ja, det er ubetinget bra fordi det betyr at selskapet innfrir strengere krav til selskapsstyring og rapportering, og de gjør seg tilgjengelig for større investorer og fond. Både aktive fond, indeksfond og f.eks. institusjoner som Folketrygdfondet, som jeg tror kommer til å kjøpe seg inn på et tidspunkt. De er veldig tungt inne i Nordic Semiconductor blant annet, og de investerer kun i selskaper på Oslo Børs, ikke på Growth. :wink:

Men at det vil ha så mye å si for den kortsiktige kursutviklingen, kan ingen garantere. Jeg ser uansett ikke noe poeng i å sammenligne med Kahoot og Meltwater, da det langt ifra er børsnoteringen som har gjort at de har falt tilbake. Så lenge Elabs fortsetter å levere som de har lovet, så vil selskapet bli mer verdt. Hvis de ikke klarer å innfri, så vil selskapets verdi falle.

4 Likes

Godt svar. Ikke lett å finne helt sammenlignbare caser.

1 Like

Og det er nok stor forskjell på hva kortsiktighet har å påvirke på en slik situasjon.
På sikt gjør det aksjen “sikrere” ettersom det er flere krav som Capaz nevner.
På kort sikt har det lite å si, men mange småinvestorer har nok for kort horisont. Alt for mange “forventer” at mye skal skje ved notering. Dette kan gi et salgspress og kursen kan falle en liten stund selv på lavt volum.

Det så man her i Elabs også, etter emisjon. I stedet for å kjøpe flere aksjer på vei ned, solgte

1 Like

Noteringen på Growth var litt mer spesiell sånn sett, Trønder. Jeg hadde litt dialog med daværende CFO i januar i fjor, og han var tydelig på at det var enkelte investorer som hadde vært med veldig lenge som «endelig» fikk en exit-mulighet når selskapet kom på Growth. Det var disse som førte selskapet helt ned til under 9kr (90kr pre-splitt) med sine nedsalg. Så kan man selvsagt stille spørsmålstegn med deres voldsomme iver etter å komme seg ut, men det var nå det de ville. :wink:

Vi slipper heldigvis den problemstillingen når vi skal overføres til Oslo Børs, da alle som vil har hatt anledning til å selge på Growth. :+1:

Forøvrig er det ikke et veldig stort tema med overføringen. Kanskje vi får litt mer medieoppmerksomhet en liten periode, men det er uansett selskapets prestasjon som vil styre utviklingen videre. Klarer de å «bevise» 500mill+ omsetning for 2023, så skal kursen opp, uavhengig av noteringen. :ok_hand:

3 Likes

Børsnoteringen nå kommer like etter MWC Barcelona. Kan godt hende det kommer noe spennende rett før notering for å skape litt ekstra blest.
Vi får bare vente og se, på lang sikt er dette mest sannsynligvis en meget god investering.

4 Likes

Det har vært ett negativt fokus på growth selskaper de siste månedene… uttalelser som oppblåste selskaper uten inntjening og dårlig business case. Oppblåste analyser fra meglerhus som får betalt for jobben osv… Jeg for min del er i ferd med å gi opp Norge… det er i USA ting tar av … den Intel meldingene er såvidt priset inn. Setter nesten en ny standard i markedet med den meldinga. Aggresive demand on Intel proseccor som inneholder elabs førte til en all inclusive avtale. ALLE INTEL BRIKKER GIR MULIGHETEN FOR INNER BEAUTY. hva er det folk ikke forstår med den kommunikasjonen…

2 Likes

Fartin, jeg trur kanskje det er du som ikke har forstått Intel meldingen. Har sett du har drevet og gnaget om det samme om og om igjen de siste ukene, med all respekt altså. Det er ikke sånn at selskapet blir priset ut av all form for sunn fornuft kun for de programvaren deres har blitt kompatibel i Intel. Det er selvfølgelig et veldig viktig skritt videre for Elabs som selskap men avtalen gir ingen direkte inntekter og det blir opp til hver enkelt laptop produsent og avgjøre om de ønsker å bruke Elabs sin teknologi i fremtidig laptoper. Og tru at Elabs plutselig skulle blitt implementert i allerede utgitte laptoper ser jeg på som ganske urealistisk, hvert fall for nå. For alt vi veit pr dd er det ingen garanti for at noen laptop produsenter vil ta i bruk teknologien selvom det ville vært veldig usannsynlig. For de som har fulgt selskapet i noen år allerede vil nok se på avtalen med Intel som en formalitet og bekreftelse på noe de har regnet med ville skje en god stund allerede. Elabs og Intel har allerede hatt et samarbeid i flere år. Jeg er bullish Elabs selv men vi må face faktaene som ligger til grunn pr dd, selskapet er pr nå priset til 2,6 milliarder ish og da må de etterhvert begynne å vise inntekter evnt fremtidige inntekter. Alle spekulasjoner om at vi kommer inn der og der forblir spekulasjoner frem til de er bekreftet av selskapet selv. Når kontraktene med laptop produsentene begynner og komme inn vil nok mcapen løfte seg men for nå har jeg veldig forståelse for at kjøpsinteressen har roet seg og da er det helt naturlig at vi siger tilbake.

9 Likes

Jo velkommen til deg. Ditt første innlegg og det tenkte du du skulle starte med negativitet og kritikk? Men det er greit. Jeg tar noe av det.

. Så får vi se. Det er enklere å være etterpåklok enn å se inn i fremtiden. Men ja det er liten vits å skrive for masse det er jeg enig i. Samtidig har elabs tråden vært fattig og noen må bidra. Jeg har ihvertfall gjort det. Du har lurket her uten å bidra med noe som helst.

Jeg er uenig. Intel avtalen er betraktelig annerledes enn det samarbeidet de tidligere har hatt. Dessuten, man kan godt sitte å skrive i etterkant av meldinger. Men om man ikke er inne på de rette tidspunktene før slike meldinger går mange glipp av verdiful oppgang. En historiker er ikke like mye verdt som en profet i aksjemarkedet. Så får folk vurdere i etterkant om det blir rett. Jeg spår denne som en vinner i år. Så får vi se januar 2023.

1 Like